Zwanger en coronavaccinatie

24-04-2021 08:24 332 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/23/co ... l-a4041165

In eerste instantie vond ik het wel een prettig idee dat zwangeren zich niet mochten laten inenten. Dan kon ik het mooi even afwachten allemaal en wellicht was er na mijn bevalling ook nog keus in het vaccin.

Nu lijkt het advies toch aangepast te worden en wordt zwangeren aangeraden zich te laten prikken met een mRna vaccin. Ik probeer te bepalen wat ik er nu van vind. Voor mezelf lijkt het me fijn, maar ik vind het heel moeilijk te bepalen of ik mijn ongeboren kind hier mee in aanraking wil brengen. Wat de mogelijke effecten zijn en wat hier al naar onderzoek gedaan is.

Hoe staan jullie hierin?

Ja, ik ben zwanger en

Totaal aantal stemmen: 190

Ik bel meteen de GGD voor een prik (34%)
Ik wil pas na mijn zwangerschap geprikt worden (27%)
Ik wil sowieso niet geprikt worden (11%)
Ik vind het moeilijk (24%)
Anders (5%)
Phloxx schreef:
24-04-2021 09:09
Noem mij EEN vaccin dat ooit, in alle tijd, lange termijn effecten heeft gegeven. Eentje.

Natuurlijk kunnen ze niet 100% uitsluitsel geven, want die cijfers ontbreken. Maar op basis van hoe dit DNA werkt en dan te kijken naar vergelijkbare vaccins, is die conclusie makkelijk te trekken.
Dat is gewoon niet hoe vaccins werken. Vaccins veranderen je cellen niet, ze zorgen niet voor celdeling en mutatie, etc.
Ik snap dat niet iedereen dat weet, maar geef dan gewoon toe dat je angst hebt omdat je te weinig informatie erover hebt.
Ik heb geen idee, is niet mijn vakgebied. Ik weet wel dat er discussie over is en ik heb me laten informeren door mensen wiens vakgebied dit wel is. Ik heb besloten dat ik me niet laat vaccineren tijdens de zwangerschap. Ik kies ervoor mijn contacten te beperken.

Ik denk dat je hier vaker over discussieert? Ik denk dat je met de toon waarop je dat doet niet echt mensen gaat overtuigen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal uitleggen hoe het vaccin werkt.

In het vaccin zit geen compleet Covid pathogeen (=ziektemaker). Er zit maar een klein stukje van het pathogeen in, namelijk het stukje wat eruit ziet als een soort puzzelstukje. Dit puzzelstukje past precies op onze cellen. Zodra ze op elkaar aansluiten, kan het pathogeen je ziek maken.
Dit kleine puzzelstukje is voor elk virus uniek en daarmee kenmerkend. Denk aan bijvoorbeeld een foto van alleen iemands ogen: je herkent je moeder bijvoorbeeld daar direct aan.
Op het moment dat dit puzzelstukje zich aanhecht aan jouw cellen, gaat jouw lichaam witte bloedcellen/antilichamen (soldaatjes) erop afsturen. Het duurt even voordat jouw soldaatjes goed weten hoe ze de indringer moeten herkennen. Dit duurt ergens tussen de 1 en 2 weken. In die tussentijd, kan je lichaam de indringer niet goed aanvallen, en word je dus (soms heel erg) ziek. Zodra er een soldaatje is die indringer weet te herkennen, wordt er een signaaltje afgegeven, en worden er heeeel veel soldaatjes aangemaakt die de indringer kunnen herkennen.
Zodra jouw soldaatjes de indringer wel kunnen herkennen, kunnen ze deze veel beter aanvallen, en wordt je weer beter.
Nadat de indringer gedood is, nemen alle soldaatjes weer af. Er blijven echter een paar soldaatjes rondreizen door het lichaam, op zoek naar deze indringer, zodat ze meteen kunnen reageren als hij opnieuw je lichaam binnenkomt. Daarom komt je immuunrespons bij een tweede besmetting veel sneller op gang, binnen een paar dagen al, en wordt je minder ziek.

Afbeelding

-Levenslange bescherming betekent dat de soldaatjes levenslang blijven rondreizen. Kortere bescherming, bijv 10 jaar, betekent dat de soldaatjes na 10 jaar 'opgeven' en verdwijnen.
-In het vaccin zit dus geen onderdeel van het virus dat je ziek kan maken. In mijn voorbeeld zouden dat bijvoorbeeld de tanden zijn, die je kunnen bijten. In het vaccin zitten alleen de ogen, voor herkenning!
- Waarom hebben mensen dan bijwerkingen? De bijwerkingen zijn het gevolg van jouw soldaatjes die als een gek gaan vermenigvuldigen en proberen aan te vallen. Daar krijg je mogelijk koorts van, roodheid, pijnlijkheid, verkouden. Het is te vergelijken met iemand met hooikoorts: er is geen ziekteverwekker, maar je lichaam denkt van wel (pollen), en gaat dus aanvallen. Hiervan wordt je verkouden, koorts, last van je ogen. Dit is de fase die schadelijk kan zijn voor jou of je kind, maar dus niet lang duurt! Tijdens deze fase moeten zwangeren gevolgd worden om iets te zeggen over de veiligheid voor moeder en ongeboren kind. Daarom heeft kinderen op de lange termijn volgen geen nut.
-Het vaccin kan dus niet jouw eigen cellen veranderen of aantasten. Het zorgt er alleen voor dat jouw soldaatjes het Covid puzzelstukje al eerder hebben gezien. Mocht Covid erna jouw lichaam binnenkomen, door een besmetting, kan je lichaam dus direct beginnen met vechten!
phloxx wijzigde dit bericht op 09-06-2021 11:35
17.62% gewijzigd
-
Phloxx schreef:
24-04-2021 09:10
Godzijdank, nog een medische. Val me bij alsjeblieft.
Er is in je eentje niet op te boksen tegen alle ongefundeerde angst.

Ik snap de angsten, heus, maar als die niet gefundeerd is op wetenschappelijke medische of virulente kennis of onderzoek, denk dan alsjeblieft heel goed na over wat je hier neerzet.
Ik ben ermee gestopt :|. Er valt inderdaad niet tegenop te boksen. En het is zó zonde. Ook ik snap de angst wel; voor veel mensen geven medicijnen/vaccins een soort black box gevoel. Je stopt er iets in, van binnen gebeurt 'god weet niet wat' en vervolgens komt er iets uit. Verder vertrouwen is geschaad door wisselende opinies en adviezen uit de hoek die het meest betrouwbaar zou móeten zijn (overheid en RIVM). Dat maakt het gewoon ontzettend lastig.

Ikzelf heb een medische achtergrond en snap ook goed hoe vaccins werken. Ik kan dus op mijn eigen kennis vertrouwen i.p.v. dat ik afhankelijk ben van externe bronnen die ik ook nog eens op waarde moet weten te schatten. Ik denk dat het daar gewoon ontzettend mis gaat. Maar goed, dit is niet het enige vlak. Laatst kwam ik langs Janneke-nog-wat, exroeister en vegan influencer op IG, die beweerde dat dierlijke eiwitten de reden waren voor allerhande ellende zoals vroeggeboorte en babysterfte. Toevallig had ze nèt een boek te koop die je kan vertellen hoe je dat alles kunt ontwijken. De angst voor hulpstoffen in vaccins ook: Er zit meer kwik in je broodje tonijn dan in een vaccin. De verspreiding van onzin met 'semiwetenschappelijke basis' is tegenwoordig ook een pandemie.

Ik was (en ben) trouwens wel sceptisch over hoe lang zo'n vaccin gaat werken en heb vanaf het begin gezegd te verwachten dat het een jaarlijks iets gaat worden, de coronaprik. Hoe dan ook kies ik voor bescherming tegen iig een aantal varianten, voor iig een aantal maanden.
anoniem_400536 wijzigde dit bericht op 24-04-2021 09:25
6.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
24-04-2021 09:16
Ik heb geen idee, is niet mijn vakgebied. Ik weet wel dat er discussie over is en ik heb me laten informeren door mensen wiens vakgebied dit wel is. Ik heb besloten dat ik me niet laat vaccineren tijdens de zwangerschap. Ik kies ervoor mijn contacten te beperken.

Ik denk dat je hier vaker over discussieert? Ik denk dat je met de toon waarop je dat doet niet echt mensen gaat overtuigen.
Dat merk ik aan alles, dat het niet je vakgebied is.
Of jij zelf wel of niet wil vaccineren, is prima. Maar zeg dan eerlijk: ik weet er niet alles van, maar ga af op mijn onderbuikgevoel/onwetendheid/intuitie/whatever. Maar nu quote ik jou, en gaat eigenlijk nog meer over Viva Amber. Die nota bene zelf niet eens zwanger is.
phloxx wijzigde dit bericht op 24-04-2021 09:35
7.29% gewijzigd
-
Alle reacties Link kopieren
In eerste instantie twijfelde ik enorm maar dat heeft meer te maken dat het deze zwangerschap niet vanzelfsprekend is, en ik risico wil vermijden op een eventuele sterke afweerreactie op het vaccin.

Nu ik op de grens zit van het 3e trimester, wil ik heel graag dat vaccin. Zwangere vrouwen in het 3e trimester kunnen zieker worden door Covid-19, het lijkt me vreselijk om al uitgeput te beginnen aan een bevalling, of dat je net Covid-19 oploopt net voor de bevalling en je je kindje niet altijd bij je kan hebben. Daarnaast heb je nog de kans op vroeggeboorte en groeivertraging maar volgens mijn verloskundige, is dat niet helemaal zeker. Alleen daarom al, ben ik voorstander. In veel landen wordt juist door beroepsverenigingen aangeraden om te vaccineren. Nu denk ik wel dat ik sws niet aan de beurt kom voor mijn uitgerekende datum.

Helaas gaan er allerlei ongefundeerde theorieën rond, toch snap ik wel de onzekerheid.
Alle reacties Link kopieren
kasteelbewoner schreef:
24-04-2021 09:30
In eerste instantie twijfelde ik enorm maar dat heeft meer te maken dat het deze zwangerschap niet vanzelfsprekend is, en ik risico wil vermijden op een eventuele sterke afweerreactie op het vaccin.

Nu ik op de grens zit van het 3e trimester, wil ik heel graag dat vaccin. Zwangere vrouwen in het 3e trimester kunnen zieker worden door Covid-19, het lijkt me vreselijk om al uitgeput te beginnen aan een bevalling, of dat je net Covid-19 oploopt net voor de bevalling en je je kindje niet altijd bij je kan hebben. Daarnaast heb je nog de kans op vroeggeboorte en groeivertraging maar volgens mijn verloskundige, is dat niet helemaal zeker. Alleen daarom al, ben ik voorstander. In veel landen wordt juist door beroepsverenigingen aangeraden om te vaccineren. Nu denk ik wel dat ik sws niet aan de beurt kom voor mijn uitgerekende datum.

Helaas gaan er allerlei ongefundeerde theorieën rond, toch snap ik wel de onzekerheid.
Ik snap het ook.. De overheid zou veel betere voorlichting moeten geven!
Te weinig kennis en info zorgt ervoor dat mensen 'better safe than sorry' zijn of zelf de gaten in gaan vullen.
-
Phloxx schreef:
24-04-2021 09:23
Dat merk ik aan alles, dat het niet je vakgebied is.
Of jij zelf wel of niet wil vaccineren, is prima. Maar zeg dan eerlijk: ik weet er niet alles van, maar ga af op mijn onderbuikgevoel/onwetendheid/intuitie/whatever.
Ik vind je toon echt denigrerend. Ik zeg toch dat dit mijn vakgebied niet is? Volgens mij ervaar je heel veel irritatie over dit onderwerp en projecteer je dit nu. Ik ga af of informatie van en gesprekken met mensen wiens vakgebied dit wel is en niet op mijn whatever. Je kunt mensen ook gewoon informeren zonder de toon die je hier gebruikt, dan zou je misschien ook nog mensen overtuigen. Ik ben wetenschappelijk opgeleid ik weet dat ik studies buiten mijn vakgebied niet goed kan beoordelen.
anoniem_401611 wijzigde dit bericht op 24-04-2021 09:36
7.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
24-04-2021 09:34
Ik vind je toon echt denigrerend. Ik zeg toch dat dit mijn vakgebied niet is? Volgens mij ervaar je heel veel irritatie over dit onderwerp en projecteer je dit nu. Ik ga af of informatie van en gesprekken met mensen wiens vakgebied dit wel is en niet op mijn whatever. Je kunt mensen ook gewoon informeren zonder de toon die je hier gebruikt, dan zou je misschien ook nog mensen overtuigen.
Jij weet natuurlijk niks over mijn toon, want je gaat direct de verdediging in en weet ook niet op welke toon ik zoiets zou zeggen als dit een face to face gesprek was. Net zodat ik niks over jouw toon weet, al lijken jouw posts ook niet echt te druipen van de ontvankelijkheid. Laten we maar van het beste van elkaar uitgaan, goed?
phloxx wijzigde dit bericht op 24-04-2021 09:36
Reden: typfout
0.82% gewijzigd
-
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
24-04-2021 08:44
Ik deel je zorg. Het is ook niet onderzocht... ze zien dat het in andere landen op de korte termijn goed gaat, lange termijn resultaten zijn er nog niet.. ik heb zelf geen dingen die me kwetsbaarder maken bij Corona, dus voor mij is de keuze vrij eenvoudig dan. Kan me voorstellen dat het anders is als je die wel hebt.
Ik geloof dat er wel dierstudies gedaan zijn naar effecten op zwangerschap. Dus het is zeker niet zo dat het helemaal niet onderzocht is.

Ik denk dat ik mij zou willen vaccineren, hoewel ik (nog) niet zwanger ben en ook nog niet aan de beurt voor een vaccinatie. Qua langetermijngevolgen: er is ook nog weinig bekend over de langetermijngevolgen van corona tijdens een zwangerschap, daar zou ik mij eigenlijk meer zorgen over maken. Ik denk dat ik mijn keuze daarom zou laten afhangen van hoeveel corona besmettingen er zijn op het moment dat ik mij zou kunnen laten vaccineren.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
24-04-2021 08:54
Ik ga mij laten vaccineren zodra het kan. Nu zit ik al in mijn derde trimester, dus weet niet of ik aan de beurt ben voor ik uitgerekend ben. Covid kan leiden tot vroeggeboorte of miskraam, dus dat is ook echt niet onschuldig.
Ik maak mij geen zorgen om vaccinaties, deze werken compleet anders dan medicijnen, die wel schadelijk kunnen zijn.
De meeste zwangere artsen op de IC zijn overigens ook al gevaccineerd, hoorde ik van hen.
Hopelijk is onze dochter dan straks ook beschermd, al is daar nog geen consensus over begreep ik. Lijkt me veel prettiger in de kraamperiode.
Exact dit. Het aangepaste advies gaat niet alleen over dat het in Amerika tot nu toe zonder problemen aan een steeds grotere groep zwangeren gegeven is, maar ook dat ze nu weten dat covid bij zwangeren tot veel grotere risico's leidt voor zowel moeder als kind.
https://www.sciencemag.org/news/2021/04 ... plications
Ik ben net bevallen, maar als ik dit geweten had, had ik me tijdens de zwangerschap al laten inenten (werk in de zorg, dus dat was ook een optie geweest).
Alle reacties Link kopieren
Jemig, met het verkeerde been uit bed gestapt?

Hoe belerend kun je doen.

Wat mij mateloos irriteert aan dat hele vaccin-gedoe is dat kritiek niet mag bestaan. De eerste mensen die aangaven dat het Astrazena vaccin mogelijk gepaard ging met ernstige bijwerkingen werden direct monddood gemaakt. Je sociale media ging op zwart, terwijl sindsdien is gebleken dat er wel degelijk een kern van waarheid zat in die berichten.

Ik denk best dat pfiffer/moderna e.d. zeer veilige vaccins zijn, maar dat een zwanger al haar bezorgdheid niet mag uiten zonder dat er weer een verheven opgeheven vingertje komt (ik weet het beter)...het vaccin is geen moeten en de timing bepaal je altijd nog zelf.
viva-amber wijzigde dit bericht op 24-04-2021 09:44
0.73% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Sága schreef:
24-04-2021 09:34
Ik vind je toon echt denigrerend. Ik zeg toch dat dit mijn vakgebied niet is? Volgens mij ervaar je heel veel irritatie over dit onderwerp en projecteer je dit nu. Ik ga af of informatie van en gesprekken met mensen wiens vakgebied dit wel is en niet op mijn whatever. Je kunt mensen ook gewoon informeren zonder de toon die je hier gebruikt, dan zou je misschien ook nog mensen overtuigen. Ik ben wetenschappelijk opgeleid ik weet dat ik studies buiten mijn vakgebied niet goed kan beoordelen.
Ik heb mezelf teruggelezen, en je hebt hierover gelijk, Saga. Sorry dat ik zo fel op je in ben gegaan.
Ik word er gewoon zo moedeloos van. Het is elke dag hetzelfde riedeltje (op mijn werk). Ik word er doodmoe van. Maar aan de hand van jouw posts heb ik te snel allergisch gereageerd, het was meer Viva Amber. Je zei eigenlijk niks en ik ging er vol op in. Scuzie.
-
Alle reacties Link kopieren
Bizar, je uit je zorgen en wordt indirect meteen weggezet als dom en onwetend omdat je niet medisch onderlegd bent.
Ik vind het fijn om de verschillende meningen te horen juist rondom dit onderwerp, ook van mensen die wel medisch onderlegd zijn, zodat ik een goede afweging kan maken, maar ik had deze heftigheid in dit topic niet verwacht rondom iemands keuze of bezorgdheid.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
24-04-2021 09:42
Jemig, met het verkeerde been uit bed gestapt?

Hoe belerend kun je doen.

Wat mij mateloos irriteert aan dat hele vaccin-gedoe is dat kritiek niet mag bestaan. De eerste mensen die aangaven dat het Astrazena vaccin mogelijk gepaard ging met ernstige bijwerkingen werden direct monddood gemaakt. Je sociale media ging op zwart, terwijl sindsdien is gebleken dat er wel degelijk een kern van waarheid zat in die berichten.

Ik denk best dat pfiffer/moderna e.d. zeer veilige vaccins zijn, maar dat een zwanger al haar bezorgdheid niet mag uiten zonder dat er weer een verheven opgeheven vingertje komt (ik weet het beter)...het vaccin is geen moeten en de timing bepaal je altijd nog zelf.
Vragen of kritiek is helemaal niet erg, goed juist. Zo maken mensen weloverwogen keuzes waar ze achter staan. Ik vind ook juist dat de overheid veel te weinig aan voorlichting doet.
Wat wel kwalijk is: aannames doen en deze rondstrooien alsof het waarheid is. En dat precies is waar jij een handje van hebt elke keer. Niet alleen over Covid, maar in zo ongeveer elk topic waarin je reageert..

Welke kern van waarheid? Welke sociale media monddood, het is toch bekend? Je bedoelt die paar trombose gevallen? Relativeer je dat ook even met het feit dat dit betekent dat het een zeer zeldzame bijwerking is die minder bij 0.0004% van de gevallen voorkomt. Benoem je dat ook even? Kijk anders even in de bijsluiter van je paracetamol, of je anticonceptie. Vele malen gevaarlijker!

Dat is waar ik over val. Jij zaait bewust twijfel en angst. Je weet precies posts te plaatsen, waarbij je net niks zegt, maar wel genoeg om het over te doen komen alsof het vaccin 'het grote kwaad' is. Het lijkt wel of je er van geniet.
-
Alle reacties Link kopieren
Hier bijna 24 weken zwanger. En heb 20 weken geleden corona gehad(heel mild enkel 1 dag een snotneus). Als ik een oproep krijg tot vaccineren, ga ik wel twijfelen. Vond het eigelijk wel een fijn idee dat zwangeren niet mochten vaccineren.

Maar ook dubbel, want ik andere landen worden zwangere vrouwen juist wel gevaccineerd.

Ik wacht het eventjes af.
Ik neem hem niet zolang ik zwanger ben en borstvoeding geef. Er is nog niemand die bevallen is na vaccinatie dus ik heb er onvoldoende vertrouwen in. Na de borstvoedingsperiode neem ik hem wel.
Alle reacties Link kopieren
Little_bird schreef:
24-04-2021 09:47
Bizar, je uit je zorgen en wordt indirect meteen weggezet als dom en onwetend omdat je niet medisch onderlegd bent.
Ik vind het fijn om de verschillende meningen te horen juist rondom dit onderwerp, ook van mensen die wel medisch onderlegd zijn, zodat ik een goede afweging kan maken, maar ik had deze heftigheid in dit topic niet verwacht rondom iemands keuze of bezorgdheid.
Dat iemand mijn medisch kloppende posts weg zet als 'dat is onzin', terwijl ze het zelf niet snapt, zeg je niks over.
Als je voorzichtiger leest wat ik typ, heb ik nergens het woord dom gebruikt. Ik zeg meermaals dat ik het kwalijk vind als je twijfels gaat zaaien, ondanks dat je niet de medische kennis hebt om de aannames te doen die gedaan worden. Niet dat je dom en onwetend bent, dat is iets heel anders en is niet fijn om zo mijn posts uit te leggen!

Ik heb een hele uitgebreide post getypt met hoe vaccins werken, juist zodat mensen zelf met die kennis keuzes kunnen maken, jammer dat je daar dan weer helemaal niets over zegt.
-
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel blij dat dit nieuws er is.
Ik wilde me sowieso al zsm laten vaccineren maar omdat het advies nog negatief was voelde dat toch niet 100% goed. Nu het advies positief is ben ik heel blij dat ik met een gerust hart alsnog, wanneer mogelijk, gewoon de prik krijg.
Ik vind een Covid infectie met al die koorts en aanslag op je lichaam een stuk enger voor mijn zwangerschap dan een vaccin.
Alle reacties Link kopieren
Gezellig hier. :-D Zullen de hormonen wel zijn.

Bijna 34 weken en denk dat ik niet meer tijdig aan de beurt zal komen, maar hoop eigenlijk dat het lukt. Veel liever nu via mijn lichaam antistoffen leveren dan straks met een extra prik voor de baby. Het afmeten van de juiste doses voor alle leeftijdsgroepen onder de 18 gaat echt nog wel even duren, vrees ik.

Speelt ook mee dat ik de afweging voor de kraamperiode lastiger vind. Opa’s, oma’s, tantes, ooms, neven, nichten willen natuurlijk allemaal langskomen om de baby te bewonderen of vast te houden. Dan liever goed beschermd met antistoffen en minder zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Jagersvrouw schreef:
24-04-2021 09:55
Ik neem hem niet zolang ik zwanger ben en borstvoeding geef. Er is nog niemand die bevallen is na vaccinatie dus ik heb er onvoldoende vertrouwen in. Na de borstvoedingsperiode neem ik hem wel.
Lijkt me logisch, zo lang prikken we nog niet.
Er zijn daarentegen wel heel veel mensen die een miskraam hebben gekregen na Covid-infectie.

Edit: ik was wat snel, ik wilde niet zeggen dat Covid miskramen veroorzaken maar dat ik wel heb gezien dat het op elkaar volgt. En dat dat dus net zoveel zegt als dat er niemand bevallen is na vaccinatie: eigenlijk helemaal niks.
anappleaday wijzigde dit bericht op 24-04-2021 12:07
21.94% gewijzigd
Ik twijfel nog. Ik ben helemaal pro-vaccin, maar mijn vorige consult in het ziekenhuis vroeg ik erom en werd gezegd: nee, tenzij u tot een risicogroep behoort wordt vaccineren echt afgeraden. Heel verhaal erbij over verminderde afweer etc. En dan nu toch wel.
Op zich is dit als zwangere niks nieuws, want per zwangerschap is de lijst met dingen die je niet mag eten/drinken weer langer. Mijn geliefde venkelthee en leverworst zijn nu uit den boze, waar ze dat acht jaar geleden nog niet waren. Juist omdat zwangeren zoveel verteld wordt over wat niet mag en eventueel een effect zou kunnen hebben op het ongeboren kind hebben de meesten daar denk ik een soort volgzame gelatenheid in gevonden, en dan is een plotselinge switch van beleid wel verwarrend. Niet over de jaren dit keer, maar mid-zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
24-04-2021 10:01
Lijkt me logisch, zo lang prikken we nog niet.
Er zijn daarentegen wel heel veel mensen die een miskraam hebben gekregen na Covid-infectie.
Volgens de rivm is er geen aanleiding om te denken dat covid een verhoogde kans op miskramen geeft. Er zijn sowieso veel mensen die een miskraam krijgen.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
24-04-2021 10:01

Er zijn daarentegen wel heel veel mensen die een miskraam hebben gekregen na Covid-infectie.
Heb je daar bewijs van?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Myra22 schreef:
24-04-2021 10:04
Ik twijfel nog. Ik ben helemaal pro-vaccin, maar mijn vorige consult in het ziekenhuis vroeg ik erom en werd gezegd: nee, tenzij u tot een risicogroep behoort wordt vaccineren echt afgeraden. Heel verhaal erbij over verminderde afweer etc. En dan nu toch wel.
Op zich is dit als zwangere niks nieuws, want per zwangerschap is de lijst met dingen die je niet mag eten/drinken weer langer. Mijn geliefde venkelthee en leverworst zijn nu uit den boze, waar ze dat acht jaar geleden nog niet waren. Juist omdat zwangeren zoveel verteld wordt over wat niet mag en eventueel een effect zou kunnen hebben op het ongeboren kind hebben de meesten daar denk ik een soort volgzame gelatenheid in gevonden, en dan is een plotselinge switch van beleid wel verwarrend. Niet over de jaren dit keer, maar mid-zwangerschap.
Dat het verandert is logisch.
Er wordt niet getest op zwangeren dus er was nog niet genoeg info.
Inmiddels zijn er genoeg cases uit Amerika en Israël om wel een advies uit te brengen.
AnAppleADay schreef:
24-04-2021 10:01
Lijkt me logisch, zo lang prikken we nog niet.
Er zijn daarentegen wel heel veel mensen die een miskraam hebben gekregen na Covid-infectie.
Bron?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven