Werken in de hitte
donderdag 25 juli 2019 om 10:19
Hoi allemaal,
Inmiddels ben ik 21+3 zwanger. Ik werk in de kinderopvang, waarbij er sprake is van tillen en een drukke groep kinderen. Aangezien er geen airco op de groepen aanwezig is en we ook naar buiten gaan met de kinderen was het de afgelopen dagen met de warmte behoorlijk afzien.
Vandaag ben ik vrij en mijn lichaam voelt aan alsof ik bij wijze van onder een vrachtwagen vandaan ben gekropen. Ik voel me echt op en elke beweging voelt teveel. Morgen moet ik weer aan het werk en ik zie er enorm tegenop.
Ik ben aan het overwegen om me ziek te melden, maar ben toch bang dat er wordt gedacht dat ik me aanstel. Begrip van collega's krijg ik namelijk ook niet echt.
Weet iemand wat de rechten zijn als er sprake is van tropisch weer? En wat is jullie mening?
Inmiddels ben ik 21+3 zwanger. Ik werk in de kinderopvang, waarbij er sprake is van tillen en een drukke groep kinderen. Aangezien er geen airco op de groepen aanwezig is en we ook naar buiten gaan met de kinderen was het de afgelopen dagen met de warmte behoorlijk afzien.
Vandaag ben ik vrij en mijn lichaam voelt aan alsof ik bij wijze van onder een vrachtwagen vandaan ben gekropen. Ik voel me echt op en elke beweging voelt teveel. Morgen moet ik weer aan het werk en ik zie er enorm tegenop.
Ik ben aan het overwegen om me ziek te melden, maar ben toch bang dat er wordt gedacht dat ik me aanstel. Begrip van collega's krijg ik namelijk ook niet echt.
Weet iemand wat de rechten zijn als er sprake is van tropisch weer? En wat is jullie mening?
kokorose wijzigde dit bericht op 25-07-2019 10:31
2.05% gewijzigd
donderdag 25 juli 2019 om 10:23
Ik ben erg voor ziekmelden, als je daadwerkelijk ziek bent. Je bent niet ziek, je bent zwanger. Ik zou dus in overleg gaan met leidinggevende of je werk iets aangepast kan worden. (Bijvoorbeeld vaker rusten, minder tillen, aangepast rooster, etc)
Overigens wordt het morgen een stuk minder warm.
Overigens wordt het morgen een stuk minder warm.
pergamon wijzigde dit bericht op 25-07-2019 10:26
17.21% gewijzigd
donderdag 25 juli 2019 om 10:25
Ik zou wel gewoon gaan, maar wel duidelijk aangeven dat je doordat je zwanger bent het met de hitte nu moeilijker hebt. En als ze er geen rekening mee willen houden dan hebben ze maar pech. Lijkt me niet verstandig om jezelf en de baby in gevaar te brengen, omdat je collega's zich niet kunnen inleven.
donderdag 25 juli 2019 om 10:26
donderdag 25 juli 2019 om 10:30
Dit inderdaad. Ik zou me ook niet zo snel ziek melden (en ik werk ook als pm’er op een babygroep). Toch weet ik uit ervaring ook dat je het in de kinderopvang niet rustig aan kunt doen... ik zou ook overleggen met je leidinggevende en je collega’s waarmee je samenwerkt.JonathanStrange schreef: ↑25-07-2019 10:26Als je zwanger bent, zijn er extra maatregelen nodig bij deze hitte (net zoals bij kinderen, ouderen en zieken). Dus vraag bij je werkgever na wat ze voor je kunnen doen.
donderdag 25 juli 2019 om 10:31
donderdag 25 juli 2019 om 10:31
donderdag 25 juli 2019 om 10:33
TO ik zou even je werkgever bellen vandaag en dit bespreken. Er zijn geen wettelijke afspraken wat de maximale temperatuur is om te werken. Wel is je werkgever verplicht om rekening te houden met je als je het niet aankan. Zie deze link voor meer info: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -bevalling
donderdag 25 juli 2019 om 10:36
Empathie is ver te zoeken zeg! Ik heb het niet in details beschreven in mijn post, maar ik loop op mijn werk wel de hele dag met een benauwd gevoel en een draaierig gevoel. Ook heb ik na zo een zware werkdag enorme last van een harde buik en pijn aan mijn bekken. En zo zijn er wel meerdere klachten die verergert worden door de extreme hitte.
Nee ik ben niet ziek, maar ik voel me zeker niet goed! Ik ben het eens om het voor morgen toch nog aan te kijken, maar om het nou gelijk meerdere malen belachelijk te noemen.
donderdag 25 juli 2019 om 10:38
KokoRose schreef: ↑25-07-2019 10:36Empathie is ver te zoeken zeg! Ik heb het niet in details beschreven in mijn post, maar ik loop op mijn werk wel de hele dag met een benauwd gevoel en een draaierig hoofs. Ook heb ik na zo een zware werkdag enorme last van een harde buik en pijn aan mijn bekken. En zo zijn er wel meerdere klachten die verergert worden door de extreme hitte.
Nee ik ben niet ziek, maar ik voel me zeker niet goed! Ik ben het eens om het voor morgen toch nog aan te kijken, maar om het nou gelijk meerdere malen belachelijk te noemen.
Dit is wel even wat anders dan wat je schrijft in je OP. Mensen reageren op wat er staat, want dat is het enige waar we op kunnen reageren. Ik ben nu 21 weken zwanger en ik heb in overleg maatregelen getroffen met mijn werkgever, zonder dat ik me ziek heb hoeven melden. Daarom het advies: meld je niet ziek, maar ga het gesprek aan. Want je heb weld egelijk recht op aanpassingen, maar dat is echt wat anders dan ziekmelden.
donderdag 25 juli 2019 om 10:39
Ja, dat snap ik ook niet goed. Als je je ziekt voelt, ben je toch ziek? Als je je beroerd voelt, buikpijn hebt, rugpijn en hoofdpijn en je bent niet zwanger dan mag je je toch ook ziek voelen en eventueel ziekmelden? Ik vind dat niet heel anders dan wanneer je wel zwanger bent. Maar goed, ik heb die trend wel vaker gehoord: als je zwanger bent, hoort het erbij. Klagen = zeuren en aanstellen.KokoRose schreef: ↑25-07-2019 10:36Empathie is ver te zoeken zeg! Ik heb het niet in details beschreven in mijn post, maar ik loop op mijn werk wel de hele dag met een benauwd gevoel en een draaierig hoofs. Ook heb ik na zo een zware werkdag enorme last van een harde buik en pijn aan mijn bekken. En zo zijn er wel meerdere klachten die verergert worden door de extreme hitte.
Je loopt gewoon meer risico op uitdroging, oververmoeidheid en dergelijke. Harde buiken en hoofdpijn zijn geen gezonde consequenties van werken, daar moet je echt met je werk over praten. Dat zou je ook doen als je hoofdpijn krijgt van ramen die niet open kunnen als je niet zwanger bent bijvoorbeeld.
donderdag 25 juli 2019 om 10:41
donderdag 25 juli 2019 om 10:42
JonathanStrange schreef: ↑25-07-2019 10:39Ja, dat snap ik ook niet goed. Als je je ziekt voelt, ben je toch ziek? Als je je beroerd voelt, buikpijn hebt, rugpijn en hoofdpijn en je bent niet zwanger dan mag je je toch ook ziek voelen en eventueel ziekmelden? Ik vind dat niet heel anders dan wanneer je wel zwanger bent. Maar goed, ik heb die trend wel vaker gehoord: als je zwanger bent, hoort het erbij. Klagen = zeuren en aanstellen.
Je loopt gewoon meer risico op uitdroging, oververmoeidheid en dergelijke. Harde buiken en hoofdpijn zijn geen gezonde consequenties van werken, daar moet je echt met je werk over praten. Dat zou je ook doen als je hoofdpijn krijgt van ramen die niet open kunnen als je niet zwanger bent bijvoorbeeld.
Dat is zeker niet waar ik op aan wil sturen, maar als zwangere heb je gewoon rechten. Net zoals je als zieke rechten hebt. Als je vanwege je zwangerschap last krijgt van de zwangerschap door de omstandigheden (harde buiken, bekken), dan valt dat voor mij onder 'praten met werkgever over aangepaste werkzaamheden ivm zwanger' en niet onder 'ziekmelden'. Als je er met je werkgever niet uitkomt, kan je daarna alsnog ziekmelden.