Mijn ervaring met PCOS

11-08-2015 02:45 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben 22 jaar oud en op mijn 17e was ik begonnen met de pil (Microgynon 30). Na een aantal jaar werd mijn bloedverlies tijdens de stopweek steeds minder en bloedde ik ook steeds korter (van 5 dagen naar 3, daarna enige tijd max. 2 dagen) en daarna stopte ik geheel met bloeden tijdens de stopweek. Ik was toen net 20 jaar oud.

Na twee zwangerschapstesten te hebben gedaan ging ik naar de huisarts met de klacht dat ik al 5 maanden niet had gebloed tijdens mijn stopweek. Ik kreeg alles behalve het gevoel serieus genomen te worden. Dit 'kwam wel vaker voor', 'waarschijnlijk werkte deze pil 'te goed' voor mijn lichaam' en 'wacht maar rustig af totdat je weer gaat bloeden' waren de enige dingen die tegen mij werden gezegd en ik ging weer naar huis.

In de tussentiijd werd zonder enige uitleg en/of toestemming mijn pil Microgynon 30 met een andere (volgens mij Femodeen of anders een ander merk wat begint met de 'F') verwisseld. Hier kwam ik pas achter toen ik na een maand weer naar de apotheek ging om de pil op te halen. Toen ik hier naar vroeg werd mij uitgelegd dat alleen de naam was veranderd, maar de inhoud niet.

Na twee maanden besloot ik te stoppen met de pil aangezien ik nog steeds geen bloedverlies had tijdens mijn stopweek. De eerste keer dat ik stopte met de pil (1 jaar hiervoor) kwam mijn menstruatie na 3 maanden op gang. Hierdoor hoopte (en verwachtte) ik dat hetzelfde weer zou gebeuren.

Na 4-5 maanden werd ik dan uiteindelijk ongesteld, maar zo regelmatig als ik eerst ongesteld werd zo onregelmatig werd ik het nu. Soms duurde het 6 of zelfs 8 weken dat ik weer ongesteld werd. Mijn bloedverlies werd minder en ondanks dat ik altijd erge last had van mijn menstruatie, die vroeger meestal 5-7 dagen duurde, duurde mijn menstruatie nu nog maar max. 3 dagen. Al snel werd dit steeds minder totdat mijn menstruatie geheel uitbleef.

Op mijn 21ste ging ik weer naar mijn (nieuwe) huisarts en ik vertelde haar dat mijn menstruatie niet op gang kwam na het stoppen met de pil. Wéér kreeg ik te horen dat dit vaker voorkwam, maar mijn huisarts choqueerde vooral toen ze de vraag stelde: 'Maar vind je het dan niet fijn om geen last te hebben van krampen en/of bloedverlies?' Tuurlijk is het fijn, maar is het normaal? NEE. Het werd mij duidelijk dat mijn huisarts mij toch te jong vond en daar ik geen vriend had was het haast onnodig om mij hier al druk over te maken.

Ik hoefde op dat moment geen kind en ook al had ik dit wel gewild en was ik nog jonger dan toentertijd, had zij daar niks over te zeggen! Ze vertelde vervolgens dat wanneer ik een vriend zou hebben en uiteindelijk aan kinderen wilde beginnen ik dit eerst een jaar zou moeten 'proberen' en wanneer dit niet lukte ik door middel van IVF hopelijk zwanger zou kunnen worden. Ze zag dat ik schrok, maar verzekerde mij dat elke huisarts mij hetzelfde zou vertellen.

Twee meiden in mijn omgeving hebben PCO(S) en beiden hebben zij een kind. Het was één van deze meiden die mij erop wees dat ik waarschijnlijk hetzelfde had als zij, daar ik sinds een paar jaar last had van overbeharing op mijn kin, armen, buik en rug, gewichtstoename (meer dan 30 kg aangekomen in 2 jaar) en natuurlijk het uitblijven van mijn menstruatie. Het was door deze vriendin dat ik gelijk een doorverwijzing naar een gynaecoloog vroeg.

Eenmaal weer bij de huisarts maakte ik haar duidelijk niet te willen wachten op het eventueel terugkomen van mijn menstruatie en graag onderzocht wilde worden. Ook maakte ik haar duidelijk dat ik dacht dat ik PCO(S) had. Dit bevestigde zij, want zogenaamd dacht zij dit na ons eerste gesprek hierover ook. Iets wat zij mij dan wel even had kunnen melden lijkt mij?!?! Ik werd doorverwezen naar een vrouwenkliniek in mijn buurt.

Het moment dat ik mijn gynaecoloog vertelde dat ik dacht PCO(S) te hebben zei ze dat zij dat inderdaad al dacht daar ik wat voller ben. Vervolgens kreeg ik een inwendige echo en kon ik zien dat ik gelukkig wel eitjes aanmaakte, maar dat deze op de een of andere manier dus niet 'doorkomen' en er hierdoor geen menstruatie op gang komt. 'Als je geen eitjes aanmaakte was het een groter probleem' vervolgde zij. Vervolgens vertelde ze mij dat ik met afvallen wel weer mijn menstruatie op gang zou krijgen en daarna kon ik weer gaan.

Afvallen gaat moeilijk, erg moeilijk. Vreetbuien en het verlangen naar koolhydraten krijgen mijn honger niet gestild. Na enige research te hebben gedaan las ik dat het afvallen erg moeilijk gaat doordat je vetopslag veel sneller werkt dan je vetverbranding.

Het Paleo-dieet of een 'dieet' gebaseerd op het Paleo-dieet schijnt een aanrader te zijn. Ook las ik over supplementen die bij 80% van de vrouwen met PCO(S) ervoor zorgt dat je menstruatie weer op gang komt.

Ik wil helemaal niet wachten totdat ik iemand tegenkom met wie ik aan kinderen wil beginnen. Ik wil nu alles al geregeld hebben zodat ik op het moment dat ik écht aan kinderen wil beginnen, dit ook kan. Daarnaast voelt het alsof er voor mij nu bepaalt wordt dat ik dit maar luchtig moet nemen en gewoon moet afwachten. Een gezond vrouwenlichaam hoort maandelijks te menstrueren! Daarnaast lijkt op het internet dat PCO(S) veel serieuzer genomen moet worden dan het nu (naar mijn gevoel) wordt gedaan door mijn huisarts en gynaecoloog. Moet ik langs een andere arts voor een second opinion? Ik weet het soms even niet meer.

Ook vind ik het raar dat er nooit naar mijn hormoonspiegel is gekeken en/of een bloedtest is gedaan. Het schijnt namelijk dat pas na enige onderzoek bevestigt kan worden dat iemand ook echt PCO(S) heeft of niet.

Nu ben ik zeker langer dan 2,5 jaar niet meer regelmatig ongesteld geworden/gaan bloeden tijdens mijn stopweek en langer dan een jaar ben ik al zeker helemaal niet meer ongesteld geworden. Het beangstigt mij. Zelf denk ik dat de PCO(S) wél door de pil komt en misschien zelfs door het wisselen van de pil?

Dames, ik hoop dat iemand mij wat meer duidelijkheid kan geven, advies kan geven of überhaupt haar ervaring met mij wil delen. Het was een lang verhaal, maar het zit dan mij dan ook erg hoog.

Liefs van mij!
anoniem_247321 wijzigde dit bericht op 11-08-2015 11:50
Reden: .
% gewijzigd
Ik heb zelf ook PCOS, de 'slanke' vorm. Afvallen heeft bij mij dus geen zin, maar de gynaecoloog zei wel dat dit bij de andere vorm vaak ervoor zorgt dat de PCOS sterk vermindert of zelfs weggaat!

Wellicht is een dietiste wat voor jou, om je te begeleiden? Afvallen lijkt me nu je belangrijkste prioriteit, hoe zwaar t ook is.

Verder ben ik nu ook weer aan de pil na de diagnose en word nauwelijks ongesteld in de stopweek, maar de gynaecoloog zei dat dit niet zoveel uitmaakte. Het slikken van de pil is belangrijker dan veel bloeden in de stopweek. Om die stopweken zou ik me dus niet al te druk maken.

Wat ik wel apart vind, is dat jij geen bloedonderzoek hebt gehad. Ondanks dat ze op de echo al de blaasjes kunnen zien, werd mij verteld dat uit het bloedonderzoek toch meer bekend werd over welke hormonen er nou precies te weinig of te veel aangemaakt werden, in welke concentratie. Wellicht kan je dit nog aankaarten bij de huisarts?

En de eerste huisartsen hadden sowieso wel wat scherper kunnen zijn want jij vertoont dus aardig wat symptomen van PCOS aan de buitenkant. Maarja nu niks meer aan te doen.

Hopelijk kun je hier iets mee!
Er is geen geneesmiddel voor PCOS. De enige behandeling is ervoor te zorgen dat je met behulp van hormonen een eisprong krijgt, waarna bevruchting kan plaatsvinden. Die behandeling wordt niet gedaan bij vrouwen met PCOS die geen acute kinderwens hebben. Wat jij wilt, een oplossing voor PCOS op lange termijn, is er niet.

Er had inderdaad wel een bloedonderzoek moeten plaatsvinden, dat is standaard. Raar dat dat niet gedaan is.

Wat wel kan werken is toch afvallen, hoe lastig dan ook. Zoek er hulp bij als je het in je eentje niet redt.
Ik heb geen geheugen voor afkortingen, vergeet ze telkens weer, maar de hormonen in de pil vervangen de natuurlijke hormonen. Er gebeurt niets onherstelbaars.

Dus de dokter heeft gelijk.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
PCOS komt niet door de pil en ook niet door het wisselen van de pil. Het is in aanleg aanwezig.
quote:Dit 'kwam wel vaker voor', 'waarschijnlijk werkte deze pil 'te goed' voor mijn lichaam' en 'wacht maar rustig af totdat je weer gaat bloeden' waren de enige dingen die tegen mij werden gezegdDit zijn volledig correcte antwoorden. Het is de bedoeling van de pil dat de eisprong niet op gang komt, dat het slijmvlies niet tot ontwikkeling komt en ook niet af hoeft te worden gestoten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik snap je gevoel van 'alles geregeld willen hebben' wel maar zo werkt het niet?

Sommige vrouwen met pcos/onregelmatige cyclus worden gewoon zwanger, anderen niet en die hebben dan hulp nodig (maar dat is dus pas op het moment dat ze daadwerkelijk zwanger willen worden). Ze kunnen dan met hormonen je cyclus ondersteunen en proberen de eisprong op gang te brengen.

Bij vrouwen met overgewicht is dit een veel voorkomende oorzaak voor verminderde vruchtbaarheid, in het vetweefsel sla je namelijk hormonen op die ook weer vrijkomen in het bloed en zo je cyclus ontregelen. Daarnaast is overgewicht voor een eventuele zwangerschap ook een risico ivm meer complicaties...

Als je dus iets wilt doen om je situatie zo optimaal mogelijk te krijgen zul je die 30 kg weer kwijt moeten raken... Blijft je cyclus in de toekomst dan nog zo onregelmatig (2x/jaar ongesteld) dan zou ik me tzt niet laten afschepen met een jaar proberen omdat je dan waarschijnlijk zelf geen eisprong hebt. Maar er zijn gelukkig genoeg vrouwen wiens cyclus dan weer 6 en dan weer 8 weken duurt die in dat eerste jaar gewoon zwanger worden en dat is natuurlijk veel fijner dan met alle hormonen en poespas die er anders bij kunnen komen...

Kortom: zorg voor jezelf én je toekomstige kindjes door je gewicht op orde te krijgen!
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Maar wat houdt je tegen om af te vallen? Ik heb zelf een hele onregelmatige lange cyclus, die na 2 zwangerschappen alleen maar grilliger is geworden. Je kan dus wel zwanger worden ook al heb je een onregelmatige cyclus.

Zoek hulp in het afvallen. Als jij gelooft in Paleo of iets wat er op lijkt kun je wellicht beter begeleiding zoeken in het alternatieve circuit (natuurarts oid).

Kans is best groot dat je menstruatie nu uitblijft omdat je te zwaar bent.

Wat hebben ze nu op de echo gezien? Je hebt wel eitjes, maar hebben ze ook een enorme hoeveelheid aan eitjes gezien die niet ontwikkelen?
Wat ik weet (zelf ook pco's) is dat het niet eten van suiker wonderen kan doen. In amerika schrijven artsen metformine voor bij pco's. Hier in nl kun je dat nemen als inositol wat je gewoon kunt bestellen bij je apotheek. Na alles uitgezocht te hebben neem ik drie keer per dag inositol en twee keer vitamine D3 extra. En ik epileer me suf op de overbeharing.

Ik zou even googlen op pco's en voeding en op pco's en inositol
where ever you go, go with your heart
quote:Sunflower90 schreef op 11 augustus 2015 @ 06:34:

Ik heb zelf ook PCOS, de 'slanke' vorm. Afvallen heeft bij mij dus geen zin, maar de gynaecoloog zei wel dat dit bij de andere vorm vaak ervoor zorgt dat de PCOS sterk vermindert of zelfs weggaat!

Wellicht is een dietiste wat voor jou, om je te begeleiden? Afvallen lijkt me nu je belangrijkste prioriteit, hoe zwaar t ook is.

Verder ben ik nu ook weer aan de pil na de diagnose en word nauwelijks ongesteld in de stopweek, maar de gynaecoloog zei dat dit niet zoveel uitmaakte. Het slikken van de pil is belangrijker dan veel bloeden in de stopweek. Om die stopweken zou ik me dus niet al te druk maken.

Wat ik wel apart vind, is dat jij geen bloedonderzoek hebt gehad. Ondanks dat ze op de echo al de blaasjes kunnen zien, werd mij verteld dat uit het bloedonderzoek toch meer bekend werd over welke hormonen er nou precies te weinig of te veel aangemaakt werden, in welke concentratie. Wellicht kan je dit nog aankaarten bij de huisarts?

En de eerste huisartsen hadden sowieso wel wat scherper kunnen zijn want jij vertoont dus aardig wat symptomen van PCOS aan de buitenkant. Maarja nu niks meer aan te doen.

Hopelijk kun je hier iets mee!

Klopt! Dit werd mijn vriendin ook verteld. Ook zij heeft de 'slanke' vorm van PCOS waardoor zij hoort bij de 20% van de vrouwen met PCOS die niet kan afvallen om zo de kans te vergroten op een eisprong. In het verleden was ik naar een diëtiste gegaan en ik was van plan om nogmaals een doorverwijzing hiervoor te vragen.

Het was voornamelijk omdat er in de bijsluiter van de pil nadrukkelijk wordt gezegd dat je maandelijks moet bloeden tijdens de stopweek en wanneer dit na 3 maanden niet (meer) gebeurt je dan een zwangerschapstest moet doen en/of een huisarts moet raadplegen. Doordat hierdoor de pil niet goed 'werkte' begon ik mij erg druk te maken erover. Uiteindelijk was dat ook de reden dat ik stopte met de pil.

Ik las inderdaad over vochtblaasjes die je kunt hebben bij je eileider en na wat afbeeldingen te hebben bekeken van echo's, zag ik dat ik deze vochtblaasjes zelf niet heb. Op de echo die er toentertijd was gemaakt waren deze tenminste niet te zien.

Voor mijn eerste gesprek met de huisarts over mijn onregelmatige menstruatie, was ik al langsgegaan ivm een doorverwijzing voor het behandelen van mijn overbeharing. Jammer genoeg werd toen de link nog niet gelegd.

Bedankt voor je reactie en het advies!
quote:LaFleurNoire schreef op 11 augustus 2015 @ 07:41:

Er is geen geneesmiddel voor PCOS. De enige behandeling is ervoor te zorgen dat je met behulp van hormonen een eisprong krijgt, waarna bevruchting kan plaatsvinden. Die behandeling wordt niet gedaan bij vrouwen met PCOS die geen acute kinderwens hebben. Wat jij wilt, een oplossing voor PCOS op lange termijn, is er niet.

Er had inderdaad wel een bloedonderzoek moeten plaatsvinden, dat is standaard. Raar dat dat niet gedaan is.

Wat wel kan werken is toch afvallen, hoe lastig dan ook. Zoek er hulp bij als je het in je eentje niet redt.

Ik zal zeker hulp zoeken in het afvallen bij een diëtiste! Tegen mijn vriendin met PCOS, werd in het ziekenhuis haar verteld dat zij de symptomen van PCOS na een eerste zwangerschap zullen verdwijnen. Iets wat door anderen wordt tegen gesproken, daar volgens hen er inderdaad geen oplossing op lange termijn is voor PCOS.

Er lijkt mij ook geen permanente oplossing voor PCOS te zijn, ook al had ik het liefst nu al willen proberen om mijn eisprong weer op gang te krijgen.

Bedankt voor je reactie!
quote:retrostar schreef op 11 augustus 2015 @ 08:59:

[...]

Dit zijn volledig correcte antwoorden. Het is de bedoeling van de pil dat de eisprong niet op gang komt, dat het slijmvlies niet tot ontwikkeling komt en ook niet af hoeft te worden gestoten.

Doordat mijn huisarts zei dat mijn pil misschien 'te goed werkte' en ik hierdoor niet bloedde tijdens mijn stopweek, dat ik dacht dat ik hierdoor misschien mijn gehele eisprong met of zonder pil niet meer op gang kwam.

De pil die ik toentertijd had moest 21 dagen na elkaar worden geslikt en daarna had ik een stopweek van 7 dagen, zoals bij heel veel andere pillen. In deze stopweek hoorde ik ook te bloeden voor zover ik weet.

Bedankt voor je reactie!
Nee, PCOS is niet "over" na een zwangerschap. Het kan wel zo zijn dat je eierstokken tijdelijk gereset worden waardoor je een tijdje een normale cyclus hebt. Zou wel prettig zijn als het zo was, dan hoeven vrouwen met PCOS maar 1 keer de medische molen door te gaan voor een zwangerschap en verdwenen na die zwangerschap al die "leuke" bijkomstigheden die erbij horen, maar zo werkt het niet.

Goed dat je hulp gaat zoeken! Afvallen met PCOS is nu eenmaal geen sinecure.
quote:leuketas schreef op 11 augustus 2015 @ 09:01:

Ik snap je gevoel van 'alles geregeld willen hebben' wel maar zo werkt het niet?

Sommige vrouwen met pcos/onregelmatige cyclus worden gewoon zwanger, anderen niet en die hebben dan hulp nodig (maar dat is dus pas op het moment dat ze daadwerkelijk zwanger willen worden). Ze kunnen dan met hormonen je cyclus ondersteunen en proberen de eisprong op gang te brengen.

Bij vrouwen met overgewicht is dit een veel voorkomende oorzaak voor verminderde vruchtbaarheid, in het vetweefsel sla je namelijk hormonen op die ook weer vrijkomen in het bloed en zo je cyclus ontregelen. Daarnaast is overgewicht voor een eventuele zwangerschap ook een risico ivm meer complicaties...

Als je dus iets wilt doen om je situatie zo optimaal mogelijk te krijgen zul je die 30 kg weer kwijt moeten raken... Blijft je cyclus in de toekomst dan nog zo onregelmatig (2x/jaar ongesteld) dan zou ik me tzt niet laten afschepen met een jaar proberen omdat je dan waarschijnlijk zelf geen eisprong hebt. Maar er zijn gelukkig genoeg vrouwen wiens cyclus dan weer 6 en dan weer 8 weken duurt die in dat eerste jaar gewoon zwanger worden en dat is natuurlijk veel fijner dan met alle hormonen en poespas die er anders bij kunnen komen...

Kortom: zorg voor jezelf én je toekomstige kindjes door je gewicht op orde te krijgen!

Klopt! En iedereen in mijn directe omgeving met PCOS heeft binnen een jaar, na het vastgesteld te hebben dat zij PCOS hebben, ook een kind gekregen. Maar zij werden wel behandeld, ondanks het niet per se hebben van een kinderwens op korte termijn.

Graag zou ik het ook zonder hormonen, etc doen. Dat zou toch het mooiste zijn.

Bedankt voor je reactie!
Je hebt dus geen blaasjes op je eierstokken (althans toen met de echo niet gezien) en er is geen bloedonderzoek verricht. Hoe kan die gynaecoloog dan zien dat je PCOS hebt?

Ik ben natuurlijk geen arts, maar dit klinkt wel vaag toch? Ik was in de veronderstelling dat blaasjes bij echo + afwijkende hormoonwaardes in bloedonderzoek tot de diagnose PCOS leidden.
quote:sparood2010 schreef op 11 augustus 2015 @ 09:40:

Maar wat houdt je tegen om af te vallen? Ik heb zelf een hele onregelmatige lange cyclus, die na 2 zwangerschappen alleen maar grilliger is geworden. Je kan dus wel zwanger worden ook al heb je een onregelmatige cyclus.

Zoek hulp in het afvallen. Als jij gelooft in Paleo of iets wat er op lijkt kun je wellicht beter begeleiding zoeken in het alternatieve circuit (natuurarts oid).

Kans is best groot dat je menstruatie nu uitblijft omdat je te zwaar bent.

Wat hebben ze nu op de echo gezien? Je hebt wel eitjes, maar hebben ze ook een enorme hoeveelheid aan eitjes gezien die niet ontwikkelen?

Nee, dat had de gynaecoloog niet gezien of tenminste niet verteld. Wat zij zei was dat ik genoeg eitjes had en ook een normaal aantal. Na mijn echo te hebben vergeleken met echo's van vrouwen met PCOS zag ik wel een verschil: Op mijn echo zijn mijn eitjes kleine stipjes/rondjes en op de andere echo's zag ik voornamelijk veel grotere rondjes. Dit zijn cystes of vochtblaasjes, volgens mij. Zelf denk ik die niet te hebben.

Bedankt voor je reactie!
quote:Skawa schreef op 11 augustus 2015 @ 10:53:

Wat ik weet (zelf ook pco's) is dat het niet eten van suiker wonderen kan doen. In amerika schrijven artsen metformine voor bij pco's. Hier in nl kun je dat nemen als inositol wat je gewoon kunt bestellen bij je apotheek. Na alles uitgezocht te hebben neem ik drie keer per dag inositol en twee keer vitamine D3 extra. En ik epileer me suf op de overbeharing.

Ik zou even googlen op pco's en voeding en op pco's en inositol

Heel erg bedankt voor de tip! Ik ga dit gelijk bespreken met mijn huisarts. Vitamine D3 slikte ik al tweemaal daags.

Bedankt voor je reactie!
quote:LaFleurNoire schreef op 11 augustus 2015 @ 13:08:

Nee, PCOS is niet "over" na een zwangerschap. Het kan wel zo zijn dat je eierstokken tijdelijk gereset worden waardoor je een tijdje een normale cyclus hebt. Zou wel prettig zijn als het zo was, dan hoeven vrouwen met PCOS maar 1 keer de medische molen door te gaan voor een zwangerschap en verdwenen na die zwangerschap al die "leuke" bijkomstigheden die erbij horen, maar zo werkt het niet.

Goed dat je hulp gaat zoeken! Afvallen met PCOS is nu eenmaal geen sinecure.Dat leek mij ook veels te mooi om waar te zijn, maar stiekem hoopte ik toch dat er een kern van waarheid in zat. Afvallen zal inderdaad niet makkelijk gaan, maar de uitkomst is het zeker waard!
Inositol en metformine is beslist niet hetzelfde middel met slechts een andere naam, ga sowieso dergelijke zaken bespreken met een huisarts voordat je iets gaat slikken. Inositol moet onder andere cholesterol verlagen en is niet wetenschappelijk bewezen werkzaam tegen welke kwaal dan ook, metformine is een middel dat al vanaf eind jaren '50 wordt gebruikt bij suikerziekte, het verlaagt het bloedglucose. Overigens wordt metformine hier in Nederland ook al jaren gebruikt bij vrouwen die PCO hebben in het vruchtbaarheidsbehandel-traject, dat is bepaald niet alleen voorbehouden aan artsen in Amerika.
quote:LisaChante schreef op 12 augustus 2015 @ 10:49:

[...]

Nee, dat had de gynaecoloog niet gezien of tenminste niet verteld. Wat zij zei was dat ik genoeg eitjes had en ook een normaal aantal. Na mijn echo te hebben vergeleken met echo's van vrouwen met PCOS zag ik wel een verschil: Op mijn echo zijn mijn eitjes kleine stipjes/rondjes en op de andere echo's zag ik voornamelijk veel grotere rondjes. Dit zijn cystes of vochtblaasjes, volgens mij. Zelf denk ik die niet te hebben.

Bedankt voor je reactie!

Dus de gynaecoloog zag op de echo geen bijzonderheden? Heeft hij/zij de diagnose pco gesteld of heb je dat zelf gedaan?

Pco betekent letterlijk veel vochtblaasjes in je eierstokken dus als die niet gezien zun?
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Dit is wel een vaag verhaal. Heb je nu pcos of niet? Je hebt geen van de kenmerken. Bloed is niet onderzocht en je echo ziet er niet afwijkend uit. Ik snap het niet helemaal meer.
quote:leuketas schreef op 12 augustus 2015 @ 12:48:

[...]

Dus de gynaecoloog zag op de echo geen bijzonderheden? Heeft hij/zij de diagnose pco gesteld of heb je dat zelf gedaan?

Pco betekent letterlijk veel vochtblaasjes in je eierstokken dus als die niet gezien zun?Mijn huisarts dacht in eerste instantie dat het gebruiken van de pil de oorzaak was van het uitblijven van mijn menstruatie en dat ik gewoon moest wachten. Na gesproken te hebben met een vriendin met dezelfde symptomen als ik (overbeharing, gewichtstoename en een toentertijd nog zeer onregelmatige menstruatie) wilde ik met de huisarts praten over mogelijk andere oorzaken van het uitblijven van mijn menstruatie dan alleen het gebruik van de pil. Volgens haar had ik ook PCO(S) en deze bevestiging kreeg ik ook van mijn gynaecoloog.
quote:sparood2010 schreef op 12 augustus 2015 @ 13:03:

Dit is wel een vaag verhaal. Heb je nu pcos of niet? Je hebt geen van de kenmerken. Bloed is niet onderzocht en je echo ziet er niet afwijkend uit. Ik snap het niet helemaal meer.

Jammer dat het zo vaag is. Ik heb geprobeerd het zo duidelijk mogelijk te verwoorden. Zoals ik al zei: Ik heb PCO(S), tenminste mijn huisarts en gynaecoloog hebben dit bevestigd. Ik weet niet waarom ik geen bloedonderzoek heb gekregen en hier ga ik zelf achteraan, aangezien dit dus blijkbaar al had moeten gebeuren. Wat betreft de echo: Voor zover ik weet is PCO een syndroom, dus er zijn meerdere symptomen en je hoeft ze niet allemaal te hebben om PCO te hebben. De vochtblaasjes hoeven/kunnen niet altijd zichtbaar te zijn op de echo, maar alsnog kan er dan aan de hand van andere klachten worden vastgesteld of ik het heb of niet.

Ik heb geen kenmerken? Gewichtstoename, overbeharing volgens een 'mannelijk patroon' en het nu volledig uitblijven van mijn menstruatie zijn de dingen waar ik last van heb.
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/imag ... PUCGDMEQVA

Die eierstokken van mij zien er soortgelijk uit. Die "kralenketting" is een symptoom dat echt bij PCOS hoort, dat hoor je te zien bij de diagnose PCOS. Als je die niet ziet en er is ook geen bloedonderzoek gedaan, kun je onmogelijk die diagnose krijgen.

Overgewicht, acne, het uitblijven van de menstruatie en overbeharing horen ook bij de symptomen, maar daar kun je PCOS niet mee vaststellen, er zijn meer ziektes/afwijkingen die deze symptomen geven.

Ik zou een second opinion aanvragen(met bloedonderzoek!) om duidelijkheid te krijgen.
quote:LaFleurNoire schreef op 12 augustus 2015 @ 15:16:

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/imag ... PUCGDMEQVA

Die eierstokken van mij zien er soortgelijk uit. Die "kralenketting" is een symptoom dat echt bij PCOS hoort, dat hoor je te zien bij de diagnose PCOS. Als je die niet ziet en er is ook geen bloedonderzoek gedaan, kun je onmogelijk die diagnose krijgen.

Overgewicht, acne, het uitblijven van de menstruatie en overbeharing horen ook bij de symptomen, maar daar kun je PCOS niet mee vaststellen, er zijn meer ziektes/afwijkingen die deze symptomen geven.

Ik zou een second opinion aanvragen(met bloedonderzoek!) om duidelijkheid te krijgen.Ik heb net ook even mijn echo erbij gepakt en ik heb deze 'kralenketting' niet. Ik vind het steeds opmerkelijker worden dat er met 'zekerheid' werd vastgesteld dat ik PCO(S) heb, maar na alles zo gelezen te hebben ga ik zeker voor een second opinion mét bloedonderzoek inderdaad om meer zekerheid te krijgen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven