Overgewicht en zwanger worden

21-06-2019 22:31 52 berichten
Hallo allemaal...

Ik heb een aantal vragen en wil graag mijn verhaal even kwijt.
Ik ben zelf 27 en mijn vriend 28.
We proberen al een dik jaar zwanger te worden.. helaas is het nog steeds niet gelukt. We zijn inmiddels in het ziekenhuis geweest. En hebben een aantal testjes gehad... bij allebei was het prima in orde.
Ik ben zelf 1.75 en weeg een dikke 100 kilo...soms ben ik bang dat het daar aan ligt.. terwijl ze in het ziekenhuis er niks van hebben gezegd.. hebben nog meer mensen met overgewicht dat het langer duurde om zwanger te worden?
Mijn vriend is prima in verhouding, en zijn zaad was ook super. Dus daar kan het verder niet aan liggen...
Ik gebruik zelf ook ovulatie testen.. en hebben dan sowieso 3 keer seks ik de vruchtbare periode en proberen vaker..
Hoe zit dat bij jullie? Wanneer en hoe vaak hebben jullie seks?
Ik vind dit vrij genante vragen dus vandaar dat ik het hier vraag..

Liefs.
Alle reacties Link kopieren
Overgewicht kan de vruchtbaarheid negatief beïnvloeden. Het brengt, zoals al gezegd, ook grotere risico’s met zich mee tijdens een zwangerschap. Zowel voor het kind als de moeder.

Het lijkt me sowieso goed om af te vallen. En ws een grotere kans om zwanger te worden en een betere start voor je kind.
Cum non tum age
Zoefje24 schreef:
21-06-2019 23:25
Hey!

Ik ben ongeveer 1m70, ben 25 jaar en woog toch ook een goede 90 kilo. Ook (zwaar) overgewicht dus. Wij waren binnen de maand zwanger en over 5 weken moet ik bevallen. Heb een mooie zwangerschap zonder complicaties en zonder zwangerschapsdiabetis (en geloof mij, ik eet nogal wat af en niet altijd het gezondste ;)). Dus het kan wel degelijk hoor!!

Ik wens je alvast snel een zwangerschap toe en dat deze ook zo goed mogelijk mag verlopen!
Bedankt voor je berichtje!
Fijn om ook goede verhalen te horen.
Ook al weet ik dat afvallen natuurlijk beter is!

Jij succes met je bevalling!
Diocca schreef:
21-06-2019 23:29
Dat ligt eraan. Het ziekenhuis waar ik werk hanteert een maximum BMI alvorens onderzoek ingezet wordt. Indien het ziekenhuis waar de nicht van Shala liep daar niet aan doet, was het fraai geweest als ze afvallen en onderzoek naast elkaar hadden laten lopen.
Oké, dat wist ik niet.
Welke grens houdt jouw ziekenhuis aan?
Dubbel.
Hier een bmi van 34,8 voor zwangerschap, na een maand zwanger, probleemloze zwangerschap, probleemloze bevalling. Het hoeft niet per se dingen moeilijker te maken, maar dat verschilt echt per persoon.
Ik hoop dat het jullie gauw gegund is.
minnimouse schreef:
21-06-2019 23:35
Oké, dat wist ik niet.
Welke grens houdt jouw ziekenhuis aan?
BMI 35. Ze zijn überhaupt vrij streng. Rokende stellen bijvoorbeeld dienen eerst 3 maanden bewezen gestopt te zijn alvorens ze geholpen worden.
Diocca schreef:
21-06-2019 23:44
BMI 35. Ze zijn überhaupt vrij streng. Rokende stellen bijvoorbeeld dienen eerst 3 maanden bewezen gestopt te zijn alvorens ze geholpen worden.
Bij beide partners?
minnimouse schreef:
21-06-2019 23:48
Bij beide partners?
Ja!

Al telt de BMI grens wel alleen voor de vrouw :-/. Ook krom eigenlijk als je het maatschappelijk bekijkt. Het gaat uiteindelijk qua regels allemaal om de kans van slagen. En overgewicht bij de man beinvloed de kwaliteit van het semen niet dusdanig. Alhoewel die kwaliteit wel weer beïnvloed kan worden door de dingen die hij consumeert.
Hier in de 1e ronde meteen zwanger met BMI van 41 bij de start. Hele goede zwangerschap gehad en vlotte bevalling. Baby woog gemiddeld en is kerngezond :) Het kan dus wel :) liep wel bij de gyn vanwege verhoogd risico en kreeg bij de bevalling sowieso een ruggenprik. Bij mensen met overgewicht is die minder goed te zetten en in geval van keizersnede zit ie er dan dus al.
Hier ook flink overgewicht (obesitas). En ik was zwanger bij de eerste poging... maar dat zegt natuurlijk niks over jou TO. Trouwens ook een vlekkeloze zwangerschap gehad, niks aangekomen (woog met 8 weken zwangerschap hetzelfde als met 38 weken) en met 41 weken een perfect gezonde dochter van 3800 gram.

Tijdens mijn zwangerschap zijn er eigenlijk maar twee extra momenten geweest die specifiek door mijn overgewicht kwamen. Protocol is dat je wordt overgedragen aan het ziekenhuis maar mijn verloskundige heeft overleg met de gynaecoloog, ik ben daar een keer op controle geweest en beiden besloten dat ik prima bij de verloskundige kon blijven. Verder met 28 weken een glucosetest gehad.

Nu zwanger van de tweede en niet bij de gynaecoloog geweest, dus alleen een glucosetest gehad vanwege mijn gewicht. Oh, en ik ben vooralsnog (nu 34 weken) weer niks aangekomen...

Wat natuurlijk niet maakt dat het gewoon veel beter is om (eerst) af te vallen. Hopelijk gaat mij dat ook lukken. Succes TO!
Obesitas schijnt operaties lastiger te maken. Dat is logisch want je moet als chirurg hele lagen opzij leggen en opzij houden. Hele zoektochten naar een bepaald orgaan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Hey! Ik heb zelf ook overgewicht, mijn BMI zit nog net onder obesitas, BMI is 38.3. Mijn man zijn BMI weet ik niet maar die is nog net wat hoger. Wij zijn ook nog jong, ik 22 en hij 26. Ik ben in ronde 10 zwanger geworden en was ook al bang aan het worden dat ik ivm overgewicht niet zwanger kon worden. Inmiddels 20 weken zwanger dus hou hoop! 😊
Charlootjes schreef:
22-06-2019 12:41
Hey! Ik heb zelf ook overgewicht, mijn BMI zit nog net onder obesitas, BMI is 38.3. Mijn man zijn BMI weet ik niet maar die is nog net wat hoger. Wij zijn ook nog jong, ik 22 en hij 26. Ik ben in ronde 10 zwanger geworden en was ook al bang aan het worden dat ik ivm overgewicht niet zwanger kon worden. Inmiddels 20 weken zwanger dus hou hoop! 😊

Is die 38,3 dan een tikfoutje? Vanaf een bmi van 30 heb je obesitas. Vanaf 40 heb je morbide obesitas.
Ha To, spannend dat jullie aan 't proberen zijn! En dan duurt elke maand te lang. Iedereen weet dat er bepaalde factoren zijn die niet meehelpen als het gaat om zwanger worden. Overgewicht en ongezond eten horen daar bij. Het lastige vond ik dat je zelf natuurlijk ook wilt afvallen, maar door het wachten verdrietig en onzeker word waardoor je sneller slecht gaat eten. Lekker cirkeltje dus.
Mijn verhaal: BMI van 37, bij de eerste 2.5 jaar geprobeerd. Bij mij alle testen goed, vriend z'n spul niet optimaal dus IUI. Van tweede poging zwanger. Bij proberen tweede kindje, na IUI 5 (mk) en IUI 4 zwanger. Dus relatief snel. Mijn zwangerschappen gingen goed en de artsen waren aangenaam verrast over hoe goed mijn waarden waren bij mijn gewicht. Nauwelijks aangekomen.
Ook twee prachtige, op 't oog kerngezonde, zoons mogen krijgen.
Wel ben ik beide keren zwanger geworden heel snel nadat ik begonnen was met begeleid afvallen. Mijn arts zegt dat het niet gaat om hoeveel te afvalt, maar dat je afvalt. Je lijf heeft dan een andere modus. Ik ben er van overtuigd dat dit dus geholpen heeft!

Zelf had ik liever een gezond gewicht gehad bij mijn zwangerschappen. Sowieso omdat het beter is, maar ook omdat ik me toch schuldig heb gevoeld naar m'n kids. Ik ben nu wederom bezig met afvallen om het goede voorbeeld te geven, maar het blijft een gevecht.

Heel veel succes! Mocht je meer willen weten kun je me altijd een berichtje sturen.
foxie29 schreef:
22-06-2019 19:25
Ha To, spannend dat jullie aan 't proberen zijn! En dan duurt elke maand te lang. Iedereen weet dat er bepaalde factoren zijn die niet meehelpen als het gaat om zwanger worden. Overgewicht en ongezond eten horen daar bij. Het lastige vond ik dat je zelf natuurlijk ook wilt afvallen, maar door het wachten verdrietig en onzeker word waardoor je sneller slecht gaat eten. Lekker cirkeltje dus.
Mijn verhaal: BMI van 37, bij de eerste 2.5 jaar geprobeerd. Bij mij alle testen goed, vriend z'n spul niet optimaal dus IUI. Van tweede poging zwanger. Bij proberen tweede kindje, na IUI 5 (mk) en IUI 4 zwanger. Dus relatief snel. Mijn zwangerschappen gingen goed en de artsen waren aangenaam verrast over hoe goed mijn waarden waren bij mijn gewicht. Nauwelijks aangekomen.
Ook twee prachtige, op 't oog kerngezonde, zoons mogen krijgen.
Wel ben ik beide keren zwanger geworden heel snel nadat ik begonnen was met begeleid afvallen. Mijn arts zegt dat het niet gaat om hoeveel te afvalt, maar dat je afvalt. Je lijf heeft dan een andere modus. Ik ben er van overtuigd dat dit dus geholpen heeft!

Zelf had ik liever een gezond gewicht gehad bij mijn zwangerschappen. Sowieso omdat het beter is, maar ook omdat ik me toch schuldig heb gevoeld naar m'n kids. Ik ben nu wederom bezig met afvallen om het goede voorbeeld te geven, maar het blijft een gevecht.

Heel veel succes! Mocht je meer willen weten kun je me altijd een berichtje sturen.
Hoi, bedankt voor je berichtje.
Klopt helemaal wat je zegt, je wilt heel graag afvallen maar als je dan weer ongesteld bent geworden.. dan grijp ik vaak weer naar het lekker eten helaas...
Maar ik heb nu zoiets van, Gewoon door gaan. Vorige week gehoord dat we allebei 'gezond' zijn. Dus het moet toch ooit lukken.
Ik vind het wel fijn om te horen dat het niet uitmaakt hoeveel je afvalt. Als je dus maar een gezonde levens stijl hebt!
En iets afvalt. (Natuurlijk zoveel mogelijk) hebben de artsen in het ziekenhuis ook gelijk iets gezegd over het afvallen? Bij mij hebben ze er helemaal niks over gezegd. Puur dat we het nog gewoon even een half jaar moeten proberen omdat ze verder geen problemen ziet waarom het niet gaat lukken...
Charlootjes schreef:
22-06-2019 12:41
Fijn dat je uiteindelijk toch zwanger bent geworden!
Gelukkig ben ik dus niet de enige die overgewicht heeft en zwanger wil worden... zeggen ze verder bij de verloskundige niks over je gewicht?
gsleutel schreef:
22-06-2019 08:14
Hier ook flink overgewicht (obesitas). En ik was zwanger bij de eerste poging... maar dat zegt natuurlijk niks over jou TO. Trouwens ook een vlekkeloze zwangerschap gehad, niks aangekomen (woog met 8 weken zwangerschap hetzelfde als met 38 weken) en met 41 weken een perfect gezonde dochter van 3800 gram.

Tijdens mijn zwangerschap zijn er eigenlijk maar twee extra momenten geweest die specifiek door mijn overgewicht kwamen. Protocol is dat je wordt overgedragen aan het ziekenhuis maar mijn verloskundige heeft overleg met de gynaecoloog, ik ben daar een keer op controle geweest en beiden besloten dat ik prima bij de verloskundige kon blijven. Verder met 28 weken een glucosetest gehad.

Nu zwanger van de tweede en niet bij de gynaecoloog geweest, dus alleen een glucosetest gehad vanwege mijn gewicht. Oh, en ik ben vooralsnog (nu 34 weken) weer niks aangekomen...

Wat natuurlijk niet maakt dat het gewoon veel beter is om (eerst) af te vallen. Hopelijk gaat mij dat ook lukken. Succes TO!

Hoi,
Je bent dus beide keren vrij snel zwanger geworden ondanks je overgewicht! Ik weet dat het niet voor iedereen hetzelfde is. Maar ik word er toch wel weer een beetje positeif van!
Catcats schreef:
22-06-2019 00:07
Hier in de 1e ronde meteen zwanger met BMI van 41 bij de start. Hele goede zwangerschap gehad en vlotte bevalling. Baby woog gemiddeld en is kerngezond :) Het kan dus wel :) liep wel bij de gyn vanwege verhoogd risico en kreeg bij de bevalling sowieso een ruggenprik. Bij mensen met overgewicht is die minder goed te zetten en in geval van keizersnede zit ie er dan dus al.

Wat fijn om te horen!
We gaan gewoon vrolijk verder, en hopelijk is het bij ons ook snel raak!
Als je obesitas hebt, dan is de kans dat je zwanger wordt inderdaad minder.
Afvallen dus.
SiraGijs schreef:
23-06-2019 21:23
Als je obesitas hebt, dan is de kans dat je zwanger wordt inderdaad minder.
Afvallen dus.
Goeie tip!
Annaj1992 schreef:
23-06-2019 20:36
Fijn dat je uiteindelijk toch zwanger bent geworden!
Gelukkig ben ik dus niet de enige die overgewicht heeft en zwanger wil worden... zeggen ze verder bij de verloskundige niks over je gewicht?

Bij mij meutelt de VK er behoorlijk over vind ik. Ik heb overgewicht en was snel zwanger. Ben nog eens ouder ook, dus alles tegen het "normale" in.
Ik word iets extra in de gaten gehouden, heb bijvoorbeeld een uitgebreidere 20-weken-echo gehad en een glucose tolerantie test. Mijn bloeddruk wordt vaker gemeten en ik moet regelmatig op de weegschaal bij de VK. Maar tot nu toe is alles prima.

Eerlijk is eerlijk, minder gewicht is natuurlijk beter. Fijner voor jezelf ook tijdens je zwangerschap. Ik ben niet eens erg veel aangekomen, maar ik zit bijna in mijn 3e trimester en ik merk dat mijn lijf het zwaar begint te vinden. Dat zal een combi zijn van gewicht en leeftijd, maar met minder gewicht was het vast allemaal wat soepeler :P

Ik zou me dus niet blindstaren op het overgewicht en kijken of je onderzocht kunt krijgen of er misschien iets anders aan de hand is.
Je zegt toch tegen rokers en drinkers dat ze moeten stoppen? In het belang van het toekomstige kind en zichzelf? Hetzelfde geldt voor het hebben obesitas dan.

En de verhalen over goed verlopen zwangerschappen ondanks slechte leefstijl kennen we wel.. Maar dat is mazzel. Net zoals rokers die 85 worden.
Enigme schreef:
26-06-2019 07:05
Je zegt toch tegen rokers en drinkers dat ze moeten stoppen? In het belang van het toekomstige kind en zichzelf? Hetzelfde geldt voor het hebben obesitas dan.

En de verhalen over goed verlopen zwangerschappen ondanks slechte leefstijl kennen we wel.. Maar dat is mazzel. Net zoals rokers die 85 worden.
.
Gewicht is niet hetzelfde als levensstijl. Je kan zwaarder zijn en gezond leven of slank zijn met een ongezonde levensstijl.

Sterker nog, ondergewicht geeft juist heel erg veel en vaak vruchtbaarheidsproblemen. Om zwanger te worden kun je beter een bmi van 27 dan van 19 hebben.

Maar hoe dan ook is je lijf geen gewoonte waar je mee kunt stoppen. Je lijf moet je het mee doen en je kunt het zo gezond mogelijk behandelen. Dat is echter veel meer omvattend dan alleen je gewicht.
Het punt is dat het niet zoveel zin heeft om te vergelijken, maar echt op jezelf te bekijken wat je kans op een zwangerschap kan vergroten. Ik ken ook genoeg rokers, drinkers, dikke mensen, dunne mensen, mensen die veel sporten, mensen te weinig sporten etc die snel zwanger waren, maar dat zegt gewoon weinig over jezelf.
Feit blijft dat je door in ieder geval te zorgen dat je wat meer richting een gezond gewicht gaat (en dan bedoel ik echt niet dat je gelijk 30 kilo kwijt moet) je kans op een zwangerschap vergroot. Is je cyclus wel regelmatig?

Vriendinnen van mij zijn goed afgevallen met apps als Lifesum en Myfitnesspal, oftewel invullen wat je eet.
Positivevibes schreef:
26-06-2019 17:24
.
Gewicht is niet hetzelfde als levensstijl. Je kan zwaarder zijn en gezond leven of slank zijn met een ongezonde levensstijl.

Sterker nog, ondergewicht geeft juist heel erg veel en vaak vruchtbaarheidsproblemen. Om zwanger te worden kun je beter een bmi van 27 dan van 19 hebben.

Maar hoe dan ook is je lijf geen gewoonte waar je mee kunt stoppen. Je lijf moet je het mee doen en je kunt het zo gezond mogelijk behandelen. Dat is echter veel meer omvattend dan alleen je gewicht.
Bij (morbide) obesitas gaat het echt in 90% vd gevallen wel om een slecht leefstijl.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven