Moeders voor moeders

21-02-2017 20:07 111 berichten
Hebben jullie het gedaan? Ik ben er net een kleine week geleden achter gekomen dat ik zwanger ben van ons eerste kind en word nu gespamd met mvm reclame. Wat zijn jullie ervaringen?

Aan de ene kant gun ik iedereen een zwangerschap en wil ik daar best aan bijdragen. Aan de andere kant ben ik erg weinig thuis, hoor ik dat de flessen erg stinken, vind ik het ook wel een beetje vies en woon ik aan een erg drukke straat in een klein dorp.
Aan al die mensen die niet meedoen omdat er aan verdiend wordt: zijn jullie ook geen bloeddonor dan? Daar krijg je ook niets voor, en er wordt vast winst op gemaakt.

Ovitrelle (synthetisch hcg) is ook prima, maar waarom zou je de zorgkosten onnodig laten stijgen als het goedkoper kan, en net zo goed?
Alle reacties Link kopieren
Niet gedaan vond 't teveel gedoe en dat mensen winst maken met mijn plas beviel me ook al niet.
quote:Fenarah schreef op 21 februari 2017 @ 21:01:

Aan al die mensen die niet meedoen omdat er aan verdiend wordt: zijn jullie ook geen bloeddonor dan? Daar krijg je ook niets voor, en er wordt vast winst op gemaakt.

Ovitrelle (synthetisch hcg) is ook prima, maar waarom zou je de zorgkosten onnodig laten stijgen als het goedkoper kan, en net zo goed?

Niet te vergelijken. Er staat geen medicijn met mijn bloed erin verwerkt op een anabolen webshop.

En natuurlijk maakt Sanquin als monopolist winst op bloed, net als MSD. Vind ik het probleem ook niet. Het valse sentiment, dát vind ik het probleem.
Zolang Sanquin 200 euro voor 1 zak bloed vraagt en een nettowinst van tientallen miljoenen per jaar maakt geef ik ook geen bloed nee.
Ab imo pectore
Ik ben er nu afhankelijk van, zodra ik ooit zwanger mag raken, zal ik mee doen. Hoe misselijk ook, het is een klein gebaar waarmee je veel stellen helpt.

Ook al ben je niet altijd thuis, alles wat je opvangt hoe weinig ook, help je mensen mee.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
quote:Star schreef op 21 februari 2017 @ 20:23:

Google maar eens op 'pregnyl Organon online'. Je kan het zo op allerlei anabolen sites enzo kopen.

Ik deed mee omdat anderen daar blij van worden. Of ze er dan vervolgens dik of dun van worden boeit me verder niet zo. Blij is blij.

*Gaat eens googelen of ze haar eigen pies kan terugkopen*
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Bij mijn eerste zwangerschap vond ik dat ik er iets goeds mee deed. Bij de tweede besefte ik hoe doortrapt die farmaceut te werk gaat, door in te spelen op het sentiment en mvm te vermarkten als goed doel in plaats van uiterst commerciele partij. Wat een boevenbende. Zwangere vrouwen op deze manier bespelen, ze afschepen met een Nijntjebord en ondertussen miljarden verdienen aan de gratis geleverde hormonen. Er zijn bedrijven voor minder misleiding veroordeeld.
quote:Fenarah schreef op 21 februari 2017 @ 21:01:

Ovitrelle (synthetisch hcg) is ook prima, maar waarom zou je de zorgkosten onnodig laten stijgen als het goedkoper kan, en net zo goed?Ik ben idd om die reden ook geen bloeddonor
quote:Star schreef op 21 februari 2017 @ 21:06:

[...]

Niet te vergelijken. Er staat geen medicijn met mijn bloed erin verwerkt op een anabolen webshop.

En natuurlijk maakt Sanquin als monopolist winst op bloed, net als MSD. Vind ik het probleem ook niet. Het valse sentiment, dát vind ik het probleem.

Oké, argument van vals sentiment en zwangere vrouwen bespelen, dat blijft.

Maar als iedereen die nu pregnyl gebruikt, overstapt op ovitrelle (wat 20x zo duur is!) kan ik me, met stijgende zorgkosten, ook voorstellen dat dit op een gegeven moment uit de vergoeding wordt gehaald. Dus feit dat ze mensen helpen zwanger worden vind ik zeker nog wel aan de orde.

Dat zou ik eigenlijk al reden genoeg vinden om wel mee te doen. Zelfde als bloeddonatie of doneren aan goede doelen met een dikverdienende directeur. Je weet dat je zakje bloed/ geldbedrag/pies niet volledig ten goede komt aan het doel, maar het grootste deel wel.
Niet 20 keer zo duur, 8 keer zo duur. Omdat ze hun ontwikkelkosten gedekt willen hebben. Niet dat ze dat uit de miljardenwinst op de pregnyl halen ofzo. Dus ook doortrapt.
Ab imo pectore
quote:Fenarah schreef op 21 februari 2017 @ 21:32:

[...]

Oké, argument van vals sentiment en zwangere vrouwen bespelen, dat blijft.

Maar als iedereen die nu pregnyl gebruikt, overstapt op ovitrelle (wat 20x zo duur is!) kan ik me, met stijgende zorgkosten, ook voorstellen dat dit op een gegeven moment uit de vergoeding wordt gehaald. Dus feit dat ze mensen helpen zwanger worden vind ik zeker nog wel aan de orde.

Dat zou ik eigenlijk al reden genoeg vinden om wel mee te doen. Zelfde als bloeddonatie of doneren aan goede doelen met een dikverdienende directeur. Je weet dat je zakje bloed/ geldbedrag/pies niet volledig ten goede komt aan het doel, maar het grootste deel wel.Ik vind het elkaar helpen ook een mooie gedachte en ook over de zorgkosten ben ik het met je eens. Maar daar moeten ze dan open over zijn en er beter toezicht op houden waar hun product terecht komt.
Sorry hoor, maar het is toch logisch dat een bedrijf zijn investering wil terughalen?

Weet je hoeveel nieuwe medicijnen er onderzocht worden die uiteindelijk nooit op de markt komen? Daar wordt dus verlies op gemaakt, en op de geslaagde ontwikkeltrajecten moet dan dus de winst worden gemaakt.

Zou mooi zijn als farmaceutische bedrijven zonder winstoogmerk zouden moeten werken, dan kan je gedag zeggen tegen alle nieuwe (vruchtbaarheids)medicijnen.

Wie gaat er nog onderzoek doen als je het geld er nooit uithaalt?

Maar goed, gelukkig is niet iedereen zo 'principieel' als jullie. Dan houden we de zorg nog een klein stukje beter betaalbaar voor de mensen die het nodig hebben.
quote:Star schreef op 21 februari 2017 @ 21:38:

[...]

Ik vind het elkaar helpen ook een mooie gedachte en ook over de zorgkosten ben ik het met je eens. Maar daar moeten ze dan open over zijn en er beter toezicht op houden waar hun product terecht komt.Eens, al denk ik dat het heel moeilijk is om precies te weten wat er doorverkocht wordt. Ben overigens wel eens dat de wervingscampagne erg zoetsappig is, maar ja, daar zijn zwangere vrouwen kennelijk gevoelig door (waarschijnlijk mede door hun HCG niveau ; )
Het niet doen omdat een bedrijf er winst op maakt, vind ik zelf geen goede reden. Elk bedrijf maakt winst. Of dacht er iemand dat het 1-euro-ontbijt van de ikea liefdadigheid is?? Dat de gratis koffie ook echt gratis is? Ja, als je niks koopt wel ja. Maar als niemand zou kopen was het met goedkoop ontbijten heel snel afgelopen.

Het overgrote deel van wat wij hier kopen komt uit China ofzo. Wordt ingekocht voor 13 dollarcent en hier verkocht voor een tientje. En dan wij blij met zo´n leuk, goedkoop horloge....

En we kopen ook make-up, nagellak, parfum en nog een heleboel dingen meer, wat we niet persé nodig hebben en waar uiteindelijk een directeur/eigenaar een paar nullen extra door op zijn bankrekening krijgt.

Dus dan liever nog iets doneren aan een bedrijf dat er ook goede dingen mee doet. We hebben dan toch weer een paar mensen extra met een baan.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Fenarah schreef op 21 februari 2017 @ 21:41:

Sorry hoor, maar het is toch logisch dat een bedrijf zijn investering wil terughalen?

Weet je hoeveel nieuwe medicijnen er onderzocht worden die uiteindelijk nooit op de markt komen? Daar wordt dus verlies op gemaakt, en op de geslaagde ontwikkeltrajecten moet dan dus de winst worden gemaakt.

Zou mooi zijn als farmaceutische bedrijven zonder winstoogmerk zouden moeten werken, dan kan je gedag zeggen tegen alle nieuwe (vruchtbaarheids)medicijnen.

Wie gaat er nog onderzoek doen als je het geld er nooit uithaalt?

Maar goed, gelukkig is niet iedereen zo 'principieel' als jullie. Dan houden we de zorg nog een klein stukje beter betaalbaar voor de mensen die het nodig hebben.Met de farmaceut hoeft niemand medelijden te hebben. Zonder winstoogmerk werken slaat natuurlijk nergens op. Natuurlijk mogen ze winst maken. Maar ergens is er wel een ethische grens. En die is wat mij betreft wel bereikt bij het misleiden van zwangere vrouwen. Daarbij zijn het juist de farmaceuten die de zorgprijzen opdrijven. Gratis plas betekent alleen maar nog meer winst in plaats van goedkopere medicijnen.
quote:Ceylon schreef op 21 februari 2017 @ 21:11:

[...]

Ik deed mee omdat anderen daar blij van worden. Of ze er dan vervolgens dik of dun van worden boeit me verder niet zo. Blij is blij.

*
quote:Ceylon schreef op 21 februari 2017 @ 21:11:

[...]

Wat bizar dat mensen het normaal vinden dat corrupte bedrijven groot geld verdienen met jouw gratis afgeleverde urine. Ik begrijp dat echt niet. Je eigen lichaamssappen inleveren, voor wat?

Als ik zeg dat jouw speeksel erg veel geld kan opleveren in China, ga je dan ook elke dag vrijwillig een paar keer in een schaaltje spugen en naar een verzamelplaats rijden?

Het verschil met het kopen van een horloge is dat je dat horloge krijgt voor een vooraf besproken bedrag. Die plas levert je geen drol op. Alleen anderen profiteren. Dat wil je toch niet?
quote:Chica-1983 schreef op 21 februari 2017 @ 20:43:

[...]

En toch al een oudje, dus dit onderwerp is zeker niet nieuw. Ik blijf het bijzonder vinden hoe succesvol de farmaceutische industrie in dit geval al jaren is in het opwekken van een vals sentiment. En ook ongelooflijk hoeveel zwangere vrouwen hier nog aan meewerken.

Nou ja, het is iets genuanceerder. Het is heel lang wél waar geweest, omdat ze heel lang niet in staat waren om het synthetisch goed na te maken. Inmiddels kunnen ze dat wel, en is het niet meer zo dat zonder deze actie vrouwen niet meer zwanger kunnen worden. Het is wel zo dat Ovitrelle echt heel veel duurder is. Dus je kunt ook bedenken dat je meehelpt om de zorg een beetje betaalbaarder te houden.

En wat betreft de farmaceutische industrie, tja. Als ik zo naar die prijzen kijk, denk ik dat ze meer verdienen aan de synthetische variant dan die uit urine. Dat is dan dus ook niet echt een argument. En de verkoop voor afslankkuren en bodybuilders is illegale handel. Daar kan de fabrikant ook niet zo veel aan doen natuurlijk. Heel veel medicijnen worden ook illegaal voor oneigenlijke (en meestal zinloze) doelen gebruikt.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je het gedoe vindt, vies, geen zin. En dan ontneem je inderdaad niet een ander de kans om ook een kind te krijgen. Dat is absoluut geen argument om het wel te doen. Maar 'ik wil niet bijdragen aan winst van bedrijven voor afslankmiddelen' is ook niet echt een steekhoudend argument.

Overigens wel eens met het feit dat de voorlichting wel eerlijker zou mogen zijn. Die is inderdaad nog wel heel duidelijk hormonaal gericht.
quote:Star schreef op 21 februari 2017 @ 21:38:

[...]

Ik vind het elkaar helpen ook een mooie gedachte en ook over de zorgkosten ben ik het met je eens. Maar daar moeten ze dan open over zijn en er beter toezicht op houden waar hun product terecht komt.Toezicht houden op waar hun product terecht komt is echt niet haalbaar. Vrijwel alle medicijnen zijn ook illegaal verkrijgbaar, en bedrijven zijn daar echt niet blij mee. Het is een verwaarloosbaar deel van hun winst, en ze hebben geen enkele controle over wat er mee gebeurt. Maar als er iets misgaat, krijgen zij wel alle shit over zich heen. Als zo'n bedrijf zou mogen kiezen dat hun spullen alleen via legale kanalen gaan, zouden ze dat doen. Maar net zoals drugshandel niet tegen te gaan is, is dat hier ook niet haalbaar.
Waarom zou je als zwangere vrouw verantwoordelijk zijn voor de betaalbaarheid van de zorg?

Ik denk dat er nogal wat partijen zijn die deze verantwoordelijkheid serieuzer zouden moeten nemen, maar daar hoort de groep zwangere vrouwen niet bij.

En dan nog: communiceer dit dan in ieder geval, in plaats van onwaarheden te verkondigen en in te spelen op sentiment.
quote:valerievaldera schreef op 21 februari 2017 @ 22:00:

Wat bizar dat mensen het normaal vinden dat corrupte bedrijven groot geld verdienen met jouw gratis afgeleverde urine. Ik begrijp dat echt niet. Je eigen lichaamssappen inleveren, voor wat?

Corrupte bedrijven? Omdat hun medicijn op de zwarte markt beland? Ik verwacht niet dat ze daarom staan te juichen.

quote:Het verschil met het kopen van een horloge is dat je dat horloge krijgt voor een vooraf besproken bedrag. Die plas levert je geen drol op. Alleen anderen profiteren. Dat wil je toch niet?Je weet toch van te voren dat je er niets voor krijgt? En ja, andere profiteren, dat is het hele idee he? En indirect profiteren we allemaal van een medicijn wat goedkoper is dan het alternatief.
quote:nausicaa schreef op 21 februari 2017 @ 22:07:

Toezicht houden op waar hun product terecht komt is echt niet haalbaar. Vrijwel alle medicijnen zijn ook illegaal verkrijgbaar, en bedrijven zijn daar echt niet blij mee. Het is een verwaarloosbaar deel van hun winst, en ze hebben geen enkele controle over wat er mee gebeurt. Maar als er iets misgaat, krijgen zij wel alle shit over zich heen. Als zo'n bedrijf zou mogen kiezen dat hun spullen alleen via legale kanalen gaan, zouden ze dat doen. Maar net zoals drugshandel niet tegen te gaan is, is dat hier ook niet haalbaar.Hoe werkt dat dan precies? Waarom wordt de urine niet gewoon door de wc gespoeld nadat het medicijn eruit is gehaald? Hoezo geen enkele controle?
Ik heb het wel gedaan.

Het koste me niets en een ander heeft er heel veel plezier van. Dus waarom zou je het niet doen

Die bussen stinken alleen bij het opendraaien, gewoon even ene paar seconden je adem in, in de bus gieten en weer dicht.
quote:valerievaldera schreef op 21 februari 2017 @ 22:10:

Waarom zou je als zwangere vrouw verantwoordelijk zijn voor de betaalbaarheid van de zorg?

Natuurlijk is dat niet je verantwoordelijkheid. Maar de tendens van de berichten werd hier dat je gek was als je wél meedeed. Want het is synthetisch (en duurder) na te maken, dus niet meer nodig.

En dan vind ik dat het kostenaspect ook best een goede reden is om wél mee te doen.

Zelfde als bloeddonatie. Als er over een paar jaar een peperduur synthetisch bloedproduct op de markt komt, stoppen we dan massaal met doneren? Ik hoop het niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven