Zwanger & slecht slapen
zondag 12 april 2020 om 09:09
Ik ben nu bijna 12 weken zwanger en slaap ontzettend slecht sinds de 4-5e week. Ik probeer al van alles. Ik slaap met een voedingskussen, heb oordoppen geprobeerd, mijn man is op de bank gaan slapen in de hoop dat ik dan een paar uur slaap kan pakken. Maar ook geen tv meer 2 uur voordat ik ga slapen. Lekker warm douchen voordat ik naar bed ga lijkt wel iets te doen, maar vanaf een uurtje of 2-3 in de nacht lig ik weer te woelen.
En dan ben ik ook nog een buikslaper, dat begint steeds minder lekker te liggen, dus dat werkt ook niet mee.
Voor mijn gevoel kom ik niet meer in mijn diepe slaap en blijf ik alert. En dat ik veel rare en levendige dromen heb, helpt ook niet mee. Bij mijn vorige zwangerschap sliep ik ook slecht, maar nu is het helaas wel erger.
Verloskundige zegt dat het er een beetje bij hoort maar dat slaapmedicatie niet wenselijk is. Maar ik vind medicatie om te kunnen slapen zelf ook een stap te ver.
Iemand die een tip heeft?
En dan ben ik ook nog een buikslaper, dat begint steeds minder lekker te liggen, dus dat werkt ook niet mee.
Voor mijn gevoel kom ik niet meer in mijn diepe slaap en blijf ik alert. En dat ik veel rare en levendige dromen heb, helpt ook niet mee. Bij mijn vorige zwangerschap sliep ik ook slecht, maar nu is het helaas wel erger.
Verloskundige zegt dat het er een beetje bij hoort maar dat slaapmedicatie niet wenselijk is. Maar ik vind medicatie om te kunnen slapen zelf ook een stap te ver.
Iemand die een tip heeft?
zondag 12 april 2020 om 09:29
zondag 12 april 2020 om 09:37
Probeer je er letterlijk bij neer te leggen. Als ik niet kan slapen, houd ik mezelf maar voor dat je van rustig liggen ook uitrust. Toen ik aan het einde van de zwangerschap niet meer kon slapen, ging ik vaak even tv kijken of lezen en dan weer terug in bed.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
zondag 12 april 2020 om 09:44
zondag 12 april 2020 om 10:20
Same.Arcticfox1 schreef: ↑12-04-2020 09:44Bij mij was slecht slapen een avn de eerste zwangerschapssympomen. Ik had daar al last van voor ik wist dat ik zwanger was en dat is helaas de hele zwangerschap zo gebleven.
zondag 12 april 2020 om 10:25
Zo herkenbaar Leo! En zo vermoeiend met een peuter die wél de hele dag vermaakt wil worden EN geen cafeïne.
Zucht. Ben weer 20 jaar ouder na deze zwangerschap vrees ik
Geen tips, maar je bent niet alleen! Ik slaap trouwens wel eens met zoons dutje mee maar kom daar zo verrot uit dat ik de rest van de middag me super ziek voel dus vind dat ook niet echt een oplossing.
Geen tips, maar je bent niet alleen! Ik slaap trouwens wel eens met zoons dutje mee maar kom daar zo verrot uit dat ik de rest van de middag me super ziek voel dus vind dat ook niet echt een oplossing.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
zondag 12 april 2020 om 10:28
Begon hier met een week of 8. Ik ben nu ruim 26 weken, en het is niet over gegaan helaas..... Eerst lag ik uren wakker tussen door, nu valt dat wel mee, maar word ik iedere keer als m'n lichaam wil draaien, wakker, want dat draaien gaat niet zo makkelijk....
Ik ga lezen in m'n e-reader als ik niet gelijk weer in slaap val. Dat hielp wel, m'n ogen werden zo moe, en dat scheelde wel wat in wakker liggen.
Ik ben ook een buikslaper, en dat ging vanaf een week of 13 niet echt meer heel lekker. Maar daar vind je op zich wel weer een manier voor, om toch lekker te liggen. Ik heb een extra kussen in bed liggen waar ik half tegenaan kan liggen, lijkt net op buikslapen.....
Zo'n voedingskussen heb ik ook, maar dat draait heel lastig, als je op je andere zij wil liggen (want dan moet je je benen er onder uit krijgen en zo, en daar wordt je alleen maar meer wakker en gefrustreerd van).
Ik ga lezen in m'n e-reader als ik niet gelijk weer in slaap val. Dat hielp wel, m'n ogen werden zo moe, en dat scheelde wel wat in wakker liggen.
Ik ben ook een buikslaper, en dat ging vanaf een week of 13 niet echt meer heel lekker. Maar daar vind je op zich wel weer een manier voor, om toch lekker te liggen. Ik heb een extra kussen in bed liggen waar ik half tegenaan kan liggen, lijkt net op buikslapen.....
Zo'n voedingskussen heb ik ook, maar dat draait heel lastig, als je op je andere zij wil liggen (want dan moet je je benen er onder uit krijgen en zo, en daar wordt je alleen maar meer wakker en gefrustreerd van).
zondag 12 april 2020 om 10:43
Ik dut overdag ook met zoon. Alleen hij is het grote lepeltje en heeft zijn armen om mijn nek. Dan kan ik geen kant op.lux- schreef: ↑12-04-2020 10:25Zo herkenbaar Leo! En zo vermoeiend met een peuter die wél de hele dag vermaakt wil worden EN geen cafeïne.
Maar met de vorige zwangerschap had ik geen peuter en was het allemaal net iets makkelijker.
zondag 12 april 2020 om 11:16
Ik heb mij er inmiddels bij neer gelegd dat een goede nachtrust er komende jaren niet in zit....Dat helpt iig tegen de frustratie en heeeeeel soms val ik door het juistte accepteren weer inslaap. Scheelt een beetje dat ik niet meer werken kan en verder niemand in huis heb..dus de hele dag mn rust kan pakken..
Geen echte tips dus, wel herkenning
Geen echte tips dus, wel herkenning
zondag 12 april 2020 om 11:44
Ik hoe vaker ik hier lees hoe meer ik denk dat er wat mis is...
Ik ben 20 weken zwanger en ik slaap als een blok. Ik lig wel vroeg in bed, meestal een uurtje of 20:00 en kijk dan nog even in bed t.v. Dan slaap ik eigenlijk zo...
Wil ook nog weleens een boek lezen werkt dat ook niet voor jou?
Sorry ik heb niet echt een tip..
Ik ben 20 weken zwanger en ik slaap als een blok. Ik lig wel vroeg in bed, meestal een uurtje of 20:00 en kijk dan nog even in bed t.v. Dan slaap ik eigenlijk zo...
Wil ook nog weleens een boek lezen werkt dat ook niet voor jou?
Sorry ik heb niet echt een tip..
zondag 12 april 2020 om 11:53
Wij hebben een waterbed gekocht toen ik zwanger was van de eerste. Niet vanwege de zwangerschap
maar omdat we er sowieso eentje wilde en we net verhuisd waren.
Ik heb nooit slaapproblemen gehad tijdens de zwangerschap. Alleen als we een nachtje bij mijn ouders sliepen in een gewoon bed. De tweede zwangerschap was een tweeling die pas met 40+1 geboren waren en samen 7 kilo wogen (dus een megabuik) en zelfs toen geen last gehad van mijn buik tijdens het slapen.
Ik heb nooit slaapproblemen gehad tijdens de zwangerschap. Alleen als we een nachtje bij mijn ouders sliepen in een gewoon bed. De tweede zwangerschap was een tweeling die pas met 40+1 geboren waren en samen 7 kilo wogen (dus een megabuik) en zelfs toen geen last gehad van mijn buik tijdens het slapen.
zondag 12 april 2020 om 12:11
Geen tips helaas, wel herkenbaar. Bij de eerste werd ik in het eerste trimester om een uur of twee, drie wakker en dat bleef dan zo tot een uur of vijf. In het tweede trimester was dit over. Bij de tweede heb ik de hele zwangerschap slecht geslapen.
Heel veel sterkte, hopelijk gaat het snel over!
Heel veel sterkte, hopelijk gaat het snel over!
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
zondag 12 april 2020 om 21:05
Ik heb mijn vorige zwangerschap 9 maanden lang slecht geslapen. Echt Maar een uur of 3 per nacht en ik heb hele nachten het huis gepoetst, gelezen en gehaakt en op de bank gezeten.
Einde van de zwangerschap kreeg ik slaapmedicatie en dat deed wel iets, maar officieel moest ik het voor 1 uur snachts nemen en juist dan sliep ik nog wel. Maar als man thuis was, nam ik hem ook wel rond 3 uur snachts en had ik in ieder geval 2 helften van de nacht dat ik goed sliep.
Na de zwangerschap heeft het ook nog wel een paar maanden geduurd voordat ik weer beter sliep.
Maar wat wel enigszins hielp was van die rustgevende slaapthee. En je er gewoon aan overgeven. En hoe gefrustreerder je wordt, hoe kleiner de kans dat je nog weer in slaap valt.
Ik ben inmiddels alweer 32 weken zwanger en begin nu minder te slapen, maar tot aan de 30 weken heb ik echt goed geslapen. Dus dat is echt een groot verschil, dat is echt bijzonder. Maar misschien gaat het bij jou ook nog gewoon weer over, vanaf het moment dat die ergste vermoeidheid over is misschien?
Einde van de zwangerschap kreeg ik slaapmedicatie en dat deed wel iets, maar officieel moest ik het voor 1 uur snachts nemen en juist dan sliep ik nog wel. Maar als man thuis was, nam ik hem ook wel rond 3 uur snachts en had ik in ieder geval 2 helften van de nacht dat ik goed sliep.
Na de zwangerschap heeft het ook nog wel een paar maanden geduurd voordat ik weer beter sliep.
Maar wat wel enigszins hielp was van die rustgevende slaapthee. En je er gewoon aan overgeven. En hoe gefrustreerder je wordt, hoe kleiner de kans dat je nog weer in slaap valt.
Ik ben inmiddels alweer 32 weken zwanger en begin nu minder te slapen, maar tot aan de 30 weken heb ik echt goed geslapen. Dus dat is echt een groot verschil, dat is echt bijzonder. Maar misschien gaat het bij jou ook nog gewoon weer over, vanaf het moment dat die ergste vermoeidheid over is misschien?
maandag 13 april 2020 om 16:50
Het lijkt mijn verhaal wel, ik heb van 5-13 weken slecht geslapen en toen van de ene op de andere dag was het over. Nu slaap ik weer prima! (nu 19 weken).
Zijn de hormonen waarschijnlijk, die stabiliseren na een week of 12-14.
Probeer overdag wat kleine slaapjes te doen, dat helpt je er doorheen.
Ik kan nog op mijn buik slapen als ik 1 been optrek. En anders op m'n zij.
Zijn de hormonen waarschijnlijk, die stabiliseren na een week of 12-14.
Probeer overdag wat kleine slaapjes te doen, dat helpt je er doorheen.
Ik kan nog op mijn buik slapen als ik 1 been optrek. En anders op m'n zij.
maandag 13 april 2020 om 16:55
Lichamelijk kan ik ook nog wel op mijn buik slapen, want die is nog niet zo dik. Maar het voelt onwennig.
Vandaag ben ik zo ontzettend moe dat ik nu vreselijk duizelig ben. Vannacht amper kunnen slapen maar vanmiddag wel 2 uurtjes kunnen slapen gelukkig. Maar pfffff, vind het zwaar hoor.
Kan me niet herinneren dat het tijdens mijn vorige zwangerschap zo erg was.
Vandaag ben ik zo ontzettend moe dat ik nu vreselijk duizelig ben. Vannacht amper kunnen slapen maar vanmiddag wel 2 uurtjes kunnen slapen gelukkig. Maar pfffff, vind het zwaar hoor.