Temperaturen, wie is er expert?

13-07-2015 19:23 19 berichten
Hoi,

Na twee miskramen (13 wkn en 6 wkn) en een jaar aanmodderen begin ik wat ongeduldig te worden als het gaat om zwanger worden - zeker aangezien het beide keren best lang duurde voor mijn menstruatie weer op gang kwam.

Ik ben inmiddels begonnen met temperaturen. Voor mensen beginnen over 'je moet er niet zoveel mee bezig zijn', man (31) en ik (30) werken allebei onregelmatige diensten en slapen daardoor niet altijd samen. Daarom is het wel zo handig te weten wanneer we even tijd moeten/kunnen/willen maken.

Maar, tot nu toe begrijp ik er niet heel veel van. Mijn basistemperatuur is ongeveer 36,6 en in de week voor de menstruatie zo'n 37,1. Ik heb een regelmatige cyclus, meestal tussen 26 en 28 dagen.

Deze maand temperatuur bijgehouden, maar weet nog steeds niet helemaal wanneer mijn eisprong was

Dag 13 zakte mijn temperatuur naar 36,3

Dag 14 en 15 was deze 36,6

Dag 16 was deze 36,9 (vanochtend)

Ik lees steeds dat je je eisprong gehad hebt als je temperatuur minimaal drie dagen op rij met 0,2 per dag stijgt. Maar bij mij is'ie dus een dag blijven hangen. Wie weet raad?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees dat je onregelmatige diensten draait. Betekent dat, dat je niet elke dag op dezelfde tijd temperatuurt? Want dat kan ook leiden tot afwijkende temperaturen.

Je kan te maken hebben met een 'slow rise'. Dan zou je eisprong op dag 13 geweest kunnen zijn en stijgt hij langzaam verder. Dat heb ik ook wel eens gehad.

Verder zou je doorvoer checken can vruchtbaar slijm, plus de stand van je baarmoeder en eventueel ovulatietesten nog beter je eisprong kunnen vinden.

Ik gebruikte zelf Fertility Friend, daar staat ook heel veel informatie over temperaturen op en heel veel voorbeelden van kaartjes van andere vrouwen.
Ik heb ook een maand of 3 geprobeerd te tempen. Ook onregelmatig leven, veel in hotels slapen, etc. Mijn persoonlijke ervaring met temperaturen was dat het niet goed werkte. Ik zag geen piek of daling. Heeft er denk ik mee te maken dat ik onregelmatig sliep, soms vroeg wakker en soms in een hotel sliep waar het dan weer warmer of kouder was dan in mijn normale omgeving.

Ik zou voor ovu testen gaan. Op internet best goedkoop te bestellen. Sterkte! Kan mij heel goed voorstellen dat je in zo'n situatie ongeduldig wordt.

EDIT: je baarmoederhalsslijm checken werkt bij mij wel goed. Even googelen hoe het moet.
En als je het echt 'goed' wilt meten kan je dat het beste doen met een ovulatiethermometer (twee decimalen achter de komma). Te koop bij sensitest.nl voor 5 euro.
Ik zou ovulatie testen gaan gebruiken, zo weet je gewoon van nu ben ik vruchtbaar,, of niet

Ik gebruik ze van Sensitest en vind ze heel fijn en niet duur
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Koop ovulatie testen dat is tenminste duidelijk. En op internet erg goedkoop te bestellen. Sensitest.nl (geen reclame heb er geen aandelen).

En een knuffel
Ha dank voor de snelle reacties. Ik temperatuur iedere ochtend, op de locatie waar ik dan wakker word. Natuurlijk slaap ik wel eens minder en lig ik er wel eens pas om 03:00 in, maar ik draai geen diensten waarbij ik wakker blijf.

Uit baarmoederhalsslijm word ik niet veel wijs. Soms heb ik de hele vermeende vruchtbare periode 'goed' slijm, soms hele periode niet, soms al op dag 6, soms pas na dag 14, en soms weet ik niet of het nu vruchtbaar slijm is of zaad van mijn man (sorry voor de details )
Je kan zaad inderdaad pas van slijm onderscheiden driekwart dag na de zaadlozing volgens mij. Vruchtbaar slijm kan je een paar dagen hebben. Als het droger, minder of dikker wordt is meestal je eisprong daar vlak voor geweest.

Ik had pas inzicht in mn cyclus na 3 rondes, je gaat (hopelijk) vanzelf een patroon zien!
Ik hoop het

Weet van de eerste zwangerschap dat de conceptie toen op dag 13 plaats had gevonden, aldus de echo-mevrouw. Dus dat zou op zich wel logisch zijn. Maar ik heb ook wel eens gedacht op dag 10 ovulatiepijn te voelen en ik vind het allemaal maar heel verwarrend...
Volgens mij kan je cyclus en eisprong ook veranderen na een zwangerschap. Maar op basis vd gegevens die je nu geeft zou ik je eisprong op dag 13 zetten? Succes met de conceptie ;)
Dank!

Ook aan Wished en Derpina. Ik zal eens kijken bij Sensitest (en jullie aandelen spekken )
quote:laurabb schreef op 13 juli 2015 @ 19:45:

Ik hoop het

Weet van de eerste zwangerschap dat de conceptie toen op dag 13 plaats had gevonden, aldus de echo-mevrouw. Dus dat zou op zich wel logisch zijn. Maar ik heb ook wel eens gedacht op dag 10 ovulatiepijn te voelen en ik vind het allemaal maar heel verwarrend...Dan kun je misschien proberen te vrijen vanaf dag 10. En dan om de dag. Of zeg ik nou iets geks?
quote:ana_isabel schreef op 13 juli 2015 @ 19:59:

[...]

Dan kun je misschien proberen te vrijen vanaf dag 10. En dan om de dag. Of zeg ik nou iets geks?En van mij ook
Hoi,

Tsja, temperaturen kan behoorlijk verwarrend zijn ervaar ik ook de laatste tijd! Ik doe het nu drie maanden en begin er nu wat patronen in te zien (ook een basistemperatuur van 36,6 haha). Bij mij zakt de temperatuur rond de ovulatie ongeveer naar 36,3 en stijgt daarna naar 36,8 of hoger. Is ook al wel een paar keer een dagje blijven 'hangen', zoals jij het noemt. Dus volgens mij is er niet echt iets vreemd aan je verhaal! De gynaecoloog die mijn grafiekjes laatst bekeek vond er in ieder geval niets geks aan (sterker nog: ze was erg onder de indruk omdat ik ze zelf op papier had getekend, blijkbaar doet niemand dat meer...).

Lijkt me wel lastig met onregelmatige diensten. Ik zelf neem het niet te nauw met iedere dag op hetzelfde tijdstip temperaturen, want hee, af en toe slaap ik gewoon iets langer dan anders! Maar bij mij maakt dat volgens mij niet zo erg veel uit. Meestal word ik ergens tussen vijf en zeven toch wel even wakker. Nou, volgens mij ben ik geen expert, maar misschien heb je er toch iets aan. Succes!

ps. Dit is trouwens mijn allereerste reactie op het forum OOIT. Over temperaturen. Wie had dat gedacht.
Volgens oma ben je het vruchtbaarst als je draden kunt trekken van het slijmvlies. Niet erg charmant, wel effectief .
quote:Casalinga schreef op 13 juli 2015 @ 20:51:

Volgens oma ben je het vruchtbaarst als je draden kunt trekken van het slijmvlies. Niet erg charmant, wel effectief .Ik heb er ooit eens op gelet en het werkte (toen) wel 😆
Hoi!

Ik temperatuur inmiddels een maand of 7. Zeer regelmatige cyclus, helaas nog niet zwanger...

Maar goed, heel simpel: Voor de eisprong is je temperatuur 'laag', na de eisprong is die 'hoog'. Als je van tevoren wilt weten of je eisprong bijna komt kun je beter testen gebruiken, met temperaturen zie je het pas achteraf.

Hoe hoog of laag de temperatuur is verschilt per persoon, en per manier om te temperaturen (oraal, vaginaal, anaal). Ik doe het zelf vaginaal. Anaal is officieel het meest nauwkeurig maar dat vind ik niet prettig. Het belangrijkste is dat je elke dag op dezelfde manier meet, en dus niet midden in een cyclus ineens anders gaat meten. Zoals de anderen al schrijven, na een paar cyclussen leer je vanzelf je eigen patroon kennen. Ik gebruik de app fertility friend. Die geeft automatisch aan wanneer je eisprong is geweest, dus extra handig in het begin, als je het zelf nog niet zo goed begrijpt!

Je temperatuur hoeft niet per se drie dagen achter elkaar door verder te stijgen hoor, soms stijgt-ie in één keer naar de 'hoge' temperatuur, en soms geleidelijk over een paar dagen. Met drie dagen hogere temperatuur wordt alleen bedoeld dat op het moment dat je temperatuur drie dagen achter elkaar 'hoog' is, dat je dan redelijk zeker weet dat het een echte stijging (en dus eisprong) is en geen meetfoutje of schommeling iets dergelijks. Maar op dat moment is je eisprong dus al geweest en moet je het dus al gedaan hebben!

Bij mij is mijn temperatuur voor de eisprong (dag 1 tot 14 ) meestal tussen de 36,4 en 36,7 en na de eisprong (dag 15 tot 27) meestal tussen de 36,8 en 37,1. Ik gebruik een thermometer met twee decimalen achter de komma, vind ik veel duidelijker.

Via de link hieronder kun je mijn grafiek van afgelopen cyclus bekijken. De rode verticale lijn geeft de vermoedelijke eisprong aan.

Temp grafiek juni

Hopelijk is het snel raak voor jullie!

x
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Oh ja, gebaseerd op wat je beschrijft (cyclus 26-28 dagen en nu op dag 16; basis temp van 36,6 en vandaag gestegen naar 36,9) zou ik zeggen dat je eisprong nu al is geweest, waarschijnlijk gisteren of eergisteren. Duimen maar!!
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Dank Li82, ik voel me vereerd

@ana_isabel: botgezegd moet ik soms gewoon half Nederland nog 's nachts afleggen om bij man te zijn. Dus dan is het wel handig om te weten of het zin heeft, of dat het prima is om daar te slapen en de volgende avond met hem tussen de lakens te kruipen

@flipje: vervelend dat het bij jullie nog niet is gelukt. vanwege werkschema's zijn man en ik volgens de gyn wel topscoorders, met name omdat we veel maanden hebben waarin het allemaal net niet goed uitkomt... Ik denk nu ook dat eisprong is geweest. We wachten af...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven