Wanneer voor 2de gaan?
donderdag 10 september 2015 om 16:12
hallo allemaal
even een vraagje mijn zoon is net 1 jaar geworden en het begint behoorlijk te kriebelen om voor een 2e te gaan.
Maar mij lijkt het makkelijk als de kleine 2 jaar is om ervoor te gaan, zodat er iets meer verschil is zodat de 1e het wat beter snapt en wat meer kan.
Hoe denken jullie hierover?
Overigens het moet natuurlijk allemaal wel lukken uiteraard dus dat is ook een ding kan wel zeggen dan gaan we ervoor maar dan kan het nog lang duren lastig lastig lastig
even een vraagje mijn zoon is net 1 jaar geworden en het begint behoorlijk te kriebelen om voor een 2e te gaan.
Maar mij lijkt het makkelijk als de kleine 2 jaar is om ervoor te gaan, zodat er iets meer verschil is zodat de 1e het wat beter snapt en wat meer kan.
Hoe denken jullie hierover?
Overigens het moet natuurlijk allemaal wel lukken uiteraard dus dat is ook een ding kan wel zeggen dan gaan we ervoor maar dan kan het nog lang duren lastig lastig lastig
donderdag 10 september 2015 om 16:18
Als het begint te kriebelen zou ik er gewoon lekker voor gaan en zien hoe (snel) het loopt.
Tussen mijn meiden zit 20mnd. Ik vond het zelf erg fijn als de 'oudste' goed kon lopen voordat de 2e er was (anders sleep ik me een breuk met dikke buik en kleintje) Ze was dus bijna een jaar toen ik in verwachting was van de tweede en t lekkere vond ik dat ik 's middags ook even plat kon als ze op bed lag
Tussen mijn meiden zit 20mnd. Ik vond het zelf erg fijn als de 'oudste' goed kon lopen voordat de 2e er was (anders sleep ik me een breuk met dikke buik en kleintje) Ze was dus bijna een jaar toen ik in verwachting was van de tweede en t lekkere vond ik dat ik 's middags ook even plat kon als ze op bed lag
donderdag 10 september 2015 om 16:22
Ik heb geen kinderen hoor dus misschien hecht je niet veel waarde aan mijn mening maar ik zou zelf niet graag een tweede kind krijgen als mijn eerste 2 is. Ik zie heel veel gezinnen om me heen die dat wel hebben en waarbij het gezegde "2 is nee" ook echt klopt. Met één kind in die fase en een baby lijkt me dat erg bewerkelijk.
Het meest ideale lijkt mij dus dat je eerste kind 3 of ouder is. Het is inderdaad ook leuk als de oudste het een beetje snapt en kan/wil helpen enzo.
Het meest ideale lijkt mij dus dat je eerste kind 3 of ouder is. Het is inderdaad ook leuk als de oudste het een beetje snapt en kan/wil helpen enzo.
.
donderdag 10 september 2015 om 16:36
Mijn dochter was 9 maanden toen een tweede mij (en mijn man) wel een goed idee leek. Een maand later was ik zwanger en ze schelen dus maar 1 jaar en 7 maanden. Ik vond het prima te doen en ook nu ze groter zijn (8 en bijna 7) gaat het over het algemeen heel leuk samen. Deze zomer hebben ze heel veel samen gespeeld. Ook vind ik het makkelijk dat de mogelijkheden en interesses niet veel uiteen lopen. Als er 5 jaar tussen de kinderen zit, lijkt het mij toch wat lastiger om uitjes te bedenken die iedereen leuk vindt. (Dit typende bedenk ik me dat dit alleen opgaat als je 'maar' twee kinderen wilt. Als je er meer zou willen, heb je autuomatisch een groter verschil tussen de oudste en de jongste.)
donderdag 10 september 2015 om 16:40
donderdag 10 september 2015 om 16:57
Inderdaad wanneer jullie er weer klaar voor zijn.
Persoonlijk zou ik er echt minimaal 3 jaar tussen willen.. Ik zie het in mijn omgeving met 2 kleintjes met weinig verschil, en het is echt afzien vind ik. Het voordeel dat ze mooi kunnen spelen samen als ze niet teveel schelen gaat ook niet altijd op..
Mij lijkt het ideaal als de 1e loopt, zindelijk is, zelf kan aankleden etc. als de 2e komt. Maar goed, eerst maar eens zwanger zien te worden van een eerste!
Persoonlijk zou ik er echt minimaal 3 jaar tussen willen.. Ik zie het in mijn omgeving met 2 kleintjes met weinig verschil, en het is echt afzien vind ik. Het voordeel dat ze mooi kunnen spelen samen als ze niet teveel schelen gaat ook niet altijd op..
Mij lijkt het ideaal als de 1e loopt, zindelijk is, zelf kan aankleden etc. als de 2e komt. Maar goed, eerst maar eens zwanger zien te worden van een eerste!
donderdag 10 september 2015 om 17:09
Bij ons kriebelde het ook, maar we wilden toch een jaar wachten, want ik was wel klaar voor nog een baby maar niet voor het medisch traject. Maar toen diende #2 zich spontaan aan toen dochter net 1 was geworden (ben dus nu 14 weken zwanger). Hoewel 2 jaar verschil me eerst idealer leek, zie ik nu ook wel voordelen. Je hebt nu de luier - tijd in 1x gehad en ook de fases die ze gaan doorlopen doen ze dan vlak achter elkaar. Ook het feit dat straks de zolder het ledikant en de box direct weg kunnen zie ik wel als een voordeel.
Wel hoop ik dat dochter binnen nu en twee maanden het lopen echt gaat durven, al klimt ze nu al gelukkig zelf de trap op. Maar ook daar valt een mouw aan te passen. Ze loopt vast wel bij de tijd dat ik hoogzwanger ben.
Wel hoop ik dat dochter binnen nu en twee maanden het lopen echt gaat durven, al klimt ze nu al gelukkig zelf de trap op. Maar ook daar valt een mouw aan te passen. Ze loopt vast wel bij de tijd dat ik hoogzwanger ben.
donderdag 10 september 2015 om 17:19
Bij ons zit 21 maanden tussen de kinderen. De jongste is nu pas 5 weken oud, maar tot nu toe vind ik het heel goed te doen. Wel fijn is dat de oudste al kon lopen toen ik zwanger werd en ik vind het een voordeel dat hij nog te jong is om jaloers te zijn op de nieuwe aanwinst die nu een deel van onze aandacht opeist. Ik heb dat bij anderen weleens anders gezien.
donderdag 10 september 2015 om 17:25
Wij hebben er drie en er zit 2,5 en 2 jaar en 1 maand tussen. Twee keer rond de eerste verjaardag weer 'begonnen'. Beide keren vrijwel meteen zwanger maar de tweede zwangerschap ging vroeg mis, vandaar het halve jaar extra. Ik vind het mooi, dit leeftijdsverschil en ook prima te doen. De meeste stellen doen er een half jaar over om zwanger te raken (+ 9 maanden levertijd) en het kan ook nog een keer mis gaan, zoals bij mij. Je zit dan al snel op een fors leeftijdsverschil als je pas met 3 jaar start.
donderdag 10 september 2015 om 17:44
Mijn kinderen schelen 2 jaar en 8 maanden. En ik ben er zo blij mee dat er niet meer tussen zit. Ja, het begin is wel druk, maar wat later is het alleen maar handig dat de interesse van je kinderen gelijk loopt. Met een 3 en een 5 jarige (of 8 en en 5,5, zoals bij ons) is het Veel makkelijker om iets te ondernemen dat ze allemaal leuk vinden.
Ook kunnen onze kinderen ontzettend leuk met elkaar spelen. Dat is toch vaak lastiger met groot verschil.
Ook kunnen onze kinderen ontzettend leuk met elkaar spelen. Dat is toch vaak lastiger met groot verschil.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
donderdag 10 september 2015 om 17:54
quote:pavo07 schreef op 10 september 2015 @ 16:57:
Juist een luier is wel zo handig als je niet meteen op kan springen bij een baby waar je niet meteen je handen bij vrij hebt. Een drol in de luier is echt niet zo vervelend als een ondergesmeerde onderbroek. Aankleden moet je ook wel mee helpen tot een jaar of 5. En lopen doen ze meestal rond een jaar.
Dus, tenzij je er een jaar of 6 tussen wilt hebben moet je je wensen lijstje tegen die tijd wat versoepelen.
Juist een luier is wel zo handig als je niet meteen op kan springen bij een baby waar je niet meteen je handen bij vrij hebt. Een drol in de luier is echt niet zo vervelend als een ondergesmeerde onderbroek. Aankleden moet je ook wel mee helpen tot een jaar of 5. En lopen doen ze meestal rond een jaar.
Dus, tenzij je er een jaar of 6 tussen wilt hebben moet je je wensen lijstje tegen die tijd wat versoepelen.
donderdag 10 september 2015 om 17:57
Overigens was mijn tweede een tweeling en was het echt ongelooflijk hard werken om alles een beetje op de rails te houden, maar ik ben echt blij dat de leeftijd van de oudste en jongsten niet teveel uit elkaar ligt. Ze hebben echt vreselijk veel aan elkaar.
donderdag 10 september 2015 om 18:09
Het heeft allebei voor en nadelen, persoonlijk zou ik een verschil van 2 jaar denk ik het fijnst vinden. Ik ben nu zwanger en baseer dat op mijn oppas kinderen. Die van net 2 is aardig zelfstandig inmiddels (en is zelfs zindelijk), kan even zelf spelen en begrijpt heel goed dat ik een baby krijg. Wel kan hij zich nog makkelijk aanpassen aan het schema van anderen en heeft nog niet dat alles op zijn manier moet. Toen de oudere 3 werd moest alles zo als zij wilde, anders ging ze gewoon op de grond zitten en kreeg je haar met geen mogelijkheid in beweging. Thuis is dat nog geen probleem, maar op straat wel als je met een baby naar huis wil. Maar dat is dus gebaseerd op die kinderen die van mij (en die van jou natuurlijk) kan heel anders zijn.
Je kan een veschil van 1,5 jaar ideaal vinden om bv het slaapje overdag en je hebt ook kinderen die dan geen dutje meer doen.. Je kan zindelijkheid belangrijk vinden, maar ik ken kinderen die met 2 jaar zindelijk zijn (ook 's nachts) en er zijn ook kinderen die dat worden als ze bijna 4 zijn en 's nachts als ze 6 zijn.
Mij lijkt het prettig om de luier tijd in een keer door te gaan en niet na een tijdje opnieuw. Dan maar een dubbelwagen voor een tijdje als de oudste nog niet (lang) kan lopen. Maar het lijkt me heel persoonlijk wat je wil en wat bij je oudste kind past.
Je kan een veschil van 1,5 jaar ideaal vinden om bv het slaapje overdag en je hebt ook kinderen die dan geen dutje meer doen.. Je kan zindelijkheid belangrijk vinden, maar ik ken kinderen die met 2 jaar zindelijk zijn (ook 's nachts) en er zijn ook kinderen die dat worden als ze bijna 4 zijn en 's nachts als ze 6 zijn.
Mij lijkt het prettig om de luier tijd in een keer door te gaan en niet na een tijdje opnieuw. Dan maar een dubbelwagen voor een tijdje als de oudste nog niet (lang) kan lopen. Maar het lijkt me heel persoonlijk wat je wil en wat bij je oudste kind past.