Spanning einde zwangerschap
vrijdag 6 maart 2015 om 08:14
Hoi allemaal,
Ik hoop even op wat herkenning en misschien wat tips!
Ik ben bijna 37 weken zwanger en loop nu lichamelijk wel een beetje op z'n eind.
Gelukkig een so far relatief makkelijke zwangerschap gehad, op wat rugklachten na.
Nu wel veel maagzuur en hoofdpijn maar dat hoort er allemaal bij.
Ik merk daarentegen aan mezelf dat ik zelf wat spanningen heb, ik vind het erg lastig omgaan met het feit dat ik niet weet wanneer hij komt. Bij wijze van volgende week maar over 4 weken kan ook gewoon. Ook is hij nog helemaal niet ingedaald en van voorweeen of harde buiken heb ik ook geen last.
Het is niet iets wat me hele dagen bezig houdt maar ik vind het erg lastig dat ik gewoon niet weet hoe of wat.
Het liefst zou ik het allemaal al van tevoren op een presenteerblaadje krijgen maar helaas dat niet mogelijk.
Oké ik ben dus gewoon onzeker de laatste weken. Herkenning? Iemand?
Ik hoop even op wat herkenning en misschien wat tips!
Ik ben bijna 37 weken zwanger en loop nu lichamelijk wel een beetje op z'n eind.
Gelukkig een so far relatief makkelijke zwangerschap gehad, op wat rugklachten na.
Nu wel veel maagzuur en hoofdpijn maar dat hoort er allemaal bij.
Ik merk daarentegen aan mezelf dat ik zelf wat spanningen heb, ik vind het erg lastig omgaan met het feit dat ik niet weet wanneer hij komt. Bij wijze van volgende week maar over 4 weken kan ook gewoon. Ook is hij nog helemaal niet ingedaald en van voorweeen of harde buiken heb ik ook geen last.
Het is niet iets wat me hele dagen bezig houdt maar ik vind het erg lastig dat ik gewoon niet weet hoe of wat.
Het liefst zou ik het allemaal al van tevoren op een presenteerblaadje krijgen maar helaas dat niet mogelijk.
Oké ik ben dus gewoon onzeker de laatste weken. Herkenning? Iemand?
dinsdag 10 maart 2015 om 17:22
Elke dag nieuwsbrief! Wat veel! Alleen door dat niet indalen?
Ik merk dat ik het thuiszitten veel beter te doen vind als ik in de tuin kan rommelen/lezen, dan wanneer ik binnen de tijd zat weg te kijken. Als t zo zonnig blijft hou ik t nog wel twee weken vol!
Alleen hoop ik zo op een spontaan begin ipv inleiding, liever niet medisch en dat infuus kan toch tot heftige bevallingen leiden las ik. Wat zijn jullie bevalplannen, thuis of zkh bijvoorbeeld?
Ik merk dat ik het thuiszitten veel beter te doen vind als ik in de tuin kan rommelen/lezen, dan wanneer ik binnen de tijd zat weg te kijken. Als t zo zonnig blijft hou ik t nog wel twee weken vol!
Alleen hoop ik zo op een spontaan begin ipv inleiding, liever niet medisch en dat infuus kan toch tot heftige bevallingen leiden las ik. Wat zijn jullie bevalplannen, thuis of zkh bijvoorbeeld?
dinsdag 10 maart 2015 om 18:12
Waar ik woon zijn thuisbevallingen niet de norm, en van mij hoeft het ook niet per se. Het kàn wel, als je er je zinnen op hebt gezet, maar dan zit je wel gelijk in het wat zweverige circuit en dat past echt niet bij me. In NL had ik het wel geprobeerd, denk ik.
Dus ik ga hier zoals vrijwel iedereen naar de kliniek, daar onder begeleiding van verloskundige bevallen, en dan nog 48h blijven. Er is hier geen kraamzorg zoals in Nederland, dus die 48h laat ik me nog volledig verzorgen (tenzij ik me uitzonderlijk goed voel, maar dat was bij #1 bepaald niet zo).
Gelukkig wonen we vlakbij de kliniek, dus logistiek goed te doen!
Dus ik ga hier zoals vrijwel iedereen naar de kliniek, daar onder begeleiding van verloskundige bevallen, en dan nog 48h blijven. Er is hier geen kraamzorg zoals in Nederland, dus die 48h laat ik me nog volledig verzorgen (tenzij ik me uitzonderlijk goed voel, maar dat was bij #1 bepaald niet zo).
Gelukkig wonen we vlakbij de kliniek, dus logistiek goed te doen!
dinsdag 10 maart 2015 om 19:36
Pfff nou ik kom net van de verloskundige vandaan; baby heeft het nog goed naar haar zin en verwacht maar niet dat het voor de 41 weken komt. Ben nu bijna 37 en die laatste weken zie ik echt als een berg tegenop. Het weer is gelukkig beter en heb vandaag ook fijn in het zonnetje gezeten maar voel me zo log en slaap ook slecht sinds een week nu. Kan geen draai meer vinden.
Die uitspraak zie ik sowieso maar als iets om de hoop een beetje te temperen; dat ik niet teleurgesteld ben als het nog wat langer duurt.
Zo stom; ik zie op tegen de bevalling, maar ben ook klaar met zwanger zijn. :-s
Die uitspraak zie ik sowieso maar als iets om de hoop een beetje te temperen; dat ik niet teleurgesteld ben als het nog wat langer duurt.
Zo stom; ik zie op tegen de bevalling, maar ben ook klaar met zwanger zijn. :-s
dinsdag 10 maart 2015 om 19:47
Ponny, je dip kan heel goed tijdelijk zijn! Ik had het dus ook vorige week en voel me nu alweer een stuk beter. Ineens herinner ik me dat ook weer van de vorige zws, die tijdelijke dips. Achteraf gezien waren het steeds signalen dat ik weer een stapje terug moest doen qua dagelijkse activiteit, en als ik dan weer ehm, gerecalibreerd was zeg maar, dan ging het wel weer en vloog er zo een week om..
Ik zou me er even tijdelijk aan overgeven, en hopelijk voel je je over een paar dagen/kleine week weer wat energieker!
Ik zou me er even tijdelijk aan overgeven, en hopelijk voel je je over een paar dagen/kleine week weer wat energieker!
dinsdag 10 maart 2015 om 19:57
Denk dat ze bij eerste kindjes zelden uitspraken doen die de hoop vergroot dat het zich voor de 41 weken laat zien. Juist omdat je dan nog meer in die spanning en afwachting gaat zitten elke dag! Ik probeer dat ook maar los te laten en er juist vanuit te gaan dat ik vandaag/morgen niet ga bevallen, en dus nog leuke dingen kan plannen.
Ik beval, als alles goed gaat, in het kraamhotel. Dat zit in het ZH dus dat voelt wel veilig!
Ik beval, als alles goed gaat, in het kraamhotel. Dat zit in het ZH dus dat voelt wel veilig!
dinsdag 10 maart 2015 om 20:05
Schnudel: thanks voor de tip; ik probeer maar een beetje in de tuin te relaxen. Vandaag was het prima in de zon, uit de wind. Het huis is helemaal opgeruimd en de kinderkamer klaar dus dat geeft rust.
@Violier: Inderdaad, ik denk ook dat ze niet gauw zullen zeggen "pas maar op hoor dalijk floept ie eruit" haha
Zijn er hier nog meer dames die een beetje opzien tegen de bevalling? Hier dus een dubbel gevoel, probeer er niet aan te denken.
@Violier: Inderdaad, ik denk ook dat ze niet gauw zullen zeggen "pas maar op hoor dalijk floept ie eruit" haha
Zijn er hier nog meer dames die een beetje opzien tegen de bevalling? Hier dus een dubbel gevoel, probeer er niet aan te denken.
dinsdag 10 maart 2015 om 20:10
Ik ga ook poliklinisch bevallen. Voel de baby veel meer bewegen dan de weken hiervoor. Toen had ik heel veel harde buiken. Het rustigere tempo en niet meer elke dag naar kantoor rijden doet mij en de baby goed. Ik vind het heerlijk verlof te hebben! Het enige ongemak is het 's nachts verschillende keren moeten plassen en die buik die steeds bij alles in de weg zit. Maar dat weegt niet op tegen het feit dat de baby komt na een voldragen zwangerschap. Vriendin van mij is bevallen met ruim 31 weken, en geloof mij, dat geeft heel veel zorgen.
De baby is al wel ingedaald.
De baby is al wel ingedaald.
dinsdag 10 maart 2015 om 20:14
ik ga voor een thuisbevalling. maar als het nodig is zullen we toch naar het ziekenhuis moeten. ik stel me er dan ook niet 100% op in dat het thuis wordt, we zien het op dat moment wel.
@ponny eigenlijk zie ik niet echt op tegen de bevalling. wel vind ik het heel spannend om te beseffen dat mn leven daarna voor altijd anders is. dat er áltijd een kindje is om voor te zorgen. dat vind ik eigenlijk spannender dan de bevalling zelf. die zie ik meer als een fysieke prestatie die pijn zal doen maar iets moois oplevert.
en ik hoop dat je dip tijdelijk is! de tips van schnudel klinken goed. en eraan toegeven is volgens mij ook het enige wat je kunt doen. ik maak het mezelf ook wel erg gemakkelijk, kook iedere dag dingen die ik lekker vind en doe ook alleen nog dingen die ik leuk vind. dat voelt heel luxe en fijn.
ik slaap op zich wel goed nog snachts, al word ik wel steeds wakker om te draaien. maar dat is dan ook alles. en door overdag nog een uurtje te slapen ben ik nog best fit.
merk wel dat ik veel lekkerder slaap met een raam open, frisse lucht werkt goed bij mij. misschien bij anderen ook.
@ponny eigenlijk zie ik niet echt op tegen de bevalling. wel vind ik het heel spannend om te beseffen dat mn leven daarna voor altijd anders is. dat er áltijd een kindje is om voor te zorgen. dat vind ik eigenlijk spannender dan de bevalling zelf. die zie ik meer als een fysieke prestatie die pijn zal doen maar iets moois oplevert.
en ik hoop dat je dip tijdelijk is! de tips van schnudel klinken goed. en eraan toegeven is volgens mij ook het enige wat je kunt doen. ik maak het mezelf ook wel erg gemakkelijk, kook iedere dag dingen die ik lekker vind en doe ook alleen nog dingen die ik leuk vind. dat voelt heel luxe en fijn.
ik slaap op zich wel goed nog snachts, al word ik wel steeds wakker om te draaien. maar dat is dan ook alles. en door overdag nog een uurtje te slapen ben ik nog best fit.
merk wel dat ik veel lekkerder slaap met een raam open, frisse lucht werkt goed bij mij. misschien bij anderen ook.
dinsdag 10 maart 2015 om 20:16
Ik kijk niet (meer) tegen de bevalling op. De eerste was in alle opzichten vreselijk.
Erger dan dat kan niet. Daar klamp ik mij aan vast
Ik heb vandaag ook voor het eerst overdag een dutje gedaan. Lekker hoor in de zon.
Ik weet nog dat ik bij de eerste ook zo'n spanning voelde dat het leven ging veranderen. Dat heb ik nu helemaal niet.
Erger dan dat kan niet. Daar klamp ik mij aan vast
Ik heb vandaag ook voor het eerst overdag een dutje gedaan. Lekker hoor in de zon.
Ik weet nog dat ik bij de eerste ook zo'n spanning voelde dat het leven ging veranderen. Dat heb ik nu helemaal niet.
donderdag 12 maart 2015 om 10:11
quote:ponny schreef op 12 maart 2015 @ 10:00:
Ik heb een probleem
Sinds gisteravond een mooie koortslip! Nee!!! Wat nu?? Deze link openen en lezen http://www.rivm.nl/Onderw ... koortslip_en_zwangerschap
Met name is relevant of dit de eerste keer is dat je een koortslip hebt of dat je dat al eerder hebt gehad zodat je lichaam al antistoffen even aangemaakt
En je verloskundige even bellen
Ik heb een probleem
Sinds gisteravond een mooie koortslip! Nee!!! Wat nu?? Deze link openen en lezen http://www.rivm.nl/Onderw ... koortslip_en_zwangerschap
Met name is relevant of dit de eerste keer is dat je een koortslip hebt of dat je dat al eerder hebt gehad zodat je lichaam al antistoffen even aangemaakt
En je verloskundige even bellen
donderdag 12 maart 2015 om 10:30
Shit Ponny! Had een vriendin van mij ook, net de dag voor de bevalling stak hij de kop op. Bij haar had het als gevolg dat ze een mondkapje opkreeg en haar gezicht bij de baby weg moest houden (wat best shit is natuurlijk), maar verder had het geen effect, het huidcontact en de borstvoeding bleef hetzelfde.
Ik weet dat je graag wil bevallen maar nu is het misschien toch beter als baby nog even blijft zitten tot de koortslip weg is, dan kan je in elk geval meteen kusjes geven!!!
Hier alles goed, stabiel, rustig. Weinig te melden, het leven is momenteel niet zo spannend haha.
Ik zat nog te denken aan de spanning/angst voor de bevalling van sommigen hier (ik heb het niet en had het de eerste keer ook niet, vreemd genoeg). De beste omschrijving die ik op grond van mijn eigen eerste bevalling kan geven is dat het nog het meest lijkt op het ongetraind lopen van een marathon (en ik ben NIET sportief). In het begin gaat het lekker en denk je, nou, dit is prima te doen. Maar dan wordt het langzaam pijnlijker en de vermoeidheid slaat toe, en je weet dat je nog een heel eind moet! Het vervelendste moment komt als je denkt dat je er al bijna bent, je bent moe, hebt pijn, en je hebt écht geen zin meer, maar dan krijg je te horen dat het nog minstens 5 km is. Aaargh! Dan, als de finish eindelijk in zicht komt, bijt je je vast en weet je dat je het gaat halen, dan is het ergste voorbij.
Kortom, leuk is anders, maar zo beschreven is het niet iets om echt bang voor te zijn, toch? Hoop dat het helpt
Ik weet dat je graag wil bevallen maar nu is het misschien toch beter als baby nog even blijft zitten tot de koortslip weg is, dan kan je in elk geval meteen kusjes geven!!!
Hier alles goed, stabiel, rustig. Weinig te melden, het leven is momenteel niet zo spannend haha.
Ik zat nog te denken aan de spanning/angst voor de bevalling van sommigen hier (ik heb het niet en had het de eerste keer ook niet, vreemd genoeg). De beste omschrijving die ik op grond van mijn eigen eerste bevalling kan geven is dat het nog het meest lijkt op het ongetraind lopen van een marathon (en ik ben NIET sportief). In het begin gaat het lekker en denk je, nou, dit is prima te doen. Maar dan wordt het langzaam pijnlijker en de vermoeidheid slaat toe, en je weet dat je nog een heel eind moet! Het vervelendste moment komt als je denkt dat je er al bijna bent, je bent moe, hebt pijn, en je hebt écht geen zin meer, maar dan krijg je te horen dat het nog minstens 5 km is. Aaargh! Dan, als de finish eindelijk in zicht komt, bijt je je vast en weet je dat je het gaat halen, dan is het ergste voorbij.
Kortom, leuk is anders, maar zo beschreven is het niet iets om echt bang voor te zijn, toch? Hoop dat het helpt
donderdag 12 maart 2015 om 10:42
@Juliaatje; wat in die link staat valt me nog mee (heb al vaker koortslip gehad, ook tijdens de zwangerschap) en t babytje zou dus antistoffen moeten hebben...
@Schnudel; dat is een fijne omschrijving! Zoals jij het zegt klinkt het als iets wat te overzien is.
Mijn baby mag nu inderdaad nog wel een dag of 7 blijven zitten tot de koortslip helemaal weg is, en hopelijk krijgt nu niet mijn man er 1 pffff
Vandaag komen de klossen, weer een stapje dichterbij the big moment.
@Schnudel; dat is een fijne omschrijving! Zoals jij het zegt klinkt het als iets wat te overzien is.
Mijn baby mag nu inderdaad nog wel een dag of 7 blijven zitten tot de koortslip helemaal weg is, en hopelijk krijgt nu niet mijn man er 1 pffff
Vandaag komen de klossen, weer een stapje dichterbij the big moment.
donderdag 12 maart 2015 om 16:19
Grmbl, bij mij valt er net een vulling uit mijn kies. Zit ik ook niet op te wachten. Ik laat er morgen even een noodvulling in plakken, want zowel uitboren zonder verdoving als meer dan 20 min op mijn rug liggen trek ik allebei niet, vrees ik...
Ik vind bevallen dus echt minder erg dan naar de tandarts gaan!
Ik vind bevallen dus echt minder erg dan naar de tandarts gaan!
donderdag 12 maart 2015 om 16:54
Schnudel, wat een prachtige omschrijving van een bevalling heb je gegeven! Ik kijk er nu bijna naar uit
En balen van je vulling, maar gelukkig bestaan er noodvullingen inderdaad. Al vind ik dus zelf de tandarts totaal oninteressant. Boren zonder verdoving ook prima. Wat zegt dat over hoe de bevalling zal zijn... :o
En ponnny misschien komt de koortslip juist nu zodat hij weg is zodra de baby er is en dan een tijdje niet meer komt hopelijk is hij snel over!
Hier ook alles goed, voel me prima! Dit weer maakt de dagen zo heerlijk!
En balen van je vulling, maar gelukkig bestaan er noodvullingen inderdaad. Al vind ik dus zelf de tandarts totaal oninteressant. Boren zonder verdoving ook prima. Wat zegt dat over hoe de bevalling zal zijn... :o
En ponnny misschien komt de koortslip juist nu zodat hij weg is zodra de baby er is en dan een tijdje niet meer komt hopelijk is hij snel over!
Hier ook alles goed, voel me prima! Dit weer maakt de dagen zo heerlijk!
vrijdag 13 maart 2015 om 10:44
Noodvulling zit er in... pijnloos gelukkig, maar vervangen voor een echte vulling zou wel vervelend worden zei de tandarts. Dat wordt dan na de bevalling en dan kan ik gelukkig wel een stevige spuit vragen (en waarschijnlijk 1x BV vooraf kolven dan, ik zie wel).
Hoe is het bij jullie allemaal vandaag? Nog gerommel of andere ontwikkelingen?
Hoe is het bij jullie allemaal vandaag? Nog gerommel of andere ontwikkelingen?
vrijdag 13 maart 2015 om 11:29
Hmmmm, liespijn is wel apart - misschien een liesbreuk door een gekke beweging? Laat je het checken?
*Oh ik lees net dat het heel normaal is en inderdaad bij indaling kan horen. Ik heb het nooit gehad, maar dat zegt natuurlijk niks
De eerste keer dat ik echt onprettige menstruatiekrampen in de zwangerschap voelde was 24h voor de geboorte...
*Oh ik lees net dat het heel normaal is en inderdaad bij indaling kan horen. Ik heb het nooit gehad, maar dat zegt natuurlijk niks
De eerste keer dat ik echt onprettige menstruatiekrampen in de zwangerschap voelde was 24h voor de geboorte...
anoniem_212295 wijzigde dit bericht op 13-03-2015 11:31
Reden: toevoeging
Reden: toevoeging
% gewijzigd
vrijdag 13 maart 2015 om 11:42
Is de pijn in je lies aanhoudend, nieuwsbrief? Ik heb soms ineens bij bewegingen dat het in m'n lies "schiet" en dan voelt t echt als een messteek. Maar dat is dus maar kort. Dat heeft aldus VK met beknelde zenuw te maken.
Ben benieuwd hoe het verder gaat nu!
Ik heb vanmorgen heel het huis op z'n kop gezet en alles gepoetst, ik hoop dat dat de laatste keer is pre-baby!
Ik schreef ponny maar t is Schnudel zag ik; gelukkig de vulling voor nu achter de rug! Verder alles ok?
Schnudel; ik hou me nu ook een beetje vast aan jouw marathon- omschrijving, het lukt me gelukkig om er ook zo tegenaan te kijken. Vooral omdat ik weet dat alle angst die ik nu zou kunnen hebben, het niet minder "erg" zou maken en het toch komt zoals het komt.
Verder niemand aan het "rommelen"?
Ben benieuwd hoe het verder gaat nu!
Ik heb vanmorgen heel het huis op z'n kop gezet en alles gepoetst, ik hoop dat dat de laatste keer is pre-baby!
Ik schreef ponny maar t is Schnudel zag ik; gelukkig de vulling voor nu achter de rug! Verder alles ok?
Schnudel; ik hou me nu ook een beetje vast aan jouw marathon- omschrijving, het lukt me gelukkig om er ook zo tegenaan te kijken. Vooral omdat ik weet dat alle angst die ik nu zou kunnen hebben, het niet minder "erg" zou maken en het toch komt zoals het komt.
Verder niemand aan het "rommelen"?
anoniem_636ca87aa6248 wijzigde dit bericht op 13-03-2015 11:57
Reden: Niet voor ponny
Reden: Niet voor ponny
% gewijzigd