Minder gaan werken door klachten zwangerschap

04-08-2019 12:26 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel ben ik 30 weken zwanger, door een maagverkleining in het verleden lopen we bij de gynaecoloog en worden we goed in de gaten gehouden.

Nou heb ik al een tijdje klachten m.b.t. duizeligheid, extreme vermoeidheid etc. Ik wijt het iedere keer gewoon onder 'zwangerschapsklachten' ik ben ook nog nooit eerder zo lang zwanger geweest, dus ik weet ook niet beter.
Maar ik merk wel dat ik het eigenlijk niet meer aan kan. Uit bloedonderzoek ik ook wel gebleken dan ik een last heb van het en, en syndroom. En bloedarmoede, en een zeer lage bloeddruk en een te lage bloedsuikerspiegel.

Ik vind het echter moeilijk om nu al op mijn werk aan te geven dat het niet meer zo goed gaat en ik minder zou willen werken. Imo heb ik niet een genoeg gegronde reden. Bijvoorbeeld bij bekkeninstabiliteit oid, dan kan je gewoon niet anders.

Ivm vakantie die ik opneem voor mijn verlof, zou ik nog een maand moeten werken.
Hoe staan jullie er tegenover? Gewoon doorbikkelen en niet zeuren, of toch een stapje terug zetten?
-jolijn- schreef:
04-08-2019 12:54
Okay, bijna altijd. Het hangt ook van je werk af - bij heel veel banen kun je prima in een rolstoel aan het werk, maar niet bij alle.
Bij veel ook niet.

En heel vaak kan je ook helemaal niet lang zitten. En de pijn is vreselijk. Maar hee dat is een keuze. Wat een raar geleuter dit. :facepalm:
TO, als je je nu ziek meldt met zwangerschapsgerelateerde klachten, en je blijft (evt. gedeeltelijk) ziek tot aan je zwangerschapsverlof, hoef je die laatste weken geen vakantieuren op te nemen! Bij ziekzijn in je vakantie tellen die uren/dagen niet mee als vakantie / verlof. Hou hier t.z.t. rekening mee.
dubbelvla schreef:
04-08-2019 12:42
Ja, dat is imo niet een probleem. Dan neem ik mijn vakantiedagen na mijn verlof op, onder aan de streep blijft het dan gelijk.

Is dat ook zo als ik minder zou gaan werken?
Ja, je wordt dan gedeeltelijk ziekgemeld. Je mag alleen 4 weken van te voren met verlof als je nog 100% inzetbaar bent.

Als je je verlof en vakantiedagen om kan wisselen dan blijf je inderdaad onderaan de streep gelijk. Zou mooi zijn, maar die vakantiedagen mag een werkgever officieel natuurlijk weigeren, ondanks dat je er sowieso niet was geweest als je wel tot 4 weken voor de UD had kunnen werken.
Oh ik was ook zo stoer en net een nieuwe baan.
Na een keer te zijn flauwgevallen (waar niet heel sympathiek op werd gereageerd) en na een uitbrander van de VK naar de bedrijfsarts.
Ook was mijn baby heel erg klein, groeide niet goed, dat gaf de doorslag.
Ook de bedrijfsarts vond me maar raar en ik mocht gelijk halve dagen gaan werken, die vond dat ik eigenlijk maar helemaal thuis mocht blijven.
Terwijl ik net als jij ook alleen maar een wat heftiger versie van alle kwaaltjes tegelijk had.
Op zich waren die halve dagen nog best stressvol want ik probeerde natuurlijk zoveel mogelijk in die halve dagen te proppen dus dat is een valkuil.
Maar het scheelde al echt, eerder naar huis.
Lariba schreef:
04-08-2019 13:08
TO, als je je nu ziek meldt met zwangerschapsgerelateerde klachten, en je blijft (evt. gedeeltelijk) ziek tot aan je zwangerschapsverlof, hoef je die laatste weken geen vakantieuren op te nemen! Bij ziekzijn in je vakantie tellen die uren/dagen niet mee als vakantie / verlof. Hou hier t.z.t. rekening mee.
Dit lijkt me onjuist als ze juist halve dagen wil blijven werken. Dan zal ze die vakantie wel minder uren op hoeven te nemen, maar helemaal geen lijkt me sterk. Het UWV vergoed bij gedeeltelijk ziek zijn dan maar 4u pd terwijl zij in haar vakantie 0pd werkt. De overige 4u moeten ergens van betaald worden.. dat lijken me gewoon vakantie uren.
Bij mijn eerste wilde ik ook niet afhaken. Dat leverde me een maand bedrust in het ziekenhuis op, echt geen leuk einde van je zwangerschap en verlof). Bij nummer 2 ben ik dus vanaf 25 weken halve dagen gaan werken, en met 33 weken gestopt. Niemand vond dat raar en het was geen enkel probleem, sommige mensen zijn nu eenmaal niet fluitend zwanger.
-jolijn- schreef:
04-08-2019 12:54
Okay, bijna altijd. Het hangt ook van je werk af - bij heel veel banen kun je prima in een rolstoel aan het werk, maar niet bij alle.
Nou kan ik in principe een groot deel van mijn werk vanuit een rolstoel doen, maar als je veel pijn hebt en zitten en liggen en lopen moet afwisselen, dan is dat op mijn werk niet te realiseren hoor. Vanuit huis kan ik dan wel wat werken, maar een volle dag lukt dan niet.
Dit is mijn eerste zwangerschap (ben nu bijna 24w) en ik heb ontzettend veel last van lage rugpijn en dit had ik al vanaf 18 weken.

Mijn baas had zelf voorgesteld hoe ik het zou vinden als ik nog maar 18 uur a 20 uur zou werken ipv 24. Ik moet daarvoor wel overuren inleveren maar daar heb ik meer dan genoeg van.

Ik wil me ook absoluut niet ziek melden en ik moet zeggen dat die paar uur minder in de week wel heel erg fijn zijn. Ik vind dit wel een goede oplossing. Zij blij dat ik wat van mijn over uren inlever en ik kan mijn rust nemen door uren op te nemen waar ik toch meer dan genoeg van heb. Is dit geen optie? Moet je natuurlijk ook wel de uren hebben..
lacer wijzigde dit bericht op 04-08-2019 14:30
23.61% gewijzigd
Lacer schreef:
04-08-2019 14:26
Dit is mijn eerste zwangerschap (ben nu bijna 24w) en ik heb ontzettend veel last van lage rugpijn en dit had ik al vanaf 18 weken.

Mijn baas had zelf voorgesteld hoe ik het zou vinden als ik nog maar 18 uur a 20 uur zou werken ipv 24. Ik moet daarvoor wel overuren inleveren maar daar heb ik meer dan genoeg van.

Ik moet zeggen dat die paar uur minder in de week wel heel erg fijn zijn. Is dit geen optie? Moet je natuurlijk ook wel de uren hebben..
Wut??

Ik hoop dat je nee hebt gezegd en hem naar de Wazo hebt gewezen? Je kan sowieso minder werken met zwangerschapsklachten. Hij/jij krijgen dat geheel vergoed vanuit de overheid.

Wat een sluwerd. Daar hoef je dus helemaal niks voor in te leveren. En vangt hij wel wazogeld van de overheid, dan is het dubbele sneakerd.
Lucifer2018 schreef:
04-08-2019 14:29
Wut??

Ik hoop dat je nee hebt gezegd en hem naar de Wazo hebt gewezen?

Wat een sluwerd. Daar hoef je dus helemaal niks voor in te leveren.
Ik heb erin meegestemd. Ik heb nog 7 weken aan over uren alleen open staan die ik toch never nooit ga op maken want ik loop er al 4 jaar mee rond.. daarnaast heb ik ook nog 5 vakantie weken open staan waarvan ik een gedeelte ga inleveren na mijn verlof.

In januari krijg ik weer nieuwe uren erbij dus ik blijf toch met die uren zitten. Ondanks dat ik nu uren inlever zit ik volgend jaar weer met een overschot en dan heb ik het niet over 1 of 2 weken..
LUV91 schreef:
04-08-2019 13:51
Dit lijkt me onjuist als ze juist halve dagen wil blijven werken. Dan zal ze die vakantie wel minder uren op hoeven te nemen, maar helemaal geen lijkt me sterk. Het UWV vergoed bij gedeeltelijk ziek zijn dan maar 4u pd terwijl zij in haar vakantie 0pd werkt. De overige 4u moeten ergens van betaald worden.. dat lijken me gewoon vakantie uren.
Als ze vóór haar verlof voor 50% is ziekgemeld, moet ze, zoals eerder al gezegd, met 34 weken volledig met zwangerschapsverlof. Als ze bv. vanaf 32 weken haar vakantie had gepland, is ze idd. voor die twee weken (dus van 32 - 34 wk. zwangerschap) voor 50% ziek en voor 50% met vakantie. Daar heb je inderdaad gelijk in.
(Ik ging er in mijn reactie stiekem eigenlijk vanuit dat ze tegen die tijd wel voltijds ziekgemeld zou zijn, omdat de klachten natuurlijk niet minder worden voorlopig. Maar dat weet je uiteraard niet.)
Lariba schreef:
04-08-2019 18:19
Als ze vóór haar verlof voor 50% is ziekgemeld, moet ze, zoals eerder al gezegd, met 34 weken volledig met zwangerschapsverlof. Als ze bv. vanaf 32 weken haar vakantie had gepland, is ze idd. voor die twee weken (dus van 32 - 34 wk. zwangerschap) voor 50% ziek en voor 50% met vakantie. Daar heb je inderdaad gelijk in.
(Ik ging er in mijn reactie stiekem eigenlijk vanuit dat ze tegen die tijd wel voltijds ziekgemeld zou zijn, omdat de klachten natuurlijk niet minder worden voorlopig. Maar dat weet je uiteraard niet.)

Normaal gesproken neem je volledig vakantie op als je tijdens ziekte vakantie opneemt. Je bouwt namelijk ook volledig vakantie op tijdens ziekte.
Lacer schreef:
04-08-2019 14:33
Ik heb erin meegestemd. Ik heb nog 7 weken aan over uren alleen open staan die ik toch never nooit ga op maken want ik loop er al 4 jaar mee rond.. daarnaast heb ik ook nog 5 vakantie weken open staan waarvan ik een gedeelte ga inleveren na mijn verlof.

In januari krijg ik weer nieuwe uren erbij dus ik blijf toch met die uren zitten. Ondanks dat ik nu uren inlever zit ik volgend jaar weer met een overschot en dan heb ik het niet over 1 of 2 weken..
Die uren zijn gewoon geld he. Dan geef je dus je arbeid gratis weg aan je baas. Laat ze uitbetalen, dit is toch een vreselijk oneerlijke deal?
Ik zou dit ook heel moeilijk vinden, zelf die beslissing maken. Dan nog liever doorbikkelen.
Wat mij dan zou helpen is als mijn gynaecoloog een duidelijk (enigzins dwingend) advies zou geven dat ik minder zou moeten gaan werken. Dat dit beter en nodig is voor mij en baby.

Neem aan dat diegene dat ook vindt toch, kun je dat niet vragen, misschien helpt het jou om de stappen te zetten?
Lacer schreef:
04-08-2019 14:33

Zelf weten maar dit is echt een hele slechte deal. Voor jou dan he?
Voor de werkgever niet.
nerdopviva schreef:
04-08-2019 18:25
Normaal gesproken neem je volledig vakantie op als je tijdens ziekte vakantie opneemt. Je bouwt namelijk ook volledig vakantie op tijdens ziekte.
Precies, het maakt niets uit.
MinkeDeWit schreef:
04-08-2019 20:18
Die uren zijn gewoon geld he. Dan geef je dus je arbeid gratis weg aan je baas. Laat ze uitbetalen, dit is toch een vreselijk oneerlijke deal?
Helaas worden die uren niet uit betaald anders had ik dat allang uit laten betalen. Ik moet er verlof voor opnemen anders neem ik ze gewoon mee naar volgend jaar toe.. Daar loop ik dus ieder jaar tegenaan en de uren worden alleen maar meer. Dan werk ik liever een paar uur minder in de week. hele dagen vrij hoeft voor mij ook niet op het moment aangezien ik maar 3 dagen in de week werk op het moment
Lacer schreef:
05-08-2019 11:22
Helaas worden die uren niet uit betaald anders had ik dat allang uit laten betalen. Ik moet er verlof voor opnemen anders neem ik ze gewoon mee naar volgend jaar toe.. Dan werk ik liever een paar uur minder in de week. hele dagen vrij hoeft voor mij ook niet op het moment
Je had ze voor of na je zwangerschap en het verlof kunnen opnemen. Je hebt nu gewoon gratis geld/uren weggegeven aan je werkgever. Maar waar jij blij van wordt, moet je maar denken.
Lacer schreef:
Helaas worden die uren niet uit betaald anders had ik dat allang uit laten betalen. Ik moet er verlof voor opnemen anders neem ik ze gewoon mee naar volgend jaar toe.. Daar loop ik dus ieder jaar tegenaan en de uren worden alleen maar meer. Dan werk ik liever een paar uur minder in de week. hele dagen vrij hoeft voor mij ook niet op het moment aangezien ik maar 3 dagen in de week werk op het moment
Zelfs als je ze houdt tot het einde van je dienstverband zijn ze een berg geld waard. Dan zou je bijvoorbeeld drie maanden eerder kunnen stoppen en doorbetaald worden tot einde dienstverband. Bij ons krijgen we volgend jaar een persoonlijk keuzebudget. Mijn verlofstuwmeer wordt in dat budget gestopt en daar staat dan gewoon een geldbedrag tegenover. Je bent echt niet wijs als je je ziekteperiode met vakantiedagen zelf gaat financieren. Helemaal omdat ziekte tijdens je zwangerschap niet op kosten van je werkgever is. Slecht gedacht zou die er nu zelfs aan kunnen verdienen. Hij krijgt geld van het UWV én hij komt van de verplichting jegens jou af.
Lacer schreef:
Je werkgever zal zich wel rot lachen. Sorry het klinkt hard, maar hij heeft je echt genaaid.

Je werkt nu minder omdat je “ziek” bent. Niet omdat je uren van jezelf op wilde nemen. Hij had je gewoon gedeeltelijk ziek moeten melden.. als hij dat niet stiekem ook gedaan heeft. Dan verdient hij gewoon geld aan je.. en jouw uren én van het UWV.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven