Laatste loodjes topic

30-09-2018 20:24 2141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Tijdens mijn vorige zwangerschap heb ik in mijn verlof volop meegelezen (niet geschreven) in een laatste loodjes topic. Vond het altijd leuk om te zien waar anderen zich mee bezig hielden tijdens hun verlof en samen even klagen kan ook opluchten :).Nu is er niet zo’n topic dus vandaar dat ik hem zelf maar open!

Meer zwangeren die in hun laatste loodjes (geen precieze week, als het aanvoelt als laatste loodjes dan is dat zo ;-) ) zitten en zin hebben om de schrijven/klagen/juist leuke dingen te delen/etc?

TO trapt af: nu 35 weken zwanger en net verlof. Eindelijk tijd (en zin en energie) om alles af te maken voor de nieuwe baby! Ben benieuwd hoe het jullie vergaat :-D !
Ja, grangssie, wat heerlijk! Van harte!

Ik beperk mijn online zijn echt heel drastisch, dus voor nu even af en toe een beetje meelezen.

Bevalling ging echt heel snel & door de weeenstorm kon ik echt totaal niet de pijn opvangen en vond ik het een helse 2,5 uur (plus een autorit van 20min met bijna volledige ontsluiting is niet grappig). Anderhalf uur na aankomst bij de kraamkliniek was de kleine er. En alle clichés over de mooiste, liefste, zachtste, perfecte baby zijn helemaal waar. Wat issie geweldig en wat is het ultiem genieten om je man te zien als vader. :flirting:

In een latere fase reageer ik weer inhoudelijk op jullie. Nu eerst weer cocoonen.
Hebben jullie iets vsn een cursus gedaan ?
Ideetje: ik word er ook wat chagarijnig van idd. Bij mij waren steken en krampen wel teken van indalen. Ben benieuwd. Hoever ben je nu?

Yogayup: aah pittige bevalling maar wat klinkt dat fijn zo'n kleintje en je man als vader. Geniet ervan! En logisch dat je nu minder online bent.

Honing: hier zwangerschapsyoga waarbij ook aantal lessen in teken stonden van de bevalling. Ook een los partner consult gehad zodat man alles wist. Verder nog een algemene voorlichting in het ziekenhuis gehad.

Hierdoor wel het gevoel dat ik genoeg weet over bevallen. Al is dat natuurlijk de theorie. Ik kijk er deels naar uit. Benieuwd hoe ik het ga ervaren, hoe ik met de pijn kan omgaan etc.
Maak mij alleen wat zorgen over wanneer het gebeurd. En of ze hopelijk voor de inleiding komt.

Hoever ben jij nu? Kun je je angst bespreken met je VK?
Dank voor jullie reacties
Het wisselt hoor
Soms “zin “ in de bevalling dan overvalt me ineens weer angst etc etc
Gewoon omdat ik geen idee heb wat ik kan verwachten
Menstruatie pijn x 100
Ik heb miskramen moeten opwekken met cytotec Dat was ook een nacht van vreselijke krampen maar dat zal niks zijn vergeleken een bevalling Een curretage zonder verdoving Dat was ook ecbt geen pretje
Maar hoe zal dit zijn?
Misschien gek verhaal maar laatste tijd last van obstipatie en dan denk ik als dat al pijn doet ... Straks moet er een kind uit ....
misschien gaan we toch nog kijken naar een privé cursus ofzo
En ik lees veel erover
Honing: ik denk dat je jezelf ook niet gek moet denken mbt de pijn.
Als je erge menstruatie krampen kent dan lijkt het mij niet dat het 100x erger is. En ook de krampen nav cytotec zijn zwaar en komt denk ik ook wel iets in de buurt van weeen.
Het bouwt zich vaak ook langzaam op. En door hormonen kun je ze vaak wel handelen.

Ik zeg niet dat het geen zeer gaat doen. Ik praat ook niet uit ervaring. Daarbij kan je pech hebben en rug/been/buik weeen tegelijk krijgen, weeenstorm etc. Maar er bevallen dagelijks zoveel vrouwen. Uiteindelijk kun je het wel aan denk ik. Je groeit erin mee. Rustig blijven is alleen belangrijk, als je in paniek raakt dan gaat het vaak mis.
En er zijn altijd mogelijkheden voor pijnstilling mocht je het echt niet trekken.
Pluis, ik ben nu 36.4 (officieel is het al zondag toch ;-) ) Ik hoop inderdaad dat de krampen en pijntjes een teken zijn van indalen.

Honig, ik heb ook zwangerschapsyoga gedaan inclusief een partnerles. Ik heb eigenlijk niks met yoga, maar vond het wel prettig dat we daar ademhalings/ontspannings oefeningen kregen. Ik heb namelijk nogal de neiging om te verkrampen bij pijn en dat is het laatste wat je eigenlijk moet doen. Hopelijk kan ik het gebruiken tijdens de bevalling en helpt het om me zo goed mogelijk te ontspannen. Daarnaast leg ik het mezelf niet op om het helemaal natuurlijk te doen. Ik wil wel graag zonder pijnstillend bevallen, maar mocht dat niet lukken hou ik de optie voor een ruggenprik open voor mezelf en dat geeft me rust.
Ideetje: haha ja het is zeker al zondag. Je loopt precies een week voor op mij.
Ik ben 35w4d. Al weet ik dat ze met max 38wk gaan inleiden dus voor mij is het nog 2.5wk. Erg spannend.
En ik hoop dat ze besluit om zelf te komen vóór de inleiding. Maargoed dat zullen we allemaal zien.

Ondanks dat ik ik de inleiding spannend vind, ben ik ook wel blij dat het niet evt. nog 6.5wk kan duren. Dat zou ik wel heel zwaar vinden.
Geloven jullie trouwens in die "bakerspraatjes" mbt bevalling opwekken?

Bv. veel bewegen, bepaald eten/drinken, seks, voetreflex massage, tepels stimuleren en weet ik veel wat.

Of ervaringen dat iets wel/niet hielp?
Honing. Het is mijn 2e, dus ik weet een beetje wat me te wachten staat. Natuurlijk is het wel spannend, omdat je gewoon niet weet hoe het gaat lopen. Zou je wat gedachten kunnen verzinnen die je helpen? Al zo veel vrouwen zijn me voor gegaan. Of: ik heb de allerbeste medische zorg. Of: mijn lijf heeft me nog nooit in de steek gelaten. Geen idee wat jou kan helpen, maar misschien kan je proberen te onderzoeken waar je bang voor bent en welke gedachten je dan zouden kunnen helpen. Bespreek het ook met je vk!

Vervelend al dat minder leven voelen. Gelukkig maar tijdelijk.

Gisteren middag/avond behoorlijk pittig oefenrondje gehad. Twijfelde echt even of het door zou zetten. Nu weer helemaal rustig.
O ik lees nu nog over je pijnervaringen. Ik vind het niet perse meer pijn dan de dingen die jij beschrijft. Het enige is dat het vrij lang duurt en steeds erger wordt. Echt hevige darmkramp vond ik best vergelijkbaar (maar dat duurt vaak niet meer dan een uurtje).
Hoi allemaal,

Ik zou graag mee willen schrijven in dit topic.

Ik ben 35.3 week zwanger van ons eerste kindje en heb niet echt
een relaxte zwangerschap gehad door hydronefrose. Volgens mij las ik al dat iemand anders het ook heeft. Het is geen pretje in ieder geval. Nu de baby is ingedaald, gaat het wel beter qua pijn gelukkig!

Ik lek nog geen druppel melk en heb een paar flexibele voedingsbh’s gekocht. Ik vrees dat mijn borsten straks nog meer gaan groeien, dus zachte leken me wel fijn.

Ik heb geen cursus gedaan, maar zit wel in een centering groep. Angst voor de bevalling heb ik niet; ik heb er wel zin in. Die pijn overleven we wel!

Pluis, in bakerpraatjes geloof ik niet, maar stiekem hoop ik wel dat je invloed kan hebben om de bevalling op te wekken. ;-)

Verder heb ik erg last van slapeloosheid. Ik kán gewoon niet in slaap komen en blijven. Normaal slaap ik 8/9 uur per nacht en nu vaak maar 5. Ben er mentaal niet echt extra moe van, maar mijn lijf stribbelt wel tegen (enorme wallen, vermoeide benen, duizelig etc).
Hier niet echt angst voor de bevalling. Vorige bevalling ging niet bepaald volgens het boekje maar kijk ik ook niet slecht op terug. Mijn weeën leken niet op de boekjes, heb zelfs gegoogled wat ik nou voelde. Mijn heupen zijn namelijk mijn zwakke plek en daar bleek ik ze juist te voelen.

Hier hielpen die baker praatjes niet vorige keer. Heb toen zelfs voetreflex geprobeerd toen ik overtijd ging maar kind bleef gewoon zitten. Ook seks deed niks;-)

Ik heb deze zwangerschap geen cursus gedaan, ben wel boek over hypnobirthing aan het lezen.

Hier veel last van mijn buik, ben druk en zoon lijkt zich wel met zijn voeten in mijn rug af te zetten en billen naar mijn buik te duwen dus buik staat flink op spanning.
Mintel88 schreef:
03-02-2019 05:19
Hoi allemaal,

Ik zou graag mee willen schrijven in dit topic.

Ik ben 35.3 week zwanger van ons eerste kindje en heb niet echt
een relaxte zwangerschap gehad door hydronefrose. Volgens mij las ik al dat iemand anders het ook heeft. Het is geen pretje in ieder geval. Nu de baby is ingedaald, gaat het wel beter qua pijn gelukkig!

Ik lek nog geen druppel melk en heb een paar flexibele voedingsbh’s gekocht. Ik vrees dat mijn borsten straks nog meer gaan groeien, dus zachte leken me wel fijn.

Ik heb geen cursus gedaan, maar zit wel in een centering groep. Angst voor de bevalling heb ik niet; ik heb er wel zin in. Die pijn overleven we wel!

Pluis, in bakerpraatjes geloof ik niet, maar stiekem hoop ik wel dat je invloed kan hebben om de bevalling op te wekken. ;-)

Verder heb ik erg last van slapeloosheid. Ik kán gewoon niet in slaap komen en blijven. Normaal slaap ik 8/9 uur per nacht en nu vaak maar 5. Ben er mentaal niet echt extra moe van, maar mijn lijf stribbelt wel tegen (enorme wallen, vermoeide benen, duizelig etc).
Hoi Mintel,

Ja ik heb het inderdaad. Ben vorige week opgenomen. Hield het niet meer van de pijn. Uiteindelijk is er bij mij een stent geplaatst tussen nier en blaas. Hebben ze bij jou ook iets gedaan?
Hai allemaal,

Ik lees sinds kort een beetje mee hier, maar heb nog niet gereageerd omdat ik mezelf nog niet een echt laatste-loodjes-geval vind (33+2). Maar nu zag ik de vraag over de bevalling en er is wel iets waar ik last van heb, dus toch maar een antwoord ;).

Oh ennnn gefeliciteerd aan degenen die onlangs bevallen zijn. Zo fijn!

Op zich verheug ik me best wel op de bevalling. Ik ben goed voorbereid, weet wat ik wel en niet wil en ben me er ook bewust van dat het heel anders kan lopen, maar heb ook bedacht hoe we het ook dan zoveel mogelijk op onze manier kunnen proberen te doen. De juiste mensen zijn aanwezig en er komt een fantastische geboortefotograaf om het geheel mooi vast te leggen. So far, so good.

Het vervelende is dat ik alleen als de dood ben dat hij er niet goed uitkomt. Laatst zag ik een bevalling op Youtube waarbij het een poos duurde voor baby een teken van leven gaf, en daar was ik helemaal naar van. En dan gisteren weer een verhaal van iemand bij wie het kind was overleden doordat de navelstreng om het nekje zat. Ik ben dus niet zozeer bezig met wat het voor mij betekent, maar meer als de dood dat er iets niet goed is met hem en eerlijk gezegd is dat een behoorlijk rotgevoel. Iemand relativerende woorden?

Waarschijnlijk ga ik hier over 1.5 week meer meeschrijven, als ik met verlof ben. Nu is het allemaal nog een beetje druk ;).
@ snowgirl

Ik heb alleen buscopan genomen, maar dan wel de tabletten en niet de zetpillen van 380 euro (het werd bij mij niet vergoed). Ik heb het al sinds de 20e week en had toen veel meer pijn dan nu, omdat ik niet wist wat het was.

Nu weet ik beter wanneer ik moet rusten, dat ik niet teveel moet drinken in 1 x etc.

Af en toe heb ik nog een pijn / koliek aanval, maar ik kan het nog wel verdragen (ik wil echt niet worden opgenomen).

@anadyomene

Die angst probeer ik te verdringen en ik denk er eigenlijk ook nooit aan. Je hebt er geen invloed op, dus je daar druk over maken, heeft totaal geen zin.

Maarja, makkelijker gezegd dan gedaan..
Mintel: Welkom!

Hier met 17wk ongeveer ook een flinke koliekaanval gehad.
Buscopan (wel de zetpillen) hielpen goed. En door groei en draaien is het eigenlijk alleen bij die ene week gebleven. Maar de pijn vergeet ik niet meer.

Anadyomene: ook welkom!

Die angst herken ik wel. Niet eens zozeer dat het tijdens de bevalling mis gaat. Meer dat het nu op het einde ook nog wel eens mis zou kunnen gaan.
Dat lijkt mij zo heftig. Niet voor te stellen. En weet ook dat het geen zin heeft om daar bang voor te zijn.
Komt in vlagen.

Honing:
Had even teruggelezen en zag dat je ruim 2wk geleden dezelfde vraag had gesteld mbt bevalling en cursus. Dat is niet erg. Wel raad ik je aan om er nog wat mee te doen..blijkbaar zit je er (nog steeds) zo mee. Zou fijn zijn als je met vertrouwen de bevalling in gaat.
Maak het bespreekbaar tijdens de controle en kijk of je nog ergens info kunt krijgen. Online genoeg maar mss ook wel live tijdens een voorlichting of partner consult ergens. Wordt vaak genoeg georganiseerd!
Wauw wat een hoop nieuwe berichten! Grangssie nog gefeliciteerd wat fijn!

Honing, ik heb een bevalinfoavond gehad van mijn verloskundigepraktijk en een bevalvoorbereidcursus van een Doula. Verder zwangerschapsyoga elke week bij wijze van 'sport. Wat ik heel relativerend vond is het idee dat als die weeen vaker komen (Elke 5 min) dat het dan nog maar 1 minuut pijn is of misschien een piek van een halve minuut. De rest is opbouw / afbouw van de wee (zie t als een golf). In een uur tijd heb je 12x een wee en dus eigenlijk maar 6 minuten nare pijn, waarvan he tussendoor een beetje kan bijkomen. Ik hoop dat mijn uitleg te volgen is? Anyway, het is ook mijn eerste dus geen praktijkervaring, maar ik heb er ook graag wat voor over. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden/ wie een baby wil moet door een beetje pijn? 😅
En over de bakerspraatjes, ik heb gehoord dat alleen de seks echt werkt maar alleen als de baby / je baarmoeder er klaar voor is dus dat je het niet echt kan forceren/ opwekken.
Gefeliciteerd Grangssie! Je klinkt heel blij, superfijn :-)

Ik ben nu 35.5 en maak me niet druk om de bevalling, maar dat kan natuurlijk nog komen. Ik denk vooral "het moet/gaat gebeuren" en hoe dan precies dat zien we dan wel weer haha

Qua cursussen heb ik Centering Pregnancy gedaan waarbij ook 2 partneravonden waren met praktische informatie. Met diezelfde groep doe ik komende woensdag nog een workshop over hypnobirthing van 2 uur (zonder partners).
anoniem_64f08319e6939 wijzigde dit bericht op 03-02-2019 11:38
Reden: Toegevoegd over cursussen
31.52% gewijzigd
Late reactie maar niet minder gemeend, van harte grangsie en yogajup!! Ik hoop dat jullie heerlijk genieten met de baby's. En ja je man als vader zien, dat vond ik ook zoooo geweldig. En dat blijft hoor!

Ik ben letterlijk uit de running geweest. Donderdag eind vd middag sta op vd bank en tis helemaal mis. Bekkenverwringing. Echt niet normaal veel pijn. Nacht van donderdag op vrijdag nog getwijfeld om me op te laten nemen voor pijnstilling. Uiteindelijk niet gedaan. Vrijdag kwam de fysio aan huis en die heeft eea recht gezet. Heb ook een band gekregen om buik en rug te ondersteunen. Dat heeft allebei gelukkig geholpen. De pijn is veel minder maar ik kan nog niet alleen voor m'n zoontje zorgen en dat is heel ingewikkeld. M'n vriend doet nu bijna alles in huis maar werkt ook nog hard. Daar heb ik het dus best wel moeilijk mee. Ik heb verlof maar kan niks doen. Geen leuke dingen voor mezelf, maar ook niet voor m'n gezin of het huishouden. Vandaag zit er ten opzichte van gisteren weinig verbetering in en daar baal ik van. Donderdag weer naar de vk en ga daar ook bespreken hoe lang ik nog door moet lopen met deze pijn of dat dit indicatie is om rond 38 wk in te leiden.
Want om meteen even in te haken op angst voor bevalling en de pijn. De pijn die ik nu heb valt in het niet bij bevallen. Riep vrijdag nog doe mij maar een bevalling ipv. En volgens mij was het Pluis die zei dat de weeën oplopen en je er als het ware ingroeit. Dat herken ik wel. En je kunt toch sowieso met je vk afspreken dat je bv snel naar zkhs wilt omdat je zo bang bent voor de pijn en dat je dan pijnbestrijding wilt? Zou daar sowieso aangeven als je er veel angst van hebt. Vinden ze echt volstrekt normaal. En dat is het ook wel, het is ook nogal een gebeurtenis, zeker de eerste keer. Belangrijk is om je gevoelens bespreekbaar te maken. Dan weet de vk ook waar ze straks mee te maken heeft! En je partner ook!
Grangssie gefeliciteerd! Grniet van elkaar!

Nieuwe meeschrijvers; welkom!

Honing, fijn dat je kleine weer g oed gedraaid is. Wel schrikken lijkt me als je steeds weinig leven voelt. Goed dat ze je zo goed checken!

Hier gelukkig geen angst voor de bevalling.
Vind het moment dat het gaat beginnen spannender dan de bevalling zelf. Dan opeens moet je naar het ziekenhuis en weet je dat je straks met zn drietjes thuiskomt. Heel bijzonder maar ook wel spannend. Maar zie er vooral heel erg naar uit.
Naar die bekkenverwringing Teckeltje. Heb ik ooit ook eens gehad (voor mijn zwangerschap). Dat is zo vreselijk pijnlijk! Hopelijk kan de vk iets voor je betekenen.
Grangssie van harte gefeliciteerd! Gelukkig toch nog spontaan bevallen.

Over de pijn van een bevalling, ja het doet pijn, iedere wee wat meer. Maar goed ademen scheelt al een hele hoop. Ik had helaas een verstopte neus tijdens de bevalling, heel irritant. En als ik dacht dat ik een wee niet meer aankon, probeerde ik me helemaal af te sluiten en mijn favoriete liedjes in mijn hoofd af te spelen :-) het cliché is wel dat het het allemaal waard is. Mijn lieve mooie zoon slaapt nu lekker tegen me aan. Kraamhulp was vandaag voor het laatst. Wordt wel even wennen en aanpoten, maar dat komt vast allemaal goed.
Succes met de laatste loodjes!
Hey dames
Nu mijn man en ik gaan op de valreep nog een privé cursus doen
Hopelijk geeft me dat een beetje info houvast en rust

Dank voor al jullie reacties! Lief !
Hoi dames! Ik wil mij aansluiten bij jullie. Hopelijk helpt het om een beetje van mij af te kunnen schrijven. Allereerst gefeliciteerd voor alle dames die al bevallen zijn.

Vandaag 38+5 weken zwanger van ons eerste kindje. We weten niet of het een jongen of meisje is. Ik ben met 36 weken met verlof gegaan en de eerste week was nog vol gepland met dingen die nog moesten gebeuren. Zoals de laatste dingen kopen voor de baby. De week erna was al rustiger, maar hebben we nog behoorlijk wat in huis gedaan. Deze week was heel rustig en ik merk ook wel dat ik de rust nodig heb, maar het wachten begint mij nu wel wat zwaarder te vallen.

Door een geschiedenis van een miskraam en een ivf traject ben ik lang zo gefocust geweest op zwanger worden en blijven, dat bevallen nog zo ver weg leek. Ik moet zeggen dat ik een hele makkelijk zwangerschap heb en het zwanger zijn valt mij nog steeds niet echt zwaar. Het is echt het gevoel dat alles nu klaar is en er niks meer te doen is. Ik word er op sommige dagen zoals vandaag gewoon heel onrustig van. Ik ben nog nooit zo bij geweest met de was bijvoorbeeld.

Met de baby gaat het prima. Die is al ingedaald en is zich vrolijk aan het uitrekken in mijn buik. Soms moet ik echt een voet terug duwen. Ik denk dat ik dat ook wel ga missen. Verder nog geen enkel teken dat hij of zij snel geboren gaat worden.

Mijn man zit momenteel werkeloos thuis en we hebben besloten dat hij de komende paar maanden niet gaat solliciteren en we ons samen fijn op ons gezin gaan richten. Het is toch even niet anders en dan maar genieten dat we die luxe hebben. Hij vraagt nu wel bij elke zucht of het goed gaat en of ik al iets voel. Meestal is het gewoon dwars zittende lucht. De dagen vullen zich een beetje met de hond uitlaten, boodschappen doen en netflix kijken. Ik ben er dus nu wel al klaar mee. Aan de andere kant vind ik dus dat ik niet mag klagen, want ik ben nog redelijk fit en het weinig kwaaltjes. Ik ben nu ook gewoon klaar om ons kleine aapje te ontmoeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven