Niet kunnen eten/geen eetluat

27-09-2019 14:29 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve dames, 

Ik zit met een probleempje. Sinds mijn 16e week van mijn zwangerschap is mijn eetlust compleet verdwenen. Ik heb al moeite met een boterham en moet mezelf echt forceren iets naar binnen te krijgen. Ben nu 21 weken en nog steeds gaat het niet veel beter. Van de voren ben ik eigenlijk al aan het stressen als ik moet gaan eten omdat ik alweer weet wat voor gevecht het gaan zijn om ook maar iets weg te krijgen, het is gwn alsof me keel blokkeerd want is niet eens dat ik misselijk ben maar moet soms toch ook overgeven. Fruit gaat nog redelijk goed naar binnen maar heb dan toch het idee dat ik niet genoeg naar binnen krijg en blijf dan ook echt een honger gevoel houden. Ben echt ten einde raad, raak er zo gefrustreerd en verdrietig van…. Het neemt ook echt me hele dag in beslag. Hebben meer dames hier last van?? Tips zijn welkom
Herkenbaar voor mij.

Is fruit het enige wat lukt? Bij mij moest het of vloeibaar, of krokant zijn. Fruit, volle yoghurt en frituur ging goed. Toast ging ook beter dan brood. Aardappelen en zacht gekookte groenten ging echt niet. Thee met gember en munt hielp wel iets.

Net over de helft ging het bij mij wel langzaam beter.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
van die maaltijdshakes eens proberen?
heel goed aanvoelen, waar je wel zin in hebt, en dat eten
en het kan ook na een paar maanden/weken weer anders worden. (bij nr 2 heb ik ruim een half jaar overgegeven en niks gegeten.... daarna kwam de honger!!!! at ik veel, en alles met mayo)
Vertel het je vk,
Hier ook herkenbaar.

Fruit, yoghurt, drinkontbijtachtig spul, smoothies... Dat ging allemaal prima.

Maar zeker avondeten lukte gewoon niet.

Dus ik at zoveel mogelijk fruit en groentes. Tomaatjes, komkommer, afgekoelde broccoli, kilo's peren.
Oh en bizar genoeg. Patat was prima 🤦🏼‍♀️
O wat vervelend:(

Smoothies? Dus zelf met vers fruit, verse groente (of diepvries), yoghurt etc aan de slag?
Tinkerbell1988 schreef:
27-09-2019 15:08
nee joh
daar zitten te weinig vezels in (zwangere vrouwen raken al snel verstopt) amper eiwitten en veel suikers
Tinkerbell1988 schreef:
27-09-2019 15:08
https://www.consumentenbond.nl/dieet/te ... ngers-2016
ik zeg nu niet dat shakes per definitie gezond zijn maar dan krijgt ze toch iets binnen of smoothies maken als ze enkel fruit binnenkrijgt
Ik had voedselaversie tijdens mijn zwangerschappen, je verhaal is herkenbaar. Als ik boodschappen ging doen moest ik bepaalde schappen gewoon mijden omdat ik de aanblik van bijvoorbeeld dressing en mosterd niet trok.

Wat hielp was loslaten dat ik 'moest' eten. Dat hoeft namelijk niet. Eet als je trek krijgt, niet omdat het lunchtijd is. Je baby krijgt er niets van als jij niet ontbijt of een pas een paar uurtjes later. Lukt drinken wel? Ik maakte zelf sapjes van groenten en fruit (uit de centrifuge) en smoothies. Dat lukte in kleine hoeveelheden wel. Verder kon ik droge dingen wel eten, zoals beschuit, crackers, theebiscuitjes. Rijst ging ook wel. Havermout ook. Yoghurt met muesli. Het is een beetje uitproberen wat je wel en niet naar binnen krijgt. Ga het niet tegen heug en meug opeten. Dan kun je beter iets anders proberen, of een uurtje later weer.

O ja, afleiding tijdens het eten hielp ook wel. Dus een serie opzetten en voor bij de thee al iets klaarleggen. Dan kon ik het redelijk gedachteloos naar binnen werken.
Ik forceerde mezelf soms wel tot eten, maar had de voedingsstoffen ook heel hard nodig
Kreeg van die hele ingevallen handen etc. soort skelet
Ben je angstig of depressief? Ik wel tijdens een deel van de zwangerschap en daardoor ging eten ook moeilijk. Hoewel ik ook wel misselijk ben geweest, maar op een gegeven moment was de misselijkheid wel weg. Het eten bleef ik echter tegenaan hikken.

Wat mij wel lukte was veel chocolademelk drinken, zitten veel calorieën in ieder geval. Droge dingen zoals brood lukte ook niet goed, dus rijst met saus, pasta met saus enzo, dat ging iets beter.
Zijn er producten waar je wel zin in hebt?

Ik ben in die periode (ik had dat namelijk ook), gewoon gaan eten waar ik wel zin in had. Niet meer gekeken naar of het wel of niet gezond was. Ik at chips, taart, koek, patat, en waar ik maar zin in had, dronk 2 liter melk op een dag. Slikte wel zwangervitamines, maar verder kreeg ik maar weinig gezonds binnen. Moest toch wat eten.

Na een paar weken sloeg dat om naar alleen maar salades lusten. Dus dat compenseerde voor mijn gevoel wel.

Overigens at ik een stuk minder dan voor en na mijn zwangerschap. Maar kind groeide goed dus ik maakte me daar geen zorgen over.
Wat zegt huisarts of verloskundige hierover?
Herkenbaar, nu 20 weken zwanger en van week 6 tot 16/17 zo misselijk geweest dat ik bijna niets at op een dag en 8 kilo afgevallen inmiddels. Misselijkheid valt nu mee maar nog steeds echt geen trek.
Omdat ik trouw mijn zwangerschapsvitamines slikte zijn mijn bloedwaarden altijd goed gebleven en de kleine groeit perfect.

Laat los dat je MOET eten. Neem waar je zin in hebt. Ik loop deze zwangerschap wegens andere redenen in je ziekenhuis en zowel de medisch verloskundigen als mijn gynaecoloog als mijn ha stelden me keer op keer gerust dat die kleine echt wel pakt wat hij of zij nodig heeft. Wel goed je vitamines slikken, dat wel. Ik slik gewoon Davitamon mama en daar is het ziekenhuis ook enthousiast over.

Ik heb die weken geleefd op ijskoude melk (echt: manlief is wel eens s avonds laat nog naar het tankstation gereden om melk voor me te halen omdat ik niet zonder kon) en witte wasa crackers met oude kaas. Ook voor het avondeten een of twee crackers.

Wat bij mij wel hielp is als ik iets zelf niet hoefde klaar te maken. Als ik bij iemand anders ging eten kon ik wel een paar hapjes avondeten op want dan had ik het niet al gezien.
Ook lukte breakers, die zakjes yoghurt, daardoor soms, omdat je het eten dan niet ziet.
Ook smoothies van te voren maken, wegzetten in de ijskast en dan op een later moment drinken hielp bij mij. Of kant en klaar van de Appie kan natuurlijk ook.

Nog steeds eet ik nu weinig en vaak een sinaasappel i.p.v. avondeten maar ik weet mijn gewicht nu stabiel te houden.

Leg het voor aan je ha en verloskundige zodat je er niet alleen in staat en laat los dat je moet eten want dan staat het alleen maar meer tegen.
Vitamines slikken en veel water drinken is het belangrijkst en wat je op een dag aan mini hapjes binnenkrijgt heb je binnen en het wordt echt wel beter.
Wees niet zo streng voor jezelf :heart:
Oh trouwens in die periode lag ik nachten wakker van de honger dus ik weet hoe naar dat is. Het hielp mij nog iets te eten voor ik ging slapen, dus als fruit goed gaat, bijvoorbeeld nog een banaantje eten of een volle smoothie ( met wat volle kwark, banaan of wat avocado erin “verstopt”)?

Sterkte!
Hele zwangerschap last van gehad.
Croissantjes, chips, chocola, vanille yoghurt en frituur ging er wel altijd in. Soms at ik 3x p dag yoghurt, dat is dan niet anders. Leg je er bij neer, het kindje neemt wel wat hij/zij nodig is en je kan er toch niks aan doen.
Kleinezon schreef:
27-09-2019 15:07
Herkenbaar voor mij.

Is fruit het enige wat lukt? Bij mij moest het of vloeibaar, of krokant zijn. Fruit, volle yoghurt en frituur ging goed. Toast ging ook beter dan brood. Aardappelen en zacht gekookte groenten ging echt niet. Thee met gember en munt hielp wel iets.

Net over de helft ging het bij mij wel langzaam beter.
Op het moment gaat het ietsie beter. Eerst was het wel echt alleen fruit wat erin ging. Nu begin in de dag wel met fruit en daarna met pijn en moeite toch een bolletje forceren. In de middag forceer ik meestal nog een bolletje met weer wat fruit of vla. En in de avond lukt het me de laatste tijd toch om een heel klein beetje rijst met kip op te krijgen. Alleen eet zowat nu wel elke dag t zelfde. De ene dag gaat ook beter dan de andere dag met eten.
Naatje2000 schreef:
27-09-2019 17:08
Herkenbaar, nu 20 weken zwanger en van week 6 tot 16/17 zo misselijk geweest dat ik bijna niets at op een dag en 8 kilo afgevallen inmiddels. Misselijkheid valt nu mee maar nog steeds echt geen trek.
Omdat ik trouw mijn zwangerschapsvitamines slikte zijn mijn bloedwaarden altijd goed gebleven en de kleine groeit perfect.

Laat los dat je MOET eten. Neem waar je zin in hebt. Ik loop deze zwangerschap wegens andere redenen in je ziekenhuis en zowel de medisch verloskundigen als mijn gynaecoloog als mijn ha stelden me keer op keer gerust dat die kleine echt wel pakt wat hij of zij nodig heeft. Wel goed je vitamines slikken, dat wel. Ik slik gewoon Davitamon mama en daar is het ziekenhuis ook enthousiast over.

Ik heb die weken geleefd op ijskoude melk (echt: manlief is wel eens s avonds laat nog naar het tankstation gereden om melk voor me te halen omdat ik niet zonder kon) en witte wasa crackers met oude kaas. Ook voor het avondeten een of twee crackers.

Wat bij mij wel hielp is als ik iets zelf niet hoefde klaar te maken. Als ik bij iemand anders ging eten kon ik wel een paar hapjes avondeten op want dan had ik het niet al gezien.
Ook lukte breakers, die zakjes yoghurt, daardoor soms, omdat je het eten dan niet ziet.
Ook smoothies van te voren maken, wegzetten in de ijskast en dan op een later moment drinken hielp bij mij. Of kant en klaar van de Appie kan natuurlijk ook.

Nog steeds eet ik nu weinig en vaak een sinaasappel i.p.v. avondeten maar ik weet mijn gewicht nu stabiel te houden.

Leg het voor aan je ha en verloskundige zodat je er niet alleen in staat en laat los dat je moet eten want dan staat het alleen maar meer tegen.
Vitamines slikken en veel water drinken is het belangrijkst en wat je op een dag aan mini hapjes binnenkrijgt heb je binnen en het wordt echt wel beter.
Wees niet zo streng voor jezelf :heart:
Ahhww ja ik weet en moet al blij zijn dat het nu ietsie beter gaat. Maar ook ik ben idd medisch en ga van ziekenhuis naar ziekenhuis en heb tot nu toe nog geen vaste Gynaecoloog gehad dus dat is vervelen. Ik probeer me erbij neer te leggen en te accepteren hoe de situatie is en dat ik het er zo maar mee moet doen Maar dat is lastig soms. Begin de dag nu met wat fruit en daarna met pijn en moeite een bolletje. In de middag nog een bolletje forceren en soms een rijstwafel met chocola of fruit en in de avond toch wel een klein beetje rijst met kip. Vergeleken met een paar weken geleden gaat het dus al iets beter alleen als het dan toch weer niet lukt is dat zo frustrerend... En ja dat honger gevoel is verschrikkelijk idd. Maar super bedankt voor je berichtje :heart:
cassata schreef:
27-09-2019 15:29
Ik had voedselaversie tijdens mijn zwangerschappen, je verhaal is herkenbaar. Als ik boodschappen ging doen moest ik bepaalde schappen gewoon mijden omdat ik de aanblik van bijvoorbeeld dressing en mosterd niet trok.

Wat hielp was loslaten dat ik 'moest' eten. Dat hoeft namelijk niet. Eet als je trek krijgt, niet omdat het lunchtijd is. Je baby krijgt er niets van als jij niet ontbijt of een pas een paar uurtjes later. Lukt drinken wel? Ik maakte zelf sapjes van groenten en fruit (uit de centrifuge) en smoothies. Dat lukte in kleine hoeveelheden wel. Verder kon ik droge dingen wel eten, zoals beschuit, crackers, theebiscuitjes. Rijst ging ook wel. Havermout ook. Yoghurt met muesli. Het is een beetje uitproberen wat je wel en niet naar binnen krijgt. Ga het niet tegen heug en meug opeten. Dan kun je beter iets anders proberen, of een uurtje later weer.

O ja, afleiding tijdens het eten hielp ook wel. Dus een serie opzetten en voor bij de thee al iets klaarleggen. Dan kon ik het redelijk gedachteloos naar binnen werken.
Wat is voedselaversie precies?

Ja precies ik heb ook al gehoord dat de baby pakt wat ie moet pakkeb alleen vind het best lastig om los te laten dat ik MOET eten omdat het toch niet goed voelt ofzo.
Drinken lukt prima en fruit gaat ook goed. Ik probeer wel 2 bolletjes op een dag nog te forceren maar dat gaat met heel veel moeite. Sinds kort gaat een klein beetje rijst met kip ook gelukkig en meestal eet ik er nog maïs bij.

Ja precies afleiding helpt ook wel alleen soms ben ik zo bezig met het eten dat de afleiding niet meer helpt ofzo....
Aversie = afkeer. Wat jij hebt dus 😉.
MariaMercedes schreef:
27-09-2019 18:22
Ahhww ja ik weet en moet al blij zijn dat het nu ietsie beter gaat. Maar ook ik ben idd medisch en ga van ziekenhuis naar ziekenhuis en heb tot nu toe nog geen vaste Gynaecoloog gehad dus dat is vervelen. Ik probeer me erbij neer te leggen en te accepteren hoe de situatie is en dat ik het er zo maar mee moet doen Maar dat is lastig soms. Begin de dag nu met wat fruit en daarna met pijn en moeite een bolletje. In de middag nog een bolletje forceren en soms een rijstwafel met chocola of fruit en in de avond toch wel een klein beetje rijst met kip. Vergeleken met een paar weken geleden gaat het dus al iets beter alleen als het dan toch weer niet lukt is dat zo frustrerend... En ja dat honger gevoel is verschrikkelijk idd. Maar super bedankt voor je berichtje :heart:
In principe hoef je niet per se bolletjes te forceren Meis. Zo heel veel goede stoffen zitten daar niet in (in het geval van witte bolletjes:helemaal geen) en dan kun je voor je vocht en je vezels beter nog een stukje fruit nemen.
Het komt echt goed! En met wat rijst en mais krijg je toch ook nog wat koolhydraten binnen. En lukt het een dagje helemaal niet, ook niet erg. Morgen weer een nieuwe dag. Het loslaten is moeilijk en heeft bij mij ook even geduurd hoor. En klinkt stom maar je maag wordt vanzelf kleiner en daardoor het hongergevoel minder. Dus gelukkig went dat ook.
Maak het jezelf niet te moeilijk. En schrijf het vooral lekker van je af of praat er over met vrienden zodat het uit je hoofd is. Dat scheelt al met hoeveel je er mee bezig bent op een dag.
Naatje2000 schreef:
27-09-2019 19:39
In principe hoef je niet per se bolletjes te forceren Meis. Zo heel veel goede stoffen zitten daar niet in (in het geval van witte bolletjes:helemaal geen) en dan kun je voor je vocht en je vezels beter nog een stukje fruit nemen.
Het komt echt goed! En met wat rijst en mais krijg je toch ook nog wat koolhydraten binnen. En lukt het een dagje helemaal niet, ook niet erg. Morgen weer een nieuwe dag. Het loslaten is moeilijk en heeft bij mij ook even geduurd hoor. En klinkt stom maar je maag wordt vanzelf kleiner en daardoor het hongergevoel minder. Dus gelukkig went dat ook.
Maak het jezelf niet te moeilijk. En schrijf het vooral lekker van je af of praat er over met vrienden zodat het uit je hoofd is. Dat scheelt al met hoeveel je er mee bezig bent op een dag.
Ja zijn dan wel volkoren bolletjes en is meer dat ik die forceer omdat het toch wel vult. Maar je hebt helemaal gelijk echt super bedankt voor je advies. Ga het echt moeten loslaten idd! Ja dat is ook een goed idee van me af schrijven hahaha alleen ben ik daar niet zo goed in. Helaas heb ik ook niet zoveel mensen om me heen en 2 goede vriendinnen waarvan ik dacht dat ze er voor me waren hebben me al echt in de steek gelaten sinds ik me niet goed voel... Maar ga proberen te schrijven ja. Enig idee via welke app ik dat het best kan doen of waar ik moet beginnen?
Je kunt een dagboekje kopen gewoon bij een Bruna of zo. Of misschien vindt je het leuk om hier op het forum mee te schrijven in een uitgerekend in februari 2020 topic. Dan klets je over van alles wat er gebeurt tijdens je zwangerschap en kun je ook deze gevoelens kwijt.
Of je start zelf een topic: misselijk/geen trek tijdens de zwangerschap, wie wil er mee kletsen? Zodat je elkaar kan steunen.
Voedselaversie is de term die gebruikt wordt voor wat jij nu ervaart. Een afkeer voor eten die veroorzaakt wordt door je zwangerschapshormonen. Het gaat echt weer over. :hug:

Als je die bolletjes moet forceren, kun je beter iets anders proberen. Is het omdat bolletjes zacht zijn dat je die eet, vind je dat prettiger dan knapperig voedsel? Zachte alternatieven zijn een krentenbol, ontbijtkoek en een croissantje. Die zijn ook allemaal een beetje zoetig.

Anders zou je bijvoorbeeld eens een VitaLu cracker kunnen proberen. Die zijn lekker licht en neutraal van smaak. Soepstengels, cream crackers, geroosterd brood zijn ook droog en neutraal.

Een alternatief voor je rijst: couscous. Ander mondgevoel door de kleinere korrel.

Slik je die mama vitamines waar de andere forummers het over hebben? Het is even doorbijten maar het wordt echt weer beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven