Teveel vruchtwater, te grote baby

07-10-2020 20:05 470 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een groei echo gehad en ik ben er helemaal door van de kaart.

Ik ben 28+6 en de baby's hoofd meet 32+6, ook buik liep ver vooruit. Ze is dus 4 weken verder dan zou moeten.

Maar het engste is dat er veel te veel vruchtwater is. 25 cm. Normaal is het tussen 12-18 cm. Hierdoor heb je verhoogde kansen op heel veel dingen, ziektes, down, losrakende placenta, vroeggeboorte, doodgeboorte, ernstige afwijkingen in het lichaam van de baby enz enz enz. Het lijstje houdt niet op.

Mijn vriend is heel droog en lijkt het weinig te deren. Maar ik ben helemaal ingestort. Moet morgen testen op zwangerschapsdiabetes. En heb pas over 3 weken weer een groei echo.. ze wilde eerder maar er was geen plek... geen idee hoe ik die tijd ga doorkomen..

Ik voel mij heel slecht en zou graag willen weten of iemand wat soortgelijks heeft ervaren.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp echt niet dat ze je naar huis sturen als ze de baby tijdens de echo niet hebben zien bewegen.

Heb je al gebeld?
Alle reacties Link kopieren
Heb even gebeld maar ze zeggen dat volgens hen de CTG niet alarmerend is en dat de verloskundigen niks afwijkends op de echo heeft waargenomen behalve dat stomme vruchtwater.

Dus ja ik weet het ook allemaal niet meer. De verloskundige zei dat ctg een goeie indicatie is van de komende periode..? Gelukkig heb ik sinds het afgelopen uur wel wat meer beweging gevoeld. Ik heb zo'n app waarmee je tijdsduur en trapjes kan timen en ik zit nu op 8 trapjes in 40 minuten. Ze zeggen dat 10 trapjes in een uur ongeveer normaal / goed is.

Ik hoop gewoon dat dochter een luie dag heeft en dat ze morgen meer beweegt.

Ohja de verloskundige zei ook dat de baby helemaal is ingedaald en dat je soms daarom minder leven voelt. Maar op internet lees ik weer dat je nooit minder leven mag voelen ook niet aan het eind van de zwangerschap :@@:

Ik krijg morgenochtend overigens wel een superfijne gynaecoloog die ik vaker heb gehad, en die altijd heel uitgebreid alles doet dus hopelijk gaat dat helpen.

🤞🏻
alelszz wijzigde dit bericht op 15-11-2020 18:48
9.75% gewijzigd
Laat je niet zomaar afschepen! Vooral aangezien deze zwangerschap al zo medisch is de hele tijd. Belachelijk dat je dan zo gemakkelijk wordt weggestuurd.
Alle reacties Link kopieren
Je moet altijd evenveel leven blijven voelen, maar het gaat op het eind wel meer als schuiven voelen dan als klopjes (behalve de echt harde schoppen, die voel je wel).

Die 10 in een uur is een beetje een lastig verhaal. Als jouw baby altijd rustig is, is rustig blijkbaar normaal en als jouw baby normaal 100 keer in een uur schopt, is 10 raar. En daarbij hebben baby’s vaak momenten op de dag dat ze drukker of rustiger zijn, dat kun je alleen weten als moeder. Bij mij zeiden ze altijd ‘anders dan normaal is reden om te bellen, ook al is dat 6 keer in een week tijd, liever te vaak dan eens te weinig’

Maar als je nu weer meer beweging voelt, is dat een goed teken. Bij opnieuw weer minder beweging gewoon weer bellen.

Dat tellen kan nu eventjes geruststellend werken, maar laat het ook zo snel mogelijk weer los want dat precieze tellen kan ook enorm veel onnodige stress gaan opleveren.

Hopelijk blijf je nu weer goede beweging voelen!
Alle reacties Link kopieren
Heb je geprobeerd of je man meer contact krijgt. Mijne heeft een zware stem en las dan bv dikke dik voor op rustig tempo maar wel enthousiast met zijn hand op mijn buik.
Duurde soms even. Maar als de kleine wakker werd en het door kreeg dan werd het een enthousiaste boel in mijn buik.

Op mijn hand reageerde die niet zo. :-(

Wel met de billen schuiven langs mijn buik. Raar gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Heftig allemaal. Het zit je niet mee. Maar je maakt het jezelf ook moeilijk. Zelfs bij een echoscopist met wie je geen klik voelt (moet dat überhaupt?), moet je vertrouwen op de expertise. Idem voor alle andere zorgverleners. Als je dat niet kunt, dan helpen al de mogelijkheden op internet je echt niet. Je paniek en angsten helpen ook de zorgverlening niet, want is er echt wat lichamelijks of is het psychisch.

Ik zou toch investeren in je geestelijk welzijn om een wat meer in een realistische kijk te krijgen en wat meer rust om van je kindje te (gaan) genieten.
Tjonge, wat een zorgen weer! Je hebt vandaag dus een goeie CTG gehad? Dat is in ieder geval positief.

Ik zou je graag gerust willen stellen, maar helaas... ik heb kort geleden ook meegemaakt dat ik (veel) minder leven voelde. Af en toe een heel zacht schopje en dat was het dan. De verloskundige nam me heel serieus en hoewel zij wel een goede hartslag registreerde werd ik doorgestuurd naar het ziekenhuis. Daar bleek al snel dat de kleine het moeilijk had en voor ik het wist waren we onderweg naar de OK voor een spoedkeizersnee. Na de bevalling werd inderdaad bevestigd dat de kleine het de laatste uren in m’n buik zwaar gehad had. Gelukkig gaat het na de eerste opstartproblemen erg goed.

Heel vreemd dat jouw verloskundige het niet echt serieus nam. Hier wordt er altijd op gehamerd om te bellen met minder leven. Je krijgt eerder op je kop omdat je te lang gewacht hebt met bellen. Ik zou je dan ook zeker aanraden om bij twijfel gewoon opnieuw te bellen, ook 's nachts!

Overigens werd me in het ziekenhuis ook verteld dat in 99 van de 100 gevallen niks aan de hand blijkt te zijn. Dat is wel goed om te relativeren, de kans dat er niks aan de hand is is vele malen groter. Probeer dus vooral ook niet te stressen (dat is ook niet goed voor je kindje!) maar hou wel de bewegingen in de gaten.
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen Alelszz,

Hoe gaat het nu met je? Zijn de bewegingen al wat toegenomen?
Ik heb het al vaker geschreven. Zoek psychische hulp. Echt.

Een goede echo en goede ctg en nog ben je helemaal in paniek. Je hoeft geen klik te hebben met iemand die een echo maakt, zij/hij heeft de expertise en als er echt nood is zal hij/zij dat echt wel zeggen.

Je hebt de baby alweer voelen bewegen. Helemaal fijn. Nu die app weg want anders raak je daarvan weer in paniek want oh god acht schopjes in een uur ipv tien.
Alle reacties Link kopieren
Eens met MrsDuck en ClaireSophie. Hoop echt dat je je realiseert dat je hulp goed kan gebruiken. En dat je paniek niet verder gevoed wordt door reacties op dit forum, internet en je omgeving. Vertrouw op de zorgverleners die je treft.
Alle reacties Link kopieren
Hoe was het vanmorgen bij de gyneacoloog? Heeft hij je wat kunnen kalmeren?
Hm, ik ben het niet eens met de mensen die zeggen gewoon maar te vertrouwen op de zorgverleners. Het lijkt me heel verstandig dat je je eigen verstand blijft gebruiken en aan de bel blijft trekken als je het gevoel hebt dat iets niet helemaal goed zit, of als je je zorgen maakt. Medische fouten worden nou eenmaal gemaakt. Een zorgverlener heeft mij een keer bijna dood laten bloeden, m’n vader zijn ze een keer dagen vergeten in het ziekenhuis, bij een buurvrouw heeft een zorgverlener de diagnose kanker gemist (is gelukkig wel net op tijd goedgekomen) enz. Niet om zorgverleners in een kwaad daglicht te stellen (natuurlijk niet, ik heb overwegend heel goede ervaringen met artsen en verpleegkundigen), maar het zijn ook maar mensen die soms een inschattingsfout maken.

TO, ben ook benieuwd hoe het gaat vandaag.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag beweegt de baby gelukkig weer meer. CTG was ook goed.

Gesprek gehad met gyn en ze zei over het vruchtwater dat de meting ook erg kan varieren met hoe de baby ligt en zo. Dus ja moet maar even die echo afwachten over 2 weken maar ik laat dat wel een beetje los.

Ze zei ook dat het goed is om altijd te komen bij minder leven en dat ik niet moet twijfelen om ze te bellen, zeker vanwege alle medisch onderliggende dingen die ik heb
Alle reacties Link kopieren
Arkansas schreef:
15-11-2020 20:16
Tjonge, wat een zorgen weer! Je hebt vandaag dus een goeie CTG gehad? Dat is in ieder geval positief.

Ik zou je graag gerust willen stellen, maar helaas... ik heb kort geleden ook meegemaakt dat ik (veel) minder leven voelde. Af en toe een heel zacht schopje en dat was het dan. De verloskundige nam me heel serieus en hoewel zij wel een goede hartslag registreerde werd ik doorgestuurd naar het ziekenhuis. Daar bleek al snel dat de kleine het moeilijk had en voor ik het wist waren we onderweg naar de OK voor een spoedkeizersnee. Na de bevalling werd inderdaad bevestigd dat de kleine het de laatste uren in m’n buik zwaar gehad had. Gelukkig gaat het na de eerste opstartproblemen erg goed.

Heel vreemd dat jouw verloskundige het niet echt serieus nam. Hier wordt er altijd op gehamerd om te bellen met minder leven. Je krijgt eerder op je kop omdat je te lang gewacht hebt met bellen. Ik zou je dan ook zeker aanraden om bij twijfel gewoon opnieuw te bellen, ook 's nachts!

Overigens werd me in het ziekenhuis ook verteld dat in 99 van de 100 gevallen niks aan de hand blijkt te zijn. Dat is wel goed om te relativeren, de kans dat er niks aan de hand is is vele malen groter. Probeer dus vooral ook niet te stressen (dat is ook niet goed voor je kindje!) maar hou wel de bewegingen in de gaten.
Wat super heftig zeg!! Gelukkig is hetgoed gekomen met je kleintje :hug:
alelszz wijzigde dit bericht op 16-11-2020 15:13
0.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
mybestfriend schreef:
16-11-2020 14:51
Hm, ik ben het niet eens met de mensen die zeggen gewoon maar te vertrouwen op de zorgverleners. Het lijkt me heel verstandig dat je je eigen verstand blijft gebruiken en aan de bel blijft trekken als je het gevoel hebt dat iets niet helemaal goed zit, of als je je zorgen maakt. Medische fouten worden nou eenmaal gemaakt. Een zorgverlener heeft mij een keer bijna dood laten bloeden, m’n vader zijn ze een keer dagen vergeten in het ziekenhuis, bij een buurvrouw heeft een zorgverlener de diagnose kanker gemist (is gelukkig wel net op tijd goedgekomen) enz. Niet om zorgverleners in een kwaad daglicht te stellen (natuurlijk niet, ik heb overwegend heel goede ervaringen met artsen en verpleegkundigen), maar het zijn ook maar mensen die soms een inschattingsfout maken.

TO, ben ook benieuwd hoe het gaat vandaag.
Klopt!! Hulpverleners zijn geen robots en ik heb ook ervaringen dat ze echt compleet verkeerde adviezen geven of onjuiste info vertellen. Het is maar net wie je voor je krijgt. Mijn oma is overleden aan darmkanker en werd steeds door de arts weggestuurd dat het psychisch was en dat ze maar haar dieet moest aanpasse . Werd ook niet serieus genomen. Toen dat eindelijk gebeurde was het te laat. En zo zijn er vele verhalen
Alle reacties Link kopieren
mybestfriend schreef:
16-11-2020 14:51
Hm, ik ben het niet eens met de mensen die zeggen gewoon maar te vertrouwen op de zorgverleners. Het lijkt me heel verstandig dat je je eigen verstand blijft gebruiken en aan de bel blijft trekken als je het gevoel hebt dat iets niet helemaal goed zit, of als je je zorgen maakt. Medische fouten worden nou eenmaal gemaakt. Een zorgverlener heeft mij een keer bijna dood laten bloeden, m’n vader zijn ze een keer dagen vergeten in het ziekenhuis, bij een buurvrouw heeft een zorgverlener de diagnose kanker gemist (is gelukkig wel net op tijd goedgekomen) enz. Niet om zorgverleners in een kwaad daglicht te stellen (natuurlijk niet, ik heb overwegend heel goede ervaringen met artsen en verpleegkundigen), maar het zijn ook maar mensen die soms een inschattingsfout maken.

TO, ben ook benieuwd hoe het gaat vandaag.
Zelf nadenken en kritische vragen stellen is iets heel anders dan wantrouwen omdat je geen klik met iemand hebt. Ik lees niet dat to kritische vragen stelt op het moment zelf. Het lijkt alsof de vragen achteraf komen. Niet gek, maar bel dan even om ze alsnog te stellen. Als je weet waarom dingen gedaan worden zoals ze gaan, neemt dat (lijkt mij) al veel zorgen weg. Nu interpreteert to het als desinteresse, bot, gevoelloos, onkunde. Terwijl dat waarschijnlijk helemaal niet het geval is. Maar dan moet je wel vragen stellen, anders gaat zo’n echoscopist er ook vanuit dat ‘het is goed, kom dan en dan maar terug’, genoeg is om jou gerust te stellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het ook niet eens met de mensen zeggen dat je maar op hulpverleners moet vertrouwen. Juist niet als ze bot zijn en geen uitleg willen geven.

Dit komt hij mij over of ze niet professioneel zijn en niet gemotiveerd en daarmee juist de kans op fouten verhogen. Hier ook helaas ervaring met medici die niet willen luisteren en er daardoor naast zaten.
Allereerst fijn dat je jouw kindje weer goed voelt en het weer goed gaat!

Medici maken inderdaad weleens fouten, maar vaker nemen ze gewoon wel een goede beslissing. Ik heb het idee dat TO regelmatig in paniek is en hulpverleners dan de schuld krijgen van al haar angsten. Dat is gewoon niet reëel en zeker niet onschuldig.
Alle reacties Link kopieren
DrieUur schreef:
16-11-2020 18:43
Allereerst fijn dat je jouw kindje weer goed voelt en het weer goed gaat!

Medici maken inderdaad weleens fouten, maar vaker nemen ze gewoon wel een goede beslissing. Ik heb het idee dat TO regelmatig in paniek is en hulpverleners dan de schuld krijgen van al haar angsten. Dat is gewoon niet reëel en zeker niet onschuldig.
Het kan ook en en.
Bij maakten ze heel veel fouten keer op keer, want ik pas niet in het standaardboekje. Maar was ook extreem bang. Hierdoor stond ik voortdurend aan. Bij de pop-poli heb ik hier hulp bij gehad.

Ik geef nu ook aan 'hoi, bij mij zijn dingen in het ziekenhuis best vaak per ongeluk niet helemaal goed gegaan. Gewoon domme pech, maar helaas is na gesprekken in het ziekenhuis gebleken dat ik net wat vaker pech heb gehad dan anderen. Ook pas ik vaak niet in het standaard plaatje. Dus waar het bij 95% A is dan is het bij mij B. Dit geeft me veel stress en ben ik bang dat er iets over het hoofd gezien wordt.'

Vaak gaan ze dan wel extra hun best doen en met hun meerdere overleggen.

En dan begrijpen ze ook beter waar je vragen en stress vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik spreek daarom ook af waar ik met mijn vragen terecht kan die achteraf nog komen.

Ik kan via de online omgeving ook mailen met artsen.
Hier een stille meelezer, die toch even wil aangeven dat je misschien wat meer moet proberen te ontspannen en even met anders bezig moet gaan. Ik zag net ook een ander topic wat je vandaag geopend hebt, en zo te lezen loop je jezelf steeds meer gek te maken. Met alle controles en filmpjes in het ziekenhuis, waarbij nu niets ernstigs of buitensporig naar boven komt, zou ik even flink diep ademhalen en je focussen op iets anders. Snap dat er 1001 gevallen zijn dat er tóch wat mis is, maar volgens mij begin je wel wat door te slaan in je angst dat er wat aan de hand is.
Alle reacties Link kopieren
Hoi TO,

Hoe gaat het nu? :rose:
Alle reacties Link kopieren
Bluebelll schreef:
20-11-2020 18:20
Hoi TO,

Hoe gaat het nu? :rose:
Bedankt voor het vragen !

Goed, geen bijzonderheden :applause:
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat het goed gaat alelszz. Hoe ver ben je inmiddels?

Even iets leuks, al helemaal klaar voor de komst van de kleine meid? Kamertje al af, kleertje schoon in de kast? Heerlijk dat keutelen met die mini kleertjes, vind ik! ♡
Alle reacties Link kopieren
Lalameme schreef:
21-11-2020 10:08
Wat fijn dat het goed gaat alelszz. Hoe ver ben je inmiddels?

Even iets leuks, al helemaal klaar voor de komst van de kleine meid? Kamertje al af, kleertje schoon in de kast? Heerlijk dat keutelen met die mini kleertjes, vind ik! ♡
Ik ben nu 35+2 en als de baby blijft zitten word ik ingeleid met 38 weken!

Zeker, vrijwel alles ligt al klaar 😁 alleen de kinderwagen is er nog niet, ben er nog steeds niet over uit welke het gaat worden. maar zo schattig al die kleine sokjes en zo 😁

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven