Verlof

18-02-2020 07:03 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Even een vraagje want ik kom ergens niet helemaal uit. Ik ga met verlof als ik 36 weken zwanger ben. Dit betekent dus dat ik dan 4 weken zwangerschapsverlof heb en 12 weken bevallingsverlof. Maar wat gebeurd er nu als ik twee weken te laat beval? Wordt dat dan alsnog 6 weken zwangerschapsverlof en 10 weken bevallingsverlof of krijg je dan die 2 weken extra? Ik vind de 12 weken achteraf namelijk wel erg fijn psychisch gezien :lol:
Alle reacties Link kopieren
Dan schuift je verlof op
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb je altijd 12 weken verlof ookal beval je met 42 weken. Beval je met 38 weken dan heb je nog 14 weken verlof. Het kan dus alleen meer worden en niet minder.
Alle reacties Link kopieren
Arequipa schreef:
18-02-2020 07:07
Beval je met 38 weken dan heb je nog 14 weken verlof. Het kan dus alleen meer worden en niet minder.
Als je bevalt voor de uitgerekende datum, blijft de oorspronkelijke datum staan. En houd je 16 weken in totaal
Alle reacties Link kopieren
Je hebt in totaal minstens 16 weken
Dus jij hebt er 4 vooraf en dan een x-aantal na de bevalling

Websites van UWV en Rijksoverheid staat het op
Alle reacties Link kopieren
https://www.uwv.nl/particulieren/zwange ... ende-datum

Wat ik dacht klopt niet, dus even weggehaald, zie verder in het topic.
hd84 wijzigde dit bericht op 18-02-2020 14:19
41.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
HD84 schreef:
18-02-2020 07:17
https://www.uwv.nl/particulieren/zwange ... ende-datum

Je hebt recht op minimaal 10 weken na je bevalling, dus als je 6 weken van te voren met verlof gaat en later bevalt krijg je extra verlof, zie ook de link. Voor zover ik weet krijg je in de situatie die jij omschrijft geen extra verlof, als je 4 weken van te voren met verlof gaat en 2 weken na je uitgerekende datum bevalt heb je immers nog 10 weken erna.
Dit klopt niet. Wat hierboven al gezegd is klopt wel. Als je met 36 weken met verlof gaat en je bevalt precies op je uitgerekende datum, dan heb je precies 16 weken verlof (4 weken zwangerschapsverlof, 12 weken bevallingsverlof). Voor je bevallingsverlof is ja daadwerkelijke bevaldatum leidend, echter heb je wel recht op minimaal 16 weken. Mocht je eerder dan 40 weken bevallen, dan blijft de einddatum van je verlof gewoon staan en heb je dus in principe korter zwangerschapsverlof gehad, maar die dagen worden dan omgezet naar bevallingsverlof. Mocht je later bevallen, dan schuift je einddatum op, zodat je nog steeds 12 weken bevallingsverlof hebt (en dus uiteindelijk wat extra zwangerschapsverlof hebt gekregen).

Hopelijk is het zo een beetje duidelijk
Alle reacties Link kopieren
HD84 schreef:
18-02-2020 07:17
https://www.uwv.nl/particulieren/zwange ... ende-datum

Je hebt recht op minimaal 10 weken na je bevalling, dus als je 6 weken van te voren met verlof gaat en later bevalt krijg je extra verlof, zie ook de link. Voor zover ik weet krijg je in de situatie die jij omschrijft geen extra verlof, als je 4 weken van te voren met verlof gaat en 2 weken na je uitgerekende datum bevalt heb je immers nog 10 weken erna.
Dit klopt niet.

Elke dag die je later bevalt, wordt aan je verlof geplakt. Je hebt dus altijd minimaal 12 weken met baby, ook als je na de 40 weken bevalt.

Geniet van je verlof!
Alle reacties Link kopieren
HD84 schreef:
18-02-2020 07:17
https://www.uwv.nl/particulieren/zwange ... ende-datum

Je hebt recht op minimaal 10 weken na je bevalling, dus als je 6 weken van te voren met verlof gaat en later bevalt krijg je extra verlof, zie ook de link. Voor zover ik weet krijg je in de situatie die jij omschrijft geen extra verlof, als je 4 weken van te voren met verlof gaat en 2 weken na je uitgerekende datum bevalt heb je immers nog 10 weken erna.
Dit klopt niet. Als je 2 weken na de UD bevalt krijg je 2 weken extra verlof, ongeacht of je 4, 5 of 6 weken van tevoren met verlof bent gegaan. Ik dacht ook dat het zo was als HD84 beschrijft, maar ik weet inmiddels uit ervaring dat je die 2 weken extra wel krijgt! Ik had 4 weken voor UD verlof, 2 weken tussen UD en bevalling en daarna nog eens 12 weken verlof. Mijn verlof is met 2 weken verlengd, daar hoefde ik zelf trouwens niets voor aan te vragen of zo, ging allemaal vanzelf!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Haha 3 keer achter elkaar "Dit klopt niet" :P
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Maar als je met 34 weken met verlof gaat, heb je toch maar 10 weken na je bevalling?
Dat is dus echt niet altijd minimaal 12, minimaal 10 zou ik zeggen..

Edit: owja jullie antwoorden zullen slaan op de specifieke situatie van TO die dus met 36 weken met verlof wil.
Alle reacties Link kopieren
Lasvegas-84 schreef:
18-02-2020 07:53
Maar als je met 34 weken met verlof gaat, heb je toch maar 10 weken na je bevalling?
Dat is dus echt niet altijd minimaal 12, minimaal 10 zou ik zeggen..

Edit: owja jullie antwoorden zullen slaan op de specifieke situatie van TO die dus met 36 weken met verlof wil.
Je houdt minimaal 16 weken totaal, daar gaat het om
Alle reacties Link kopieren
Haha daarom kwam ik er dus ook niet uit. Maar goed als ik later beval krijg ik dus extra verlof... dat wilde ik even weten. :-D overigens verwacht niet dat ze pas met 42 weken komt maar je weet het niet hè.
Alle reacties Link kopieren
gioia82 schreef:
18-02-2020 07:34
Dit klopt niet. Als je 2 weken na de UD bevalt krijg je 2 weken extra verlof, ongeacht of je 4, 5 of 6 weken van tevoren met verlof bent gegaan. Ik dacht ook dat het zo was als HD84 beschrijft, maar ik weet inmiddels uit ervaring dat je die 2 weken extra wel krijgt! Ik had 4 weken voor UD verlof, 2 weken tussen UD en bevalling en daarna nog eens 12 weken verlof. Mijn verlof is met 2 weken verlengd, daar hoefde ik zelf trouwens niets voor aan te vragen of zo, ging allemaal vanzelf!
Wat fijn dat mijn info niet klopt! Ik ga zelf dit keer ook 4 weken van te voren met verlof en zo was het mij uitgelegd!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-02-2020 07:55
Je houdt minimaal 16 weken totaal, daar gaat het om
Dat weet ik idd wel, maar er werd een paar keer geschreven dat je minimaal 12 weken met baby hebt.
TO dus wel, maar als je met 34 weken met verlof gaat niet. :)
Alle reacties Link kopieren
Ik ging 4 weken van tevoren met verlof. Baby kwam 9 dagen te laat. Die 9 dagen kreeg ik extra bij mijn verlof.

De dagen die je baby later komt krijg je er altijd bij, ongeacht wanneer je verlof in is gegaan. (Wel zo eerlijk ook hè....)

Als je baby vroeger komt, wordt je verlof nóóit korter, je hebt altijd recht op minimaal 16 weken.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Ja daar was ik in eerste instantie ook van uit gegaan maar raakte in de war met die 16 weken totaal. Want als ik die “bonus”weken niet zou krijgen heb ik natuurlijk alsnog 16 weken verlof.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt totaal 16 weken.
Dit bestaat uit zwangerschapsverlof en bevallingsverlof.
Gerekend vanuit uitgerekende datum.
Bevallingsverlof is minimaal 10 en maximaal 12 weken.
Kies je 10 weken dan ga je 6 weken voor uitgerekende datum met verlof.
Kies je 12 weken dan ga je 4 weken voor uitgerekende datum met verlof.

Je bevallingsverlof start uiteindelijk pas na jouw bevalling.
Als TO bv 2 weken na uitgerekende datum gaat bevallen dan start daarna die 12 weken pas.

Let wel op dat als je (gedeeltelijk) in ziektewet gaat dat je verplicht vanaf 34 weken zwangerschap met verlof moet gaan en je dan maar 10 weken bevallingsverlof overhoudt.
Alle reacties Link kopieren
Het is al uitgelegd denk ik. Wilde nog even sidenote toevoegen dat als je baby moet worden opgenomen in het ziekenhuis en dit is langer dan 1 week dan krijg je er ook extra dagen bij voor alle dagen dat baby langer dan week in ziekenhuis heeft gelegen.
Alle reacties Link kopieren
Lasvegas-84 schreef:
18-02-2020 07:53
Maar als je met 34 weken met verlof gaat, heb je toch maar 10 weken na je bevalling?
Dat is dus echt niet altijd minimaal 12, minimaal 10 zou ik zeggen..

Edit: owja jullie antwoorden zullen slaan op de specifieke situatie van TO die dus met 36 weken met verlof wil.
Klopt wat je zegt. Ik was inderdaad specifiek van TO haar situatie uitgegaan.
Due-scimmie schreef:
18-02-2020 08:10
Het is al uitgelegd denk ik. Wilde nog even sidenote toevoegen dat als je baby moet worden opgenomen in het ziekenhuis en dit is langer dan 1 week dan krijg je er ook extra dagen bij voor alle dagen dat baby langer dan week in ziekenhuis heeft gelegen.
Maar die ene week gaat pas vanaf de uitgerekende datum in. Voor mijn premature baby heb ik geen extra verlof gekregen.

Houd er ook rekening mee, dat je met 34 weken met verlof moet als deels ziekgemeld bent.
Alle reacties Link kopieren
HD84 schreef:
18-02-2020 07:17
https://www.uwv.nl/particulieren/zwange ... ende-datum

Je hebt recht op minimaal 10 weken na je bevalling, dus als je 6 weken van te voren met verlof gaat en later bevalt krijg je extra verlof, zie ook de link. Voor zover ik weet krijg je in de situatie die jij omschrijft geen extra verlof, als je 4 weken van te voren met verlof gaat en 2 weken na je uitgerekende datum bevalt heb je immers nog 10 weken erna.
Dit is foute informatie. Als je later bevalt, krijg je gewoon langer verlof. Ik beviel met 41w3d dus heb 8 werkdagen extra verlof gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Begrijp ik het zo goed:

Wie vier weken voor de uitgerekende datum met verlof gaat en één week na de uitgerekende datum bevalt, heeft in totaal zeventien weken zwangerschapsverlof (vier ervoor, dertien erna).

Wie zes weken voor de uitgerekende datum met verlof gaat en één week na de uitgerekende datum bevalt, heeft in totaal ook zeventien weken zwangerschapsverlof (zes ervoor, elf erna).
Geen motto
Alle reacties Link kopieren
emanina schreef:
18-02-2020 12:55
Begrijp ik het zo goed:

Wie vier weken voor de uitgerekende datum met verlof gaat en één week na de uitgerekende datum bevalt, heeft in totaal zeventien weken zwangerschapsverlof (vier ervoor, dertien erna).

Wie zes weken voor de uitgerekende datum met verlof gaat en één week na de uitgerekende datum bevalt, heeft in totaal ook zeventien weken zwangerschapsverlof (zes ervoor, elf erna).
Klopt. Het kan simpeler:
- iedereen heeft recht op 16 weken
- iedereen die na de uitgerekende datum bevalt, krijgt die tijd erbij

Hoeveel voor en hoeveel na, dat doet er niet zo toe.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Of nog eenvoudiger
Vanaf moment van je bevalling heb je nog 12 weken (bij 4 weken vooraf)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven