Medische indicatie 2e bevalling

25-02-2020 22:09 26 berichten
Hoi allemaal,

Ik ben momenteel zwanger van mijn 2e kindje. Bij mijn 1e zijn er best wat dingen misgegaan (behoorlijke ruptuur en flink bloedverlies) waardoor ik een medische indicatie heb voor de 2e bevalling. Ik loop gewoon bij de verloskundige, maar heb over een poosje wel een tussentijds consult bij de gynaecoloog. Kan iemand mij vooraf alvast iets vertellen over wat zo’n medische indicatie precies inhoudt? Zodat ik ook wat vragen/besprekingen kan bedenken? De verloskundige was er tot nu toe ook nog wat vaag over

Word je al met een x aantal wegen overgedragen naar de gyn, of pas op het moment van bevallen? En moet je dan bv meteen bellen/naar het ziekenhuis als je iets voelt? Word je ‘standaard’ aan apparatuur gekoppeld?

Ik heb het begin van mijn 1e bevalling, met thuis afwachten, wat afleiding en veel bewegen als prettig ervaren. Ook in het ziekenhuis heb ik heeel veel onder de douche gestaan/gelegen tot ik volledige ontsluiting had. Het idee van de bevalling vanaf begin af aan in het ziekenhuis doen benauwt me een beetje merk ik en ik wil graag zelf wat controle houden (liefst niet teveel medische interventies). Ik weet dat ik een knip krijg en een (aansluiting op??) infuus, maar ik kan me er verder nog weinig voorstelling van maken.. ben dus op zoek naar ervaringen, dank vast!
Alle reacties Link kopieren
Skippy85 schreef:
27-02-2020 21:52
Ik had een medische (ingeleide) bevalling vanwege zowel mijn eigen als kinds gezondheid. Ik had een infuus, medicatie, en zat aan een draadloos CTG. Ik mocht daarmee gewoon rondlopen en ook onder de douche. Niet dat ik nog kon lopen, het werd liggen onder de douche. Ook goed, met een stuk plastic om mijn infuus lag ik 2 uur in de douche.

Wel moest kind op bed geboren worden, vanwege zijn gezondheid (hij was dysmatuur). Maar ik had het eerste stuk van het persen ook op de baarkruk (dat was mijn oorspronkelijke plan) mogen doen, maar op het moment supreme wilde ik dat niet meer.

Ik was verrast hoeveel er mogelijk was, ondanks de medische toestand. Je zit echt niet aan een bed vastgesnoerd. Ik denk zelf dat je wellicht niet aan een infuus hoeft zolang je niet erg bloed, maar dat alleen een waaknaaldje op je hand misschien wel voldoende is.

Tot zover mijn poging je een hart onder de riem te steken. Ga het gesprek aan over de mogelijkheden!
Heel fijn dit te lezen, dankjewel. Vanwege de vastzittende placenta ben ik volgende keer waarschijnlijk ook medisch. Dat viel wat rauw op mijn dak na een verhaal van een vriendin die uren met rugweeen aan bed gekluisterd zat door het infuus etc. Maar goed, het kan gelukkig ook anders! En wat hiervoor wordt gezegd TO, bespreek dit uitgebreid met vk of gyn. Schrijf alle vragen op ter voorbereiding van een afspraak of mail ze desnoods.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven