Tweeling in stuit

18-09-2018 22:19 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben op dit moment 33 weken zwanger van een tweeling. Nu liggen de jongens al een week of 5 beide in stuit. Uiteraard kunnen ze nog draaien (al wordt de kans steeds kleiner). Maar ik ben me toch al aan het voorbereiden op het feit dat ze beiden zo blijven liggen.

Ik heb er al heel wat over gelezen op het internet en ik lees eigenlijk overal dat een stuitbevalling (beide babies) niet wordt gedaan. In een gesprek met mijn gynaecoloog heeft hij echter aangegeven dat ik zelf mag kiezen tussen een gewone bevalling en een keizersnede. Nu was ik hierdoor wel verrast waardoor ik toch ben gaan twijfelen. Een gewone bevalling heeft meer voordelen voor mij, als in kleinere kans op complicaties en een sneller herstel. Een KS geeft minder kans op complicaties bij de tweeling. Een sneller herstel en korter verblijf in het ziekenhuis heeft echter weer grote voordelen, vooral bij de verzorging van een tweeling.

Ik neig toch wel meer naar een ks, maar toch zit er nog wel twijfel bij me. Vooral de nasleep zie ik tegen op. Mijn gyn gaf echter wel aan dat ik voor een dubbele stuitbevalling gemotiveerd moet zijn, terwijl ik dus behoorlijk twijfel. Ook de informatie die ik op het internet lees maakt mij onzekerder over een natuurlijke bevalling(aangezien er dus gynaecologen zijn die een natuurlijke bevalling in dit geval sowieso geen optie vinden) Nog meer mensen die voor deze keuze hebben gestaan? En zijn er toevallig nog meer mensen met een tweeling in stuit en welke keuze heb jij gemaakt?
Is het je eerste bevalling? Zo ja, dan zou ik kiezen voor een keizersnede.
Alle reacties Link kopieren
Fragolisa schreef:
18-09-2018 22:21
Is het je eerste bevalling? Zo ja, dan zou ik kiezen voor een keizersnede.
Ja het is inderdaad mijn eerste bevalling!
Alle reacties Link kopieren
Ja hier een tweeling die in stuit lag. Omdat het mijn eerste bevalling was wilde de gynaecoloog geen risico nemen en moest ik een geplande keizersnede.
Ik wil je 1 tip meegeven, vraag de anesthesist om liggend op je zij de ruggenprik te krijgen. Omdat je tweelingbuik zo dik is kun je slecht vooroverbuigen, zoals gewoonlijk, en is de kans op zeer pijnlijk misprikken bij vooroverbuigen nogal groot.Bij liggen is de ruimte tussen de wervels veel beter en gaat het prikken wel goed.
De verplichting tot keizersnede vond ik jammer, maar de gezondheid en veiligheid van mijn kindjes ging voor alles.

Heel veel succes en vooral heel veel genieten.
Op díé fiets!
Oei, wat stelt de gyn je voor een moeilijke keus. Maar eerlijk gezegd vraag ik mij af of de nasleep van een eerste dubbele stuitbevalling niet net zo lang is als van een keizersnede...

Vergeet niet dat het je eerste kindjes zijn, er standaard wordt ingeknipt en bij dreigend zuurstoftekort de vacuüm en/of tang niet geschuwd wordt (begrijpelijk) maar niet bevordelijk voor je herstel/snel op de been zijn.

Ikzelf zou een zuurstofgebrek bij één van de kinderen nooit vergeven. Daarnaast veel vaginale stuitbevallingen eindigden alsnog op de OK na uren weeën opvangen, dubbel zo vermoeiend...

Sterkte met je keuze, ik wens je twee gezonde ventjes toe :cheer2: én een goede bevalling!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij mijn eerste een stuitbevalling gehad en dat ging prima, ik kijk er met een goed gevoel op terug. Maar met een tweeling zou ik het niet aandurven. Zoveel extra complicaties mogelijk, nee ik zou voor een keizersnee kiezen.
Ik ben verbaasd dat je de keuze krijgt.
In mijn geval was een vaginale bevalling echt geen optie. En maar goed ook, want het risico voor de kinderen is (te) groot. Een keizersnede dus.

Overigens is de kans heel erg klein dat ze nog gaan draaien dus bereid je vast voor. Veel succes!
Ik snap niet zo goed wat er moeilijk aan is. Ik vind bij 1 baby in stuit al dat de natuurlijke bevalling overrated is. Maar bij 2 in een stuit snap ik niet dat je natuurlijke bevalling overweegt.

Het gaat er toch om dat de kinderen er heel uitkomen?
En ik heb 2 kinderen en 2 keizersnede's gehad.

Leuk is het niet maar het parese armpje van kind en de volledige ruptuur van de buurvrouw met stuitbevalling was een goed voorbeeld van wat ik niet wilde.

Ik ken alleen stuitbevallingen waarbij complicaties en het altijd een moeizame bevalling werd.

Lijkt me bij een tweeling helemaal veel kans op problemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan voor een keizersnede.
Alle reacties Link kopieren
Niet lullig bedoeld hoor maar als dit je eerste bevalling is weet je natuurlijk nog helemaal niet hoe een bevalling voelt, laat staan een stuitbevalling en laat staan een tweeling stuitbevalling!

Ik zou echt direct voor die keizersnee gaan dan nog een keer de hel van een stuitbevalling moeten doorstaan en weer meemaken hoe mijn kind levensloos is geboren en ze erg lang bezig zijn geweest met reanimeren.

Je bent nu alleen maar bezig met de voordelen voor jezelf ipv de voordelen voor je kinderen.
Ik ben nog nooit zwanger geweest of bevallen, dus bepaal zelf maar hoe waardevol je mijn inbreng vindt. :proud:

Ik ben wel bij de bevallingen van mijn tweelingzus geweest en heb er veel (misschien wel teveel) over gelezen. En mijn moeder heeft me er heel veel over vertelt. Mijn innerlijke stem roept heel hard: NEE. Gevaarlijk. De kans op complicaties is te groot.

Bevallen van een tweeling is al bijzonder genoeg, laat staan een dubbele stuitbevalling. Ik moet er persoonlijk in ieder geval niet aan denken. Een keizersnede ook niet hoor, horror lijkt me dat. Maar voor de baby’s is dat het meest veilig volgens mij. Ik zou altijd kiezen voor datgene wat het minst risicovol is voor de baby’s.
Alle reacties Link kopieren
Wel een tweeling, maar niet in stuit-ligging, volgens mij. Wij hadden niet echt een keuze. De tweeling is in Engeland geboren en daar drong men erg aan op een keizersnede (een-eiige tweeling) ivm blood-to-blood transfusion. Dat is een ernstige complicatie die kan optreden bij de tweeling waarin de afvalstoffen van de ene plots in de bloedbaan van de andere terechtkomen.

Mijn partner was zelfs met een keizersnede na 2 dagen al weer op de been.

Betreft het bij jullie een een-eiig of een twee-eiige tweeling?
daddy_gijs wijzigde dit bericht op 18-09-2018 23:31
10.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
18-09-2018 23:18
En ik heb 2 kinderen en 2 keizersnede's gehad.

Leuk is het niet maar het parese armpje van kind en de volledige ruptuur van de buurvrouw met stuitbevalling was een goed voorbeeld van wat ik niet wilde.

Ik ken alleen stuitbevallingen waarbij complicaties en het altijd een moeizame bevalling werd.

Lijkt me bij een tweeling helemaal veel kans op problemen.
Ik bedoel absoluut niet dat TO voor een stuitbevalling moet gaan, maar ik wil wel een tegengeluid geven op jouw ervaring van complicaties en een moeizame bevalling. Ik ben namelijk probleemloos bevallen van mijn 4.5 kilo zoon in stuit. Dus het kan ook prima gaan. Mijn voordeel was wel dat ik lang en breed gebouwd ben en dus geen smal bekken.

Ik heb mijn stuitbevalling ook niet als heel zwaar ervaren. Maar goed, geen ervaring met een hoofdliggingsbevalling, dus geen vergelijkingsmateriaal.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, hier natuurlijk bevallen van een tweeling (was de beste keuze, lang verhaal), maar dat kon alleen omdat de onderste baby goed lag. De 2e is uiteindelijk in volkomen stuit geboren en zowel voor mij als voor hem was dat best pittig. Hij moest toen nog terugkomen met 3 maanden voor een echo van z'n heupen (heupdysplasie) maar daar was gelukkig niks aan de hand. Ik ga je niet verder vermoeien met mijn traumatische ervaringen want de gyn zal heus weten wat hij doet en voorstelt maar ik zou er niet aan beginnen als ik jou was. Heel veel succes!
chrissiefur wijzigde dit bericht op 18-09-2018 23:33
Reden: Hele kromme zin
2.39% gewijzigd
Ik zou er niet aan beginnen, en zeker niet bij een eerste bevalling. En ik ben een voorstander van via de natuurlijke weg bevallen. Ik heb trouwens twee kinderen vaginaal op de wereld gezet. Ze lagen niet eens in stuit, en het was al loeizwaar!
anoniem_63861b4f1669c wijzigde dit bericht op 18-09-2018 23:34
30.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zou geen risico's nemen en voor een keizersnee gaan.. mijn kind en ik hadden beide complicaties bij mijn eerste bevalling in het tijdperk dat alles nog natuurlijk moest gaan.. ik had met een keizersnee veel sneller hersteld en mijn kind had zonder complicaties op de wereld gekomen..

Snap eerlijk gezegd jouw gynaecoloog niet!
Christiana schreef:
18-09-2018 23:34
mijn kind en ik hadden beide complicaties bij mijn eerste bevalling in het tijdperk dat alles nog natuurlijk moest gaan.. ik had met een keizersnee veel sneller hersteld en mijn kind had zonder complicaties op de wereld gekomen..
En dit!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle berichten! Het bevestigd wat ik eigenlijk zelf ook wel wist en dat is dat een KS veiliger is in deze situatie. Was alleen erg verbaasd dat ik überhaupt de keuze kreeg waardoor ik weer ging twijfelen. Laat ik voorop stellen dat de gezondheid van de kinderen het belangrijkste is, maar ik vind een KS toch ook erg spannend en eng. Ben wel bang voor complicaties waardoor ik zelf niet goed voor ze zou kunnen zorgen. Toch denk ik dat een KS wel het beste is en dat denkt mijn vriend ook.
Alle reacties Link kopieren
ClaireSophie schreef:
18-09-2018 22:40
Oei, wat stelt de gyn je voor een moeilijke keus. Maar eerlijk gezegd vraag ik mij af of de nasleep van een eerste dubbele stuitbevalling niet net zo lang is als van een keizersnede...

Vergeet niet dat het je eerste kindjes zijn, er standaard wordt ingeknipt en bij dreigend zuurstoftekort de vacuüm en/of tang niet geschuwd wordt (begrijpelijk) maar niet bevordelijk voor je herstel/snel op de been zijn.

Ikzelf zou een zuurstofgebrek bij één van de kinderen nooit vergeven. Daarnaast veel vaginale stuitbevallingen eindigden alsnog op de OK na uren weeën opvangen, dubbel zo vermoeiend...

Sterkte met je keuze, ik wens je twee gezonde ventjes toe :cheer2: én een goede bevalling!
Bij een stuit? Hoe wil je dat doen dan?
Een bevalling an sich is al loeizwaar, ja ik weet het, er zijn uitzonderingen. Maar in jou geval zou ik echt gaan voor de keizersnede.

De complicaties zijn echt te groot, waarschijnlijk zul je toch in alle spoed, na tig uur weeën en een uur persen dus geen energie meer over, een keizersnede moeten ondergaan.
Alle reacties Link kopieren
daddy_gijs schreef:
18-09-2018 23:28
Wel een tweeling, maar niet in stuit-ligging, volgens mij. Wij hadden niet echt een keuze. De tweeling is in Engeland geboren en daar drong men erg aan op een keizersnede (een-eiige tweeling) ivm blood-to-blood transfusion. Dat is een ernstige complicatie die kan optreden bij de tweeling waarin de afvalstoffen van de ene plots in de bloedbaan van de andere terechtkomen.

Mijn partner was zelfs met een keizersnede na 2 dagen al weer op de been.

Betreft het bij jullie een een-eiig of een twee-eiige tweeling?
Is dat hetzelfde als ttts? Mijn tweeling heeft eigen placenta en vruchtzak, dus daar hebben wij geen risico op.
Ik heb stuit bij nr 1 gehad en nr 2 is met ks gehaald. Stuit heb ik ook heel lang urineverlies van gehad en bekkenpijn. Besef wel dat 1 stuit al erg zwaar is laat staan dat je het nog een keer moet doen. Onze dochter bleek later ook een nekspier gescheurd te hebben. Keizersnede was ook pittig en pijnlijk.
Ik zou voor ks kiezen omdat als het niet lukt, of nr2 niet dan heb je beide...
Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Moet zeggen dat ik zelf ook liever had gehad dat hij had gezegd dat het een keizersnede werd, want doordat er dan een keuze ligt begin je toch na te denken. Maar de eensgezindheid hier geeft me even het laatste zetje wat ik nodig had.
Alle reacties Link kopieren
Mijn tweelingkeizersnee (één baby in stuit) was een relatief fluitje van een cent, ook qua herstel. Dat was volgens mij vooral omdat het super rustig was, babies meteen bij me, want gepland en niks geks. De kans op natuurlijk beginnen en met keizersnee eindigen (al dan niet nadat er al een geboren is) was iets van tachtig procent vertelde de gyn, en dat is dan dus meteen met een spoedkeizersnee, moeizamer herstel en babies niet meteen bij je. Makkelijke keuze voor mij!
Go green, fuck a vegetarian

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven