Ziek van zwangerschap

19-03-2020 15:06 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu 7 weken zwanger en inmiddels al een paar dagen echt aan bed gekluisterd. Ik kan amper bewegen of ik word verschrikkelijk misselijk. Overgeven lukt vooralsnog niet, maar van de geur en aanblik van eten moet ik zo ontzettend kokhalzen dat ik amper eten binnen krijg. Ik voel me daardoor ook ontzettend slap. Daarbij heb ik continue het gevoel alsof ik een marathon heb gerend na al een week niet geslapen te hebben: compleet uitgeput, ik zou wel dag en nacht kunnen slapen (en doe dat dus ook bijzonder veel).

Iedereen om me heen zegt: je moet er wat voor over hebben, denk aan het einddoel over een aantal maanden. Maar dat maakt het voor nu niet beter. Buiten dat dit gewoon ontzettend vervelend is, leidt het ook tot andere problemen:

Een week geleden heb ik me ziek gemeld omdat het me echt niet meer lukte om de deur uit te komen. Ook vanuit huis werken lukt amper: ik voel me zo zwak/moe/misselijk dat ik amper voor mezelf kan zorgen, laat staan productief aan het werk kan gaan. Als ik gewoon in loondienst was geweest had ik me minder zorgen gemaakt hier om, dan ga je gewoon de ziektewet in. Maar ik ben niet in loondienst. Ik ben momenteel bezig met afstuderen en loop fulltime stage waarbij ik ook onderzoek doe en mijn scriptie schrijf. Elke week niet werken betekent een week later afstuderen. Daarbij heeft mijn stagebegeleider al gezegd dat ik op deze manier beter kan stoppen en het volgend jaar opnieuw kan proberen. Ik maak me hier dus best wel zorgen om.
Ook is het huis inmiddels een grote bende. Het lukt me echt niet om schoon te maken en door zijn fysieke beperking kan mijn vriend ook maar tot op zekere hoogte helpen. Door die hele corona toestand kunnen vrienden en familie ons ook niet helpen en ook de thuiszorg van de gemeente ligt op zijn gat.

Ik weet ook niet zo goed wat ik wil met dit topic. Ik zou willen vragen of dit er nou echt bij hoort, of dit 'normaal' is, maar daar weet ik het antwoord ook al op. Maar wat zou ik hier aan kunnen doen? Vriend en ik zijn 2,5 jaar bezig geweest en hebben een intensief ziekenhuistraject achter de rug voor onze kinderwens, dus de zwangerschap afbreken is geen optie. Op internet lees ik overal de medicijnen tegen misselijkheid e.d. toch niet werken en dat je er 'gewoon doorheen moet'. Hulp kan ik momenteel nergens krijgen, maar met zijn tweeën redden vriend en ik het ook amper.

Heeft iemand misschien tips, wijsheid, of ervaring hiermee en kan je me beloven dat het goed gaat komen?
Hoeveel ik ontzettend blij ben met de zwangerschap, wil het genieten ervan op deze manier niet echt lukken...
Alle reacties Link kopieren
Wat rot voor je zeg. Bij mij werd het beter rond week 14, maar zo erg als jij had ik het gelukkig niet. Veel sterkte!
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren
Naatje2000
Wat een nachtmerrie! :hug:

Ik hoop echt dat ik me zo 'goed' blijf voelen als nu. Tussen aanhalingstekens, want man wat verlagen je standaarden! 'Goed' is voor mij: kunnen douchen, tanden poetsen en schone kleding aan, naar beneden ipv alleen maar boven in bed liggen. Zowaar 10 minuutjes kunnen wandelen buiten!!! En oké, dat is dan wel alles wat ik kan op een dag, daarna ben ik echt kapot, maar naar mijn huidige standaard betekent dat dat het hartstikke goed gaat :P .

En die mensen die maar blijven zeggen dat je wel moet genieten, dan kan ik echt wel wurgen :hamer: Deze zwangerschap heeft 2,5 jaar en een zwaar emotioneel fertiliteitstraject gekost, en toch heb ik mezelf al betrapt op gedachten aan abortus. Dat ik hoopte dat de echo niet goed was, zodat ik een excuus had om het weg te laten halen. Dat meende ik natuurlijk helemaal niet!! Ik ben ondanks alles intens blij met de zwangerschap en elke goede echo geeft me weer kracht om door te gaan, maar zo zwaar was het op een gegeven moment gewoon. Mensen die zoiets niet hebben meegemaakt snappen dat echt niet (ik durf het ook aan niemand te vertellen behalve aan mijn vriend).
Chame; heel erg herkenbaar hoor! Mijn traject was dan wel niet lang, maar idd doordat in de eerste weken je levensstandaard zo verandert.. Het is gewoon keiveel op dat moment en die gedachtes heb ik ook gehad. Een partij schuldig dat ik mij erover voelde!! Totdat iemand vertelde t te herkennen, dan valt er een last van je schouders!

Overigens heb ik naast de bekkeninstabiliteit ook zwangerschapsrhinitis, constant verstopte neus, niesen, bloedneuzen, benauwd, vermoeid en (nog) slecht(er) slapen.

Nog 10 weken 💪
Alle reacties Link kopieren
Chamaedorea schreef:
06-04-2020 11:03


En die mensen die maar blijven zeggen dat je wel moet genieten, dan kan ik echt wel wurgen :hamer: Deze zwangerschap heeft 2,5 jaar en een zwaar emotioneel fertiliteitstraject gekost, en toch heb ik mezelf al betrapt op gedachten aan abortus. Dat ik hoopte dat de echo niet goed was, zodat ik een excuus had om het weg te laten halen. Dat meende ik natuurlijk helemaal niet!! Ik ben ondanks alles intens blij met de zwangerschap en elke goede echo geeft me weer kracht om door te gaan, maar zo zwaar was het op een gegeven moment gewoon. Mensen die zoiets niet hebben meegemaakt snappen dat echt niet (ik durf het ook aan niemand te vertellen behalve aan mijn vriend).
:hug: Zulke gedachten komen echt heel veel voor bij HG, dat is normaal als je je zo ellendig voelt. Echt waar! Hier 5 jaar voortraject voor de zwangerschap en toch heb ik op de slechtste momenten ook gedacht: ik kan dit niet, ik wil niet meer.
Het zegt niets over jou en je kinderwens, alleen over hoe zwaar die rotziekte is. Veel sterkte!
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Alle reacties Link kopieren
Chameadorea heel normaal dat je dat dacht. Dit kun je ook met je verloskundige bespreken. Mijn roze wolk was voornamelijk grijs te noemen en het ziekenhuis hield mij goed in de gaten of het niet alleen nog maar grijs werd en ik of ik meer kenmerken ging vertonen van een prenatale depressie.
Maar juist dit bij mijn afspraken kunnen bespreken gaf lucht.
Bij ons dus twee keer een zwangerschap misgegaan, de eerste ronde na de curretage van de laatste miskraam meteen weer zwanger en dat was dus deze zwangerschap.
Dus je “moet” blij zijn dat je zwanger bent, en als dat niet lukt voel je je schuldig en je schaamt je. Want je hebt nu toch wat je wilde?
Maar dit denken (was ik maar niet meer zwanger, wil ik dit kindje eigenlijk wel, het was beter voordat jij in mijn buik zat) komt vaker voor dan je denkt, vooral bij HG zoals hier boven al genoemd.

Dus maak het vooral bespreekbaar. Het is niets om je voor te schamen maar je moet je gedachten wel kunnen delen en samen in de gaten kunnen houden.
Alle reacties Link kopieren
Oh en Depster :hug:
Aftellen meid!
Alle reacties Link kopieren
Oef, ik kan me er alles bij voorstellen. Mij hielp het wel om het geslacht te weten. Ik wist bij beide de naam toen ook al en zo had ik ineens een persoontje bij me. Dit keer had ik een pretecho willen doen, maar die zijn tot nu toe gestopt, dus maar afwachten hoe het er voor staat tegen die tijd.

Ik ben super blij met jullie drinkyoghurt tip! Eindelijk weer wat calorieën binnen, dus iets meer energie. En ik hou het goed binnen!!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt een Babywatcher huren hè, een echo apparaat voor thuis en dan kun je betalen voor het aantal echo’s dat je er mee wil afnemen.
De kwaliteit is iets minder dan in ziekenhuis/verloskundigenprakijk maar misschien wel een fijne optie in deze rare tijd om te hebben?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven