Slecht gevoel uitwendig draaien.

30-10-2018 17:05 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heyhoi!

Vandaag heb ik de liggingsecho gehad (35+1)
Mn kleine knul ligt nog steeds in een onvolkomen stuitligging.
Mn verloskundige nam aan dat ik hem wel uitwendig wou draaien, toen ik aangaf dat ik in de omgeving veel negatieve ervaringen had gehoord en er toch een beetje bang voor was sloeg zn humeur om.
Hij werd heel jachterig en kortaf.
De hele echo is er niks gezegd en uiteindelijk heb ik zelf gevraagd of alles in orde was en wat de reden van de stuitligging was..
"Ja het is wel goed, zie geen reden"
Toen begon hij erover dat 40% van de baby's wel draait, en bij hem zelfs wel een groter precentage dus ik zou dom zijn om nee te zeggen.

Mijn moedergevoel zegt gewoon dat ik het niet moet doen. Hij ligt al zo lang in deze positie..

De vraag nog gesteld of de navelstreng niet om zn nek kon zitten maar dit was maar een domme vraag en of ik mij wel had ingelezen voor deze afspraak over t draaien.

Uiteindelijk naar huis gestuurd, was hij nog de uitdraai van de papieren vergeten en ik moest maar bellen voor maandag over wat ik nu wou.

Mijn stiefmoeder was mee en gaf aan dat hij ook zo bot had gereageerd toen zij de uitwendige versie niet wou..

Maar voel me er oprecht wel naar over..
Mijn gevoel zegt nee tegen draaien, ik weet inderdaad ook dat een keizwesnede veel risico's heeft en een lang herstel.. het is echt niet dat ik dat als makkelijk beschouw.

Ik zit een beetje met mn handen in het haar. Wat nu?
oneenietweer schreef:
30-10-2018 17:32
Dat zou ik nooit laten doen door een verloskundige! Vooraf moeten er een echo en CTG gemaakt worden en achteraf weer een CTG. Wil de versie een goede kans van slagen hebben moet je kun je eventueel medicijnen krijgen die de baarmoeder ontspannen. Je moet meteen een sectio kunnen uitvoeren als er iets misgaat (heel kleine kans, maar toch). Dat kan absoluut niet in een verloskundigenpraktijk!
CallieB schreef:
30-10-2018 18:12

En een gewone bevalling in stuitligging (in het ziekenhuis, met een gynaecoloog). Is dat geen optie? Is voor jou veiliger dan een keizersnede en voor de baby maakt het qua veiligheid niet uit. Scheelt wel aanzienlijk in het herstel. Mogelijk een compromis? (als dat hetgeen was waardoor je twijfelde tenmiste ;) ).
Mij is destijds in het ziekenhuis verteld dat er juist wel meer risico’s op complicaties bij de baby verbonden zijn bij een stuitbevalling.
Niet doen als het niet goed voelt! Ik wel gedaan (ging prima overigens) uiteindelijk 24uur bevalling geëindigd in spoed in KZ met navelstreng om nek en beide ternouwernood overleefd. Achteraf was gevoel niet goed en zou ik het nooooit meer doen. KZ wel vele malen zwaarder ervaren als natuurlijke bevalling (bij de eerste)..
Als je gevoel nee zegt dan niet doen!

Ik had een fijne gynaecoloog en durfde de kans wel te wagen.
Ze deed 4 pogingen, het was alles behalve een pretje maar ik vertrouwde haar en ze was rustig.
Maar het ging niet.
Daarna ben ik heel naar geweest van het middeltje wat ze je geven om je baarmoeder te ontspannen dus bij een evt 2e kindje in stuit ga ik de draaipoging niet eens meer doen.
Ik heb gekozen voor een keizersnede en moet eerlijk zeggen dat ik het herstel mee vond vallen.
Tuurlijk heb ik pijn gehad, tuurlijk ben je minder mobiel. Maar al met al vond ik het meevallen.
Tralalalala
Zonnebloem8850 schreef:
30-10-2018 17:08
Als je het niet wilt, moet je het niet doen. Je moet hier dan wel stellig in zijn.
Ik heb de versie destijds ook geweigerd om dezelfde redenen. Ik wilde ook geen stuitbevalling, dus hebben ze een keizersnede ingepland.
Dit scheelt mij typen. Hier ook precies zo.
Ik heb mezelf gedwongen om in ieder geval een afspraak te maken voor het draaien. Ik dacht: dat geeft me even tijd om erover na te denken.
Toch naar die afspraak gegaan, klaar om eventueel direct grenzen aan te geven. Zeiden ze daar, na een korte hand op mijn buik: oh nee, hier beginnen we niet eens aan, hij ligt veel te diep, dat lukt nooit.
.....

Zie je wel, zei mijn moederinstinct.
Mijn gevoel was zo duidelijk: dat wilde ik écht niet.
Ik heb nog informatie ingewonnen, filmpjes op youtube gezocht om te zien hoe het ging, maar dat gevoel werd alleen maar bevestigd.
Ik heb dus ook geweigerd. Leverde inderdaad scheve gezichten op, maar jammer dan.

Overigens was bij mij de kans dat ik, zelfs bij een gelukte draai, 'normaal' zou kunnen bevallen ook al vrij ongeloofwaardig. Dat speelde ook nog eens mee.
CallieB schreef:
30-10-2018 18:12
Ik zou een andere verloskundige zoeken dan. De keuze zou altijd aan jezelf moeten zijn, ongeacht of dat de beste keuze is of niet. Het is jouw lichaam.

En een gewone bevalling in stuitligging (in het ziekenhuis, met een gynaecoloog). Is dat geen optie? Is voor jou veiliger dan een keizersnede en voor de baby maakt het qua veiligheid niet uit. Scheelt wel aanzienlijk in het herstel. Mogelijk een compromis? (als dat hetgeen was waardoor je twijfelde tenmiste ;) ).
Huh?

Bij een stuitbevalling houd 1 op 60 baby's blijvende schade over aan een stuitbevalling. Moeders was ook best hoog percentage en dan was incontinentie daarna niet eens meegerekend.

Tegen 1 op ruim 600 moeders bij een keizersnede. En 1 op 5000 baby's.
In Nederland.

Is nogal een verschil hoor.

UMC heeft daar al meerdere keren onderzoek naar gedaan afgelopen 20 jaar en cijfers over geplubliceerd.

Misschien kan TO er naar vragen bij de gyn. Naar dat UMC onderzoek.

Als ze uberhaupt al twijfelde over de keizersnede, volgens mij niet zo te lezen.

Gaat het puur om de versie en het pushen ervan leek me.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 30-10-2018 19:20
18.84% gewijzigd
Zonnebloem8850 schreef:
30-10-2018 18:49
Mij is destijds in het ziekenhuis verteld dat er juist wel meer risico’s op complicaties bij de baby verbonden zijn bij een stuitbevalling.
Een stuitbevalling is voor baby zeker risicovoller. Dus het klopt idd niet wat ze zegt.

Hier wat objectieve info over zowel de modus partus als de versie.

https://www.keuzehulp.info/pp/baringstuit/intro

https://www.keuzehulp.info/pp/versie/intro
Als je voor en nadelen naast elkaar gaat leggen dan heeft een keizersnede meer risico's. Maar dit zijn alleen maar risico's voor jou en niet voor de baby. De baby heeft meer risico's bij een stuitbevalling (wel minder Qua aantal maar wel heftiger dan die bij een keizersnede)
Mij is verteld dat een baby 4x zoveel kans heeft op zuurstof tekort. Plus je loopt het risico dat het halverwege de bevalling een spoedkeizersnede wordt. Dit was voor mij genoeg reden om voor de geplande keizersnede te gaan. Dan kon mijn vriend overal bij blijven en ik mocht de kleine bij me houden tijdens het hechten en op de uitslaapkamer (dit kan nog niet overal). Vriend mocht ook overal bij blijven.

Het hangt er ook een beetje vanaf of het je eerste of 2e kindje is. Als je al een keer vaginaal bevallen bent dan zijn de risico's iets kleiner geloof ik.

Je wordt in ieder geval mega goed in de gaten gehouden tijdens een stuit bevalling (ik geloof dat je ongeveer 1cm ontsluiting per uur moet hebben) als het te lang duurt zullen ze meteen ingrijpen (lees spoedkeizersnede)

Ik denk dat je voor jezelf ook goed moet overwegen of je echt heel graag vaginaal wilt bevallen, dan zou ik toch een poging voor die versie proberen en als het te pijnlijk is gewoon stoppen.
Als het je niet veel uitmaakt en je gevoel zegt dat je liever geen versie wilt doen dan zou ik voor de keizersnede gaan
Hoi hoi,

Bij mij was het keren heel pijnlijk, maar ik heb doorgezet en het is gelukt. Vier wk voor de bevalling (inleiding). Achteraf daarna minder beweging maar een invallende gynaecoloog die zei dat ik echt niet teveel dat moest zeggen anders zou ze gaan inleiden. Toen ging ik turven en dacht ik veel beweging te voelen, maar dat is achteraf denk ik de hik van de baby geweest! Bij de bevalling navelstreng om het nekje, waarschijnlijk door de versie. Een stuitbevalling vond ik geen optie omdat ze niet de vacuüm pomp op de billen kunnen zetten als dat nodig is. Dan zit het kindje vast. Dat geeft meer kans op zuurstof tekort en hersenschade.

Je moeder gevoel is werkelijk waar een heel machtig iets, luister daar tijdens en na de zwangerschap heel goed naar! En ga inderdaad niet bevallen bij iemand die je stress geeft, want dan duurt alles veel langer en ben jij de sigaar... en de baby misschien ook. Veel succes!!
Alle info die NM1717 geeft vind je met exacte percentages terug in de keuzehulpen. Heel overzichtelijk. En nee ik heb geen aandelen ;-D .
Ik weet dat niet iedereen erin geloofd, maar je zou ook afspraak kunnen maken bij voetreflex therapeut. Bij kennis draaide de baby tijdens sessie niet maar paar dagen later alsnog.
1-Aapje schreef:
30-10-2018 20:39
Ik weet dat niet iedereen erin geloofd, maar je zou ook afspraak kunnen maken bij voetreflex therapeut. Bij kennis draaide de baby tijdens sessie niet maar paar dagen later alsnog.
Serieus?
1-Aapje schreef:
30-10-2018 20:39
Zoals 10-15% van de baby's waarbij er niets gedaan wordt aan de stuitligging.
anoniem_374675 wijzigde dit bericht op 30-10-2018 21:15
0.45% gewijzigd
Hoi to, zou me echt eens goed laten voorlichten. Wat is slagings percentage van de praktijk of ziekenhuis in de regio. Wat is de werkwijze
Soms kan het slagings percentage oplopen tot 70% dat is wel hoog, afhangkelijk van de ervaring van versiekundige!
Daarnaast kan je op de verloskundige.nl zoeken op versie veel info vinden, ook een filmpje!
Weet ook niet of je nog een verdere kinderwens hebt maar dat zou ik zeker in je overweging meenemen. De riscio s zijn dan weer hoger na een sectio. Maar alles relatief. Echt ga je laten voorlichten door deskundige en niet het forum met ervaringen.
dutch33 schreef:
30-10-2018 21:03
Hoi to, zou me echt eens goed laten voorlichten. Wat is slagings percentage van de praktijk of ziekenhuis in de regio. Wat is de werkwijze
Soms kan het slagings percentage oplopen tot 70% dat is wel hoog, afhangkelijk van de ervaring van versiekundige!
Daarnaast kan je op de verloskundige.nl zoeken op versie veel info vinden, ook een filmpje!
Weet ook niet of je nog een verdere kinderwens hebt maar dat zou ik zeker in je overweging meenemen. De riscio s zijn dan weer hoger na een sectio. Maar alles relatief. Echt ga je laten voorlichten door deskundige en niet het forum met ervaringen.
Ja, dat zegt niemand hier natuurlijk. :rofl:
- zip -
anoniem_638fbb62d66fa wijzigde dit bericht op 29-07-2019 14:24
98.76% gewijzigd
Als een verloskundige zo horkerig reageert ga ik me afvragen of hij het financiele plaatje soms belangrijk vindt voor zichzelf.... versie uitvoeren levert hem natuurlijk geld op, overdragen aan de gyn tja dan lever je niks meer op.

Ikzelf zou in elk geval een slecht gevoel hebben bij deze man denk ik, no way dat ik die nog aan mn bed zou willen hebben in mn meest kwetsbare uurtjes!
Ik heb in precies dezelfde situatie gezeten als jij. Mijn dochter lag ook in stuit (al heel lang) en ik wilde ook geen draaipoging laten doen. Keizersnede was al ingepland met 39+1. Toen ik met 35 weken bloedverlies had heb ik een aantal dagen in het ziekenhuis gelegen en iedere dag een gynaecoloog aan mijn bed gehad die op me in heeft gepraat en me toch heeft overgehaalde een draaipoging te laten doen.

Ik vond het vreselijk echt! Je krijgt een middel toegediend via een infuus dat je baarmoeder laat ontspannen, maar waardoor je hart als een razende tekeer gaat. De gynaecoloog ging aan de slag, maar ze wilde echt niet. Hij bleef maar bezig en toen ik vroeg of hij wilde stoppen omdat ik het echt niet prettig vond zei hij dat hij nu al zover was dat hij niet zou stoppen. Ik dacht dat als dat zo was hij dan maar even door moest gaan. Maar op een gegeven moment stopte hij toch en zei dat het echt niet ging.

Daarna nog even aan de monitor blijven liggen en toen mocht ik naar huis. Later die dag nog terug naar het ziekenhuis gegaan omdat ik mijn dochter minder voelde bewegen.

Ik voelde me zo rot, omdat ik helemaal tegen mijn gevoel in was gegaan en het toch heb gedaan terwijl ik al vanaf het begin zeker was dat ze niet meer zou draaien (geen idee waarom ik dat zo voelde, maar het was heel sterk). Uiteindelijk keizersnede gehad en mijn dochter is gezond geboren gelukkig.

Ben nu weer zwanger, maar mocht deze in stuit liggen blijven ze er mooi vanaf. Het is mijn lichaam en mijn kind en ik ga niets meer doen wat voor mij niet goed voelt. Ongeacht of er een legertje gynaecologen mij gaat vertellen dat ik het “op zijn minst moet proberen”.

Lang verhaal kort: als het niet goed voelt, doe het niet. Luister naar je eigen gevoel. Succes!
De hartkloppingen zijn inderdaad een bijwerking van de weeën remmers, maar het kan geen kwaad. Ik heb hier geen last van gehad, maar het werd me wel verteld van tevoren.
Ik denk dat voor jou het belangrijkste is dat je een verloskundige/gynaecoloog vind die je vertrouwd. (Desnoods vraag je via de huisarts een verwijzing naar het ziekenhuis).
Verder gewoon doen waar jij je goed bij voelt. Het is jouw zwangerschap, jouw kindje en jouw bevalling.
- zip -
anoniem_638fbb62d66fa wijzigde dit bericht op 29-07-2019 14:24
97.87% gewijzigd
CallieB schreef:
03-11-2018 06:54
Okee nog zo'n vage tip. Ik was bij de fysio algelopen week, en zij doet ook acupunctuur en moxa. Ik vind het altijd een beetje zweverig, maar zij zegt dat haar slagingspercentages voor laten draaien daarmee echt bijna 1/4 is. Maar is ipv versie wel een natuurlijke manier, omdat de baby zelf kiest. Als hij niet kan of wil draaien doet hij het niet. Iets met punten op je kleine tenen aandrukken en moxa wierrook?? Iemand daar ervaring mee? Vooral nieuwsgierig...
Ja, lulkoek is het. Ik kon mijn lachen niet in houden toen ik mee was met mijn zus. Zij ook niet uiteindelijk. Vedrder dan een infogesprekje is het niet gekomen.

Helemaal toen ze het hadden over de moxalamp en die briljante werking.

En dat percentage is verzonnen/bewust verkeerd geinterpreteerd. Heb daar ook naar gevraagd, de slagingspercentage die ze mijn zus voorhielden was 30% dacht ik.

Er is gewoon een redelijk percentage dat sowieso draait. Ook nog best laat. Dit soort onzin of niet. Maakt niks uit.
Ik heb de moxa therapie geprobeerd onder baat het niet dan schaadt het niet.
Kind ging zeker meer bewegen maar is niet gedraaid daardoor.
Leverde wel 2 weken elke avond een half uur fijn quality time met vriend op, goede gesprekken gevoerd in de tijd dat je met die moxasticks bezig bent haha.
En aangezien de versie ook niet heeft gewerkt zal er gewoonweg niet de plek zijn geweest voor zoon om te draaien.

Enne over die agpar score lager bij keizersnede, zoon kwam met precies 39 weken via keizersnede en agpar score was helemaal zoals die moest zijn.
Zal dus niet in alle gevallen opgaan.
Tralalalala
- zip -
anoniem_638fbb62d66fa wijzigde dit bericht op 29-07-2019 14:25
93.68% gewijzigd
Ik heb moxa gedaan, op mn hoofd gestaan elke avond en uiteindelijk een versie laten uitvoeren door een vk die veel ervaring had. Vond het superheftig maar vertrouwde haar volledig. Ze stopte ook direct bij te veel tegendruk en nam de tijd voor iedere stap. Niet laten doen als je t niet wilt of niet vertrouwt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven