Verkorte bmhals: pessarium?

11-11-2019 18:39 15 berichten
Wie heeft ervaring met een pessarium of progesteron om vroeggeboorte te voorkomen?

Mijn situatie: 22 weken, baarmoederhals 24 mm. Ze hebben me gevraagd mee te doen aan een studie waarbij ze je óf een pessarium geven óf progesteron tabletten..... wat zou het beste zijn?

Iemand ervaring??
anoniem_6474880a5208b wijzigde dit bericht op 11-11-2019 19:19
0.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
24 cm?!?!

Ik hoop dat je mm bedoeld?

Over wat het beste is kan natuurlijk niemand je adviseren. Daar is het een studie voor. Aan het einde van die studie komt er pas een advies uit.
Pergamon schreef:
11-11-2019 18:45
24 cm?!?!

Ik hoop dat je mm bedoeld?

Over wat het beste is kan natuurlijk niemand je adviseren. Daar is het een studie voor. Aan het einde van die studie komt er pas een advies uit.
Haha, excuus ik bedoelde milimeter.

Graag zou ik toch ervaringen van vrouwen lezen... ;)
Ik heb deze keer ook meegedaan met een studie. Ik kom er ook voor in aanmerking, maar heb geweigerd. Dit is mijn vierde zwangerschap en in het verleden veel metingen gehad en nooit een lange baarmoederhals gehad. Ik ben ook nooit te vroeg bevallen tot nu toe.

Als het je eerste zwangerschap is zou ik het bespreken met je gynaecoloog en het nog eens nameten. Soms is hij ineens een halve cm langer ( is normaal en geen foute meting)
Marloesjuh51 schreef:
11-11-2019 19:03
Ik heb deze keer ook meegedaan met een studie. Ik kom er ook voor in aanmerking, maar heb geweigerd. Dit is mijn vierde zwangerschap en in het verleden veel metingen gehad en nooit een lange baarmoederhals gehad. Ik ben ook nooit te vroeg bevallen tot nu toe.

Als het je eerste zwangerschap is zou ik het bespreken met je gynaecoloog en het nog eens nameten. Soms is hij ineens een halve cm langer ( is normaal en geen foute meting)
Bedankt voor t delen van je ervaring.
Hier de 2e zwangerschap. Heb een dochter die ik heb voldragen tot 40+5 weken. Bij haar had ik met 16w 44mm, 20w 36mm, en met 28w 7mm met funneling. Toen bedrust gehouden, ze is gelukkig blijven zitten.

Deze zwangerschap gemeten met 20 weken: 27 mm, nu dus 22 weken en 24mm...

Heb ook een afwijking aan mijn baarmoeder, had een dik septum in de bm zitten, die voor t grootste gedeelte wel verwijderd is.
Babydonthurtme schreef:
11-11-2019 19:18
Bedankt voor t delen van je ervaring.
Hier de 2e zwangerschap. Heb een dochter die ik heb voldragen tot 40+5 weken. Bij haar had ik met 16w 44mm, 20w 36mm, en met 28w 7mm met funneling. Toen bedrust gehouden, ze is gelukkig blijven zitten.

Deze zwangerschap gemeten met 20 weken: 27 mm, nu dus 22 weken en 24mm...

Heb ook een afwijking aan mijn baarmoeder, had een dik septum in de bm zitten, die voor t grootste gedeelte wel verwijderd is.
Ik zou bespreken wat de gyn verstandig vindt. Ik heb bij drie kinderen bedrust gehad ivm wee activiteit en dus een verkorte baarmoederhals. Maar nu zonder vroegtijdige weeen is hij dus ook kort.

Ik heb aangegeven dat ik deze zwangerschap wel weer ga liggen mocht het nodig zijn.ik vind dat er nog best wat risico’s zitten aan een pessarium.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ervaring met een vroeggeboorte bij 21 weken ivm cervixinsufficientie.
De 2 zwangerschappen daarna heb ik beide keren een preventieve cerclage (dus geen pessarium), progesteron spuiten en antibiotica gehad.
Dit heb ik zelf aangegeven zo te willen.

Wat heeft je gyn gezegd wat het beleid tijdens deze zwangerschap zou zijn ivm je voorgeschiedenis? Alleen metingen?
eenhoornn schreef:
11-11-2019 20:29
Ik heb ervaring met een vroeggeboorte bij 21 weken ivm cervixinsufficientie.
De 2 zwangerschappen daarna heb ik beide keren een preventieve cerclage (dus geen pessarium), progesteron spuiten en antibiotica gehad.
Dit heb ik zelf aangegeven zo te willen.

Wat heeft je gyn gezegd wat het beleid tijdens deze zwangerschap zou zijn ivm je voorgeschiedenis? Alleen metingen?
Vreselijk dat je je eerste kindje bent verloren!
De gyn heeft idd als beleid vastgesteld dat ik extra metingen zou krijgen en op basis daarvan handelen.
Alle reacties Link kopieren
Babydonthurtme schreef:
11-11-2019 20:52
Vreselijk dat je je eerste kindje bent verloren!
De gyn heeft idd als beleid vastgesteld dat ik extra metingen zou krijgen en op basis daarvan handelen.
Ok, en mag je zelf kiezen bij dit onderzoek?
eenhoornn schreef:
11-11-2019 21:37
Ok, en mag je zelf kiezen bij dit onderzoek?
Volgens mij niet ( als je deelneemt tenminste) ik begreep zelfs dat je een placebo zou kunnen krijgen.

Daarom zou ik overleggen met de gyneacoloog en als hij iets verstandig acht dat opvolgen en niet deelnemen aan een onderzoek waarin je eventueel een placebo krijgt.
Marloesjuh51 schreef:
11-11-2019 21:39
Volgens mij niet ( als je deelneemt tenminste) ik begreep zelfs dat je een placebo zou kunnen krijgen.

Daarom zou ik overleggen met de gyneacoloog en als hij iets verstandig acht dat opvolgen en niet deelnemen aan een onderzoek waarin je eventueel een placebo krijgt.
Nee, je krijgt geen placebo. Je krijgt óf utrogestan (progesteron) óf een pessarium.

Ik ben van plan eerst aan gyn te vragen wat hun normale beleid is en of ik daar ook voor in aanmerking kom als ik niet deelneem aan de studie.
Volgens protocol heb ik nergens "recht op" aangezien ik nog nooit een vroeggeboorte heb meegemaakt.
Babydonthurtme schreef:
11-11-2019 21:59
Nee, je krijgt geen placebo. Je krijgt óf utrogestan (progesteron) óf een pessarium.

Ik ben van plan eerst aan gyn te vragen wat hun normale beleid is en of ik daar ook voor in aanmerking kom als ik niet deelneem aan de studie.
Volgens protocol heb ik nergens "recht op" aangezien ik nog nooit een vroeggeboorte heb meegemaakt.
Oké dus 1 van de twee. Ik kreeg te horen van de gyneacoloog dat ik ook een placebo kon krijgen. Misschien is het een ander onderzoek/ ziekenhuis

Ik kreeg bij mijn tweede vroegtijdige weeen met 17 weken. Toen kreeg ik inderdaad ook niets, omdat ik hiervoor nooit een vroeggeboorte heb gehad. Maar zelfs deze , ook al was het met liggen bleef zitten totdat ik ingeleid werd.

Dus bij de vierde heb ik er wel vertrouwen in en krijg ik af en toe een meting. Maar ik heb ook bij alle drie geen funneling gehad en de ontsluiting ging altijd vrij moeizaam.

Succes met je keuze, ik snap dat het lastig is! Bij mij heeft een gesprek erover enorm geholpen.
Marloesjuh51 schreef:
11-11-2019 22:30
Oké dus 1 van de twee. Ik kreeg te horen van de gyneacoloog dat ik ook een placebo kon krijgen. Misschien is het een ander onderzoek/ ziekenhuis

Ik kreeg bij mijn tweede vroegtijdige weeen met 17 weken. Toen kreeg ik inderdaad ook niets, omdat ik hiervoor nooit een vroeggeboorte heb gehad. Maar zelfs deze , ook al was het met liggen bleef zitten totdat ik ingeleid werd.

Dus bij de vierde heb ik er wel vertrouwen in en krijg ik af en toe een meting. Maar ik heb ook bij alle drie geen funneling gehad en de ontsluiting ging altijd vrij moeizaam.

Succes met je keuze, ik snap dat het lastig is! Bij mij heeft een gesprek erover enorm geholpen.
Succes met je zwangerschap. Ik begrijp dat je er vertrouwen in hebt; je hebt je voorgeschiedenis aan je kant met 3 voldragen kinderen.
Mij geeft t ook moed dat ik mijn dochter uiteindelijk heb voldragen en zelfs nog overtijd liep!!

Er loopt inderdaad ook een andere studie, waarbij je ofwel progesteron óf een placebo krijgt. Echt belachelijk. Gerandomiseerde studie met controlegroep noemen ze het dan. Ik noem t liever "trick or treatment" :P
Alle reacties Link kopieren
.
susieflower wijzigde dit bericht op 12-12-2019 11:49
98.98% gewijzigd
C'est la vie
Even een update voor als mensen dit later teruglezen.

Het pessarium is geplaatst op 22 weken. Helaas kreeg ik erg last van buik en rigpijn, en is deze 2 dagen later verwijderd.
Opnieuw plaatsen lukte niet goed meer, aangezien de baarmoederhals te hoog lag en ze er niet meer goed bij konden komen. Zó balen.

Gevraagd om progesteron (utrogestan 200mg) op eigen verzoek, en gekregen. Hiermee gestart met ruim 22 weken.
Inmiddels 26 weken zwanger en met 25 weken opnieuw een cervixlengtemeting gehad, die was stabiel en dit keer zelfs iets langer gemeten op 27mm!!!!
So far so good dus. Ik merk dat de progesteron mijn buik iets rustiger houdt, tot nu toe ben ik enthousiast.
Hou geen bedrust maar doe wel kalmpjes aan.
Met 28w weer een meting.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven