Wat niemand je van tevoren vertelt..

04-05-2021 19:25 201 berichten
Hoi allemaal,

Mijn partner en ik willen dit jaar de anticonceptie de deur uit doen en ik neus regelmatig even rond op deze pijler voor alle informatie. Nu ben ik erg benieuwd naar dingen die jullie van tevoren niet wisten over zwanger worden/zijn.

Ik merk dat ik het best spannend vind, het is nogal wat wat je lijf aan het doen is, als het eenmaal zo ver is..
Alle reacties Link kopieren
Wat niemand je verteld?
Dat je leven uit 2 delen gaat bestaan:

Voor kids (deel 1) en met kids (deel 2)
2 aparte hoofdstukken en 2 hele verschillende levens.
En je hebt geen idee meer wat je met je vrije tijd deed voordat je kinderen kreeg, maar dat is oké. En best leerzaam. En vermoeiend. En je bent nog nooit zo kwetsbaar geweest in je hele leven.
Alle reacties Link kopieren
Dharma123 schreef:
04-05-2021 21:47
Dat je na een positieve test nog weken moet wachten voor een eerste echo.
Dat 1 op de 3 zwangerschappen eindigt in een miskraam.
Dat je 9 maanden moe kan zijn. Ik kon wel staand in slaap vallen. Alles overheersende moeheid.
Dat je borsten pijn doen. Ernaar wijzen voelde ik al.
Dat je niet meer op je buik kan slapen.
Dat je aambeien krijgt en dat de restanten daarvan nooit meer weg gaan.
Dat iedereen je advies en wijze raad geeft.
Dat je buik publiek bezit is.
Dat je voeten een maat groter worden.
Dat niet iedereen na 2 weken haar oude kleren weer past.
Dat er stolsels ter grote van mandarijnen bestaan.
Dat je jaren later het litteken van de knip nog voelt (vooral bij vochtig weer).
Dat je om alles jankt en dat dat nooit meer over gaat.
En het heftigste van alles: Dat je door je kinderen zo verschrikkelijk kwetsbaar bent geworden. Daarvoor kon ik de hele wereld aan, nu staat mijn hart stil als ze 5 minuten te laat thuis komt.
Maar verder is het echt, echt leuk hoor!!!!
Alle reacties Link kopieren
Wat niemand mij verteld heeft, is dat mijn baarmoeder naar achteren gekanteld bleek. Geen probleem, maar daardoor kon mijn man de bewegingen van de baby niet voelen. Hij heeft niet één keer de baby voelen bewegen in mijn buik. Sterker nog, ik voelde het zelf nauwelijks. Geen drama, wel jammer.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
05-05-2021 08:06
Oh ja, dat poepen!
Was bij mij psychologisch hoor, ik durfde niet te poepen. Poepte dagen na de bevalling niet. Ik was niet ongeschonden uit die bevalling gekomen en het idee alleen al om te poepen was voor mij angstaanjagend. Gevolg was dat ik na dagen niet willen poepen niet kon poepen omdat de hele inhoud zo hard als een steen was geworden.
Ik moest van verloskundige onder de douche gaan staan en het met warm water besproeien. Als het ware laten weken zodat het er onder de douche uit zou komen. Doe dat maar eens wanneer je tig hechtingen hebt en nauwelijks door je knieën kunt gaan.
Uiteindelijk toch gedaan en gelukt, stond denk ik wel een uur onder de douche en hetgeen er uit kwam daarmee kon ik iemand zijn hoofd ingooien of een muur mee metselen. (Sorry voor de onsmakelijke info).
Zo blij dat ik Macrogol had, en gelijk na de bevalling al had ingenomen! Dit leek mij ook echt the horror. Gelukkig heb ik het zo goed af kunnen laten lopen :)
Alle reacties Link kopieren
Dat een goede verloskundige echt ál het verschil maakt. En hoe bijzonder het voelt dat er iets in je leeft.

En hoe oprecht mensen met je meeleven zodra ze het weten (ook die waarvan je het misschien niet verwacht had), ook al levert dat in sommige gevallen ook echt maffe uitspraken op.
Heb lief, houd moed. Komt goed.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
05-05-2021 11:04
Ik heb niet alles gelezen maar de twee dingen die mij het meest verrasten waren:
- Waarom wordt er gelogen over de knip (aka het knipje)? Die voel je echt wel als die gezet wordt.
- Vloeien na de bevalling is niet te vergelijken met ongesteldheid. Je koopt vooraf dat kraamverband, wat extreem groot is zodat je denkt dat dat toch wel een beetje overdreven is. En dan heb je er gewoon twee nodig per keer. En twee uur later zit het vol.
Nou idd, ik vind de vergelijking van een knip van mondhoek, door wang richting oor, wel een goede.

Vloeien heb ik trouwens nauwelijks gedaan, had al die kraamverbanden helemaal niet nodig.

Wat ik ook goed merkte is dat borstvoeding geven (2x 2jaar gegeven) van invloed is op ‘nat worden’ tijdens seks. Seks was best pijnlijk als we niet heeeeeel rustig opbouwden met veel glijmiddel en ik dacht dat dat door het trauma in de onderwereld kwam. Toen ik gestopt was met de bv ging seks weer zoals van ouds, super soepel.
Alle reacties Link kopieren
LaLoupe schreef:
05-05-2021 12:05
Nou idd, ik vind de vergelijking van een knip van mondhoek, door wang richting oor, wel een goede.

Ik ben verdoofd, niks van gevoeld :) (en ze zijn naderhand 3 kwartier aan het hechten geweest, dus een mini-knipje was het niet/was alsnog uitgescheurd. Gelukkig geen totaal ruptuur.)
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
05-05-2021 11:04
Ik heb niet alles gelezen maar de twee dingen die mij het meest verrasten waren:
- Waarom wordt er gelogen over de knip (aka het knipje)? Die voel je echt wel als die gezet wordt.
- Vloeien na de bevalling is niet te vergelijken met ongesteldheid. Je koopt vooraf dat kraamverband, wat extreem groot is zodat je denkt dat dat toch wel een beetje overdreven is. En dan heb je er gewoon twee nodig per keer. En twee uur later zit het vol.
ook dit verschilt. Knip niet gevoeld en giga kraamverband ook niet nodig gehad. Na een dag of 5 normaal maandverband al naar inlegkruisjes....

TO; bereidt je dus voor op het onbekende ☺️
Alle reacties Link kopieren
Dat je ook zwanger kunt zijn van een tweeling! Waarschijnlijk iets waar je vooraf geen rekening mee houdt.

Dat je soms in je broek piest als je moet niezen of overgeven. Gelukkig was ik afgelopen jaar thuis aan het werk zodat het niet buiten huis gebeurde.

Dat je ook kan kokhalzen en overgeven zonder enige aanleiding. Ik ben nooit misselijk geweest en kon alles nog eten, maar moest toch vaak vanuit het niks kokhalzen of zelfs overgeven.
Alle reacties Link kopieren
Dat je geen idee hebt hoe jouw zwangerschap zal verlopen. Ik lees hier zo veel dingen waar ik totaal geen last van heb gehad (afscheiding, spataderen, misselijkheid, uitscheuren, zweten, in je broek plassen bij lachen of niezen) maar ik kwam in een rolstoel terecht door de zware bekkeninstabiliteit. Tja, dat verwacht je ook niet van tevoren.
Alle reacties Link kopieren
WholeLottaLove schreef:
05-05-2021 11:14
Wat niemand je verteld?
Dat je leven uit 2 delen gaat bestaan:

Voor kids (deel 1) en met kids (deel 2)
2 aparte hoofdstukken en 2 hele verschillende levens.
En je hebt geen idee meer wat je met je vrije tijd deed voordat je kinderen kreeg, maar dat is oké. En best leerzaam. En vermoeiend. En je bent nog nooit zo kwetsbaar geweest in je hele leven.
Dit is ZO waar!
Vooral dat leven voor kinderen en erna. Totaal andere wereld.
Maar ik vind ook dat ik positief veranderd ben sinds mijn dochter er is. Veel minder op mezelf gericht.

Dat gevoel dat je hart aan de buitenkant van je lichaam zit nu, en dat iedereen er zo gemakkelijk op kan stampen.
De angst wat er allemaal met je kind kan gebeuren, dat vind ik bij tijd en wijle zo zwaar. Als ze pijn heeft, kan ik dat amper verdragen en zou alles zo van haar willen overnemen.
Alle reacties Link kopieren
Dat je een zwangerschap ook gewoon niet kunt weten en voelen, en dat nadat we al een kind hadden en je dus het verschil wel zou moeten weten tussen een borrelende darm of een baby die beweegt.

Bij mijn jongste zoon kwamen we in het laatste trimester er pas achter dat ik zwanger was, amper een buik, wel met klachten bij de huisarts geweest, bloed laten prikken en onderzoeken gehad, allemaal zonder uitkomst.
Conclusie van de verloskundige was dat mijn buikspieren zo sterk waren dat deze baby er niet doorheen kon schoppen en wanneer je niet weet dat je zwanger bent, je de baby dus ook gewoon niet kunt voelen, vanaf dat we het wisten voelden we hem ook weinig, helemaal vergeleken met mijn eerste zoon.

En wat ze van te voren niet vertellen dat je onderkant dus helemaal naar de filistijnen is en er weinig meer over is van hoe het ervoor uitzag en voelde.
Bij beide zoons uitgescheurd en een eind ingeknipt omdat ze er bij mij allebei niet doorheen pasten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste zwangerschap is al 13 jaar geleden dus hopelijk is het nu veranderd maar ik vond het ontzettend irritant hoeveel "druk" er lag op wel/geen pijnbestrijding.

Ik wilde graag in het ziekenhuis mét zoeiso een ruggenprik. ongeacht hoe de bevalling zou verlopen.
En dat was zo'n ding.

Bij de tweede nog steeds. Hele toespraak van de verloskundige over oergevoelens en binding. Hoe trots ik wel niet zou zijn als ik de natuur zijn gang liet gaan.

Super irritant :)

Zelfde geldt voor borstvoeding versus flesvoeding.
Wat een druk achter de meningen.

Laat mensen lekker.

Ik borst omdat het makkelijk is, jij fles omdat het makkelijk is.
Prima.

Bij kleine kinderen zoveel bemoeienis en als iemand later elke zondag patat dag, elke maandag pizza's, elke dinsdag shoarma, elke woensdag witte boterham met hagelslag enz. eet dan hoor je daar toch ook niemand over.


En wat mij verbaasde;
Al die lieve kleine dingetjes, cadeautjes of kledingstukjes, kaartjes of crèmes, berichtjes.... van echt categorie de buurvrouw van mijn achterneef ofzo.
Zoveel lief meeleven.
Dat wist ik niet van tevoren :)
Alle reacties Link kopieren
Dat je soms best blij kan zijn met corona. Die 2 mensen die plotseling een hand op mijn buik legden waren meer dan genoeg. Te snel teveel in mijn personal space.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Dat je na je bevalling weken lang down under niet lekker ruikt.
Dat je na je bevalling constant doorweekte bedden hebt s'nachts wat inhoudt dat je constant in een koud nat bed ligt omdat je er steeds uit moet voor de baby...
Dat borstvoeding best heel heftig kan zijn en er pijnlijke stroom achtige tintelingen door je borsten heen gaan als de melk op gang aan het komen is

Maar verder ENORM van alles genieten hahah ;-)
Alle reacties Link kopieren
arpeggio schreef:
06-05-2021 13:21
Dit is ZO waar!
Vooral dat leven voor kinderen en erna. Totaal andere wereld.
Maar ik vind ook dat ik positief veranderd ben sinds mijn dochter er is. Veel minder op mezelf gericht.
Ik vind het leven deel 2 (met kind) vele malen gezelliger! Dat had ik niet verwacht, want zonder kind had ik ook al een gezellig leven. Maar als mijn kind erbij is is alles nóg een heel stuk gezelliger, haha.

Tegenwoordig vind ik op social media etc heel erg de nadruk liggen op de zware/moeilijke/negatieve kant van ouderschap. (Dat taboe is inmiddels wel lang en breed doorbroken.) Ik had er daardoor totaal geen rooskleurig beeld van. Maar het valt me echt enorm mee. Nu stoor ik me eerder aan dat vele gezeur onder het mom van “dat mag ook gezegd worden!!!1!” Sommige mensen die ik ken doen dat zo structureel dat ik het gewoon zielig vind voor hun kind. Natuurlijk zijn er zware periodes, maar ik vind het gelukkig ook met periodes gewoon alleen maar heel erg leuk.

Wat ik ook niet had gedacht: de liefde voor mijn hond is ernstig afgenomen sinds de baby er is. Arm beest...
Alle reacties Link kopieren
LaLoupe schreef:
05-05-2021 12:05
Nou idd, ik vind de vergelijking van een knip van mondhoek, door wang richting oor, wel een goede.
Ik had me dat dus vooraf echt niet gerealiseerd. Die knip gaat echt door je vlees heen, in mijn geval tot zowat op mijn been (6 cm). Wat een onmenselijk gebeuren eigenlijk, en dat werd dus niet verdoofd. Ze zeggen dat je het niet voelt omdat ze tijdens een wee knippen.
Overigens heb ik beide keren te horen gekregen dat dat gebied niet goed verdoofd kan worden. Ze doen dat wel voor het hechten, maar dat haalt alleen het ergste van de pijn weg. Het is echt geen feestje. Niet voor niets hechten ze een totaalruptuur onder narcose.
kamillet wijzigde dit bericht op 09-05-2021 22:19
0.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ondanks het feit dat mijn zwangerschappen niet makkelijk waren en ik geen kinderwens meer heb heb ik soms nog wel dat ik het jammer vindt om nooit meer een baby in mijn buik te hebben (vooral als ik een zwangere vrouw zie..). Ik vond dat toch heel bijzonder. Dat besef dat er een klein mensje in je groeit.
Die mega stolsels de eerste dagen na de bevalling, dat wist ik niet dat dit normaal was.
Tijdens zwangerschap: bekkeninstabiliteit, ik nam dat niet zo serieus bij bepaalde collega's, karma, ik weet nu hoe vreselijk dat voelt. Ik schaam me diep omdat ik dacht dat het een beetje aanstellerij was bij de ander. Ik beval liever nog eens dan die bekken pijn weer te hoeven voelen.
Alle reacties Link kopieren
lilyfairy schreef:
06-05-2021 22:35
Dat je na je bevalling weken lang down under niet lekker ruikt.
Dat je na je bevalling constant doorweekte bedden hebt s'nachts wat inhoudt dat je constant in een koud nat bed ligt omdat je er steeds uit moet voor de baby...
Dat borstvoeding best heel heftig kan zijn en er pijnlijke stroom achtige tintelingen door je borsten heen gaan als de melk op gang aan het komen is

Maar verder ENORM van alles genieten hahah ;-)
Die geur inderdaad, na de eerste was ik dat snel weer vergeten gelukkig, na de tweede herkende ik de geur gelijk weer.
Daar valt niet tegenaan te douchen, die lucht blijft er wel een paar weken ja.
OldWood schreef:
09-05-2021 22:11
Die geur inderdaad, na de eerste was ik dat snel weer vergeten gelukkig, na de tweede herkende ik de geur gelijk weer.
Daar valt niet tegenaan te douchen, die lucht blijft er wel een paar weken ja.
Wat voor lucht als ik vragen mag? :)
Alle reacties Link kopieren
Poepen was hier een dingetje... ik durfde wel, was er niet bang voor. (Wel fisuur tot aan anus).
Maar ik kon gewoon echt niet op de wc zitten vanwege pijn aan hechtingen en spieren.
Door dat zitten verkrampte ik helemaal en kwam er van poepen helemaal niks terecht. Wat was ik blij toen het na een aantal dagen toch een keer gelukt was (heb zelfs man opgebeld op zijn werk om te vertellen dat ik gepoept had!)
Alle reacties Link kopieren
Dat voorweeën echt killing zijn.
Voel ze nu bij de tweede.... wtf :-o
Je weet en voelt aan alles dat het niet het echte werk is, maar het “gevoel” komt gewoon weer terug... soort van paniek reactie.
Ah, maar ook... dat bewegende mensje in je lijf.
Zo bijzonder! En zo rustig nog haha.
Alle reacties Link kopieren
BabyGroot schreef:
04-05-2021 19:37
Wat ik wel al wist, maar wat mijn zwangerschap nog meer bevestigde: elke zwangerschap is anders. Vriendin en ik waren 4 maanden na elkaar uitgerekend. Zij was kots en kots misselijk, had allemaal klachten en kwalen. Terwijl ik heel de zwangerschap geen enkele kwaal heb gehad. Het is dat ik mijn dochter de hele tijd voelde bewegen en dat ik een buikje had, maar soms vergat ik het bijna.

Wat ik niet wist, is dat iedereen de hele zwangerschap zijn of haar mening gaf, terwijl ik hier absoluut niet om vroeg. Het heeft me wel een periode onzeker gemaakt, omdat mensen er gelijk een waardeoordeel aan gingen hangen. Iedereen die steeds vroeg: ben je al misselijk, nee? Oh ben je wel echt zwanger dan. Goh je hebt helemaal nog geen buik met 20 weken, is je kind wel gezond? Ik zou het maar laten checken. Je sport nog met 32 weken? Waarom doe je je kind dat aan?
Exact dit. Bij iedereen is het anders. Persoonlijk vind ik er geen reet aan en ben ik er vooral niet veel mee bezig (er is meer dan alleen maar zwanger zijn), maar op de een of andere manier heeft iedereen allerlei goedbedoelde adviezen voor je. En gaan ze ongevraagd hun mening geven. En vragen of ze je buik even mogen bewonderen. Mijn advies: Doe wat voor jou goed voelt. Heb je de behoefte om alles met iedereen te delen? Vooral doen. Wil je het liefst met rust gelaten worden en over andere dingen dan je baarmoeder ouwehoeren? Geef dat dan vooral aan.
Alle reacties Link kopieren
De grootste eye openen was dat ik me nooit heb gerealiseerd toen ik zwanger was : als de baby om de drie uur eet, je in het begin daar zo druk en onervaren mee bent dat je dus misschien hooguit 1,5 uur kunt slapen. 😱😬🙈

Het andere was na een volledige avond en nacht Rugweeen, ik in het ziekenhuis aankwam waar de bevalling verder werd gestimuleerd: Ik moest spugen, plassen en poepen toen de wee op wekkers omhoog gingen en ik zat op handen en voeten op het bed zat want vast aan apparaat om de hartslag van de baby te monitoren.

Toen dacht ik WTF

Na uren wee op wekkers heb ik vaak geroepen: laat die hele baby maar zitten, we gaan naar huis.
(Een baby klonk als een goed idee maar ik zie ervan af 🤪)

Na een knip en vacuümpomp na deze eerste bevalling was ik al bij het eerste bezoek aan VK bezig met een ruggenprik voor tweede bevalling.

Die is thuis geboren 😇 Uiteindelijk dus zonder ruggenprik, super snel, en een prachtige ervaring om óók mee te maken.

Ook heb ik me nooit gerealiseerd (Pas bij de derde bevalling) dat als de nageboorte niet komt (placenta) HOE ze die dan verwijderen. Ik wist met een OK. Dat klopt. Maar daarvoor krijg je gewoon weer een infuus met wee op wekkers 😡😡😡😡😡 Terwijl baby zelf in 1 perswee was geboren. En het bloed er dan uitspuit bij iedere wee. Daarna ga je naar de OK.

Ook gaan ze de doeken uitwringen in maatbekers om het aantal liter bloed te meten dat je bent verloren 😱 (Wat door het bed on de grond druipt 😱)

Kortom.. geen pretje en paniek.

Gelukkig was dat bij bevalling nr 3 en niet bij de eerste.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven