Zwanger
alle pijlers
Thuis of in het ziekenhuis bevallen?
zondag 27 oktober 2024 om 07:15
Goedemorgen allemaal! Ik loop al jaren mee op dit forum maar ik kom niet meer in mijn oude account, helaas.
Zoals de titel zegt, thuis of in het ziekenhuis bevallen?
Bij mijn vorige bevalling (de eerste), was dat in het ziekenhuis omdat ik dit zelf wilde. Het idee van artsen dichtbij leek mij veiliger voor mij en de baby.
Nu heb ik al een kind rondlopen natuurlijk en heb ik het idee dat een thuisbevalling ‘makkelijker’ zou zijn.
Ik heb al veel op Google opgezocht maar ik denk toch dat ik liever ervarings verhalen hoor. Dit mogen uiteraard ook horror verhalen zijn, ik wil me echt goed voorbereiden.
Mocht het van belang zijn; het dichtstbijzijnde ziekenhuis die bevallingen doet is 20 minuten rijden. Het ziekenhuis wat hier om de hoek zit doet geen bevallingen meer. Ik moet nog even navragen of dit in geval van spoed ook zo is.
Alvast bedankt voor alle reacties!
Zoals de titel zegt, thuis of in het ziekenhuis bevallen?
Bij mijn vorige bevalling (de eerste), was dat in het ziekenhuis omdat ik dit zelf wilde. Het idee van artsen dichtbij leek mij veiliger voor mij en de baby.
Nu heb ik al een kind rondlopen natuurlijk en heb ik het idee dat een thuisbevalling ‘makkelijker’ zou zijn.
Ik heb al veel op Google opgezocht maar ik denk toch dat ik liever ervarings verhalen hoor. Dit mogen uiteraard ook horror verhalen zijn, ik wil me echt goed voorbereiden.
Mocht het van belang zijn; het dichtstbijzijnde ziekenhuis die bevallingen doet is 20 minuten rijden. Het ziekenhuis wat hier om de hoek zit doet geen bevallingen meer. Ik moet nog even navragen of dit in geval van spoed ook zo is.
Alvast bedankt voor alle reacties!
dinsdag 12 november 2024 om 19:46
En dat ik anders een kindje minder in huis zou hebben?Glutenvrijer schreef: ↑12-11-2024 10:17En dat is natuurlijk waar het uiteindelijk om gaat: als het ziekenhuis voor jou beter was, moest je daar gewoon ook zijn. Mijn ervaring is dat de onderbouwing die je daarvoor geeft, niet altijd klopt. Misschien is het dan gewoon beter niet zo’n onderbouwing te zoeken, en het te houden bij waar het echt om ging: dat jij in het ziekenhuis beter los kon laten.
Klein detail hoor.
dinsdag 12 november 2024 om 21:37
Dat sla ik niet over, ik ben blij dat ze in het ziekenhuis was en het kind nog leeft. Maar dat wil toch niet zeggen dat je verdere dingen kan noemen die niet kloppen en anderen bang maken?Goudglitter schreef: ↑12-11-2024 19:35Je slaat even het stuk over dat baby gelijk medische zorg heeft gekregen na de geboorte die de baby thuis niet had kunnen ontvangen.
Dat kan dus een groot verschil maken in de levenskwaliteit van het hele verdere leven van de baby.
- Hartslag wordt thuis niet gemonitord - zeker wel
- Het wordt thuis een bloedbende - hoeft absoluut niet en je ruimt het ook niet zelf op
- De verloskundige zou niet op tijd zijn - thuis hoeven ze niet naar 3 kamers te rennen voor 3 bevallingen.
dinsdag 12 november 2024 om 21:52
Volgens mij zei ik dat ik niet wist of dat thuis gebeurde, dat IK blij was dat ik die bende niet thuis had, en of je verloskundige er de gehele tijd bij kan zijn is ook afwachten hoeveel partussen er op dat moment zijn en hoe ze het inschatten.
Ik maak niemand bang, ik vertel mijn beleving.
Ieder mag zijn eigen keuze maken, en ik vind het helemaal fijn voor de mensen die thuis bevallen en daar gelukkig mee zijn.
Maar wil je niet net doen of mijn gedachten en gevoel toen niet waar waren?
Voor een ander zullen ze onzinnig lijken, maar dit was wat ik dacht en voelde.
Jij denkt anders. Helemaal prima.
Ik ben blij met mijn keuze toen. En misschien was thuis net zo gemakkelijk, schoon, vol zorg geweest.
Ik weet alleen dat ik bij de bevallingen dacht wat ik dacht. En ik ontzettend dankbaar ben dat er een gyneacoloog en team kinderartsen binnen handbereik waren bij het ene kind dat niet gelanceerd werd.
Ik maak niemand bang, ik vertel mijn beleving.
Ieder mag zijn eigen keuze maken, en ik vind het helemaal fijn voor de mensen die thuis bevallen en daar gelukkig mee zijn.
Maar wil je niet net doen of mijn gedachten en gevoel toen niet waar waren?
Voor een ander zullen ze onzinnig lijken, maar dit was wat ik dacht en voelde.
Jij denkt anders. Helemaal prima.
Ik ben blij met mijn keuze toen. En misschien was thuis net zo gemakkelijk, schoon, vol zorg geweest.
Ik weet alleen dat ik bij de bevallingen dacht wat ik dacht. En ik ontzettend dankbaar ben dat er een gyneacoloog en team kinderartsen binnen handbereik waren bij het ene kind dat niet gelanceerd werd.
dinsdag 12 november 2024 om 22:22
Verloskundigen monitoren thuis ook de hartslag en kunnen ook een knip zetten en een pasgeboren baby zuurstof geven. De bevalling die je gehad hebt, klinkt heel ingrijpend, maar tenzij er nog meer speelde dan je al beschreven hebt, niet als een bevalling waarvoor een vk thuis niet ook snel kan ingrijpen.
dinsdag 12 november 2024 om 22:34
Bij de eerste wilde ik in het ziekenhuis bevallen maar mocht ook niet thuis bevallen omdat het overgrote gedeelte van de eerste bevallingen alsnog eindigt in het ziekenhuis volgens mijn verloskundige.
Bij de tweede was ik medisch want de p-lijn boog af.
Bij de derde wilde ik graag thuis in een bevalbad maar toen kreeg mijn man lichtelijk een paniekaanval. die zag dat helemaal niet zitten. Puntje bij paaltje braken mijn vliezen en kreeg ik geen weeen en was ik wederom medisch.
Ik weet dus helaas niet hoe het is om thuis te bevallen.
Bij de tweede was ik medisch want de p-lijn boog af.
Bij de derde wilde ik graag thuis in een bevalbad maar toen kreeg mijn man lichtelijk een paniekaanval. die zag dat helemaal niet zitten. Puntje bij paaltje braken mijn vliezen en kreeg ik geen weeen en was ik wederom medisch.
Ik weet dus helaas niet hoe het is om thuis te bevallen.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Ok, ik word een probleem.
dinsdag 12 november 2024 om 22:35
Bevalling zelf was totaal niet ingrijpend.
Ze hebben alle paniek fantastisch bij me weggehouden.
En misschien had een verloskundige dat gekund.
Van mijn man en de kinderarts heb ik achteraf anders begrepen. Maar ik was er niet bij.
Dus misschien heb je helemaal gelijk.
Ik ben heel blij dat we het niet hebben hoeven uitvinden.
Ze hebben alle paniek fantastisch bij me weggehouden.
En misschien had een verloskundige dat gekund.
Van mijn man en de kinderarts heb ik achteraf anders begrepen. Maar ik was er niet bij.
Dus misschien heb je helemaal gelijk.
Ik ben heel blij dat we het niet hebben hoeven uitvinden.
dinsdag 12 november 2024 om 22:38
Ik woon in het buitenland waar een thuisbevalling niet echt normaal is dus gewoon voor het ziekenhuis gegaan, net als 90% van de mensen hier.
Maar.. door alle verhalen die je leest over "als je naar het ziekenhuis gaat, stoppen de weeën, je zit niet meer in je bubbel etc" was ik dus heel bang dat ik naar het ziekenhuis ging en het zou stoppen. Ben bij de eerste best laat naar het ziekenhuis gegaan. Met vrij heftige weeën 20 minuten in de auto. (Elke 4 minuten) Hier heb je geen verloskundige die thuis kijkt hoe ver je bent. Ik had dus al 5 cm en 3.5 uur later was zij er. Persweeën kwamen niet opgang dus was 1.5 uur aan het persen en kwam hij zonder knip maar met de kiwi en waren we heel blij dat ik aan het ctg lag. De baby moest eruit.
De tweede keer was ik dus beter voorbereid en ben ik veel eerder gegaan. Niet met hele sterke weeën in de auto en had pas 2-3 cm.. de weeën kwamen ook redelijk snel, om de 5 minuten maar waren echt nog goed te doen. en toch was hij er 1.5 uur later al, drie keer persen en in bad bevallen. ( ze wilden mij nu wel naar huis sturen en dachten dat de baby pas 9 uur later zou komen )
Ik zou willen dat ik bij de eerste niet zo bang was geweest dat de weeën zouden stoppen.
Maar ik vond 20 minuten in de auto bij de eerste vreselijk en bij de tweede echt geen probleem..
Dus als je met spoed naar het ziekenhuis moet en je zit in de laatste fase van de bevalling.. dan lijkt mij dat echt vreselijk en zijn die 20 minuten lang..
En ik vond het heel fijn dat ik in het ziekenhuis in mijn bubbel zat en onze dochter in goede handen was. Niet dat we daar ook nog over moesten nadenken. Als we thuis waren bevallen en zij was er ook geweest, had ik toch minder in mijn bubbel gezeten. Ook al sliep ze..
Edit: ook was bij mij zeker de verloskundige te laat gekomen als we thuis waren geweest.
Het ging echt binnen een uur van 3 naar persweeën en de gynaecoloog in het ziekenhuis kwam al te laat. De verloskundige kwam net op tijd omdat mijn man hun riep.. ik wilde pijnstillers omdat ik niet verwachtte deze pijn nog langer vol te houden. Niet wetende dat ik al bij 10 cm was hier is het normaal vanaf 5 cm een ctg te hebben tijdens de bevalling. Bij de eerste kreeg ik die dus om. Bij de tweede, aangezien ik nog bij die 3 cm zat, wilden ze die eerst doen toen mijn man de verloskundige riep. Nooit omgekeken want ja toen was de baby eral.
En de gynaecoloog zat daarna te klagen dat ze te laat was geroepen.
Maar.. door alle verhalen die je leest over "als je naar het ziekenhuis gaat, stoppen de weeën, je zit niet meer in je bubbel etc" was ik dus heel bang dat ik naar het ziekenhuis ging en het zou stoppen. Ben bij de eerste best laat naar het ziekenhuis gegaan. Met vrij heftige weeën 20 minuten in de auto. (Elke 4 minuten) Hier heb je geen verloskundige die thuis kijkt hoe ver je bent. Ik had dus al 5 cm en 3.5 uur later was zij er. Persweeën kwamen niet opgang dus was 1.5 uur aan het persen en kwam hij zonder knip maar met de kiwi en waren we heel blij dat ik aan het ctg lag. De baby moest eruit.
De tweede keer was ik dus beter voorbereid en ben ik veel eerder gegaan. Niet met hele sterke weeën in de auto en had pas 2-3 cm.. de weeën kwamen ook redelijk snel, om de 5 minuten maar waren echt nog goed te doen. en toch was hij er 1.5 uur later al, drie keer persen en in bad bevallen. ( ze wilden mij nu wel naar huis sturen en dachten dat de baby pas 9 uur later zou komen )
Ik zou willen dat ik bij de eerste niet zo bang was geweest dat de weeën zouden stoppen.
Maar ik vond 20 minuten in de auto bij de eerste vreselijk en bij de tweede echt geen probleem..
Dus als je met spoed naar het ziekenhuis moet en je zit in de laatste fase van de bevalling.. dan lijkt mij dat echt vreselijk en zijn die 20 minuten lang..
En ik vond het heel fijn dat ik in het ziekenhuis in mijn bubbel zat en onze dochter in goede handen was. Niet dat we daar ook nog over moesten nadenken. Als we thuis waren bevallen en zij was er ook geweest, had ik toch minder in mijn bubbel gezeten. Ook al sliep ze..
Edit: ook was bij mij zeker de verloskundige te laat gekomen als we thuis waren geweest.
Het ging echt binnen een uur van 3 naar persweeën en de gynaecoloog in het ziekenhuis kwam al te laat. De verloskundige kwam net op tijd omdat mijn man hun riep.. ik wilde pijnstillers omdat ik niet verwachtte deze pijn nog langer vol te houden. Niet wetende dat ik al bij 10 cm was hier is het normaal vanaf 5 cm een ctg te hebben tijdens de bevalling. Bij de eerste kreeg ik die dus om. Bij de tweede, aangezien ik nog bij die 3 cm zat, wilden ze die eerst doen toen mijn man de verloskundige riep. Nooit omgekeken want ja toen was de baby eral.
En de gynaecoloog zat daarna te klagen dat ze te laat was geroepen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in