Zwanger met lage HCG waarden

20-01-2020 14:30 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben officieel (voor de eerste keer!) zwanger, maar mijn HCG waarde is heel laag. :-(
5 weken: 440
5,5 weken: 1150 ...
Ze dubbelen dus wel netjes, maar volgens de gynae liggen ze te laag. En hij vreest voor een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Ik heb geen pijn, noch bloedverlies ... Vanmorgen een echo gehad, maar nog niets te zien. Noch in de baarmoeder, noch bij de eileiders. Maar kennelijk zou het nog iets te vroeg zijn.

Iemand ervaring mee? Ik moet woensdag terug voor een echo (dan zal ik effectief 6 weken ver zijn) en een bloedprik en ik weet even niet meer waar mijn hoofd staat... :idea:
pfff, sterkte!
Vreselijk he die onzekerheid...er zit niks op dan afwachten en proberen je zinnen te verzetten. Hoewel dat nagenoeg onmogelijk is..
Geen ervaring (althans, voor zover ik weet, ik wist helemaal niet hoe hoog mijn hCG precies was op welk punt in de zwangerschappen), maar ik lees dit artikel:

https://www.24baby.nl/zwanger/zwangersc ... rmoon-hcg/

als ik het hier zo bekijk zijn de waardes weliswaar laag, maar nog wel binnen het normale, en dat het vooral belangrijk is dat ze stijgen. Ik zou het even afwachten en proberen te ontspannen. Is er een reden dat de gynaecoloog het zo exact bijhoudt?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Hallo Susan,
Ik zit in een ICSI project, dus ben niet op natuurlijke wijze zwanger ...
O oké. Vervelend dat het nu zo stressvol is en dat je zo in onzekerheid zit. Er zit weinig anders op dan afwachten. Hopelijk heb je woensdag een gunstige echo en uitslag.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wel ervaring met vroege echo’s bij Gyn en fertiliteitsarts.
Was je baarmoederslijmvlies wel verdikt?
En kan het zijn dat de innesteling wat langer heeft geduurd waardoor je eigenlijk minder ver bent dan jullie denken?

In elk geval :hug:
Die onzekerheid is heel naar.
De kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap is toch echt heel klein met icsi? Normaal komt dat nl doordat een bevrucht eitje niet ‘doorreist’ naar de baarmoeder maar in de eileider blijft steken (of heel soms al in de buikholte tussen eierstok en eileider).
Maar bij icsi wordt het embryo al in de baarmoeder geplaatst, dus dan zou het uit zichzelf min of meer achteruit de eileider in moeten gaan. Alles kan natuurlijk, maar dat is toch een hele kleine kans? Ik snap wel dat ze het in de gaten houden, want als het wel zo is, moet er wel ingegrepen worden.

Sterkte, zo lastig dat je niks anders kan dan afwachten (zeker als je waarschijnlijk al een hoop wachten achter de rug hebt als je in dit traject zit).
nausicaa schreef:
20-01-2020 19:31
De kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap is toch echt heel klein met icsi? Normaal komt dat nl doordat een bevrucht eitje niet ‘doorreist’ naar de baarmoeder maar in de eileider blijft steken (of heel soms al in de buikholte tussen eierstok en eileider).
Maar bij icsi wordt het embryo al in de baarmoeder geplaatst, dus dan zou het uit zichzelf min of meer achteruit de eileider in moeten gaan. Alles kan natuurlijk, maar dat is toch een hele kleine kans? Ik snap wel dat ze het in de gaten houden, want als het wel zo is, moet er wel ingegrepen worden.
Helaas is dat dus niet zo... Sterker nog, de kans op een bbz is met IVF/ICSI juist groter dan bij natuurlijke verwekking. Waarom precies is volgens mij niet bekend, maar blijkbaar kan het embryo idd alsnog de eileider ingaan en daar vast blijven zitten.

Narkomeid, ik heb een reactie voor je geschreven op het "zwanger-na-IVF" topic. Sterkte!
windmolen schreef:
20-01-2020 19:44
Helaas is dat dus niet zo... Sterker nog, de kans op een bbz is met IVF/ICSI juist groter dan bij natuurlijke verwekking. Waarom precies is volgens mij niet bekend, maar blijkbaar kan het embryo idd alsnog de eileider ingaan en daar vast blijven zitten.

Narkomeid, ik heb een reactie voor je geschreven op het "zwanger-na-IVF" topic. Sterkte!
Echt? Jeetje, dat heb ik nooit geweten, weer wat geleerd. In dat geval neem ik mijn woorden terug, behalve natuurlijk de sterkte, die komt altijd van pas.
windmolen schreef:
20-01-2020 19:44

Klopt, met name bij IVF/ICSI door een eileiderfactor zie je dit gebeuren. Ook met een tp kan de boel nog gaan “wandelen” en met een beetje pech is dat richting de eileiders.

TO ik hoop dat je gewoon bij de vrouwen hoort die wat langzamer HCG aanmaken en dat je een wat latere innesteling had waardoor er nog niets te zien was en dat de volgende echo een mooi vruchtzakje laat zien in je baarmoeder!!!
Succes vandaag!
Ja succes met de echo TO! Hoop dat alles goed is!
Met 5 weken zwangerschap hoor je wel een vruchtzak te zien in de baarmoeder..

Sterkte TO.
Enigme schreef:
24-01-2020 14:23
Met 5 weken zwangerschap hoor je wel een vruchtzak te zien in de baarmoeder..

Sterkte TO.
Even ter geruststelling van TO (en misschien stille meelezers). Dit is geen juiste informatie. Bij een zwangerschapsduur van 5 weken kan het ook voorkomen dat je dit nog niet kan zien op een echo. Dit even ter volledigheid.

Sterkte TO
Hallo iedereen,
Woensdag op de echo was er een vruchtzakje zichtbaar, in de baarmoeder ... Maar de gynaecoloog geeft het weinig kans, omdat de evolutie relatief klein is.

Vandaag opnieuw een echo gehad en er waren lichte bloedingen te zien. Ik wacht dus op het miskraam. De gynaecoloog wil niet te snel gaan, maar ik wil ook realistisch blijven, als het nu niet goed loopt, is het dan wel een goed idee om te blijven sukkelen? Iedereen wil toch een gezond kind, juist?
Dus de grijze zone blijft aanhouden ... Ik weet het voor de moment niet zo goed.

Fijn weekend iedereen !
blonde83 schreef:
24-01-2020 14:52
Even ter geruststelling van TO (en misschien stille meelezers). Dit is geen juiste informatie. Bij een zwangerschapsduur van 5 weken kan het ook voorkomen dat je dit nog niet kan zien op een echo. Dit even ter volledigheid.

Sterkte TO
Als ik als echoscopiste een inwendige echo maak bij een dame die (zeker weten) 5 weken zwanger is.. en ik zie niks in de baarmoeder zitten.. dan maak ik me wel degelijk zorgen over de locatie en de vitaliteit van een zwangerschap.. tuurlijk zijn er verhalen met hoop.. en ik duim dan mee voor een wonder.. maar sorry, meestal loopt het niet goed af.

Als men de ovulatiedatum niet weet dan is het een ander verhaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven