Wel/geen borstvoeding?

29-09-2016 21:52 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oké.. ze hebben me gestrikt. Die verloskundige.. nu 17 weken zwanger en waar ik riep geen borstvoeding te gaan geven ivm praktische bezwaren(1dag per week school zonder kolfmogelijkheden) hebben ze me nu zo omgekletst toch te beginnen met borstvoeding.

En eenmaal thuis zit ik me toch is af te vragen wat ik nu wil en wat ik nu moet.

Zonder mijn praktische bezwaar was het helder. Borstvoeding.

Maar nu zie ik dat gewoon niet gebeuren... Of er moet iets zijn wat ik nog niet bedacht heb...

En daar komen jullie om de hoek kijken.

Vast vooraf info verzamelen voor ik over 4 weken weer die discussie aanslinger en mijn wens te kennen geef (of later in de zwangerschap) maar dan heb ik in iedergeval ervaringsverhalen en tips om op voort te borduren.

Wat mis ik? Wat zie ik over het hoofd? Bij mijn beginpunt blijven? Of is borstvoeding toch (deels) mogelijk?
Hoezo kan je geen borstvoeding geven door 1 dag school? Kan je ervoor en erna niet kolven dan? Of de dag ervoor extra kolven naast live borstvoeding?
Maar je kunt toch eerst beginnen met borstvoeding? En dan zie je na die 10 weken verlof wel weer verder, of ga je weer eerder naar school? Kolven kan op veel plekken, ik kan me niet voorstellen dat je geen gebruik mag maken van de kolfruimte die de school ter beschikking moet stellen aan werkneemsters.
Dat inderdaad en je begint toch ook niet meteen weer met school? Dus je kunt altijd starten met borstvoeding en later eventueel weer (deels) flesvoeding gaan geven
Of je kolft gewoon tóch op school? Ik heb een jaar lang in de trein gekolfd, ging ook prima. Dan moet een school toch ook wel lukken?
Zo snel ik mij goed voel is het de bedoeling terug de schoolbanken in te gaan. Verlof van werk is er, maar voor de opleiding is geen verlof.

Vader heeft verlof voor de eerste maanden als ik naar school ben en is er dus voor de baby.
Ik snap ook niet zo goed dat je niet kan kolven op school. Dus als dat je enige bezwaar is, zou ik even uitzoeken of er echt geen afsluitbare ruimte is.

Verder kan je er inderdaad sowieso mee beginnen. Ik weet niet hoe lang je met verlof zou willen? Maar tot die tijd kan je in principe borstvoeding geven als je dat wilt.

Als je eigenlijk gewoon geen borstvoeding wilt geven en je verloskundige je heeft omgepraat, dan moet je de volgende keer voet bij stuk houden.
Ik heb ook op heel veel scholen gekolfd. Ik vroeg het niet eens altijd, er was altijd wel een deur die even op slot kon ergens.
Nou, kolven is wel fijn om op vaste tijden te doen, anders klappen je tieten uit elkaar de eerste paar maanden En je productie holt achteruit als je te weinig kolft op dagen dat je kind niet bij je kan drinken.

Maar is er echt geen mogelijkheid om te kolven op school? Ik neem aan dat je daar student/scholier bent, maar de docentes die bv geven hebben toch ook gewoon kolfrecht? Dus daar zal best een mouw aan te passen zijn. Dat het niet eerder gedaan is wil niet zeggen dat het niet kan natuurlijk!

Daarbij zul je niet meteen na de bevalling weer starten op school, dus beginnen met bv kan altijd. Kun je daarna nog verder zien of je afbouwt of niet.
Je wilt borstvoeding geven, dus starten. Je hebt eerst verlof, en tijdens het verlof kun je kijken hoe het geven van borstvoeding je af gaat. Misschien gaat het hartstikke goed, en vind je ook een oplossing voor als je straks weer op school zit (kolven in de pauze bijvoorbeeld). En misschien lukt het niet: dan kun je altijd stoppen. Maar dan heb je het in elk geval een kans gegeven!
Weet je, zoveel mensen, zoveel meningen. Hoe jij borstvoeding zal gaan ervaren, als last of als iets geweldigs of wat dan ook, dat is niet vooraf te voorspellen. Je hoeft die beslissing nu helemaal niet te maken. Begin er gewoon mee en bevalt het niet of zijn de praktische bezwaren echt niet op te lossen, dan ben je er zo weer mee gestopt.
Dan zeg je tegen de docent, als je echt 8u achter elkaar les hebt, dat je even weggaat om te kolven.
quote:little_angel89 schreef op 29 september 2016 @ 21:58:

Zo snel ik mij goed voel is het de bedoeling terug de schoolbanken in te gaan. Verlof van werk is er, maar voor de opleiding is geen verlof.

Vader heeft verlof voor de eerste maanden als ik naar school ben en is er dus voor de baby.

Maar je geeft geen antwoord op de vragen waarom het volgens jou niet kan.

Ik heb zelf geen borstvoeding gegeven om egoïstische praktische redenen, dus ben echt niet van de borstvoedingsmaffia maar heb het idee dat jij gewoon niet wil borstvoeden. Prima toch.
Ik heb het niet gedaan. Kolven is voor mij niet echt mogelijk op het werk (ja, ik weet dat ik er recht op heb enzo, maar het kan gewoon praktisch bijna niet. en ik heb een bijna doorzichtige huid die heel snel kapot gaat). Gelukkig is dat altijd gerespecteerd.

Borstvoeding is gewoon het beste en het heeft het praktische voordeel dat je het zo kan doen. Ik vond het in het begin wel pittig dat ik steeds uit bed moest om een flesje te maken. Maar hier hielp flesvoeding ook goed om zorg 50/50 met man te delen, al vanaf het begin.
Bij mij op werk hebben we ook geen kolfruimte dus ik kolf gewoon op de wc. Misschien niet ideaal maar het werkt prima! Toch zonde om vanwege praktische bezwaren die opgelost kunnen worden geen bv te geven?! Je kan je melk daar vast wel in een koeling kwijt lijkt me.
De kolfruimte op een school is toegankelijk voor zowel medewerkers als studenten!
Doe eens gek en leg het probleem voor aan een studieadviseur of mentor, ook tijdens een studie houden ze er rekening mee dat mensen zwanger worden en alles dat dat tot gevolg heeft.
Heeft school geen kolfruimte waar je kunt gaan zitten om te kolven?

En je moet doen wat jij zelf wil en wat jij zelf het beste voor jou en je baby vind.

Zoals ik je lees wil je graag borstvoeding geven maar zie je een bezwaar, probeer eens te kijken bij je school of er een kolfruimte is waar jij je even terug kunt trekken om te kolven

Bij mij wilde de borstvoeding niet op gang komen, wat er uit kwam waren maar een paar druppels en mijn zoontje huilde heel hard en pakte de borst niet vast, ik heb het 5 dagen volgehouden en er toen mee opgehouden, ik stond er ook niet helemaal meer achter door al dat gedoe.

Want dat kan ook nog hé, dat het niet lukt.

Ik zou het gewoon proberen de borst en mocht het niet werken of makkelijk gaan dan kun je altijd nog op flesvoeding overstappen.
Ik snap wel dat de verloskundige je stimuleren om de borstvoeding een kans te geven. Je geeft namelijk aan dat je eigenlijk graag borstvoeding wil geven maar dat niet ziet zitten vanwege een praktisch bezwaar. En praktische bezwaren kunnen bijna altijd opgelost worden!

Waarom zou je op een schooldag niet kunnen kolven, je hebt toch wel een keer pauze? Hoe lang heb je verlof? Kijk, als het nou ging om vijf dagen in de week zonder kolfmogelijkheden (mag wettekijk niet, maar goed) dan zou ik je bezorgdheid snappen. Maar één dag...

Mijn tip: beslis wat je belangrijk vindt/graag zou willen en ga daar voor! Als jij achter je keuze staat is al het praktische op te lossen. En dan hoeven er ook geen discussies zijn. Als jij vol overtuiging kiest hebben anderen niks te discussiëren. Succes met je zwangerschap! Vorig jaar was ik ongeveer net zo ver als jij nu. De tijd vliegt!
quote:Pantax schreef op 29 september 2016 @ 22:00:

Dan zeg je tegen de docent, als je echt 8u achter elkaar les hebt, dat je even weggaat om te kolven.Je kan je docenten mailen en zeggen dat je mogelijk in komende tijd wat later in hun les komt of wat eerder weg gaat ivm kolven.
De schooldagen zie ik dat inderdaad niet zitten. Dat is mijn grootste bezwaar.

Ik heb niet het idee dat er ruimte voor is en hoe ga ik het vervolgens bewaren? Zit echt van 8:30 tot 16:30 op school.

Gekscherend vriend geopperd dat ie dan maar 3x per dag heen en weer moet rijden, maar dat is ook niet echt een optie. Arme kerel..wel lief. Dat wel.

Kolven geeft me zo een koe-gevoel ben ik bang(Sorry voor wie het wel doet)

Volgens iedereen is borstvoeding het beste en ervaar ik om mij heen toch wel verhalen van borstvoeding-moet-want... Misschien weet ik het ook wel gewoon niet..
Als je niet wil dan wil je niet en moet je het niet doen. Maar 1 dag pw kolven op school kan prima. Als he dat vraagt is er echt wel een ruimte die ze beschikbaar kunnen stellen. Desnoods ga je een kwartiertje op de plee kolven. Als je graag bv wil geven is het zonde om het hierom niet te doen bij voorbaat. Want eigenlijk is er geen issue. Maar nogmaals als t voor jou niet goed voelt moet je het niet doen.
Borstvoeding is niet zaligmakend hoor, flesvoeding is prima.
Be yourself, but maybe not always.
Week 28 van de Extremely Demotivational Calendar
Het gaat dus niet zozeer om de schooldag maar het kolven zelf?

Sja, het is niet charmant maar soms is het nodig als je je kind bv wil geven. Bewaren kan in een koelkast die zal er heus wel

1 zijn op die school. Je hebt een hollandse mond, wat ruimte en bewaren betreft kun je toch gewoon informeren?!

Maar volgens mij heb je er geen goed gevoel bij en zie je daarom praktische bezwaren.
Wat weet je al over borstvoeding en kolven?

Ik dacht best veel te weten, maar de praktijk waar toch wel anders.

Bij de meeste verloskundigen of bij de kraamafdeling van het ziekenhuis is regelmatig een infoavond over borstvoeden. Ik dacht dat niet nodig te hebben, maar had achteraf graag meer geweten.

Bijvoorbeeld over de tijden van voeden, de duur van kolven (met wat ervaring lukte mij het in 20 minuten inclusief opruimen en schoonmaken van materialen), etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven