Wanneer mensen inlichten over geboorte/bevalling

01-11-2019 10:21 64 berichten
Ik ben in januari uitgerekend van onze eerste. Vriend en ik zijn nu onder andere aan het nadenken over wensen rondom de bevalling/geboorte

Ik wil graag in het ziekenhuis gaan bevallen. Je weet natuurlijk nooit van te voren hoe een bevalling precies gaat verlopen, hoe lang van huis zullen zijn enzovoort.

Het lijkt mij heel fijn om na de bevalling even met zin drietjes in een bubbel te blijven. Dat ik mij bijvoorbeeld eerst even kan douchen/opfrissen voordat er mensen over de vloer komen. Zoals (schoon) ouders, broers zussen enzovoort. Of misschien zelfs wel pas als we thuis zijn mochten we snel naar huis mogen

Waar ik benieuwd naar ben is jullie ervaring.
Wanneer hebben jullie mensen ingelicht over de bevalling/geboorte? Wat was fijn, wat niet?
Wij hebben katten die ook verzorgd moeten worden als we lang van huis zijn. Hoe zouden jullie dat doen als je niet te veel bemoeienis wil rondom de bevalling/geboorte?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon zeggen wat je wil. Hoe jullie het in gedachten hebben.
Als mensen erover begonnen, zei ik altijd dat we zouden bellen wanneer kind er was en dat ze welkom waren wanneer ik weer een beetje bijgekomen was. En dus kwam iedereen "pas" toen we weer thuis waren. Had ze ook echt niet eerder om me heen gewild. Was kapot van twee dagen wakker zijn en wilde gewoon even douchen om me weer een beetje mens te voelen. Overigens alleen maar begripvolle reacties op gekregen.

Succes met de rest van de zwangerschap en de bevalling en alvast veel liefde gewenst! :redrose:
Bij de eerste hebben we na de geboorte, hechtingen, etc gebeld en gezegd dat ze (ouders/broers/zussen) over een uurtje mochten komen als ik gedoucht was. Dat was savonds.

Bij de tweede wisten ze het al, omdat de oudste natuurlijk opgehaald moest worden. Snachts geboren, wel gebeld maar gezegd dat ze de volgende ochtend pas mochten komen, omdat we wilden proberen eerst nog wat te slapen.

Ik zou het van het moment laten afhangen, doe waar je je op dat moment goed bij voelt.
Wonen je schoonouders / broers/zussen dicht bij waar je gaat bevallen?
Neem dan wellicht de tijd wanneer je ze inlicht, zodat je eerst die bubbel kunt ervaren.

Wonen je schoonouders/ouders/broer/zussen verder weg, dan zou je ze vrij snel na de geboorte kunnen inlichten, dan duurt het toch nog wel even voor ze komen.

Wij hadden iedereen op redelijk ver weg afstanden wonen, dus vrij snel na de geboorte wel al ingelicht. Behalve bij de eerste, die kwam 's nachts dus toen hebben we heel vroeg in de ochtend gebeld :)
Ik heb na de geboorte, toen ik weer een beetje bijgekomen was en kind aangekleed en gevoed was, mensen gebeld. Bij de tweede heb ik gewacht tot het een uur of 7 ‘s ochtends was (kind was er om 4u), zodat ik ze niet wakker zou bellen.

Al mijn familie woont op meer dan 2u rijden, dus in beide gevallen kwamen ze pas rond de lunch langs.
Wij doen het bijna altijd direct en vervolgens geven we gewoon onze wensen aan dat we graag even rust willen.
Inderdaad gewoon doen waar jij je goed bij voelt. Ik heb ouders/ broers/ zussen direct gebeld, maar dat kon ook, omdat ze allemaal van het type zijn 'laat maar weten wanneer we welkom zijn'. (dat zou normaal moeten zijn overigens)
Doe lekker wat je zelf wilt, zeker als er opdringerige types tussen zitten niet eerder bellen dan voor jou/ jullie goed voelt.
Dan kan je ook pas na de bevalling goed inschatten. Bij de eerste wilde ik echt met rust gelaten worden. Bij de tweede wilde ik liefst nog voor de hechtingen erin zaten door de ziekenhuishal lopen om de kleine te showen :D
Bedankt voor jullie ervaringen zover

Moeder, schoonouders broers en zussen wonen allemaal redelijk dichtbij waar wij wonen en gaan bevallen.
Bij mijn oudste heeft man mijn ouders gebeld en verteld dat we eerst nog opgefrist werden en gingen eten. Om 6 uur s' ochtends bevallen en rond elven kwamen mijn ouders. De rest druppelde binnen in de middag.

Bij mijn jongste was het rustig overdag en kwam iedereen netjes tijdens het bezoekuur. Dat was wel fijn, kon man eerst nog met de oudste langskomen.
Schoonouders kwamen pas in de middag nadat we hadden geslapen.
Ze zijn niet in het ziekenhuis geweest. Maar ik was om half 7 in de ochtend bevallen en om 10 voor 9 zaten we in de auto naar huis. Dat ging heel snel.
1,5 uur na de bevalling schoonouders en broer en zussen gebeld.

Als een 2e is gegund dan wil ik ook weer niemand in het ziekenhuis hebben. Vond dat zelf wel fijn.
Hoe lang kunnen je katten alleen zijn? Je mag toch pas op een bepaald moment naar het ziekenhuis? Als je geen medische reden hebt om in het ziekenhuis te bevallen moet je er toch ook vrij snel weer weg? En na de bevalling kan je vriend best even weg om naar de katten te gaan als ze al te lang alleen zijn en jij moet in het ziekenhuis blijven bijvoorbeeld. Je hebt hem echt geen urenlang nodig ná de bevalling (en voordat er echte actie is ook niet zo).
Hier was het een geplande keizersnee naaste familie wist wanneer deze gepland stond. Toen wij eenmaal weer op de kamer terug waren hebben we na een uur gebeld, vooral ook om iedereen te laten weten dat het goed is gegaan allemaal.
Van mij mochten de beide ouders gelijk langskomen was toch nog verdoofd en had geen pijn. Savonds doen de verdoving uitgewerkt was wilde ik geen bezoek meer hebben.
Wij hebben bij oudste gebeld toen ie was geboren en ik wilde dat er gebeld werd. Dat was vrij snel. Ouders woonden ook niet dichtbij dus hadden sowieso niet snel op de stoep gestaan.

Bij jongste moesten we schoonouders wel bellen toen het begonnen was zodat ze oudste konden ophalen. Dat vond ik erg naar want ze wilden mij nog zien en dat wilde ik niet (heeft man ook afgehouden).

Vervolgens gebeld toen kind geboren was. Ze zijn pas de dag of twee dagen erna komen kijken met oudste.
Wanneer jij wil.

Wij belden vlot na geboorte de ouders en gaven daarbij aan wanneer ze welkom waren. Kennissen en vrienden lichten wij later in. Geen zin in huis vol.
Katten kunnen niet langer dan een dag alleen. In verband met dieetvoeding van een van de twee.
Voor we naar het ziekenhuis gaan wil. Ik ze dan voeren denk ik, ongeacht de tijd

Ik heb heb al een e paar keer bloedverlies gehad tijdens mijn zwangerschap. Als dat terug blijft komen dan moet ik waarschijnlijk sowieso in het ziekenhuis bevallen. Mocht het rustig blijven dan lijkt het mij alsnog fijn om in een ziekenhuis te zijn mocht er w at misgaan tijdens de bevalling
Wij hadden bedacht iedereen te bellen als de baby er was en we een klein beetje waren bij gekomen van de bevalling. Maar het liep totaal anders. Mijn vliezen braken, maar de weeën kwamen niet. Op de derde dag van de bevalling hebben we toen toch maar familie en vrienden ingelicht dat ik opgenomen was. We moesten toch ook even ons verhaal kwijt. Ze wisten daardoor dus wel dat ik de dag erna ingeleid zou worden. Uiteindelijk is het na de inleiding een keizersnede geworden. Terwijl ze mij dicht maakte zat man met onze pasgeboren dochter op zijn blote borst. Toen ik ook weer op onze kamer was en ze bij mij lag is hij gaan bellen dat ze er was. Inmiddels was het toen middernacht en mijn vader had uit zenuwen wel een borreltje op. Ze zijn dus de volgende ochtend komen kijken.
Nadat ik van de o.k. af kwam eerst een beschuitje gegeten met mijn zoontje slapend in mijn armen. Daarna hebben we eerst mijn ouders gebeld en daarna mijn schoonmoeder. Mijn ouders en mijn zusje kwamen als eerste langs. Vervolgens schoonmoeder. En wat later op de dag kwamen er ook veel vrienden en schoonfamilie langs. Ik had helemaal geen behoefte aan een eigen bubbel en vond het heel bijzonder dat iedereen de moeite nam om mijn kleintje te komen bekijken. Ik vond het heel fijn en lief allemaal en kijk er heel blij op terug.
Arcticfox1 schreef:
01-11-2019 11:04
Katten kunnen niet langer dan een dag alleen. In verband met dieetvoeding van een van de twee.
Voor we naar het ziekenhuis gaan wil. Ik ze dan voeren denk ik, ongeacht de tijd

Ik heb heb al een e paar keer bloedverlies gehad tijdens mijn zwangerschap. Als dat terug blijft komen dan moet ik waarschijnlijk sowieso in het ziekenhuis bevallen. Mocht het rustig blijven dan lijkt het mij alsnog fijn om in een ziekenhuis te zijn mocht er w at misgaan tijdens de bevalling
Woon je ver van het ziekenhuis? Als je vriend in een half uur heen en weer kan of zo dan heb je misschien niet eens door dat hij weg is geweest. Hij zal misschien zelf ook iets te eten moeten halen.
Quincy2 schreef:
01-11-2019 11:11
Woon je ver van het ziekenhuis? Als je vriend in een half uur heen en weer kan of zo dan heb je misschien niet eens door dat hij weg is geweest. Hij zal misschien zelf ook iets te eten moeten halen.
Ongeveer 20 minuten rijden
Arcticfox1 schreef:

Heb je geen buren/ kennissen of familie in de buurt die de katten willen verzorgen?
Je kunt nu al uitleggen welke zorg de katten nodig hebben en een sleutel geven. Dan hoef je alleen maar een berichtje/ telefoontje te plegen als jullie naar het ziekenhuis gaan.
Arcticfox1 schreef:
01-11-2019 11:13

Dan is hij een uur weg, als hij de katten moet voeren. Ik zou een ander regelen.
Wij hadden in ons 'plan' weinig staan omdat je toch nergens van op aan kunt.
Paar wensen:
Vertel me wat er aan de gang is & hoe het gaat. Ik wilde heel graag eerlijkheid.

En we wilden graag tijd met ons drieën voordat ik me zou opfrissen enzo.

Dochter is om 21:17 geboren. Het duurde bijna te lang voordat de placenta kwam, deze uiteindelijk toch op de verloskamer er uit gekomen in plaats van de OK.
We hebben een uur gehad met dochter op mijn buik, die meteen kon drinken etc. Daarna pas hebben ze haar weggepakt voor de controles en het aankleden. In die tijd werd ik gehecht en kon man knuffelen met dochter.
Na het hechten heb ik mij gedoucht en fris en wel op bed met een beschuitje met muisjes hebben we gehele familie wakker gebeld rond 23.45 😅

Familie wist dat ik die dag ingeleid werd, hebben rond 20 uur een berichtje gestuurd dat alles voorspoedig ging, geen zorgen maar ook nog geen haast richting onze woonplaats.

Uiteindelijk in ziekenhuis een nachtje gebleven want het werd al laat en de volgende ochtend waren mijn ouders bij ons thuis rond 11 uur. Nadat wij rustig hadden kennis gemaakt met de kraamzorg etc etc :)

Allemaal als heel fijn ervaren. Ik zou absoluut je tijd nemen en iedereen begrijpt dat als je in het ziekenhuis al komt kijken naar de kleine dat dat maximaal een uurtje is. Sterker mijn ouders bleven thuis de eerste ochtend maar 1,5 uur en kwamen einde dag nog een keer terug 💛
Arcticfox1 schreef:
01-11-2019 11:13
Dan zou ik het ná de bevalling zeker wel aandurven. Bij 6cm ontsluiting misschien niet ;-)

Heb je iemand in de buurt wonen die de katten een keertje wat eten wil geven? Meer dan een keer zal het niet zijn.
Arcticfox1 schreef:

Ik heb bijna een week in het ziekenhuis gelegen en mijn man heeft heen en weer gependeld tussen mij en onze hond thuis. Hij heeft ook thuis geslapen, want die slaapbank in het ziekenhuis was heel erg slecht. Nou wonen wij 5-10 minuten rijden van het ziekenhuis, dus dat was wel te doen. De eerste 2 dagen in het ziekenhuis gebeurde er ook weinig, dus is hij ook niet de hele dag bij mij geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven