Mannelijk bezoek (schoonvader) bij zwangerschap

21-06-2019 10:24 274 berichten
x

Moet ik mijn schoonvader ook (net als de vrouwen) bij elk bovengenoemde punt verwelkomen?

Totaal aantal stemmen: 164

Ja, dat is wel zo eerlijk (54%)
Nee, niet als je dat niet wilt (26%)
Dat moet je echt zelf bepalen (20%)
anoniem_64fa0d4a7620c wijzigde dit bericht op 02-08-2019 12:03
Reden: herkenbaarheid
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
21-06-2019 10:53
of schoonpapa is gewoon een intense hufter (m/v)
Zie titel van het topic. Zie openingspost. Het gaat om het geslacht.
Star² schreef:
21-06-2019 10:56
Hormonen much? :rofl:
Ja, dan lijkt het heel belangrijk dat je een draaiboek hebt voor alles rondom zwangerschap, bevalling en kraamtijd. Dat geeft de illusie van controle.
en TO, het is voor jou & Beebje (en ook voor beeb's papa) goed om even op adem te komen
Laat het idee van een grote Show los, en bel pas na de bevalling, als je je weer mens voelt.
Annelleke schreef:
21-06-2019 10:58
Misschien mist TO haar vader extra veel bij het denken aan mannelijk bezoek. Het hoeft nog steeds niet seksisme te zijn.
Annelleke schreef:
Je plaat blijft hangen, geloof ik.
Trouwens, het is écht niet leuk om te bellen vóor de bevalling. Als die namelijk 24 uur duurt ofzo, kun je er vanuit gaan dat je familie ondertussen half overleden is van spanning en angst. Dus bel lekker na de bevalling en vraag ze op een redelijke termijn te komen.
kintsugi schreef:
21-06-2019 10:59
Misschien mist TO haar vader extra veel bij het denken aan mannelijk bezoek. Het hoeft nog steeds niet seksisme te zijn.
Kan, maar ze zegt meermaals dat het gaat om zijn geslacht. Dus ik ga uit van wat zij zegt en verzin er zelf niks bij.
O en je man heeft groot gelijk. Zijn vader buitensluiten omdat hij een piemel heeft. Belachelijk.
Annelleke schreef:
Ja, dus? Wij geven juist aan dat het daar dus níet om gaat. En dat je op basis van geslacht opa (!!) niet mag buitensluiten. Dat dat bizar is.
SallySpectra* schreef:
21-06-2019 10:51
Als je bloedend en bloot bent, is de familie als het goed is nog helemaal niet aanwezig. Of wonen ze naast het ziekenhuis, TO?
Waarom uberhaupt de familie al verwittigen voordat de vrouw fris en fruitig en uitgerust is?
kintsugi schreef:
21-06-2019 10:50
Had je je eigen vader er wel bij willen hebben?
Dat is moeilijk te zeggen. Nu zou ik zeggen van niet. Was ik wellicht opgegroeid mét een man in mijn leven, was dit misschien anders geweest en had ik zowel mijn vader/schoonvader er gewoon bij willen hebben.
JonathanStrange schreef:
21-06-2019 11:00
Trouwens, het is écht niet leuk om te bellen vóor de bevalling. Als die namelijk 24 uur duurt ofzo, kun je er vanuit gaan dat je familie ondertussen half overleden is van spanning en angst. Dus bel lekker na de bevalling en vraag ze op een redelijke termijn te komen.
Of als ze je ineens op een brancard langs zien zeilen onderweg naar de ruggenprik-kamer of toch-maar-keizersnee. Dikke vette paniek.
Vriendin van mij had overigens bevallingen van zo’n 48 uur. Zit je daar 2 dagen te wachten.
JonathanStrange schreef:
21-06-2019 11:01
Ja, dus? Wij geven juist aan dat het daar dus níet om gaat. En dat je op basis van geslacht opa (!!) niet mag buitensluiten. Dat dat bizar is.
Het uitsluiten op basis van geslacht is seksisme. Dat is waar mijn reactie over gaat. Iemand zei namelijk dat het geen seksisme is om hem buiten te sluiten vanwege zijn geslacht.
Ik ben het met je eens, hem buitensluiten is bizar.
redbulletje schreef:
21-06-2019 11:02
Waarom uberhaupt de familie al verwittigen voordat de vrouw fris en fruitig en uitgerust is?
Fris en fruitig gaat na de bevalling nog zeker een paar weken duren, en uitgerust minstens een jaar of vier ;-). Maar eens met je punt.
JonathanStrange schreef:
21-06-2019 10:55
Oplossing voor dit vraagstuk: ik lag opgefrist en wel in bed na een zware bevalling en tóen hebben we pas gebeld. Iedereen kwam dus pas na het hele gebeuren, dit duurde minimaal een uur en ik was toen dus al weer helemaal bijgekomen van de operatie, in een schoon jasje gehesen, had dochter al aangelegd, man had haar al lang en breed huid-op-huid gehad en ik had zelfs al wat gedronken en gegeten. Mooi uitgangspunt, toch? Toen kon ik pas echt de mensen de ruimte geven om ons kind te begroeten.
Dat is een goede! Voor mij is het natuurlijk ook de eerste keer en ik heb geen idee wat ik kan verwachten of hoe zoiets zal gaan. Maar wat jij schrijft, daar kan ik mij goed in vinden.
Annelleke schreef:
21-06-2019 11:03
Het uitsluiten op basis van geslacht is seksisme. Dat is waar mijn reactie over gaat. Iemand zei namelijk dat het geen seksisme is om hem buiten te sluiten vanwege zijn geslacht.
Ik ben het met je eens, hem buitensluiten is bizar.
neu, als TO alle mannen zou uitsluiten (ook artsen) had je een punt. Nu sluit ze slechts eentje uit
Nog raar om te doen hoor, maar er zit geen principiele keuze achter

Ik heb een bloedhekel aan Jandino, maar dat maakt mij nog geen racist
janneke95 schreef:
21-06-2019 11:05
Dat is een goede! Voor mij is het natuurlijk ook de eerste keer en ik heb geen idee wat ik kan verwachten of hoe zoiets zal gaan. Maar wat jij schrijft, daar kan ik mij goed in vinden.

Bijzonder dat je dan wel al kan zeggen dat je moeder, schoonmoeder, oma en schoonzus erbij wil hebben.
lilalinda schreef:
21-06-2019 11:06
neu, als TO alle mannen zou uitsluiten (ook artsen) had je een punt. Nu sluit ze slechts eentje uit
Nog raar om te doen hoor, maar er zit geen principiele keuze achter

Ik heb een bloedhekel aan Jandino, maar dat maakt mij nog geen racist
Als hij niet bij je langs mag komen omdat hij zwart is maakt dat je wel racist. Ook als je toevallig ook bevriend bent met andere zwarten.
Star² schreef:
21-06-2019 11:07
Bijzonder dat je dan wel al kan zeggen dat je moeder, schoonmoeder, oma en schoonzus erbij wil hebben.
Inderdaad, dat is een best groot gevolg.
Annelleke schreef:
Als hij niet bij je langs mag komen omdat hij zwart is maakt dat je wel racist. Ook als je toevallig ook bevriend bent met andere zwarten.
Hou op joh. Open een eigen topic als je hierover wil door discuzeuren.
Annelleke schreef:
TO zegt nergens een hekel te hebben aan mannen hoor
maar eeuh, veel plezier met het verstoren van een topic verder. Ik ga weer On-topic verder
Als jij je niet prettig voelt bezoek aan je bed te hebben waar je je niet bij op je gemak voelt als je nog als een ontplofte kip ligt bij te komen, wellicht nog bezweet, niet vers ruikend en je je onder de dekens nog niet decent genoeg voelt is dat gewoon je goed recht.
Je bent echt niemand iets verplicht.
Ik kan mij daar ook heel goed iets bij voorstellen dat je je kwetsbaarder en minder op je gemak kan voelen als het een man betreft die emotioneel niet zo dicht bij je staat dat je er geen enkele gene bij voelt.
Vrouwen onder elkaar kan daar anders in voelen. Dus nee, ik vind het helemaal niet gek, vooral ook omdat je Je er nog geen voorstelling bij kan maken hoe je net na de bevalling bent, voelt en hoe dat dan allemaal zal gaan.

Ik zou er gewoon nog geen toezeggingen in doen, maar in eerste instantie er van uit gaan dat je gewoon nog niemand wil zien net na de bevalling ( wellicht alleen je moeder, dat kan ik wel snappen dat dat geen afweging is of die er wel direct bij mag komen) . Je kan in het moment zelf dan altijd nog bijstellen wat je wel toe kan laten de eerste uren na je bevalling.

Op zich is het overigens ook helemaal niet perse gebruikelijk dat er al direct bezoek naast je bed staat terwijl je nog midden in het “ slagveld” ligt.
Althans mijn ervaring is dat er eerst aandacht is voor baby en moeder. Controle, even bij kunnen komen, evt.hechten, de boel opruimen, wassen, bed verschonen ( thuis) of verplaatsen naar schoon bed en andere ruimte ( ziekenhuis)
Dit duurt ook geen uren , ik vond mijzelf met een knip van de vinger keurig gewassen en decent in een schoon bed liggen.
Is zo routine voor de kraamhulp of ziekenhuispersoneel.
Als je op dat moment , na het complete ritueel tot weer fris in bed, mentaal en fysiek er oké mee bent om bezoek te ontvangen is dat nog steeds vrij snel na de bevalling ( er van uitgaande dat er geen bijzonderheden zijn bij moeder en kind)
Eerder hoef je helemaal niets te aanvaarden van buitenstaanders naast je bed.
De samenleving ís extreem seksistisch. En niet in het voordeel van vrouwen. Maar daar gaat het hier niet om. En volgens mij gaat het ook niet om wie het pas geboren kind mag zien. Wel van wie je net na je bevalling steun kunt gebruiken, als kraamvrouw. Het is mij alle keren zwaar gevallen en ik was alle keren ook dankbaar voor de hulp van familie. Die boden zich trouwens zelf aan omdat het herstel lang duurde. En op partner na was er geen bij van sexe M.
Annelleke schreef:
21-06-2019 11:01
Kan, maar ze zegt meermaals dat het gaat om zijn geslacht. Dus ik ga uit van wat zij zegt en verzin er zelf niks bij.
Ik verzin andere mogelijke verklaringen zodat ik het niet op een stokpaardje hoef te gooien.
janneke95 schreef:
21-06-2019 10:40
Natuurlijk is hij welkom op kraambezoek. Maar ik heb t echt over de eerste tijd na de bevalling als ik bijvoorbeeld nog niet helemaal 'opgefrist' ben en waarschijnlijk wel mijn moeder en wellicht mijn schoonmoeder erbij zou willen hebben. Nadat ik opgefrist ben zou hij vanzelfsprekend welkom zijn.

Maar dat hoef je toch nu nog helemaal niet te bepalen?! Kijk gewoon hoe je je voelt na de tijd. Zeker omdat het je eerste kind is, is dat echt niet in te schatten van te voren. Volgens mij maak je je veel te druk :)
The time is now

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven