Niet onbezorgd zwanger

21-05-2020 12:20 459 berichten
Beste Viva-leden,

Vroeger schreef ik ook met een groepje, van vrouwen met meerdere miskramen. Zij zijn uiteindelijk ongeveer allemaal zwanger geworden, en ik had het een beetje opgegeven.

Ik ben nu weer zwanger, na ruim twee jaar niet zwanger te zijn geworden en drie maanden geleden een prille miskraam.

Het is nu ook nog erg pril (pas drie of vier dagen overtijd), en ik probeer er relaxed in te staan. Het is nog zo pril, en al zo vaak misgegaan.

Alleen lukt dat dus niet zo goed. Elke keer dat ik naar de wc ga bonkt m’n hart m’n keel uit. Ik zou zó graag willen dat het nu weer een keer goed ging.

Zijn er dames die ook niet onbezorgd zwanger zijn -om uiteenlopende redenen- en mee zouden willen schrijven. Nu is spannend omdat het elk moment mis kan gaan, maar ook bij de termijnecho, de combinatietest, de nipt enz. Momenten waarop ik ook al vaker slecht nieuws heb gekregen.

Er is bij mij geen oorzaak gevonden (is ook geen onderzoek naar gedaan omdat het ziekenhuis dacht dat daar niks uit zou komen), waarschijnlijk is het leeftijd. Ik heb wel al twee kinderen, waarmee ik me eigenlijk met al m’n angsten in een luxepositie bevind.

Zijn er collega-moeders (zwanger vanaf dag 1 ben je volgens mij al moeder 🙂) die de zorgen willen delen en elkaar willen steunen? Je bent welkom onder alle omstandigheden, ook als je nog zwanger moet worden en daar zorgen over hebt.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat echt wel goed, gisteren en vandaag gewerkt, morgen ook het lukt prima.
Het is niet dat we een groot team hebben en dat anderen mijn werk kunnen overnemen, dus ik ben ook blij dat ik gegaan ben, het blijft de zorg en bepaalde patiënten rekenen toch op je. En het werk ging goed, het is ook fijn de afleiding.
Oké wel fijn dat je het werk gewoon weer hebt kunnen oppakken en dat je er afleiding in vind!

Heb je geen bloedverlies meer?
Een beetje nog, niet zo veel.
Verder heb ik ijzer pillen en ben ik lekker aan het rood vlees enzo.
Mieremuis, wat fijn dat het herstel zo voorspoedig verloopt lichamelijk én geestelijk!

Hier hebben meerdere mensen gezegd dat ik geel/bruin zie in het gelaat. Het ziekenhuis adviseerde me naar de huisarts te gaan, en die dacht aan zwangerschapscholestase. Ze heeft overlegd met het ziekenhuis, maar die denken dat dat het niet is. Nu heb ik morgen een spoedafspraak :( Dan wordt m’n bloed gecontroleerd en ik weet verder niet wat voor onderzoeken er nog volgen.

Ik heb geen geel oogwit, donkere urine of op andere plekken een gelige huid. Ik heb even zitten googelen en ik dacht misschien is het wel een zwangerschapsmasker. Ik hoop het maar! Maak me toch wel een beetje zorgen. Ben nu bijna 23 weken zwanger.
Had de huisarts niet gewoon meteen je bloed kunnen controleren? Diagnose is makkelijk te stellen of uit te sluiten zo toch?
Als je oogwit niet geel is en je hebt geen jeuk dan zal het dat wel niet zijn...
En als je alleen bruin bent in je gezicht zal het misschien inderdaad een zwangerschapsmasker zijn, kan heel goed. Hoop het maar voor je :)

Wel goed dat hij/zij het serieus genomen heeft.
Hoe voel je je nu in de zwangerschap? Wordt de moeheid en misselijkheid eindelijk al iets minder? Of nog steeds niet...

Ik ben nu wel echt kapot trouwens na 3 dagen werken :| ben op adrenaline doorgegaan vrees ik. Nu lekker 3 dagen vrij dus gelukkig even bijkomen!
Net toch ook ineens weer wat tranen... Die emoties en verdriet komen er dan pas uit op een moment dat het kan, wonderlijk is dat vind ik.
Mieremuis, wat knap dat je 'gewoon' weer bent gaan werken na toch wel weer zoiets heftigs. Ik kan me wel voorstellen dat je het, nu je het wat rustiger hebt, moeilijker hebt. Dan krijg je tijd om na te denken en je gevoel toe te laten ofzo. Ik begrijp dat je dus het traject in gaat om te onderzoeken of er een oorzaak is voor de miskramen? Hoe sta je daar zelf in? Kan me voorstellen dat het wel fijn zou zijn om een aanwijsbare oorzaak te vinden, mits dat op te lossen is.

Mybestfriend, jeetje dat is ook schrikken. Succes met de onderzoeken en laten we hopen op iets onschuldigs!

Ik heb mijn eerste echo gehad en wat een opluchting, we hebben een kloppend hartje gezien! Ik maakte me behoorlijk zorgen (overigens nog steeds), maar dit is toch weer stap de goede richting op. Ik ben nu ongeveer 7 weken. Het was nog te klein om echt een goede termijn te noemen. Verder slik ik nu een lage dosering aspirine, vermoedelijk gedurende de gehele zwangerschap en hebben mijn vriend en ik bloed moeten laten prikken voor een erfelijkheidsonderzoek. Dat onderzoek is dacht ik ook na het overlijden en de geboorte van onze zoon gebeurt en daar kwam toen niks uit, maar het leek de arts raadzaam om dat nu nog een keer te doen.

Over twee weken weer de volgende afspraak..
Mieremuis, fijn nu even bijkomen. Ik vond het na zo’n miskraam/curettage wel altijd heel lekker om weer te werken. Thuis word je zo geconfronteerd met de leegte :( Misschien dat bij jou ook iets dergelijks aan de hand is?

Je gaat wel een onderzoekstraject in nu toch? Ben benieuwd hoe dat gaat.

Maze, de eerste hobbel is genomen! Er zullen er nog vele volgen :D , maar deze kan je afstrepen! Twee weken is best al weer snel.
Maze dat klinkt als een goed begin!
Is dit de eerste keer dat je aspirine slikt?

Jij krijgt denk ik dezelfde onderzoeken als ik strakjes krijg. Is er bij jou wat uit stollings onderzoek enzo gekomen?

Ik duim voor je dat het goed gaat, fijn dat je over 2 weken alweer 'mag'!
Succes vandaag in het ziekenhuis mybestfriend! Hopelijk komt er niets bijzonders uit.
Twee uur in het ziekenhuis geweest, maar alle waardes waren ‘perfect’. Zelfs een ijzer waar menig zwangere vrouw jaloers op zou zijn (terwijl ik vegetariër ben!).

Verder vond de arts het gele wel meevallen. Vooral vermoeid. Terwijl ik heel goed slaap. Advies was nog rustiger aan te doen (heb ook nog wat andere klachtjes), want het zwangere lichaam bedrijft topsport. Advies: nóg wat rustiger aan doen :O Dat kan haast niet...
Mybestfriend, wel fijn dat er niets uit de onderzoeken gekomen! Maar nog fijner zou zijn als je geen rare klachten zou hebben.

Twee weken is inderdaad wel lekker snel. De arts stelde zelfs volgende week al voor, maar dat lijkt me voor nu een beetje te veel van het goede. Anders zit ik elke week in de stress, nu kan ik hopelijk een beetje rustig aan doen en genieten van dit fijne nieuws. Mochten we frequenter willen, dan is dat dus wel mogelijk, dus dat is fijn.

Mieremuis, ja het is de eerste keer aspirine. Bij stollingsonderzoek is verder niets naar voren gekomen, maar de arts zei dat het geen kwaad kan om preventief aspirine te slikken en dat het met mijn voorgeschiedenis wellicht raadzaam is om het te doen, dus vandaar. Tja ik grijp nu alles aan om deze zwangerschap tot een goed einde te brengen.

Inmiddels heb ik trouwens sinds iets meer dan een week last van misselijkheid en moeheid, met name midden op de dag, zo vlak na de lunch en/of rond etenstijd in de avond. Daardoor staat het sporten helaas nu op ren laag pitje, maar ik hoop snel weer wat actiever te kunnen doen
@mybestfriend: wat fijn dat er niks uit de tests zijn gekomen. Voelt wel een beetje als geruststelling?

@mieremuis: sterk van je dat je zoveel al gewerkt hebt. Maar dat de emoties nu komen is normaal. Nu laat je het toe. Eerst niet want daar had je geen tijd voor en dan ga je op standje overleven en dan gaat werk voor. Ik hoop dat je er snel weer bovenop komt lichamelijk en dat je het geestelijk een plekje kan geven. :hug: :redrose:

@maze: ik zat ook aan een kinderaspirine. Voor mij was het om te zorgen dat onze kleine man goed zou groeien aangezien mijn eerste klein was. En ook om de navelstreng goed doorbloed te houden. Ik kreeg er alleen wel maagzuur van. Hoop dat het meevalt voor jou :hug:

Hier gaat alles zijn gangetje. Mannetje is heerlijk boevig en is heel alert. Is ook steeds meer aan het lachen. :love: de nachten gaan ook prima, hij komt 1x in de nacht en is na de fles ook zo weer vertrokken en slaapt dan ook goed door.
Kan wel merken dat hij het in de ochtend en avond het heerlijk vind om te knuffelen en door de dag heen graag in de box ligt. Hij ligt bij een raam en al die regen en vallende blaadjes vind ie schitterend. Ligt regelmatig hard te kirren en te lachen omdat ie wat ziet. Hey is zo'n heerlijk kind :love: :flirting:
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.
Zonneoog, ik word helemaal blij van jouw post weer! Wat is het toch een leuke fase, vooral als het zo voorspoedig gaat. Slapen jullie ook al goed?

Maze, hier ook aspirine, maar dat is vanwege leeftijd. Om de navelstreng goed doorbloed te houden inderdaad. Boven de veertig schijnt een gebrekkige doorbloeding namelijk een veelvoorkomende complicatie te zijn. De vaten moeten wijd gehouden worden door de aspirine of zoiets. En volgens mij is het ook nog ter voorkoming van hoge bloeddruk.
Mybestfriend: wat fijn dat alles goed was. En wel goed dat ze het gecontroleerd hebben. Beter een keer teveel dan te weinig.

Zonneoog: Owwww wat lief weer. Dat heb ik straks ook 💜💜💜

Mieremuis: Nogmaals heel veel sterkte hé

Maze19: Fijn dat de echo goed was!

Hier gisteren een goede NIPT uitslag (met nevenbevindingen) gehad. Vrijdag 6 november nog een pretecho en dan hoop ik het wat los te kunnen laten. Afgelopen maandag ook nog echo gehad met 12+1.
Zonneoog het klinkt echt als een droom baby! Ik zou bijna zeggen deel een filmpje haha maar dat gaat hier niet :P

Unexpectedmom ook goed nieuws! Fijn zeg, de 12 weken voorbij en een goede Nipt! Hopelijk kan je het kindje binnenkort voelen en dan kan het genieten eindelijk beginnen :heart:

Ik wilde dat ik ook aspirine had geslikt bij deze laatste zwangerschap. Ik had het wel gekregen van de gyn om mee te starten na de 12 weken, maar dat hebben we dus niet gehaald. Zou het anders zijn afgelopen als ik meteen begonnen was na de positieve test? We zullen het nooit weten maar dat dit kleintje nu geen kans heeft gehad maakt me erg verdrietig.
Dames hoe gaat het met jullie?

Ik ben vandaag met m’n kleine man op het consultatiebureau geweest. Hij is overigens 5 maanden nu. Hij is 68 cm en weegt 8365 gram! Hij zit boven het gemiddelde.
Hij doet ook alles zo goed ben echt trots op m’n kleine man :flirting:
Hij mag zelfs al boterham gaan proeven. Het gaat zooo snel!
Hij ontwikkelt zich ook goed dus dat vind ik ook echt fijn.
Hij is wel sinds de “wintertijd” iedere ochtend al om 6 uur wakker haha. Normaal kwam hij rond 7 uur.

Volgend weekend gaan wij verhuizen dus dat is ook weer spannend. Kan niet meer wachten!
Zonneoog, wat fijn dat het allemaal zo goed gaat met jullie zoontje! Heerlijk zeg. Ik zie het zo voor me. Ik kan niet wachten om dat zelf ook mee te mogen maken.

Unexpectedmom, fijn dat de uitslag van de Nipt goed is! En nu de 12 weken voorbij, dus hopelijk kan je het nu een beetje loslaten en proberen te genieten!

Jessica, ook al zo'n trotse moeder. Zo leuk! Spannend en druk om met een kleintje te gaan verhuizen, lijkt me. Succes!

Wij zijn nu ook serieus aan het kijken naar een nieuwe woning. We wonen echt nog wel heel goed in dit huis, maar we willen toch weer dichterbij familie en vrienden (hoewel dat nu ook maar een halfuurtje is). Als dat doorgaat dan hebben we het volgend jaar behoorlijk druk met een verhuizing, (hopelijk) een kindje en een bruiloft. Ik raak nu al half gestresst als ik daaraan denk :nut:
Hier was eerste echo trouwens goed:)
Maze: ik zou ook stressen van zoveel verandering tegelijk. Maar komt vast goed:)

Jessica: Wat fijn dat je zoontje het zo goed doet. En bizar hoe hard dat het gaat hé.

Yongpeople: Gefeliciteerd met de goede echo. Hoe ver ben je nu?
Yongpeople, fijn dat de echo goed was! Ben je nu een beetje gerustgesteld?
Ik ben nu 7 +6 .

Toen ik het hartje zag kloppen viel er een last van me af. Ik weet dat het nog altijd fout kan gaan maar ben wel gerustgesteld nu . Denk als ik de volgende echo heb dat ik weer zo zenuwachtig ben haha
Dag dames, tijdje niks van me laten horen. Er is niks bijzonders aan de hand, maar ik ben gewoon een beetje somber. Dat zullen gedeeltelijk de hormonen zijn, voor een deel dat ik me niet fit voel en deels dat ik het spannend blijf vinden. Dit is zeker niet mijn ‘normale’ toestand.

Yongpeople, wat fijn een hartje! Wanneer is de volgende echo? Met tien weken?

Jessica, volop in de verhuizing nu? Wat heerlijk dat jullie een eigen plek krijgen, maar lijkt me wel erg druk met zo’n jong kindje en nog werken ook erbij.

Maze, jij ook verhuizen! Het lijkt me wel héél erg druk volgend jaar. Bruiloft, baby en verhuizen. Niet liever iets doseren? Ha, dat zeg ik vanuit mijn toestand nu, die natuurlijk niet ultra-fit is.

Zonneoog, hoe gaat het met je droombaby :) ?

Unexpectedmom, de twaalf weken voorbij, heel fijn! Hoe gaat het nu verder met jou? Met je thuissituatie? Red je het een beetje?

Mieremuis, hoe gaat het met jou? Snel gaat dat hè, het herstel na iets wat emotioneel toch erg ingrijpend is.
Hier prima! Weer aan het werk en het was alsof ik nooit ben weggeweest. Meteen weer chaos. Maar ik heb een heleboel kunnen oplossen dus dat is ook fijn! Thuiskomen was helemaal fijn! Kereltje komt met een grote glimlach en uitgestoken armpjes :love: :flirting:

Ik geef hem vaak kusjes en dan kijkt ie naar me als in: mama hou eens op! maar ondertussen wel zijn wangentje naar mij toe duwen :rofl:
Nachten gaan ook goed. Hij komt nog maar 1x en dan hebben we allebei een ruk gemaakt.

Goed om te horen dat het goed met je gaat. Die sombere gevoelens horen er echt bij en gaan weer weg. Alleen duurt dat even. Heb jij bij je vorige zwangerschappen ook last gehad van postnatale depressie?
Op elk potje past dekseltje, maar als dat niet past dan heb je altijd nog afdekfolie.
Zonneoog schreef:
12-11-2020 12:42
Hier prima! Weer aan het werk en het was alsof ik nooit ben weggeweest. Meteen weer chaos. Maar ik heb een heleboel kunnen oplossen dus dat is ook fijn! Thuiskomen was helemaal fijn! Kereltje komt met een grote glimlach en uitgestoken armpjes :love: :flirting:

Ik geef hem vaak kusjes en dan kijkt ie naar me als in: mama hou eens op! maar ondertussen wel zijn wangentje naar mij toe duwen :rofl:
Nachten gaan ook goed. Hij komt nog maar 1x en dan hebben we allebei een ruk gemaakt.

Goed om te horen dat het goed met je gaat. Die sombere gevoelens horen er echt bij en gaan weer weg. Alleen duurt dat even. Heb jij bij je vorige zwangerschappen ook last gehad van postnatale depressie?
Ooo al weer gewerkt! En wat een heerlijke thuiskomst! Hoeveel dagen/uur werk je? Fijn dat het zo goed beviel. En wat een geluk heb je met zulke nachten. Val je wel weer goed in slaap nadat hij gedronken heeft?

Hier helemaal niet bekend met depressies buiten de zwangerschappen om. Ook geen postnatale depressie. Het gaat eigenlijk altijd meteen weer goed. Ik zou mezelf nu ook niet echt depressief willen noemen (ik ken mensen die dat hebben en het lijkt me heel erg zwaar), maar inderdaad toch wel somber.
Ik werk 32 uur. De ene week 3 dagen en de andere week 5 dagen. 3 dagen past mijn moeder op en de andere dagen heeft mijn man de kleine. En de rest heb ik hem.

Als hij gegeten heeft valt hij soms direct weer in slaap of het duurt een 30 min. En dan val ik eigenlijk ook wel weer snel in slaap. Alleen als hij om 05:00 uur komt blijf ik wakker want dan moet ik toch om 06:15 uur eruit voor werk. Behalve vandaag. Ben nu even 4 dagen vrij en dan neem ik hem gewoon bij me in de ochtend. Heerlijk dat kleine warme lijfje in bed :love: :flirting:

Ik vroeg dat omdat het meestal al veel eerder in de zwangerschap begint de depressie. Ik heb er gelukkig geen last van gehad maar ik weet wel van vriendinnen dat het behoorlijk heftig kan zijn. Onthoud dat je straks een wolk van een kindje hebt en dat je het hier allemaal voor gedaan hebt :heart:
Heb je nog hulp via het ziekenhuis kunnen krijgen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven