Mannelijk bezoek (schoonvader) bij zwangerschap

21-06-2019 10:24 274 berichten
x

Moet ik mijn schoonvader ook (net als de vrouwen) bij elk bovengenoemde punt verwelkomen?

Totaal aantal stemmen: 164

Ja, dat is wel zo eerlijk (54%)
Nee, niet als je dat niet wilt (26%)
Dat moet je echt zelf bepalen (20%)
anoniem_64fa0d4a7620c wijzigde dit bericht op 02-08-2019 12:03
Reden: herkenbaarheid
0.00% gewijzigd
Als je nog bloedend en bloot onder de deken ligt en met een baby aan de borst dan begrijp ik het wel. Ik denk dat de meeste mannen ook wel begrijpen dat ze dan nog even moeten wachten.

Maar verder zou ik hem niet buitensloten. Je kunt er van uit gaan dat opa net zo trots is op kleinkind en graag een deel wilt uitmaken van die eerste bijzondere momenten.
Alle reacties Link kopieren
janneke95 schreef:
21-06-2019 10:40
Natuurlijk is hij welkom op kraambezoek. Maar ik heb t echt over de eerste tijd na de bevalling als ik bijvoorbeeld nog niet helemaal 'opgefrist' ben en waarschijnlijk wel mijn moeder en wellicht mijn schoonmoeder erbij zou willen hebben. Nadat ik opgefrist ben zou hij vanzelfsprekend welkom zijn.
als je een voorspoedige bevalling heb, sta je vrij snel daarna onder de douche. Voor die tijd, is iedereen nog te druk, is er weinig plek voor bezoek
Na het douchen ben je fris en kan je bezoek ontvangen (als iedereen er zo snel is he?)

Moeilijke bevalling? dan krijg je eerst een paar uur rust
lise1985 schreef:
21-06-2019 10:45
Bizar. Ik vind het echt egoïstisch. Niet alles draait om de vrouw als het gaat om een bevalling.
Ik vind het seksistisch en echt onbeschoft. Het gaat niet om de bevalling, maar om dingen waar ze best wat publiek bij heeft.
anoniem_310897 wijzigde dit bericht op 21-06-2019 10:48
15.95% gewijzigd
Als jij vanwege de bevallingspijnen niemand om je heen kan verdragen behalve bijv je eigen moeder zou ik dat een acceptabel excuus vinden, maar wel de schoonmoeder maar niet de schoonvader vind ik dan weer heel bizar.
Annelleke schreef:
21-06-2019 10:48
Ik vind het seksistisch en echt onbeschoft. Het gaat niet om de bevalling, maar om dingen waar ze best wat publiek bij heeft.
Seksistisch.... nu draai je toch weer een beetje door.
Waarom mogen de vrouwen je wel onopgefrist zien en je schoonvader niet? Ten eerste is het de vraag of je op dat moment al behoefte hebt aan bezoek, ten tweede denk ik dat het je schoonvader helemaal niet interesseert dat je niet opgefrist bent. Zijn vrouw is ook eens bevallen he. Ik ga er wel vanuit dat je er gewoon netjes toegedekt bij ligt.

Wel je schoonmoeder uitnodigen en niet je schoonvader vind ik raar, ook ten opzichte van je man. Net zoals jij waarschijnlijk graag het kind aan jouw moeder wil laten zien, wil hij dat aan zijn ouders. en daar wil het, terecht, gene onderscheid in maken.

Echo's e.d. zou ik lekker alleen met man doen.
lise1985 schreef:
21-06-2019 10:27
Het is niet alleen jouw schoonvader, het is ook de vader van je partner. Het draait niet alleen om jou, maar ook om je partner.
En, iets minder belangrijk maar toch, de partner van je schoonmoeder. Zij worden samen opa en oma, het is gek om daar dan onderscheid in te maken. Maar ik zou mijn schoonmoeder, en mijn eigen moeder trouwens, ook niet meenemen naar controles en echo's. Hier zijn ze allemaal pas een paar uur na de bevalling komen kijken.
lilalinda schreef:
als je een voorspoedige bevalling heb, sta je vrij snel daarna onder de douche. Voor die tijd, is iedereen nog te druk, is er weinig plek voor bezoek
Na het douchen ben je fris en kan je bezoek ontvangen (als iedereen er zo snel is he?)

Moeilijke bevalling? dan krijg je eerst een paar uur rust
Dit dus.
Had je je eigen vader er wel bij willen hebben?
Owlette schreef:
21-06-2019 10:46
Als je nog bloedend en bloot onder de deken ligt en met een baby aan de borst dan begrijp ik het wel. Ik denk dat de meeste mannen ook wel begrijpen dat ze dan nog even moeten wachten.

Maar verder zou ik hem niet buitensloten. Je kunt er van uit gaan dat opa net zo trots is op kleinkind en graag een deel wilt uitmaken van die eerste bijzondere momenten.
Laat schoonmoeder en schoonzus en oma dan ook buiten wachten. En als ze opgefrist is komt iedereen. Maar heel lullig als zijn vrouw en dochter wel baby mogen bewonderen en hij niet.
En een schoonzus heeft er nog minder bij te zoeken dan een schoonvader lijkt me. Dat wordt de opa. Dus die is belangrijker dan een (schoon)zus.
redbulletje schreef:
Als jij vanwege de bevallingspijnen niemand om je heen kan verdragen behalve bijv je eigen moeder zou ik dat een acceptabel excuus vinden, maar wel de schoonmoeder maar niet de schoonvader vind ik dan weer heel bizar.
En schoonzus mag er ook bij. Oma ook.
Gezellig iedereen er bij.
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 21-06-2019 10:51
5.12% gewijzigd
Lariba schreef:
21-06-2019 10:49
En, iets minder belangrijk maar toch, de partner van je schoonmoeder. Zij worden samen opa en oma, het is gek om daar dan onderscheid in te maken. Maar ik zou mijn schoonmoeder, en mijn eigen moeder trouwens, ook niet meenemen naar controles en echo's. Hier zijn ze allemaal pas een paar uur na de bevalling komen kijken.
Dit ook nog ja.

Maar ik krijg de indruk, dus ik kan ernaast zitten, dat TO ervan uitgaat dat iedereen op de gang zit te wachten tijdens de bevalling?
Annelleke schreef:
21-06-2019 10:50
Laat schoonmoeder en schoonzus en oma dan ook buiten wachten. En als ze opgefrist is komt iedereen. Maar heel lullig als zijn vrouw en dochter wel baby mogen bewonderen en hij niet.
Als je bloedend en bloot bent, is de familie als het goed is nog helemaal niet aanwezig. Of wonen ze naast het ziekenhuis, TO?
SallySpectra* schreef:
21-06-2019 10:49
Seksistisch.... nu draai je toch weer een beetje door.
Het gaat puur om zijn geslacht. Er wordt gediscrimineerd op geslacht. Dat noemen ze seksisme.
en als jij nog niet fris bent, kan vriend met baby even de gang op en aan de familie showen
lise1985 schreef:
21-06-2019 10:51
Dit ook nog ja.

Maar ik krijg de indruk, dus ik kan ernaast zitten, dat TO ervan uitgaat dat iedereen op de gang zit te wachten tijdens de bevalling?
Dat gaat een lange gang worden.
Als ik zie hoe gek mijn schoonvader is met mijn kindje denk ik echt dat het héél erg jammer is om hem uit te sluiten.

En als je later oppas wil ook ;-)
Voor je partner is het niet leuk en voor je schoonouders ook niet want ga je dan wel als de ander niet welkom is?
Ik vind het sowieso niet erg verwelkomend.

In alle situaties als bevallen zelf, gehecht worden, huid op huid met je kindje, borstvoeding, kan ik het me goed voorstellen dat je hem en/of anderen er niet bij wil hebben. In alle andere situaties niet.
menta wijzigde dit bericht op 21-06-2019 10:54
0.19% gewijzigd
lise1985 schreef:
Dit ook nog ja.

Dat zou ík dan weer de horror vinden. En het ziekenhuis is daar ook echt niet blij mee hoor, als alle families daar gaan lopen rondhangen.
Ik ben team man.
Annelleke schreef:
Het gaat puur om zijn geslacht. Er wordt gediscrimineerd op geslacht. Dat noemen ze seksisme.
of schoonpapa is gewoon een intense hufter (m/v)
Owlette schreef:
21-06-2019 10:46
Maar op dat moment zou ik er sowieso nog geen bezoek bij willen. Je bent letterlijk nog aan het uitpuffen en aan het verwerken wat er net allemaal gebeurd is, Ik had toen echt genoeg aan mezelf, baby en partner.

Edit: Dat collectieve gehang op de gang gebeurt volgens mij alleen in Amerikaanse series. Ik begrijp nooit waar die mensen de tijd en de zin vandaan halen. Vooral omdat ze altijd bij de eerste wee al naar het ziekenhuis rennen.
(Ik begrijp overigens ook niet waarom er altijd alleen maar de mensen bij zijn die een rol spelen in de serie, alsof de as. ouders verder geen familie of vrienden hebben, maar dat is een andere discussie.)
lariba wijzigde dit bericht op 21-06-2019 10:59
31.68% gewijzigd
Oplossing voor dit vraagstuk: ik lag opgefrist en wel in bed na een zware bevalling en tóen hebben we pas gebeld. Iedereen kwam dus pas na het hele gebeuren, dit duurde minimaal een uur en ik was toen dus al weer helemaal bijgekomen van de operatie, in een schoon jasje gehesen, had dochter al aangelegd, man had haar al lang en breed huid-op-huid gehad en ik had zelfs al wat gedronken en gegeten. Mooi uitgangspunt, toch? Toen kon ik pas echt de mensen de ruimte geven om ons kind te begroeten.
lise1985 schreef:
21-06-2019 10:27
Het is niet alleen jouw schoonvader, het is ook de vader van je partner. Het draait niet alleen om jou, maar ook om je partner.

Dit. En natuurlijk hoeft hij niet mee naar echo’s of direct na de bevalling. Maar in de kraamtijd kun je hem toch moeilijk buiten sluiten. Het is ook zijn kleinkind.
Hormonen much? :rofl:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven