'Oma' en 'opa' verhuizen

21-01-2021 05:06 297 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Dilemma hier... bijna 6 wk zwanger en nu hebben de soon-to-be opa en oma (beiden met pensioen) vanuit dezelfde plaats als waar wij wonen, besloten naar Limburg te verhuizen. Dat is vanuit ons ruim 2uur met de auto.

Nu weten ze nog niet dat hun eerste kleinkind onderweg is en ik ben bang dat ze dan wellicht spijt krijgen. Ik ben echter ook nog niet zo ver dat ik het wil vertellen want ik heb twee eerdere miskramen gehad (weten ze overigens ook niet van).
Ik vind het zelf ook erg jammer dat ze zo ver weg gaan wonen (reden: meer huis voor je geld, niet noodzakelijk). Het is niet hoe ik de toekomst met opa en oma had voorgesteld. Let wel, ik heb / had geen oppasverwachtingen ofzo, dat speelt dus niet mee.

Wat zouden jullie doen?
Melofkim schreef:
21-01-2021 11:03
Wat is er mis mee om dit te bespreken en te checken of ze daar dezelfde ideeën over hebben?
Dat kan toch ook? Maar van tevoren al denken dat het invloed heeft op de frequentie is onzin.
Majime schreef:
21-01-2021 11:10
Dat kan toch ook? Maar van tevoren al denken dat het invloed heeft op de frequentie is onzin.
Dat heeft het toch echt, als je nu in hetzelfde dorp woont en straks op ruim 2 uur rijden.
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
21-01-2021 11:10
Dat kan toch ook? Maar van tevoren al denken dat het invloed heeft op de frequentie is onzin.
Natuurlijk heeft het invloed.
Majime schreef:
21-01-2021 11:08
Als je logeert dan hoef je maar een enkele reis per dag, dus dat is twee uur.
O een paar uur reizen bedoel je? Maar je bent dan wel een heel weekend kwijt aan 1 familiebezoek. Ik heb er geen tijd voor en geen zin in.
Alle reacties Link kopieren
Blijenvrij schreef:
21-01-2021 10:41
Dit inderdaad. Als kinderen verhuizen waar dan ook naartoe dan wordt dat als normaal gezien, is het ook, maar als opa's en oma's dat doen lijkt het ineens niet te mogen.

Ik zou helemaal niet willen dat mijn ouders om hun plannen wijzigen om mij. Iedereen lekker op eigen benen. Zo sta ik erin.
Hiermee eens! Mijn ouders zijn 2 jaar voor de geboorte van onze dochter naar het buitenland verhuisd op 3 uur rijden vanaf ons. Ik had het niet anders gewild eigenlijk! Ze hebben het daar ontzettend naar hun zin, groot huis, fijne tuin, prachtige omgeving. En onder normale omstandigheden zie ik ze zo ongeveer elke 6 weken wel een keer. Dochter vind het heerlijk daar! Altijd voor een weekend of langer, lekker bij ze logeren. Mijn broer en schoonzus zijn er ook vaak met hun kindje, heel gezellig allemaal tegelijk! Ik ben er zo aan gewend en mijn ouders ook. Een vriendin van me heeft weleens gezegd dat haar ouders van haar echt niet zo ver weg mogen gaan verhuizen. Ik vond vooral dat ik daar niets over te zeggen heb, hun leven en hun keus. En het is voor ons dus helemaal geen beperking gebleken, juist veel leuker dan hun huis in de stad waar ze voorheen woonden. We zijn daar echt even op vakantie elke keer weer. Met dochter in de maxi cosi zijn we onderweg wel gestopt destijds. Ouders kwamen toen wat vaker hier. Met 8 maanden ging ze in een andere stoel, dus zo lastig was die periode niet. Nu met Corona is het wel lastig, omdat het buitenland is. Dat vind ik wel moeilijk, maar had niemand kunnen bedenken vooraf natuurlijk.

Dus TO, ik zou het gewoon zeggen als jullie er aan toe zijn. Het hoeft namelijk helemaal niet zo erg te zijn als je je nu voorstelt :) ik zou vooral gewoon blij voor hen zijn dat ze hun droom achterna gaan. Mooi om dat op die leeftijd nog te doen! En 2 uurtjes is niet onoverkomelijk.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
21-01-2021 10:56
https://www.gezondheid.be/index.cfm?fus ... t_id=21192

En natuurlijk is de grens arbitrair. Maar dat het niet goed is voor een baby om 4 uur op een dag in de maxicosi te zitten, en dat op regelmatige basis, is wel duidelijk.
Waarom 4 uur? Ze kunnen toch blijven slapen?
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
21-01-2021 11:12
O een paar uur reizen bedoel je? Maar je bent dan wel een heel weekend kwijt aan 1 familiebezoek. Ik heb er geen tijd voor en geen zin in.
Ik moet er echt niet aan denken, een heel weekend uittrekken voor (schoon)ouders.
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan hoe je ouders zijn. Ik heb erge spijt gehad dat mijn ouders van mijn zwangerschap en daarna mijn miskraam wisten. Vanaf minuut 1 was het zo zo zielig voor hen en ze hebben enorm veel druk op me uitgeoefend om het metéén allerlei mensen te vertellen die niet eens wisten van de zwangerschap zodat ze hun zieligheidskaart goed konden uitspelen, liefst gelijk even per app or telefoon - waar ik uiteraard niet mee bezig wilde zijn. Hoe het met mij zelf ging of wat ik wilde maakte hen niks uit, het was hún ding.
De interesse voor het kind dat ik vervolgens heb gekregen is beperkt dus dáár ging het niet om.
Vervolgens was het elke keer dat ze me zagen, raden of ik al zwanger was, wat pijnlijk was omdat het destijds niet snel weer lukte.
Dus even inschatten hoe je ouders zijn en anders hooguit een vraag in het algemeen stellen.
menta wijzigde dit bericht op 21-01-2021 11:14
3.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het eerder vertellen zodat ze hun weloverwogen plan misschien heroverwegen vind ik nogal wat. Beetje manipulatief zelfs. Ben jij bang dat zij het contact gaan missen, of ben je bang dat je hun steun etc. nodig zal hebben? Ik zou zelf niet van mijn ouders verlangen dat ze hun oude dag zo gaan inrichten dat het voor mij gemakkelijk is.

Wij zijn zelf aan de andere kant van het land gaan wonen, reistijd 2 uur. Mijn ouders hebben geen vaste oppasdag (weigeren ze ook) en mijn vader ziet altijd enorm op tegen de reistijd of eventueel bij ons blijven slapen. In de praktijk zien we ze dus niet zo heel veel, met 3 kleine kinderen en een druk leven gaan we niet zo vaak die kant op.

Ik vind het wel jammer, maar respecteer het. Ik ken ook genoeg opa's en oma's die het halve land afreizen voor hun wekelijke oppas dag :)
Alle reacties Link kopieren
Daveotion schreef:
21-01-2021 11:13
Ik moet er echt niet aan denken, een heel weekend uittrekken voor (schoon)ouders.
Is voor veel mensen, waaronder ik, toch de realiteit. Op en neer rijden vind ik gewoon te ver.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Leeuw32 schreef:
21-01-2021 11:13
Waarom 4 uur? Ze kunnen toch blijven slapen?
Daar zou ik echt geen trek in hebben.
Melofkim schreef:
21-01-2021 11:11
Dat heeft het toch echt, als je nu in hetzelfde dorp woont en straks op ruim 2 uur rijden.
Het is niet per definitie zo dat wanneer je dichtbij elkaar woont, dat je dan de deur bij elkaar plat loopt. Dat zou ik zelf dan weer niet prettig vinden.

Hoeveel contact je hebt ligt aan de wensen van zowel de ouders, kinderen, als ook de grootouders. Als je wil dan valt er echt een mouw aan te passen.

Ik merk dat sommige mensen een rit van twee uur als giga lang zien, maar als je eraan gewend bent, dan valt het wel mee. Mijn schoonmoeder zit voor haar werk veel op de weg, dus die draait er echt haar hand niet voor om, die komt soms een paar uur langs en dan stapt ze de auto weer in.

No big deal.
Alle reacties Link kopieren
De opa en oma kunnen dat toch ook zelf bedenken? Ik weet dat onze kinderen, kinderen willen, dus als we besluiten 2 uur verderop te gaan wonen, weet ik ook dat ik ze niet veel zal zien.
Wij hebben die droom ook wel eens. Wonen nu in de randstad, maar dan zitten we daar samen zonder de kinderen en kleinkinderen. Worden we dan gelukkig?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet beter dan dat we 2 uur moesten rijden naar opa en oma. Andere grootouders woonden in Frankrijk, die zag ik 1x per jaar een paar dagen tijdens de zomervakantie en soms een jaar niet. Ze hadden het heerlijk daar en ik vond het ook leuk. Denk niet dat ik er slechter van ben geworden of iets gemist heb.

Ik zou het pas vertellen wanneer je dat normaal gezien zou doen. Het is hun leven.
Alle reacties Link kopieren
Daveotion schreef:
21-01-2021 11:13
Ik moet er echt niet aan denken, een heel weekend uittrekken voor (schoon)ouders.
Net wat je gewend bent, voor ons is het echt een weekendje weg. Normgaal gesproken op vrijdagmiddag daarheen, dan even koffie. Man en ik gedaan lekker uit eten samen, ouders zorgen voor baby. Wij slapen op zaterdag lekker uit, brunchen met ouders, man en ik gaan wandelen/fietsen overdag. Daarna koffie/eten met ouders en weer terug naar huis.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zeker vertellen.

Hoe is de relatie met je ouders eigenlijk? Zelf heb ik 5 miskramen gehad, en ik heb daarbij juist heel veel steun van ze ontvangen. Of dat nou bij de miskraam bij 6 weken was of bij de miskraam bij 18 weken.

Bovendien: zelfs al zou deze zwangerschap niet goed gaan, er komt waarschijnlijk op afzienbare termijn een kleinkind voor je ouders. Dus als je echt denkt dat dit hun keuze beïnvloedt, dan kun je het met het oog op de nabije toekomst hoe dan ook beter vertellen, ongeacht de onzekerheid van het nu.
flipje2 wijzigde dit bericht op 21-01-2021 11:21
5.57% gewijzigd
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Chel0912 schreef:
21-01-2021 10:55
Ja dit is denk ik waar ik het meeste mee zit. Tuurlijk jammer dat ze zo ver weg zijn (dat geldt ook als ik zo ver was verhuisd) maar vooral bang dat ze straks teleurgesteld zijn als ik/we niet op regelmatige basis langskom(en)...
Het is voor hun makkelijker om langs te komen. Je ziet toch altijd wel dat degene die verhuist, langs moet komen, andersom gebeurd dat niet veel hoor.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
21-01-2021 11:17
De opa en oma kunnen dat toch ook zelf bedenken? Ik weet dat onze kinderen, kinderen willen, dus als we besluiten 2 uur verderop te gaan wonen, weet ik ook dat ik ze niet veel zal zien.
.
Ik ken een stel die voordat ze kinderen kregen overal heel hard van de daken schreeuwden dat ze echt absoluut niet aan kinderen moesten dénken. Ik weet niet wat voor impressie TO bij haar ouders heeft gewekt, maar de kinderwens kan misschien heel onverwacht zijn voor haar ouders?
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
"Pap en mam, goed nieuws: wij verwachten een kindje! Ik weet dat jullie heel erg uitkijken naar jullie oude dag en de rust en ruimte die Limburg bieden.. maar, ik ga jullie zo missen! Het is namelijk niet zo handig als wij 2 uur moeten rijden om jullie te zien. Misschien kunnen jullie gewoon hier blijven, anders kan ik niet beloven dat jullie je kleinkind veel zullen zien.."

Insert schuldgevoel van ouders en gedoe. Ik zou niks zeggen dus.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
21-01-2021 11:21
Het is voor hun makkelijker om langs te komen. Je ziet toch altijd wel dat degene die verhuist, langs moet komen, andersom gebeurd dat niet veel hoor.
Dat hoeft echt niet hoor!
Majime schreef:
21-01-2021 11:17
Het is niet per definitie zo dat wanneer je dichtbij elkaar woont, dat je dan de deur bij elkaar plat loopt. Dat zou ik zelf dan weer niet prettig vinden.

Hoeveel contact je hebt ligt aan de wensen van zowel de ouders, kinderen, als ook de grootouders. Als je wil dan valt er echt een mouw aan te passen.

Ik merk dat sommige mensen een rit van twee uur als giga lang zien, maar als je eraan gewend bent, dan valt het wel mee. Mijn schoonmoeder zit voor haar werk veel op de weg, dus die draait er echt haar hand niet voor om, die komt soms een paar uur langs en dan stapt ze de auto weer in.

No big deal.

Ik ben ook wel verbaasd dat 2 uur als een enorme reis wordt gezien. Ik rij dat soort afstanden soms voor alleen een lunch. Maar ik ben ook niet anders gewend, onze familie woont door heel Nederland. En het is ook mijn ervaring dat een band niet afhankelijk is van afstand.
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
21-01-2021 11:17


Ik merk dat sommige mensen een rit van twee uur als giga lang zien,
En daar zitten ook mensen bij die het vaker hebben gedaan en waarbij het is tegengevallen ;-)

Dat jouw schoonmoeder het prima vindt is nog geen garantie dat iemand anders het ook leuk of haalbaar vindt, natuurlijk. De kans bestaat dat, omdat de (schoon)ouders van TO zelf besluiten verder weg te gaan wonen, zij het ook no big deal vinden om 2 uur te rijden. Nu. (Ze zijn al gepensioneerd, dus niet meer piepjong enmisschien is dat over 3 jaar anders.) Maar het kan ook zijn dat ze verwachten dat TO iedere maand zo ver rijdt omdat een kind naar de ouders hoort te komen en een baby heeft niets te willen, die moet er maar aan wennen, en TO en man moeten maar aan een 2 uur jankende baby wennen als de baby de reis niet trekt. Kan allemaal. Maar als je het niet bespreekt.....
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
21-01-2021 11:20
Net wat je gewend bent, voor ons is het echt een weekendje weg. Normgaal gesproken op vrijdagmiddag daarheen, dan even koffie. Man en ik gedaan lekker uit eten samen, ouders zorgen voor baby. Wij slapen op zaterdag lekker uit, brunchen met ouders, man en ik gaan wandelen/fietsen overdag. Daarna koffie/eten met ouders en weer terug naar huis.
Heeft niet zoveel met gewenning te maken. Ik raak snel overprikkeld en zou nog dagen moeten bijkomen van in de "sfeer" van mijn (schoon)ouders zitten.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
21-01-2021 11:21
Het is voor hun makkelijker om langs te komen. Je ziet toch altijd wel dat degene die verhuist, langs moet komen, andersom gebeurd dat niet veel hoor.
Dat is bij ons dus juist andersom. Hun huis is groter, natuur rondom, meer te doen, grotere tuin. Wij vinden het allemaal veel fijner om bij hen te zijn dan dat ze bij ons in ons huis logeren. Dat komt hooguit 1-2 keer per jaar voor, terwijl ik daar wel zeker 6-8 keer per jaar ben. En dan soms ook voor een hele week, heerlijk! Ik heb ook wel eens 2 weekenden achter elkaar op en neer gereden. Was er ineens een pak sneeuw gevallen, dochter ingepakt en weer op pad om te sleeën het hele weekend :mrgreen: ik ga die plek echt ontzettend missen als ze terug zouden komen naar Nederland. Wie weet koop ik het dan zelf wel :heart:
Leeuw32 schreef:
21-01-2021 11:20
Net wat je gewend bent, voor ons is het echt een weekendje weg. Normgaal gesproken op vrijdagmiddag daarheen, dan even koffie. Man en ik gedaan lekker uit eten samen, ouders zorgen voor baby. Wij slapen op zaterdag lekker uit, brunchen met ouders, man en ik gaan wandelen/fietsen overdag. Daarna koffie/eten met ouders en weer terug naar huis.


Heeft niets met wennen te maken. Ik wil het gewoon niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven