Menopauze test

11-11-2018 13:45 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai hai,

Vorige maand werd ik te vroeg ongesteld, heel kort en het stelde eigenlijk niets voor.
Nu werd ik afgelopen vrijdag ongesteld, nu normaal. Alleen, ik heb het soms zo warm
tijdens de menstruatie. Mijn grootmoeder kwam met 35 in de overgang, mijn moeder niet, diepas rond de 46. Ik ben 26. Ik lijk heel erg op mijn grootmoeder, qua uiterlijk en dergelijke, dus het zal me niets verbazen als ik voeg aan de beurt ben.

Ik heb een afspraak bij de gyn op 27 november. Vermoedelijk een echo, maar dat kan ik niet duidelijk uit de brief opmaken dus daar zal ik nog eens over bellen.

Nu heb ik een thuistest gedaan om het FSH hormoon te meten, die moest ik doen tijdens de menstruatie op dag 2/3. FSH moet sterk verhoogd zijn als een vrouw in de overgang is. Er verschijnt wel een streepje bij de testlijn, maar die is behoorlijk lichter dan de controlelijn en als ik de instructies goed heb opgevolgd, moet ik dat interpreteren als
een negatief testresultaat = geen overgang. Maar : Hoe kan het dan dat het teststreepje (hoewel lichtjes) wél verschijnt?

Ik ben zo iemand die helemaal panisch is dat ze in de overgang is op jonge leeftijd, want ik wil wel graag kinderen.
Omdat er wel fsh in je urine zit maar geen verhoogde waarde.
Er zal FSH in zitten.
Als je toch naar de gyn gaat, zou ik erover in gesprek gaan. FSH is een indicatie en een momentopname. Gecombineerd met AMH en een AFC-echo kan het een beter beeld geve. Hhier ervaring met vervroegde overgang - ik was 30 toen ik erachter kwam, mijn moeder en oma waren ook vroeg. Wil je geen paniek aansmeren maar zou het zeker aankaarten als je er zit. Wat bloedonderzoek en een echo is niet direct belastend onderzoek.
zot-83 schreef:
11-11-2018 14:02
Er zal FSH in zitten.
Als je toch naar de gyn gaat, zou ik erover in gesprek gaan. FSH is een indicatie en een momentopname. Gecombineerd met AMH en een AFC-echo kan het een beter beeld geve. Hhier ervaring met vervroegde overgang - ik was 30 toen ik erachter kwam, mijn moeder en oma waren ook vroeg. Wil je geen paniek aansmeren maar zou het zeker aankaarten als je er zit. Wat bloedonderzoek en een echo is niet direct belastend onderzoek.
Oke, dankje. Ik begrijp dus dat er fsh in zal zitten, ja. Maar ik begrijp dus dat het sowieso normaal is dat er iets van dat hormoon in je bloed/urine zit zonder terwijl je nog niet in de overgang bent? of zie ik dat nu verkeerd?
Misschien relevant om te melden: In maart dit jaar was ik zwanger, maar dat is helaas misgegaan. Het is niet dat ik nu actief probeer zwanger te worden, ik gebruik geen anticonceptie (alleen condooms).
Bloemkooltje12 schreef:
11-11-2018 14:06
Misschien relevant om te melden: In maart dit jaar was ik zwanger, maar dat is helaas misgegaan. Het is niet dat ik nu actief probeer zwanger te worden, ik gebruik geen anticonceptie (alleen condooms).
Waarom probeer je niet actief zwanger te worden?
karin6789 schreef:
11-11-2018 14:12
Waarom probeer je niet actief zwanger te worden?
Omdat ik aan het afstuderen ben ... slechte reden I know
Bloemkooltje12 schreef:
11-11-2018 14:13
Hele goede reden lijkt me.

Waarom heb je die thuistest gedaan? Moest dat van de gyn?
Nemaìn’ schreef:
11-11-2018 14:14
Hele goede reden lijkt me.

Waarom heb je die thuistest gedaan? Moest dat van de gyn?
Nee, toen ik zei dat ik het zo warm had tijdens mijn menstruatie begon mijn moeder: Oma was al vroeg in de overgang bla bla bla...
Me angst aan te praten m.a.w dus. Het was geen opdracht van de gyn, maar een eigen keuze.
anoniem_377077 wijzigde dit bericht op 11-11-2018 14:17
7.89% gewijzigd
Bloemkooltje12 schreef:
11-11-2018 14:05
Oke, dankje. Ik begrijp dus dat er fsh in zal zitten, ja. Maar ik begrijp dus dat het sowieso normaal is dat er iets van dat hormoon in je bloed/urine zit zonder terwijl je nog niet in de overgang bent? of zie ik dat nu verkeerd?
Ja, dat klopt. Er zit altijd iets van FSH in want dat is het hormoon dat er voor zorgt dat eitjes groeien en rijpen.
Bloemkooltje12 schreef:
11-11-2018 14:13
Hoe lang duurt het nog voor je afgestudeerd bent?
Voor je eens een keer zwanger bent en dan nog de duur van een zwangerschap, daar kan een hele tijd overheen gaan hoor!
Als een goede relatie hebt, de wens is er bij beiden: waarom niet ervoor gaan?
Bloemkooltje12 schreef:
11-11-2018 14:17
Nee, toen ik zei dat ik het zo warm had tijdens mijn menstruatie begon mijn moeder: Oma was al vroeg in de overgang bla bla bla...
Me angst aan te praten m.a.w dus. Het was geen opdracht van de gyn, maar een eigen keuze.
Dan zou ik kappen met dat domme thuistesten en luisteren naar wat de gyn, die er voro gestudeeert heeft, zijn bevindingen zijn.
Nemaìn’ schreef:
11-11-2018 14:19
Dan zou ik kappen met dat domme thuistesten en luisteren naar wat de gyn, die er voro gestudeeert heeft, zijn bevindingen zijn.
Dat dus. Kaart het aan en kijk wat die er van vindt. Evt nog wat (goed) onderzoek, niet die thuistest, en dan ben je of gerustgesteld of je weet waar je aan toe bent.
Oke, thanks iedereen. Bij mijn vader zit een vroege overgang niet in de familie, want mijn halfzuster heeft op haar 40e nog haar eerste baby gekregen... ik moet volgende week eigenlijk de tweede test doen.... maar ik twijfel nog of ik dat wel zal doen of dat ik wacht tot 27 november.
26 en 35 is toch ene hele andere leeftijd.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
11-11-2018 14:28
Enerzijds wel. Tegelijkertijd is die 35 waarschijnlijk het moment dat menstruatie stopte en in de 10 jaar ervoor ga je hormonaal al schommelen en kan zwanger worden moeilijk zijn. Mijn moeder was 38, mijn oma was er met 38 doorheen maar toch was er bij mij met 30 een groot probleem.
viva-amber schreef:
11-11-2018 14:28
Ja, maar omdat ik in oktober vroeg en weinig ongesteld werd en het nu zo warm kreeg de eerste twee dagen... kan ook zijn dat ik wat grieperig word want ik hoest een beetje en had verhoging en hoofdpijn. Normaliter ben ik regelmatig ongesteld.
Ik hoop dat ik in vervolg weer regelmatig ongesteld word en ik wacht sowieso wat de gyn zegt.

Ik hoor overigens net dat oma rond haar 40e onregelmatige menstruatie kreeg. Ze werd niet ongesteld en was bang dat ze zwanger was.
Toch weer wat anders dan 35 al niet meer menstrueren... pfff.
karin6789 schreef:
11-11-2018 14:17
Hoe lang duurt het nog voor je afgestudeerd bent?
Voor je eens een keer zwanger bent en dan nog de duur van een zwangerschap, daar kan een hele tijd overheen gaan hoor!
Als een goede relatie hebt, de wens is er bij beiden: waarom niet ervoor gaan?
Ze wil eerst afstuderen, en dat is gewoon een goede keuze.
Waarom zo'n haast? o_o Ze is 26 jaar, nog tijd genoeg :!:

Bespreek je angst voor vervroegde overgang, met je gynaecoloog, en laat je niet gek maken.
Bloemkooltje12 schreef:
11-11-2018 14:34
Ja, maar omdat ik in oktober vroeg en weinig ongesteld werd en het nu zo warm kreeg de eerste twee dagen... kan ook zijn dat ik wat grieperig word want ik hoest een beetje en had verhoging en hoofdpijn. Normaliter ben ik regelmatig ongesteld.
Ik hoop dat ik in vervolg weer regelmatig ongesteld word en ik wacht sowieso wat de gyn zegt.

Ik hoor overigens net dat oma rond haar 40e onregelmatige menstruatie kreeg. Ze werd niet ongesteld en was bang dat ze zwanger was.
Toch weer wat anders dan 35 al niet meer menstrueren... pfff.
Dus 1x een wat andere menstruatie en af en toe warm (wie heeft dat niet met die verwarmingen aan) en je bent gelijk onder de zeik?
Ga daar wat aan doen. Wat heeft een kind nou aan een moeder die bij alles het ergste denkt?
Nemaìn’ schreef:
11-11-2018 14:46
Dus 1x een wat andere menstruatie en af en toe warm (wie heeft dat niet met die verwarmingen aan) en je bent gelijk onder de zeik?
Ga daar wat aan doen. Wat heeft een kind nou aan een moeder die bij alles het ergste denkt?
Ja ik ben altijd direct over de zeik. Maar dat komt ook omdat ik al meerdere keren dacht ach ik heb niks ik moet mijn kop rustig houden en dan bleek het toch niet zo best te zijn. Dus ik zit altijd tussen ''ik moet relativeren'' en ''wat als het toch niet oke is'' in.
Ik krijg het ook altijd heel warm de eerste dagen van mijn menstruatie, vooral snachts. Dit komt door hormonen en is normaal. Ik heb een kind en ben zwanger, geen vervroegde overgang. Niet meteen panikeren dus en je moeder moet stoppen met dat neurotische angstzaaien. Gewoon naar de gynaecoloog en er op staan dat ze het testen :)
moon_beam schreef:
11-11-2018 22:24
Ik krijg het ook altijd heel warm de eerste dagen van mijn menstruatie, vooral snachts. Dit komt door hormonen en is normaal. Ik heb een kind en ben zwanger, geen vervroegde overgang. Niet meteen panikeren dus en je moeder moet stoppen met dat neurotische angstzaaien. Gewoon naar de gynaecoloog en er op staan dat ze het testen :)
Bedankt voor je aardige reactie hier kan ik wat mee. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven