Zwanger en nachtdiensten

24-04-2019 11:06 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Ik werk al bijna 5 jaar in een 5-ploegenrooster ( 2dagen 6-14uur / 2 dagen 14-22uur / 2 nachten 22-6uur / 4dagen weekend). Ik ben nu 5 weken zwanger. Maar de verloskundige wil dat ik stop met de nachtdiensten. Alleen op het werk weet nog niemand dat ik zwanger ben en dat wil ik graag zo houden tot de echo bij 8 weken, liefst zelfs tot 12 weken.

Wat zouden jullie doen?
Vraag een preventief gesprek bij de bedrijfsarts. Hij kan de werkgever inlichten over passend werk zonder de oorzaak te bespreken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Jaanz schreef:
24-04-2019 11:06
[...]
Ik zou de nachtdiensten doorwerken tot 12 weken. Tenzij je natuurlijk klachten ervaart. Waarom moet je daarmee stoppen van de verloskundige? Doe je gevaarlijk werk?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-04-2019 11:17
Reden: Quote OP
44.38% gewijzigd
Oh en gefeliciteerd hè! :hyper:
Claire, niet de OP quoten, meid ;-)
Je mag gewoon nachtdiensten werken hoor als je zwanger bent. Ik zou het gewoon blijven doen totdat je je zwangerschap wilt bekendmaken en dan vragen om de nachtdiensten te ruilen. Als je zelf geen nachtdiensten meer wilt doen, je hoeft namelijk niet per se te doen wat je verloskundige zegt... Ik heb zelf nachtdiensten gewerkt totdat ik 29 weken zwanger was, toen werd het te zwaar dus heb ik die diensten geruild voor dag- en avonddiensten.
Kortom, doe vooral wat je zelf ook graag wilt!
Doe wat goed voelt!

Als jij je nog fit genoeg voelt om de nachten te werken, dan kun je dat gewoon blijven doen. Als het te zwaar is dan voel je dat zelf echt wel aan.
Is er een reden dat je al voor de 8 weken bij de verloskundige loopt?
Dat zou misschien het advies kunnen verklaren?
Marigold1986 schreef:
24-04-2019 11:13
Claire, niet de OP quoten, meid ;-)
Sorry!! Niet helemaal wakker! Mijn nederige excuus! :-]
Waarom geeft de verloskundige dat advies? Nachtdiensten werken is niet gezond, dat is bekend.
frigga schreef:
24-04-2019 11:15
Je mag gewoon nachtdiensten werken hoor als je zwanger bent. Ik zou het gewoon blijven doen totdat je je zwangerschap wilt bekendmaken en dan vragen om de nachtdiensten te ruilen. Als je zelf geen nachtdiensten meer wilt doen, je hoeft namelijk niet per se te doen wat je verloskundige zegt... Ik heb zelf nachtdiensten gewerkt totdat ik 29 weken zwanger was, toen werd het te zwaar dus heb ik die diensten geruild voor dag- en avonddiensten.
Kortom, doe vooral wat je zelf ook graag wilt!

Alles mag, maar advies is dit:

Tijdens de zwangerschap
In de eerste drie maanden van de zwangerschap is een ongeboren kind erg kwetsbaar. De kans op een aangeboren afwijking is dan het grootst. De schadelijke effecten van straling, chemische stoffen en infecties ontstaan vooral in de eerste periode. Maar ook in de maanden daarna kan de gezondheid van uw kind gevaar lopen door situaties op het werk. Dat geldt bijvoorbeeld voor ploegendienst, lawaai, of lichamelijk belastend werk. Pas daarom tijdens de hele zwangerschap op voor risico’s op het werk.

Aan wat voor risico’s moet ik denken?
U komt in contact met gevaarlijke stoffen zoals oplosmiddelen of bestrijdingsmiddelen
U doet werk waarbij u een infectie kunt oplopen
U heeft onregelmatige werktijden (zoals bij ploegendienst en nachtdienst)
U heeft lichamelijk belastend werk
U heeft ongezonde stress
U werkt in een omgeving met lawaai, overdruk, lichaamstrillingen, extreme hitte of kou
U komt in contact met straling

RIVM.
ClaireSophie schreef:
24-04-2019 11:22
Sorry!! Niet helemaal wakker! Mijn nederige excuus! :-]
Ahwww jammer. Moderator had hem al verwijderd. Ik dacht ik waarschuw je, zodat je van hen niet op je donder kreeg :mrgreen:
Bij mijn eerste 2 zwangerschappen heb ik ook nachtdiensten gedraaid tot ik het na de termijnecho op werk verteld had.

Wettelijk gezien heb je recht op ontheffing van onregelmatige diensten, maar je mag ze gewoon werken als je zelf wil en kan. Het is een recht en geen plicht.
Zolang je geen medische klachten hebt (bekkeninstabiliteit, harde buiken, groei-achterstand e.d.) zou het gewoon moeten kunnen.
Zeker die eerste 20 weken lukt het meestal nog wel. Of je moet een geschiedenis hebben met miskramen dan zou ik wat voorzichtiger zijn.
Bedankt voor jullie reacties.
Het is onze 1ste zwangerschap, dus allemaal erg spannend.

Nachtdiensten gaan prima en gingen dat ook altijd. Maar de v.k. was heel duidelijk daarin dat je gewoonweg risico loopt en dat willen ze niet. Begrijpelijk. Maar vindt het gewoon erg lastig. Ik ga voor nu wachten tot de echo en gesprek met v.k. en zie dan wat ik ga doen.
Jaanz schreef:
24-04-2019 12:09
Bedankt voor jullie reacties.
Het is onze 1ste zwangerschap, dus allemaal erg spannend.

Nachtdiensten gaan prima en gingen dat ook altijd. Maar de v.k. was heel duidelijk daarin dat je gewoonweg risico loopt en dat willen ze niet. Begrijpelijk. Maar vindt het gewoon erg lastig. Ik ga voor nu wachten tot de echo en gesprek met v.k. en zie dan wat ik ga doen.
Ja joh, je zou ook luisteren naar het advies van iemand die daarvoor opgeleid is, het gaat immers slechts om de gezondheid van jou en je ongeboren kind :roll: . Ze zegt het niet voor niets he. Zoals hier al gezegd is, bel de bedrijfsarts en laat die je werkgever verzoeken tot geen nachtdiensten meer.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Goh hier zou ik toch niet over twijfelen. Waarom zou je een risico nemen en het advies van de verloskundige negeren? Je hoeft het alleen je leidinggevende te vertellen of de bedrijfsarts, niet al je collega’s.
Jaanz schreef:
24-04-2019 12:09
Dat willen ze niet. Of wil jij dat ook niet? Of je partner?
Alleen aan de bedrijfsarts vertellen. Die maakt er dan naar de werkgever een verhaal van dat jij momenteel niet in staat bent in nachtdiensten te werken.
Bedrijfsarts zal niet vertellen waarom niet, dat mag hij niet.
Je werkgever mag het ook niet aan je vragen. Vraagt hij het wel, verwijs je naar het rapport van de bedrijfsarts.

Gaat het dan allemaal goed met je zwangerschap, kun je zoals je al van plan was, na 12 weken vertellen dat je zwanger bent.
Dus omdat je het nog even geheim wilt houden ben je bereid risico's te nemen met betrekking tot je ongeboren kind?
V
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 14-06-2019 03:46
0.00% gewijzigd
Ik kon het niet eens meer met de zwangerschap. Ik werd met 6 weken kotsmisselijk in de nachtdiensten. Was meer aan het spugen dan aan het werk. Heb zelfs tot en met de 10 weken zo last van ochtendmisselijkheid gehad dat ik aangepaste diensten kreeg van bedrijfsarts en pas om half 10 begon met werken zodat ik eerst op mijn gemak kon eten en laten zakken en dan werken. Met 10 weken was de misselijkheid te doen.
Naar je verloskundige luisteren. Er zijn aanwijzingen dat vrouwen die regelmatig nachtdiensten draaien bijv. een verhoogde kans op miskraam hebben.
Stoppen met nachtdiensten.

Het is voor geen enkel mens gezond laat staan als je zwanger bent.
Dit is het spanningsveld tussen " een zwangerschap is geen ziekte" en de soms doorgeslagen beperkingen voor zwangeren. Jouw vk zegt het niet voor niets, je let ook op met eten om schade voor je baby te voorkomen, zo moet je het zien. Er zullen zat vrouwen het wel gewoon gedaan hebben.
Aan de andere kant vergeef je het jezelf nooit als het nu mis gaat.
Ik heb tig zwangere collega's gehad die van mij niet mochten helpen met sjouwen, want ik heb er ook eentje gehad die een kast met kracht opzij schoof overdag en 's avonds met gebroken vliezen en daarna een vroeggeboorte ( goedgekomen gelukkig) in het ziekenhuis lag.
bloem1970 wijzigde dit bericht op 24-04-2019 23:19
Reden: Spelfout
0.16% gewijzigd
Heb je al zo vroeg een gesprek gehad met de verloskundige? Als je twijfelt kun je ze altijd bellen hè. Om nog eens na te vragen wat de risico's zijn. Ik weet niet wat voor werk je doet maar dat zal ook van belang zijn lijkt me.
Ik neem adviezen van mijn verloskundigen over het algemeen wel over. Ik vertrouw op hun expertise.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven