Wennen aan moederschap, eerste kindje

04-12-2020 18:15 29 berichten
Ik vroeg mij af of er nog meer dames zijn die heel erg moesten wennen aan het moederschap en hun eerste kindje. Graag zou ik ervaringsverhalen willen horen want ik vind het zelf nogal pittig.

Heb een moeilijke zwangerschap gehad met veel problemen en een nog dramatischere vroegtijdige bevalling (spoedkeizersnede, 3.5 liter bloed verloren, dochter en ik hingen op randje vd dood)

Dochter is nu 10 dagen en het moederschap is pittig. Heb nog veel pijn van de wond want heb tijdens de keizersnede nog een buikoperatie gehad omdat er een bloedvat was ontploft achter de baarmoeder. Lang in ziekenhuis gelegen.

Daarnaast ernstig bloedarmoede door het vele bloedverlies. Mijn vriend heeft het heel zwaar en de nachten breken hem op. Onze dochter haar ritme is momenteel helaas snachts volledig wakker en overdag slapen. Ze huilt extreem veel (soms 2.5 uur aan een stuk)

We kregen extra kraamzorg en zij was vandaag voor het laatst. Het voelt nu wel alsof we er voor het echie ingaan.
Alle reacties Link kopieren
Ach meid! Dikke knuffel voor jou! Ik had een prima bevalling en herstelde goed en nog dacht ik toen (6 jaar geleden): mán! Wat is dit heftig!

Uiteindelijk had ik echt een half jaar nodig om te wennen aan mijn kind en toen pas vond ik het een beetje leuk worden en met vlagen nog steeds pittig zwaar. Het zette onze relatie ook flink onder druk. Volmondig: Ja, ik moest echt wennen aan het moederschap.
Die eerste maanden voelden alsof ik heel intensief voor een huisdier aan het zorgen was. Er was totaal geen binding en dit heeft echt moeten groeien. Op een gegeven moment kreeg ik lachjes, een beetje interactie, woordjes, etc.

Inmiddels is nr 3 op komst, heb ik (uiteraard 😉 ) het leukste gezin dat er is en ervaar ik die zwaarte niet meer. Het komt echt goed.

Veel tips zijn hier al genoemd. Aanvaard zo veel mogelijk hulp (praten met de verloskundige, familielid of vriendin die eten maakt, wat huishouden wil doen, even wil oppassen zodat jij kunt bijslapen. Etc. En vooral rustig aandoen met kraambezoek (want dan zat ik weer ‘gezellig op’ met baby, tante X de deur uit te kijken terwijl ik van binnen wel kon janken).
Kleur ook eens buiten de lijnen
Mijn oudste was een huilbaby en de jongste had de eerste drie weken een omgedraaid dag-en-nachtritme. Maar het kwam goed. En het komt bij jou ook goed. Echt. Alle begin is heftig.

Als jullie meisje drie maanden oud is dan is het al zoveel makkelijker. Geef jezelf de tijd om eraan te wennen.
Bedankt voor alle reacties. Het gaat inmiddels al een stuk beter. We zijn al best gewend aan ons nieuwe leven :lol: Kan ook meer genieten van mijn dochter nu
Alle reacties Link kopieren
Dag voor dag bekijken. Na een week of zes werd wel iets makkelijker vond ik. Hulp vragen als het je helpt. Ik had een probleemloze bevalling, maar daarna kwam de placenta niet los, geopereerd, veel bloed verloren. Daarna schoot het in mijn nek waardoor ik eigenlijk alleen maar kon liggen. Vanwege weinig beweging kreeg ik enorm veel last van mijn darmen. Niet ideaal allemaal. Uiteindelijk is de fysio aan huis gekomen om één en ander los te masseren. Daarna ging het wel beter. Mijn moeder is bijgesprongen, mijn man vanzelfsprekend ook. TO, het wordt beter, echt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven