Spontaan bevallen na 41 weken?
woensdag 24 april 2019 om 15:11
Vandaag 41.4 ... Hoewel ik het liefste af zou wachten tot de bevalling op een natuurlijke manier gaat beginnen, is vanuit het ziekenhuis toch aangegeven morgen al te willen starten met het ballonnetje, ook ivm kunnen inleiden voor het weekend... En moet dan ook direct opgenomen worden. Maar ik hoop zo dat die kleine zich voor morgenochtend nog meldt... Hebben jullie positieve ervaringen om te delen? Geeft misschien weer wat houvast...
woensdag 24 april 2019 om 15:19
Drie maanden geleden bevallen van mn tweede kindje bij 41+4 na inleiden met Cytotec. Had al ruim 1,5 week telkens weer weeën maar het zette niet door. De cytotec gaf t laatste duwtje en mn lijf nam het daarna zelf over. Hele fijne bevalling gehad, voor zover dat kan 
Hoe dan ook, ook jouw kindje is er bijna! Sterkte nog
Hoe dan ook, ook jouw kindje is er bijna! Sterkte nog
-dudette- wijzigde dit bericht op 24-04-2019 15:22
Reden: Toevoeging
Reden: Toevoeging
9.63% gewijzigd
woensdag 24 april 2019 om 15:20
woensdag 24 april 2019 om 15:27
woensdag 24 april 2019 om 15:30
woensdag 24 april 2019 om 15:42
Bij de oudste op 41+3 's ochtends gestript voor de verloskundige en rond 12.00 begonnen mijn weeën. De week ervoor ook gestript, maar dat had niks gedaan.
Bij de middelsten (tweeling) op 40+0 gestript door de verloskundige waar ik tot de termijnecho had gelopen en ze mij nog konden van de oudste (de gynaecoloog wilde dat pas doen na 41 weken) en 's avonds begonnen de weeën en zijn ze net na middernacht geboren.
De jongste is geboren na 40+3 zonder strippen e.d. gewoon vanzelf begonnen.
Bij de middelsten (tweeling) op 40+0 gestript door de verloskundige waar ik tot de termijnecho had gelopen en ze mij nog konden van de oudste (de gynaecoloog wilde dat pas doen na 41 weken) en 's avonds begonnen de weeën en zijn ze net na middernacht geboren.
De jongste is geboren na 40+3 zonder strippen e.d. gewoon vanzelf begonnen.
woensdag 24 april 2019 om 15:47
Ik durfde niet door te lopen na 41 weken. In veel ziekenhuizen laten ze je ook niet meer wachten tot 42 weken omdat het relatief vaak fout gaat in de 41e week. Dus ingeleid met precies 41 weken. Ze wilden dat nog wel rekken tot na het weekend, maar omdat het rustig was hebben ze het toch op zaterdag gedaan.
woensdag 24 april 2019 om 16:12
Ik denk dat het enórm van belang is dat het goed uitkomt voor het ziekenhuis, daar wordt namelijk de bevalling begeleid. Als er onderbezetting is, of veel spoed, is de kans dat er iets misgaat vele malen groter. Hoe meer er gepland kan worden, hoe beter. Ze trekken het kind er niet uit, hè, ze willen gewoon alvast een goede start maken, zodat TO geen extra risico hoeft te lopen.
Zo jammer als een ziekenhuis meteen weer in een kwaad daglicht wordt gesteld.
woensdag 24 april 2019 om 17:01
Tuurlijk is het belangrijk qua bezetting etc. Maar hé, topic-starter is 41 weken he. Inleiden brengt ook risico’s met zich mee, namelijk op meer medisch ingrijpen. Er wordt niet voor niets uitgaan van een bevalling 2 weken voor en 2 weken na de uitgerekende datum.JonathanStrange schreef: ↑24-04-2019 16:12Ik denk dat het enórm van belang is dat het goed uitkomt voor het ziekenhuis, daar wordt namelijk de bevalling begeleid. Als er onderbezetting is, of veel spoed, is de kans dat er iets misgaat vele malen groter. Hoe meer er gepland kan worden, hoe beter. Ze trekken het kind er niet uit, hè, ze willen gewoon alvast een goede start maken, zodat TO geen extra risico hoeft te lopen.
Zo jammer als een ziekenhuis meteen weer in een kwaad daglicht wordt gesteld.
woensdag 24 april 2019 om 17:11
Ik ben bij mijn eerste ingeleid en uiteindelijk bevallen bij 41+5. Bevalling was pittig vanwege een weeënstorm, maar met pijnbestrijding prima te doen. Uiteindelijk prima bevalling waar ik positief op terug kijk. Ingeleid worden is dus echt niet zo vreselijk.
Ik zou zelf niet tot 42 weken wachten, omdat ik in mijn omgeving helaas al twee keer heb meegemaakt dat het na 41 weken misging. De kans dat alles goed gaat, is natuurlijk vele malen groter, maar het is niet voor niets dat vanaf 41 weken over inleiden gesproken wordt.
Ik zou zelf niet tot 42 weken wachten, omdat ik in mijn omgeving helaas al twee keer heb meegemaakt dat het na 41 weken misging. De kans dat alles goed gaat, is natuurlijk vele malen groter, maar het is niet voor niets dat vanaf 41 weken over inleiden gesproken wordt.
woensdag 24 april 2019 om 17:21
Dat is niet meer overal zo. Met name in de laatste week neemt het risico op overlijden van de baby enorm toe.
woensdag 24 april 2019 om 17:30
Hoi Minke,
Er is toevallig net een wetenschappelijk onderzoek over gepubliceerd. En die risico's blijken niet zo groot als je nu aangeeft.. kan natuurlijk zijn dat je in je omgeving zelf iets hebt meegemaakt, maar wordt niet door de laatste cijfers onderbouwd..
https://www.nvog.nl/actueel/publicatie- ... -41-weken/
Daarbij houden ze het bij iedereen, inclusief mij, goed in de gaten hoor. Wat betreft hartslag baby, aanwezigheid vruchtwater etc. Maar in principe kan afwachten dus geen kwaad als ze je onder controle houden.
Er is toevallig net een wetenschappelijk onderzoek over gepubliceerd. En die risico's blijken niet zo groot als je nu aangeeft.. kan natuurlijk zijn dat je in je omgeving zelf iets hebt meegemaakt, maar wordt niet door de laatste cijfers onderbouwd..
Daarbij houden ze het bij iedereen, inclusief mij, goed in de gaten hoor. Wat betreft hartslag baby, aanwezigheid vruchtwater etc. Maar in principe kan afwachten dus geen kwaad als ze je onder controle houden.
woensdag 24 april 2019 om 17:58
Ik zou bij precies 42 weken ingeleid worden, omdat dat een maandag was kreeg ik voor het weekend de intake bij het ziekenhuis met 41+4. Ik vertelde dat ik veel liever natuurlijk wilde bevallen en opzag tegen het inleiden, toen heeft de gynaecoloog me gestript. Een paar uur later begonnen de weeën en ik ben diezelfde avond nog thuis bevallen
Ik hoop dat je baby zich snel meldt!
Ik hoop dat je baby zich snel meldt!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
woensdag 24 april 2019 om 17:59
Twee collega’s hebben het meegemaakt, dus toen het destijds in het nieuws kwam was ik niet verrast. Ik had complicaties maar anders had ik ook mogen laten inleiden.MissScotty schreef: ↑24-04-2019 17:30Hoi Minke,
Over dat artikel 0,4% vs 1,3% kans op nadelige gevolgen is toch drie keer zoveel?
woensdag 24 april 2019 om 19:51
Onze jongste is afgelopen september geboren bij 41+5. Ik was voor controle in het ziekenhuis met 41+4 en toen ik werd aangesloten op het ctg kreeg ik harde buiken. Die bleven elke vijf minuten komen en gingen in de avond over in echte weeën. De volgende ochtend is ze om half twaalf geboren! De afspraak voor inleiden (gepland op de zondag met 42 weken) kon dus worden gecanceld!
Hopelijk komt het ook bij jou spontaan op gang, succes!
Hopelijk komt het ook bij jou spontaan op gang, succes!