Werken in de hitte
donderdag 25 juli 2019 om 10:19
Hoi allemaal,
Inmiddels ben ik 21+3 zwanger. Ik werk in de kinderopvang, waarbij er sprake is van tillen en een drukke groep kinderen. Aangezien er geen airco op de groepen aanwezig is en we ook naar buiten gaan met de kinderen was het de afgelopen dagen met de warmte behoorlijk afzien.
Vandaag ben ik vrij en mijn lichaam voelt aan alsof ik bij wijze van onder een vrachtwagen vandaan ben gekropen. Ik voel me echt op en elke beweging voelt teveel. Morgen moet ik weer aan het werk en ik zie er enorm tegenop.
Ik ben aan het overwegen om me ziek te melden, maar ben toch bang dat er wordt gedacht dat ik me aanstel. Begrip van collega's krijg ik namelijk ook niet echt.
Weet iemand wat de rechten zijn als er sprake is van tropisch weer? En wat is jullie mening?
Inmiddels ben ik 21+3 zwanger. Ik werk in de kinderopvang, waarbij er sprake is van tillen en een drukke groep kinderen. Aangezien er geen airco op de groepen aanwezig is en we ook naar buiten gaan met de kinderen was het de afgelopen dagen met de warmte behoorlijk afzien.
Vandaag ben ik vrij en mijn lichaam voelt aan alsof ik bij wijze van onder een vrachtwagen vandaan ben gekropen. Ik voel me echt op en elke beweging voelt teveel. Morgen moet ik weer aan het werk en ik zie er enorm tegenop.
Ik ben aan het overwegen om me ziek te melden, maar ben toch bang dat er wordt gedacht dat ik me aanstel. Begrip van collega's krijg ik namelijk ook niet echt.
Weet iemand wat de rechten zijn als er sprake is van tropisch weer? En wat is jullie mening?
kokorose wijzigde dit bericht op 25-07-2019 10:31
2.05% gewijzigd
donderdag 25 juli 2019 om 10:44
Heerlijk, weer topic van KokoRose!
Meid, 21 weken pas, je moet er nog 20. Poeh!
OT: tussen studies door tien jaar gewerkt in de kinderopvang en met dit weer is het de hel! Dus ik snap je (geloof het of niet want ik heb altijd heel wat te klagen op je...
)
Allereerst: waarom gaan jullie naar buiten met de kinderen? Niet doen, en ouders die daarover klagen, die gaan maar even lekker zelf 12 kinderen met twee man insmeren en buiten in de gaten houden!
Ten tweede: ventilatoren vind ik wel het minste waarin je baas kunt voorzien!
Ten derde: doe zo weinig mogelijk
- spelen op de grond, jullie als pm'ers er tussen met kussentje in je rug en natte lap in je nek
- brood eten? Brood van tevoren smeren en picknicken op de groep.
- in je pauze: koud voetenbad nemen, desnoods ook op de groep!
Veel drinken (niet alleen water, ook suikerhoudend, zoals cola) en ook eten (eet gerust een chippie, zout is belangrijk als je zoveel zweet) schijt hebben aan.ouders die ook daar weer over klagen!
Meid, 21 weken pas, je moet er nog 20. Poeh!
OT: tussen studies door tien jaar gewerkt in de kinderopvang en met dit weer is het de hel! Dus ik snap je (geloof het of niet want ik heb altijd heel wat te klagen op je...
Allereerst: waarom gaan jullie naar buiten met de kinderen? Niet doen, en ouders die daarover klagen, die gaan maar even lekker zelf 12 kinderen met twee man insmeren en buiten in de gaten houden!
Ten tweede: ventilatoren vind ik wel het minste waarin je baas kunt voorzien!
Ten derde: doe zo weinig mogelijk
- spelen op de grond, jullie als pm'ers er tussen met kussentje in je rug en natte lap in je nek
- brood eten? Brood van tevoren smeren en picknicken op de groep.
- in je pauze: koud voetenbad nemen, desnoods ook op de groep!
Veel drinken (niet alleen water, ook suikerhoudend, zoals cola) en ook eten (eet gerust een chippie, zout is belangrijk als je zoveel zweet) schijt hebben aan.ouders die ook daar weer over klagen!
donderdag 25 juli 2019 om 10:45
Nou dit.JonathanStrange schreef: ↑25-07-2019 10:39Ja, dat snap ik ook niet goed. Als je je ziekt voelt, ben je toch ziek? Als je je beroerd voelt, buikpijn hebt, rugpijn en hoofdpijn en je bent niet zwanger dan mag je je toch ook ziek voelen en eventueel ziekmelden? Ik vind dat niet heel anders dan wanneer je wel zwanger bent. Maar goed, ik heb die trend wel vaker gehoord: als je zwanger bent, hoort het erbij. Klagen = zeuren en aanstellen.
Je loopt gewoon meer risico op uitdroging, oververmoeidheid en dergelijke. Harde buiken en hoofdpijn zijn geen gezonde consequenties van werken, daar moet je echt met je werk over praten. Dat zou je ook doen als je hoofdpijn krijgt van ramen die niet open kunnen als je niet zwanger bent bijvoorbeeld.
Toen ik 11 weken zwanger was met deze klachten, niet eens in de zomer, heb ik me ook ziekgemeld. Daarna was de enige aanpassing die ze konden doen om me gedeeltelijk ziek te melden (en vlak daarna weer volledig).
donderdag 25 juli 2019 om 10:52
Bij mijn voorspelling ( westen ) wordt het morgen nog een graad warmer dan vandaag. Helaas.Due-scimmie schreef: ↑25-07-2019 10:47Waar ik woon is voorspelling gewoon 39 graden morgen. Niks minder warm.
TO, je kan je ziek melden ja maar ik zou echt hulp zoeken voor je obsessieve, stressachtige gedrag. Dat is echt niet normaal en daar heeft je kindje ook niets aan.
donderdag 25 juli 2019 om 10:58
Dit dus.Pergamon schreef: ↑25-07-2019 10:42Dat is zeker niet waar ik op aan wil sturen, maar als zwangere heb je gewoon rechten. Net zoals je als zieke rechten hebt. Als je vanwege je zwangerschap last krijgt van de zwangerschap door de omstandigheden (harde buiken, bekken), dan valt dat voor mij onder 'praten met werkgever over aangepaste werkzaamheden ivm zwanger' en niet onder 'ziekmelden'. Als je er met je werkgever niet uitkomt, kan je daarna alsnog ziekmelden.
Ik ben momenteel hoogzwanger en bij de vorige hittegolf (oké, toen was het 'maar' 36 graden) had ik mijn laatste werkweek. Ik werk in de jeugdzorg, residentieel, dus fysiek ook pittig werk.
Ik heb me die laatste week op het werk vooral rustig proberen te houden en in overleg met collega's bepaalde taken (schoonmaken, conflicten, etc.) niet gedaan. Ik ging er ook niet fluitend doorheen en deed thuis vooral NIKS om bij te komen van het werk. Achteraf gezien had ik eigenlijk ook met mijn leidinggevende in overleg moeten gaan, maar ja... er was geen vervanging, ik voelde me toch verantwoordelijk, er waren een paar belangrijke dingen die een invaller niet kon oppakken, etc. Nouja, we hebben het gered.
TO, overleg met je leidinggevende en je collega's. Misschien zeggen ze wel: dan blijf morgen maar thuis, dan kunnen we een volwaardige kracht in laten vliegen. Of kan er gekeken worden naar welke taken jij wél kan doen. Een ruil van baby- naar peutergroep bijvoorbeeld. Of dat ze er rekening mee kunnen houden dat bij weinig kinderen jíj diegene bent die eerder naar huis mag. Bij dochter op de opvang zit er ook altijd een leidster anderhalf uur op de slaapkamer, zoiets lukt misschien wel?
donderdag 25 juli 2019 om 10:59
Dat was ook mijn eerste gedachte, maar dit is nou echt een topic waarvan ik denk, kokorose heeft wel gewoon gelijk. Het is zwaar in deze hitte en zeker als je zwanger bent. Als je je zo beroerd voelt, gaat het nu dus echt niet. Ik had me ook ziekgemeld met deze klachten. Of zoals gezegd wordt in elk geval in gesprek met werkgever om te kijken wat er aan aanpassingen mogelijk is. Maar dat is in de kinderopvang bijzonder lastig en dan moet je soms toch echt even voor jezelf kiezen.
Overigens werd door iemand ook gezegd dat je je kind hiermee in gevaar kunt brengen, laten we kokorose geen ideeën in haar hoofd praten die ze voor de verandering eindelijk eens niet had. Maak je niet druk om je baby, maar wel om jou zelf. Jij moet goed blijven drinken en rust pakken als je lijf aangeeft dat het te veel is nu.
donderdag 25 juli 2019 om 11:10
Ja ik kan mij ook voorstellen dat een baan in de kinderopvang en zonder airco nu behoorlijk zwaar is. Misschien kan je opperen voor ventilatoren? Ik bedoel, dit is toch voor de kids ook niet goed? Misschien kan je vandaag rustig aandoen en voel je wellicht morgen iets beter. Maar let op jezelf, doe wat rustiger aan, drink genoeg en neem iets vaker rust tussendoor. Morgen nog 1 dag en dan is het weekend en kan je weer lekker rustig aandoen toch.
donderdag 25 juli 2019 om 11:11
Minik schreef: ↑25-07-2019 10:59Dat was ook mijn eerste gedachte, maar dit is nou echt een topic waarvan ik denk, kokorose heeft wel gewoon gelijk. Het is zwaar in deze hitte en zeker als je zwanger bent. Als je je zo beroerd voelt, gaat het nu dus echt niet. Ik had me ook ziekgemeld met deze klachten. Of zoals gezegd wordt in elk geval in gesprek met werkgever om te kijken wat er aan aanpassingen mogelijk is. Maar dat is in de kinderopvang bijzonder lastig en dan moet je soms toch echt even voor jezelf kiezen.
Overigens werd door iemand ook gezegd dat je je kind hiermee in gevaar kunt brengen, laten we kokorose geen ideeën in haar hoofd praten die ze voor de verandering eindelijk eens niet had. Maak je niet druk om je baby, maar wel om jou zelf. Jij moet goed blijven drinken en rust pakken als je lijf aangeeft dat het te veel is nu.
Ik ben zelf 21+4 zwanger en heb een psychische problematiek en angsten + enkele fysieke probemen. Met werkgever goede afspraken gemaakt tijdens de warmte, want ja, je moet een beetje opletten. Maar in het geval van KokoRose snap ik wel waarom collega's vinden dat zij zich aanstelt. En ook al heeft ze nu een topic waarin ze een punt heeft, psychische hulp lijkt me voor haar (en vooral ook voor haar kind) noodzakelijk.
donderdag 25 juli 2019 om 11:15
Nou weet ik niet wat voor werk jij doet, maar niet in elke baan zijn goede aanpassingen te doen hè. Maar goed, we weten ook niet wat kokorose op haar werk allemaal zegt, maar als ze inderdaad net zo dramatisch daar heeft gedaan als hier op het forum, kunnen collega’s haar nu inderdaad wel vinden aanstellen. Maar dat wil niet zeggen dat ze zich ook aanstelt.Pergamon schreef: ↑25-07-2019 11:11Ik ben zelf 21+4 zwanger en heb een psychische problematiek en angsten + enkele fysieke probemen. Met werkgever goede afspraken gemaakt tijdens de warmte, want ja, je moet een beetje opletten. Maar in het geval van KokoRose snap ik wel waarom collega's vinden dat zij zich aanstelt. En ook al heeft ze nu een topic waarin ze een punt heeft, psychische hulp lijkt me voor haar (en vooral ook voor haar kind) noodzakelijk.
En dat jij ook zwanger bent zegt nou eenmaal niet zo heel veel. De één voelt zich de hele zwangerschap beter dan ooit terwijl de ander 9 maanden misselijk is, bekkenklachten heeft, depressief wordt... je weet het gewoon niet en elke zwangerschap is anders.
donderdag 25 juli 2019 om 11:17
Het is ook heet, ook voor niet zwangere. Alleen dit topic in de context van haar topic geschiedenis maakt dat ik denk:Minik schreef: ↑25-07-2019 10:59Dat was ook mijn eerste gedachte, maar dit is nou echt een topic waarvan ik denk, kokorose heeft wel gewoon gelijk. Het is zwaar in deze hitte en zeker als je zwanger bent. Als je je zo beroerd voelt, gaat het nu dus echt niet. Ik had me ook ziekgemeld met deze klachten. Of zoals gezegd wordt in elk geval in gesprek met werkgever om te kijken wat er aan aanpassingen mogelijk is. Maar dat is in de kinderopvang bijzonder lastig en dan moet je soms toch echt even voor jezelf kiezen.
Want het volgende topic is:
- ik ben gestoken door een mug, kan het kwaad? (Augustus)
- er is storm op komst, kan ik wel naar mijn werk, misschien waait er wel een tak op mijn buik (september)
- kan ik de pepernoten die nu al in winkel liggen al eten? (Oktober)
- kan zoveel kou kwaad voor mijn baby (november)
En bovenstaand klinkt lelijk, en zuur en evil maar ik vind het heel moeilijk te begrijpen dat KokoRose zelf niet inziet dat haar angsten irrationeel zijn. Maar goed, ik ben dan ook geen psycholoog en ook niet zo empathisch als het om zwangere vrouwen met een gebrek aan gezond verstand gaat.
En juist daarom is het moeilijk je serieus te nemen KokoRose, heb je al contact gezocht met een psycholoog?
Wat zegt je man of vrouw van je angsten?
En nogmaals: in dit geval, ik snap het, de kinderopvang is met dit weer écht afzien! Heb je wat aan mijn tips?
donderdag 25 juli 2019 om 11:22
Harde buiken op deze termijn zijn een signaal dat je het echt rustiger aan moet doen. Dat moet je dan ook gewoon doen. Als je je daarvoor ziek moet melden, dan doe je dat uiteraard. Als je in overleg met je werkgever je werkzaamheden kan aanpassen zodat het wel haalbaar is, dan doe je dat. Veel KDVs zijn dicht deze dagen vanwege de hitte - deze omstandigheden zijn sowieso niet normaal. Je eerste verantwoording is niet naar je collega's, maar naar jouw lichaam en ongeboren kind.
Ik heb een hekel aan dat eeuwige "zwanger is niet ziek". Nee, in principe niet, maar je kunt er behoorlijk ziek van zijn en er is zo weinig empathie. Ik heb weken in het ziekenhuis gelegen door mijn zwangerschap en zal het nooit meer onderschatten.
Ik ken verder TS' geschiedenis niet, maar dit topic is iig niet aanstellerig en overdreven.
Ik heb een hekel aan dat eeuwige "zwanger is niet ziek". Nee, in principe niet, maar je kunt er behoorlijk ziek van zijn en er is zo weinig empathie. Ik heb weken in het ziekenhuis gelegen door mijn zwangerschap en zal het nooit meer onderschatten.
Ik ken verder TS' geschiedenis niet, maar dit topic is iig niet aanstellerig en overdreven.
donderdag 25 juli 2019 om 11:27
Minik schreef: ↑25-07-2019 11:15Nou weet ik niet wat voor werk jij doet, maar niet in elke baan zijn goede aanpassingen te doen hè. Maar goed, we weten ook niet wat kokorose op haar werk allemaal zegt, maar als ze inderdaad net zo dramatisch daar heeft gedaan als hier op het forum, kunnen collega’s haar nu inderdaad wel vinden aanstellen. Maar dat wil niet zeggen dat ze zich ook aanstelt.
En dat jij ook zwanger bent zegt nou eenmaal niet zo heel veel. De één voelt zich de hele zwangerschap beter dan ooit terwijl de ander 9 maanden misselijk is, bekkenklachten heeft, depressief wordt... je weet het gewoon niet en elke zwangerschap is anders.
Daarom zeg ik ook: ga nou éérst in overleg. Loopt dat op niks uit? Dan ziek melden.
En nee, geen zwangerschap is hetzelfde en ik vergelijk ook niks. Ik geef alleen wel aan dat ik bijna op de dag af in dezelfde termijn zit én met een psychische en fysieke problematiek loop, dus dat het hier ook geen eitje is. En dat ik begripvol ben naar psychische klachten in een zwangerschap én dat i een gesprek met mijn werkgever heb gevoerd over belastbaarheid. Daar heeft Kokorose niks aan (en de rest van de wereld ook niet), maar meteen ziek melden is, zoals ik er in sta, niet de eerste stap die nu genomen moet worden.
donderdag 25 juli 2019 om 11:30
@clairesophie die topics zou je kunnen verwachten maar kokorose heeft het voor het eerst dit topic een keer niet over hoe schadelijk iets is voor haar baby. Dit keer is het een serieuze vraag dus mag ze ook wel gewoon serieus antwoord krijgen.
Vorig jaar was ik hoogzwanger met die hitte, en lag ik alleen maar als een walvis te huilen op de bank met voeten zo dik als die van Minnie mouse. Gelukkig werk ik in het onderwijs en had ik met 32 weken zwanger al vakantie wat over ging in verlof. Maar als het zo heet was geweest eerder in mijn zwangerschap, was ik ook echt niet in staat geweest om te werken. Heb me nog nooit zo beroerd gevoeld en ging door de hitte ook weer overgeven en ellende. Onderschat niet hoe naar het kan zijn
Vorig jaar was ik hoogzwanger met die hitte, en lag ik alleen maar als een walvis te huilen op de bank met voeten zo dik als die van Minnie mouse. Gelukkig werk ik in het onderwijs en had ik met 32 weken zwanger al vakantie wat over ging in verlof. Maar als het zo heet was geweest eerder in mijn zwangerschap, was ik ook echt niet in staat geweest om te werken. Heb me nog nooit zo beroerd gevoeld en ging door de hitte ook weer overgeven en ellende. Onderschat niet hoe naar het kan zijn
donderdag 25 juli 2019 om 11:41
KokoRose schreef: ↑25-07-2019 11:39Nog even een aanvullende update: wegens personeelstekort en een hoge werkdruk kom ik ook niet toe aan pauze. Ik maak lange werkdagen zonder rustmomenten. Dit is al besproken met mijn werkgever, maar op dit moment is het logistiek niet haalbaar dat iedereen met pauze gaat. Er is wel afgesproken dat ik wel met pauze moet, echter gaat dit meestal gewoon niet. Ik moet het dan zelf regelen met collega's die komen bijspringen of de leidinggevende erbij roepen. Dit lukt niet altijd en algauw voel ik me bezwaard.
Ik wijk een beetje af, maar wil wel duidelijk maken dat ik niet om het minste geringste de handdoek in de ring gooi.
Mijn 'angsten' maak ik absoluut niet bespreekbaar op mijn werk. Ik reageer altijd heel positief als er wordt gevraagd hoe ik het gaat, zelfs als ik het niet zo ervaar. Ook krijg ik vaak de opmerking dat ik er goed uit zie en een het bijna niet te zien is dat ik zwanger ben, fijn om te horen natuurlijk maar om die reden denk ik ook dat men soms 'vergeet' dat ik zwanger ben. Juist omdat ik niet het type ben dat loopt te zeuren, puffen en hijgen.
Gisteren zat mijn dienst erop, ik ging nog een groep langs om te vragen of ik nog iets kan doen voor mijn collega's. Uit collegialiteit dacht ik misschien kan ik nog wat pakken of kleine taakje doen ter ondersteuning. Op het moment dat een collega vroeg of ik nog even wilde stofzuigen en dweilen stond ik met een mond vol tanden. Misschien komt het door mijn hormonen, maar ik voelde me zo gekwetst en niet begrepen/gehoord.
Dit is gewoon dom. Sorry hoor. Dan moet je je niet gekwetst gaan voelen als je collega's je daadwerkelijk gaan inzetten.
En je angsten niet bespreekbaar maken met je werkgever is een keuze. Je fysieke problemen niet kenbaar maken is wederom niet slim. Er ka pas rekening met je worden gehouden als jij aangeeft dat het niet gaat. En voor je angsten raad ik je nogmaals met klem aan je spoedig bij je huisarts te melden.
pergamon wijzigde dit bericht op 25-07-2019 11:42
2.29% gewijzigd
donderdag 25 juli 2019 om 11:45
Klopt achteraf vond ik het ook een domme keuze. Voortaan zeg ik mijn collega's gedag en ga ik er vandoor.Pergamon schreef: ↑25-07-2019 11:41Dit is gewoon dom. Sorry hoor. Dan moet je je niet gekwetst gaan voelen als je collega's je daadwerkelijk gaan inzetten.
En je angsten niet bespreekbaar maken met je werkgever is een keuze. Je fysieke problemen niet kenbaar maken is wederom niet slim. Er ka pas rekening met je worden gehouden als jij aangeeft dat het niet gaat. En voor je angsten raad ik je nogmaals met klem aan je spoedig bij je huisarts te melden.
Mijn fysieke problemen heb ik uiteraard kenbaar gemaakt, denk daarbij aan mijn bekken en andere fysieke kwalen. Betreft mijn angsten doel ik op mijn voorgaande topics over de rauwe eieren etc. Het lijkt me niet om dat met mijn werkgever te bespreken.
donderdag 25 juli 2019 om 11:46
Je gaat natuurlijk gewoon met pauze. Wat een onzin zeg. Wij hadden altijd te weinig personeel en soms moesten we daardoor pauze houden op de groep zelf maar als nog hielden we dan pauze.
En over dat stofzuigen en dweilen: kom eens voor jezelf op. Je kunt praten, je mankeert niks aan je mond. Grenzen bewaken.
En over dat stofzuigen en dweilen: kom eens voor jezelf op. Je kunt praten, je mankeert niks aan je mond. Grenzen bewaken.