Zwanger
alle pijlers
Zwanger en coronavaccinatie
zaterdag 24 april 2021 om 08:24
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/23/co ... l-a4041165
In eerste instantie vond ik het wel een prettig idee dat zwangeren zich niet mochten laten inenten. Dan kon ik het mooi even afwachten allemaal en wellicht was er na mijn bevalling ook nog keus in het vaccin.
Nu lijkt het advies toch aangepast te worden en wordt zwangeren aangeraden zich te laten prikken met een mRna vaccin. Ik probeer te bepalen wat ik er nu van vind. Voor mezelf lijkt het me fijn, maar ik vind het heel moeilijk te bepalen of ik mijn ongeboren kind hier mee in aanraking wil brengen. Wat de mogelijke effecten zijn en wat hier al naar onderzoek gedaan is.
Hoe staan jullie hierin?
In eerste instantie vond ik het wel een prettig idee dat zwangeren zich niet mochten laten inenten. Dan kon ik het mooi even afwachten allemaal en wellicht was er na mijn bevalling ook nog keus in het vaccin.
Nu lijkt het advies toch aangepast te worden en wordt zwangeren aangeraden zich te laten prikken met een mRna vaccin. Ik probeer te bepalen wat ik er nu van vind. Voor mezelf lijkt het me fijn, maar ik vind het heel moeilijk te bepalen of ik mijn ongeboren kind hier mee in aanraking wil brengen. Wat de mogelijke effecten zijn en wat hier al naar onderzoek gedaan is.
Hoe staan jullie hierin?
zaterdag 24 april 2021 om 10:10
Pardon? Heb je zelf je medicijnen wel ingenomen van morgen?Phloxx schreef: ↑24-04-2021 09:51Vragen of kritiek is helemaal niet erg, goed juist. Zo maken mensen weloverwogen keuzes waar ze achter staan. Ik vind ook juist dat de overheid veel te weinig aan voorlichting doet.
Wat wel kwalijk is: aannames doen en deze rondstrooien alsof het waarheid is. En dat precies is waar jij een handje van hebt elke keer. Niet alleen over Covid, maar in zo ongeveer elk topic waarin je reageert..
Welke kern van waarheid? Welke sociale media monddood, het is toch bekend? Je bedoelt die paar trombose gevallen? Relativeer je dat ook even met het feit dat dit betekent dat het een zeer zeldzame bijwerking is die minder bij 0.0004% van de gevallen voorkomt. Benoem je dat ook even? Kijk anders even in de bijsluiter van je paracetamol, of je anticonceptie. Vele malen gevaarlijker!
Dat is waar ik over val. Jij zaait bewust twijfel en angst. Je weet precies posts te plaatsen, waarbij je net niks zegt, maar wel genoeg om het over te doen komen alsof het vaccin 'het grote kwaad' is. Het lijkt wel of je er van geniet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 24 april 2021 om 10:11
Je hebt gelijk, ik was te snel om te zeggen dat er veel mensen waren. Maar ik heb meerdere moeders gezien die ik volg op Instagram die vlak na de infectie een miskraam kregen.
Dat is natuurlijk niet meteen een causaal verband maar het baart me wel zorgen.
Zeker omdat het volgens mij wel bekend is dat hoge koorts niet goed is voor je ongeboren kind.
zaterdag 24 april 2021 om 10:13
Totaal off-topic maar leverworst mag je met mate eten hoor. Mijn VK en gyn adviseerden niet iedere dag een halve worst, maar dagelijks een boterham was echt geen probleem. Ik beperk het nu tot 1-2keer per week.Myra22 schreef: ↑24-04-2021 10:04Ik twijfel nog. Ik ben helemaal pro-vaccin, maar mijn vorige consult in het ziekenhuis vroeg ik erom en werd gezegd: nee, tenzij u tot een risicogroep behoort wordt vaccineren echt afgeraden. Heel verhaal erbij over verminderde afweer etc. En dan nu toch wel.
Op zich is dit als zwangere niks nieuws, want per zwangerschap is de lijst met dingen die je niet mag eten/drinken weer langer. Mijn geliefde venkelthee en leverworst zijn nu uit den boze, waar ze dat acht jaar geleden nog niet waren. Juist omdat zwangeren zoveel verteld wordt over wat niet mag en eventueel een effect zou kunnen hebben op het ongeboren kind hebben de meesten daar denk ik een soort volgzame gelatenheid in gevonden, en dan is een plotselinge switch van beleid wel verwarrend. Niet over de jaren dit keer, maar mid-zwangerschap.
zaterdag 24 april 2021 om 10:15
Daarom zeg ik ook nà, niet door.__appelbloesem__ schreef: ↑24-04-2021 10:06Volgens de rivm is er geen aanleiding om te denken dat covid een verhoogde kans op miskramen geeft. Er zijn sowieso veel mensen die een miskraam krijgen.
Maar ze zijn er wel, meer dan cases van een miskraam na vaccinatie.
(Logisch, want er zijn minder vaccins gezet bij zwangeren dan dat zwangeren geïnfecteerd zijn geweest).
zaterdag 24 april 2021 om 10:16
Ik zie dat je comebacks op zijn, dus je gaat bij mij nu onder de negeer.
In letterlijk elk topic waar jij verschijnt, of dat het nu om corona of om de seniele buurman gaat, weet jij negativiteit te brengen. Ik had mezelf niet zo moeten laten meeslepen daarin, dus ik kies voor een positievere inslag en laat het hierbij. Dit is niet hoe ik ben of wil worden.
-
zaterdag 24 april 2021 om 10:17
AnAppleADay schreef: ↑24-04-2021 10:00Ik ben heel blij dat dit nieuws er is.
Ik wilde me sowieso al zsm laten vaccineren maar omdat het advies nog negatief was voelde dat toch niet 100% goed. Nu het advies positief is ben ik heel blij dat ik met een gerust hart alsnog, wanneer mogelijk, gewoon de prik krijg.
Ik vind een Covid infectie met al die koorts en aanslag op je lichaam een stuk enger voor mijn zwangerschap dan een vaccin.
Ik ook! Ik ben er heel blij mee.
Wat ik me afvraag; ik zit zelf nu op 20 weken en zal dan binnenkort ook de kinkhoestvaccinatie krijgen. Kunnen deze samen in ongeveer dezelfde periode, weet iemand dat? Gaan vaccinaties “langs elkaar”?
En dan vraag aan Phloxx en/of Kokoro. Ik las bij een van jullie de nog onduidelijkheid over hoe lang dit vaccin werkt. Wat maakt dat je de twijfel hebt/had om te wachten tot het standaard jaarlijks in het programma wordt opgenomen?
zaterdag 24 april 2021 om 10:21
Er is laatst gepubliceerd dat de Covid antilichamen inderdaad bij de foetus terecht komen. Dat is ook helemaal in lijn met de verwachting, want het is algemeen bekend dat antilichamen van moeder naar foetus gaan. En antilichamen zijn antilichamen. Maar dat wist jij al geloof ikK0koro schreef: ↑24-04-2021 09:09Ik ben 21 weken zwanger en hoopte juist dat men nog in mijn zwangerschap zou stellen dat het vaccin veilig is voor ongeboren kinderen. Mijn hoop is dat het mijn zoon beschermd, ook na zijn geboorte. Als niet direct, dan via mij omdat ik het niet kan krijgen/antistoffen in de BV terecht komen. Ik haal dus ook binnenkort de 22 weken prik voor kinkhoest.
In hoeverre en hoelang de baby beschermd is, moet nog blijken, begreep ik.
zaterdag 24 april 2021 om 10:22
Mijn voorkeur zou niet uitgaan naar tegelijk vaccineren, omdat je dan twee maal zoveel kans op reactie van het immuunsysteem. Dat zou ik dan liever spreiden, maar dat is gevoelsmatig hoor, daar heb ik geen bronnen van. In de humane Geneeskunde wordt er eigenlijk nooit tegelijk gevaccineerd, behalve combi vaccins. In de diergeneeskunde gebeurt het wel en is het geen probleem (bijv tegelijk Leptospirose, Rabies en Bronchisepta vaccins).Tortie schreef: ↑24-04-2021 10:17Ik ook! Ik ben er heel blij mee.
Wat ik me afvraag; ik zit zelf nu op 20 weken en zal dan binnenkort ook de kinkhoestvaccinatie krijgen. Kunnen deze samen in ongeveer dezelfde periode, weet iemand dat? Gaan vaccinaties “langs elkaar”?
En dan vraag aan Phloxx en/of Kokoro. Ik las bij een van jullie een twijfel over hoe lang dit vaccin werkt. Wat maakt dat je deze twijfel hebt/had om te wachten tot het standaard jaarlijks in het programma wordt opgenomen?
Kokoro benoemde het jaarlijke vaccin, ik ben er vrij zeker van dat ze bedoelt dat zolang niet genoeg mensen gevaccineerd zijn (wereldwijd, dus ook in derde wereld landen) Covid nog te veel kan verspreiden. Elke verspreiding betekent deling van cellen en kans op een mutatie. Een gemuteerd gen kan betekenen dat het niet meer dekkend is voor het vaccin. Dat zie je bijvoorbeeld bij de jaarlijkse griepprik: griep dwaalt nog volop rond en muteert, waardoor de vaccinatie niet meer werkzaam is.
-
zaterdag 24 april 2021 om 10:23
Het gaat echt nog wel even duren hoor voor er een beslissing is genomen, brieven zijn verstuurd en de prikken beschikbaar zijn. De 22-wekenprik kun je over 2 weken al inplannen en je bent meestal binnen 1-2 weken wel aan de beurt. Denk dus dat het ‘probleem’ zichzelf oplost.Tortie schreef: ↑24-04-2021 10:17Ik ook! Ik ben er heel blij mee.
En dan vraag aan Phloxx en/of Kokoro. Ik las bij een van jullie de nog onduidelijkheid over hoe lang dit vaccin werkt. Wat maakt dat je de twijfel hebt/had om te wachten tot het standaard jaarlijks in het programma wordt opgenomen?
Dit vind ik wel een goede vraag. Ik ben zelf niet zwanger maar wordt wel tante in Juli. En nu heeft mijn broer gevraagd of wij ons willen laten boosten met het kinkhoest vaccin omdat we de kleine regelmatig gaan zien. Vind het ietwat vreemd want ik heb er nog nooit van gehoord dat familie zich dan ook weer moet laten vaccineren voor de kleine... en ik heb dus net een maand geleden AZ gehad en moet binnenkort nog voor de 2de. Ik merk dat mijn immuunsysteem het al lastig heeft dus ik vraag me af of dat allemaal wel handig is om tegelijk te nemen.
zaterdag 24 april 2021 om 10:25
Erg ongebruikelijk verzoek. Heeft zijn partner de 22-wekenprik gehaald?Girl_Undiscovered schreef: ↑24-04-2021 10:23Dit vind ik wel een goede vraag. Ik ben zelf niet zwanger maar wordt wel tante in Juli. En nu heeft mijn broer gevraagd of wij ons willen laten boosten met het kinkhoest vaccin omdat we de kleine regelmatig gaan zien. Vind het ietwat vreemd want ik heb er nog nooit van gehoord dat familie zich dan ook weer moet laten vaccineren voor de kleine... en ik heb dus net een maand geleden AZ gehad en moet binnenkort nog voor de 2de. Ik merk dat mijn immuunsysteem het al lastig heeft dus ik vraag me af of dat allemaal wel handig is om tegelijk te nemen.
zaterdag 24 april 2021 om 10:25
Thanks! En sterkte op je werk.Phloxx schreef: ↑24-04-2021 09:43Ik heb mezelf teruggelezen, en je hebt hierover gelijk, Saga. Sorry dat ik zo fel op je in ben gegaan.
Ik word er gewoon zo moedeloos van. Het is elke dag hetzelfde riedeltje (op mijn werk). Ik word er doodmoe van. Maar aan de hand van jouw posts heb ik te snel allergisch gereageerd, het was meer Viva Amber. Je zei eigenlijk niks en ik ging er vol op in. Scuzie.
zaterdag 24 april 2021 om 10:27
Ik ben 36 weken zwanger, dus ik denk niet dat ik op tijd aan de beurt ben. Ik ga maandag even bellen met de huisarts om te vragen of zij weten wat de procedure nu is.
Ik beperk nu mijn contacten om het risico op besmetting te verlagen maar een vaccin zou me meer rust geven. Zelf ben ik niet zo bang voor bijwerkingen, het advies om nu te vaccineren zal wel zorgvuldig afgewogen zijn. Een besmetting met Corona vind ik vele malen enger.
Ik beperk nu mijn contacten om het risico op besmetting te verlagen maar een vaccin zou me meer rust geven. Zelf ben ik niet zo bang voor bijwerkingen, het advies om nu te vaccineren zal wel zorgvuldig afgewogen zijn. Een besmetting met Corona vind ik vele malen enger.
zaterdag 24 april 2021 om 10:28
Er zijn wel studies die dat zeggen, maar ook studies die zeggen dat het niet zo is (dat is ook wat RIVM zegt). Koorts geeft in het eerste trimester wel risico op een miskraam.
zaterdag 24 april 2021 om 10:32
Dank voor je heldere uitleg! Ik ga uiteraard ook met mijn arts overleggen.Phloxx schreef: ↑24-04-2021 10:22Mijn voorkeur zou niet uitgaan naar tegelijk vaccineren, omdat je dan twee maal zoveel kans op reactie van het immuunsysteem. Dat zou ik dan liever spreiden, maar dat is gevoelsmatig hoor, daar heb ik geen bronnen van. In de humane Geneeskunde wordt er eigenlijk nooit tegelijk gevaccineerd, behalve combi vaccins. In de diergeneeskunde gebeurt het wel en is het geen probleem (bijv tegelijk Leptospirose, Rabies en Bronchisepta vaccins).
Kokoro benoemde het jaarlijke vaccin, ik ben er vrij zeker van dat ze bedoelt dat zolang niet genoeg mensen gevaccineerd zijn (wereldwijd, dus ook in derde wereld landen) Covid nog te veel kan verspreiden. Elke verspreiding betekent deling van cellen en kans op een mutatie. Een gemuteerd gen kan betekenen dat het niet meer dekkend is voor het vaccin. Dat zie je bijvoorbeeld bij de jaarlijkse griepprik: griep dwaalt nog volop rond en muteert, waardoor de vaccinatie niet meer werkzaam is.
Ik snap het, in dat geval lijkt me persoonlijk op dit moment alles (huidig vaccin)beter dan niets.
zaterdag 24 april 2021 om 10:33
Phloxx schreef: ↑24-04-2021 10:22Mijn voorkeur zou niet uitgaan naar tegelijk vaccineren, omdat je dan twee maal zoveel kans op reactie van het immuunsysteem. Dat zou ik dan liever spreiden, maar dat is gevoelsmatig hoor, daar heb ik geen bronnen van. In de humane Geneeskunde wordt er eigenlijk nooit tegelijk gevaccineerd, behalve combi vaccins. In de diergeneeskunde gebeurt het wel en is het geen probleem (bijv tegelijk Leptospirose, Rabies en Bronchisepta vaccins).
Wat zou een veilige periode zijn tussen de vaccins? Ik heb mijn kinkhoest vaccinatie vrij laat gekregen ( samenloop van omstandigheden en best lange wachtlijst) met 33 weken. Ik heb er, behalve een beetje spierpijn, geen last van gehad. Als ik het corona vaccin morgen zou kunnen krijgen, zou ik het doen.
zaterdag 24 april 2021 om 10:35
Ik ben in januari bevallen dus kom helaas niet in aanmerking. Maar ik had het graag gedaan. Nu ben ik waarschijnlijk als een van de laatsten aan de beurt.
Wat ik mij wel afvraag, misschien dat een van de medisch onderlegde dames hier een visie op heeft, via borstvoeding geef je antistoffen door aan je kindje (als ik het goed begrepen heb). Waarom zou het vaccin dan niet doorgegeven kunnen worden via borstvoeding?
Wat ik mij wel afvraag, misschien dat een van de medisch onderlegde dames hier een visie op heeft, via borstvoeding geef je antistoffen door aan je kindje (als ik het goed begrepen heb). Waarom zou het vaccin dan niet doorgegeven kunnen worden via borstvoeding?
zaterdag 24 april 2021 om 10:35
Tadderak30 schreef: ↑24-04-2021 10:23Het gaat echt nog wel even duren hoor voor er een beslissing is genomen, brieven zijn verstuurd en de prikken beschikbaar zijn. De 22-wekenprik kun je over 2 weken al inplannen en je bent meestal binnen 1-2 weken wel aan de beurt. Denk dus dat het ‘probleem’ zichzelf oplost.
tortie wijzigde dit bericht op 11-06-2021 21:35
19.50% gewijzigd
zaterdag 24 april 2021 om 10:37
Ik ben niet medisch onderlegd maar dit was laats in het nieuws en ze hadden inderdaad antistoffen van het vaccin in de borstvoeding geconstateerd.Lostit schreef: ↑24-04-2021 10:35Ik ben in januari bevallen dus kom helaas niet in aanmerking. Maar ik had het graag gedaan. Nu ben ik waarschijnlijk als een van de laatsten aan de beurt.
anappleaday wijzigde dit bericht op 24-04-2021 10:38
0.23% gewijzigd
zaterdag 24 april 2021 om 10:37
Ja dat ook nog eens. In principe is de baby dan al beschermd volgens mij.Tadderak30 schreef: ↑24-04-2021 10:25Erg ongebruikelijk verzoek. Heeft zijn partner de 22-wekenprik gehaald?
zaterdag 24 april 2021 om 10:39
Dit kan nog steeds! Maar het verschilt per type antilichaam, per vrouw, en zelfs per borstvoeding/kolfsessie, of en zo ja hoeveel antilichamen worden doorgegeven.Lostit schreef: ↑24-04-2021 10:35Ik ben in januari bevallen dus kom helaas niet in aanmerking. Maar ik had het graag gedaan. Nu ben ik waarschijnlijk als een van de laatsten aan de beurt.
-
zaterdag 24 april 2021 om 10:41
Ik zou zelf 2 weken aanhouden. In feite weet je na een uur of je een heftige imuunrespons krijgt, en binnen een paar dagen zou je koorts moeten krijgen als dat gebeurt. Na 2 weken zakt de hoeveelheid van je soldaatjes weer af en keert het lichaam terug naar de normaal stand, dus dan zou het zeker weer moeten kunnen. Maar nogmaals, dit is dus wel gestoeld op mijn eigen 'educated' onderbuikgevoel, misschien komt wel naar buiten dat het veilig samen kan, of juist niet.blueroosje schreef: ↑24-04-2021 10:33Wat zou een veilige periode zijn tussen de vaccins? Ik heb mijn kinkhoest vaccinatie vrij laat gekregen ( samenloop van omstandigheden en best lange wachtlijst) met 33 weken. Ik heb er, behalve een beetje spierpijn, geen last van gehad. Als ik het corona vaccin morgen zou kunnen krijgen, zou ik het doen.
Een GGD arts kan je hier wellicht specifieker over adviseren!
phloxx wijzigde dit bericht op 24-04-2021 10:44
3.50% gewijzigd
-
zaterdag 24 april 2021 om 10:43
Ik behoor tot de "griepprikdoelgroep", dus ik verwacht binnenkort een uitnodiging, en ik wil me ook laten vaccineren.
Ik ben nu 17 weken zwanger, dus ik vraag me nog wel af hoe het zit met eventuele "overlap" met de 22-wekenprik. Ik ga even aan het googlen, maar mocht nog iemand een goede bron of eigen inzicht willen delen, graag!
Edit: Phloxx, dank voor je reactie hierboven!
Ik ben nu 17 weken zwanger, dus ik vraag me nog wel af hoe het zit met eventuele "overlap" met de 22-wekenprik. Ik ga even aan het googlen, maar mocht nog iemand een goede bron of eigen inzicht willen delen, graag!
Edit: Phloxx, dank voor je reactie hierboven!
anoniem_64888efe1a34f wijzigde dit bericht op 24-04-2021 10:51
8.08% gewijzigd