Zwanger & werken: Hoe gaat het bij jou?

22-06-2021 09:53 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als je zwanger bent is er natuurlijk een kans dat je je normale activiteiten wat aan moet passen en meer rust moet nemen. Ik ben heel benieuwd in hoeverre dit invloed heeft op je werk. Dus, aan de zwangere vrouwen/moeders onder ons:

- Werk je nog evenveel als voor je zwangerschap?
- Als je minder bent gaan werken: Hoe ben je tot dat besluit gekomen en hoe heeft je werkgever/je team daarop gereageerd?

Ik werk zelf 40 uur, maar merk dat ik dat best zwaar begin te vinden. Ik vraag me af tot wanneer je door moet zetten/niet zo aan moet stellen en wanneer je (samen met je werkgever) besluit om toch minder te gaan werken. Later deze week heb ik hier een gesprek over met mijn VK, dus die is betrokken ;-) Maar ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 2x zwanger geweest en totaal verschillende ervaringen.

Bij de eerste ben ik te lang doorgegaan, 40 uur per week. Uiteindelijk op zeer dringend advies ( en een boze VK) gestopt met 34 weken en 5 dagen. Volgens haar stevende ik af op een vroeggeboorte, ivm aanhoudende harde buiken.
Vreselijk vond ik het om te moeten stoppen, want ik was nog niet volledig klaar met overdragen. Mijn leidinggevende was vooral heel meelevend en was alleen maar bezig met mijn gezondheid. Collega's idem.

Bij de tweede werkte ik 32 uur en heb ik het normaal kunnen volhouden tot 36 weken. Geen harde buiken, ik nam ook gewoon wat meer rust thuis ( en dat met een dreumes) en het werk was gewoon werk.. Dat was voordat ik kinderen kreeg anders, vandaar dat het bij de eerste ook anders voelde om gedwongen te moeten stoppen.

Mijn tip; luister echt naar je lichaam, het geeft je signalen als het teveel wordt en liever iets te snel aan de bel trekken, dan te laat.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 10:04
0.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tot 33 weken heb ik ook eigenlijk continue meer dan 40 uur gewerkt, vaak 50-60 uur. En ik deed het licht uit op de kerstborrel :-D .

Vanaf 33 weken moest ik bedrust houden en werkte ik nog maar 15-20 uur voor de overdracht tot aan aan de bevalling met 37,5 week.

Maar ik ben een uitzondering :). Luister vooral naar jouw eigen lichaam.
Alle reacties Link kopieren
Bij de eerste werkte ik 36 uur en volgehouden tot mijn verlof zonder problemen (was wel al met 32 weken, werk in het onderwijs en de zomervakantie begon toen).

Bij de tweede ging het eigenlijk direct al niet. Ik werkte toen 24 uur. Ik was extreem vermoeid, ben met 8 weken zwangerschap al halve dagen gaan werken omdat het gewoon niet ging. ‘S middags elke keer bijslapen. Ging heel snel via de bedrijfsarts nadat ik meerdere keren in tranen uitbarstte op mijn werk van complete uitputting. Vanaf 12 weken stond ik al niet meer voor de klas en heb toen tot 34 weken alleen ochtenden gewerkt en in die tijd alleen maar kopieerwerk en dergelijke gedaan. Meer ging gewoon niet. Heel bizar. Toen baby geboren was, had ik direct meer energie, heb in de kraamweek me direct vele malen beter en energieker gevoeld dan de complete zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zolang mogelijk gewerkt, dus tot de 36 weken. Dan moet met je met loondienst verplicht stoppen. Ik werkte bij mijn normale baan 40 uur in de week. En in het weekend gaf ik nog zumba en yoga. Ook tot 36 weken, maar ik had geluk met een hele makkelijke zwangerschap.
Als jij het nu zwaar vindt, dan zou ik naar je eigen lichaam luisteren en misschien idd minder gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
Bijna 35 weken hierzo en ik werk nog 32 u. Volgende week mag ik eindelijk stoppen (bij 36 weken, dus). Ik voel me op zich wel goed maar merk wel dat ik het zat word.
Gelukkig kan mijn vervanger al een hoop zelf en ben ik de afgelopen weken al aan het afbouwen. Als ik tot 36 weken over mijn oren in het stress-werk zou zitten, zou ik me een stuk minder goed voelen denk ik.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren
Eigen bedrijf gestart tijdens de eerste zwangerschap. Toen zat ik op de dag dat de weeen begonnen nog mails te versturen :)
En nadat ik weer thuis was zat ik rustig weer opnieuw mails te versturen aan de keukentafel, terwijl de kraamzorg de formulieren aan het invullen was. Goede herinneringen aan die tijd.

Wel ging ik van 50 uur werk terug naar maar 24 uur of zo, omdat ik veel bij mijn zoon was en de prioriteiten volkomen verschoven.

2e zwangerschap ook gewoon doorgewerkt tot zover dat kon, maar toen had ik een tijdelijke kracht ingehuurd die de zaken voor mij ging waarnemen. En ook weer tot dag van bevalling doorgewerkt, maar door complicaties bij de bevalling was ik heel blij dat ik na de bevalling alles voor 4 maanden over kon laten aan mijn werknemer.

Dus, in mijn geval kon ik gewoon alles blijven doen, want ik hield mijn lijf goed in de gaten en heb nu eenmaal geen lichamelijk zwaar beroep.
En nu de zoons op school zitten, pak ik het werktempo en de uren weer op en ga weer verder waar ik voor de kinderen gebleven was.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de zorg en in allebei mijn zwangerschappen tot 34 weken gewerkt. Er was niet eens een andere optie, heel fijn. Gedwongen rust dus ;)
Eerste zwangerschap werkte ik 4 dagen en was prima. Op het einde wel wat zwaarder.
Tweede zwangerschap was een stuk pittiger met een peuter erbij en aardig wat harde buiken.
Daarom superblij dat ik van 4 naar 2 dagen werken ben gegaan voordat ik zwanger raakte van mijn tweede kindje.
Beste beslissing ooit.
Alle reacties Link kopieren
Mijn mijn eerste 36 uur tot 36 weken.
Na mijn zwangerschap bennik 24 uur gaat werken. Bij mijn 2e, 3e en 4e zwangerschap heb ik doorgewerkt tot 34 weken.

Wel heb ik tijdens mijn zwangerschappen thuis af en toe een stapje teruggedaan omdat het met werk en kinderen soms wel pittig was.
Alle reacties Link kopieren
Ik had een makkelijke zwangerschap en heb tot 36 weken gewerkt. Wel had ik een kantoorbaan en werkte 32 uur. Was goed vol te houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik had tijdens mijn zwangerschap 2 dienstverbanden, eentje van 32 uur en eentje van 8 uur. Die van 32 uur was ontzettend stressvol en ik werkte veel over. In totaal zat ik zeker op de 50 uur per week, en dan nog eens 10 uur reistijd per week. Met 34 weken groeide de baby ineens niet goed meer en moest ik per direct stoppen met werken. En mán wat voelde ik me toen moe, alle vermoeidheid en stress van de maanden ervoor kwam eruit. De eerste 2 weken heb ik alleen maar op de bank gelegen en daarna kreeg ik pas weer energie.

Inmiddels werk ik 32 uur bij hetzelfde bedrijf als eerst maar ga ik echt niet meer zoveel uren maken als ik zwanger ben. Ik heb me zo schuldig gevoeld richting m'n baby (die uiteindelijk gezond maar wel erg klein bleek). Dat nooit meer!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Met 19 weken kreeg ik last van mijn lage bloeddruk en ben ik bijna flauwgevallen op het werk. Ik moet daar veel lopen, pak veel verantwoordelijkheid en dat werd te veel. Mijn leidinggevende heeft mij naar huis gestuurd en sindsdien werk ik halve dagen. Die rust doet mij goed en daar doe ik het nu goed op. Ben nu 26 weken zwanger en ben blij dat die stap gemaakt is. Weet niet of ik er snel zelf om gevraagd had, maar mijn leidinggevende en collega's zorgen goed voor mij :). Mag echt in mijn handjes knijpen met ze. Op deze manier hoop ik het vol te houden tot de 34 weken en niet nog minder te werken.
Alle reacties Link kopieren
Bij de eerste met 22 weken halve dagen gaan werken en met 32 weken gestopt. Bij jongste met 14 weken halve dagen gaan werken en met 21 weken uitgevallen.
Alle reacties Link kopieren
1x zwanger, gewerkt tot 38 weken. Ik werk als zelfstandig in lichamelijk belastend beroep. Gelukkig kon ik zelf bepalen tot wanneer ik bleef werken, geen verplicht verlof. Ik weet dat ik mazzel had, lichamelijk had ik eigenlijk geen klachten van de zwangerschap. Iets beter opletten hoe ik met mijn energie om moest gaan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Bij de eerste zwangerschap werkte ik 36 uur tot mijn verlof (met 35 weken). De laatste weken vond ik pittig, maar ik gunde mezelf niet de ruimte om het rustiger aan te doen. Heb een vrij stressvolle baan (er is al-tijd meer werk dan tijd). M’n zoontje is toen met 36 weken geboren, wat denk ik achteraf van de stress en te weinig rust kwam.

Bij deze zwangerschap ben ik vanaf 24/25 weken minder gaan werken. Ik had me sowieso voorgenomen om meer naar m’n lichaam te luisteren, maar had al vanaf het begin erg veel last van misselijkheid en vermoeidheid. Wat me over de streep trok is dat ik op een gegeven moment dagelijks misselijk, benauwd en duizelig was en hartkloppingen had, waarbij ik echt even moest liggen om bij te komen. Achteraf had ik het misschien nog wel eerder moeten doen, maar ben blij dát ik het heb gedaan. Vanaf toen ben ik van 36 uur (4x9) naar 24 uur (4x6) gegaan, waarbij ik nog steeds wel moeite had om op tijd af te sluiten, maar het gaf me wel minder druk.

Wat ik voor mezelf heb geleerd en wat ik misschien kan meegeven: het voelde voor mij als falen (heb ‘gewoon’ een kantoorbaan), maar dat is het absoluut niet. Je moet echt naar je lichaam luisteren, die is nu met de allerbelangrijkste taak bezig. Ik persoonlijk voelde echt een drempel en wilde zoveel mogelijk afronden, maar de mensen om je heen begrijpen het en willen ook het beste voor je.
Ik weet niet meer precies bij hoeveel weken ik gok 30 dat ik veel harde buiken kreeg, voelde mij verder helemaal prima, ook qua energie maar toen moest ik wel naar kortere dagen gaan. Was geen kantoorbaan, veel lopen/staan, af en toe tillen en continue 'aan'.
Alle reacties Link kopieren
Drie zwangerschappen ‘gewoon’ tot 36 weken kunnen werken. Daarna 12 weken verlof.
Alle reacties Link kopieren
Bij de eerste heb ik tot 36 weken 40 uur per week gewerkt. Ik heb een kantoorbaan en ik had een redelijk makkelijke zwangerschap. Dat scheelt echt denk ik. Ik had alleen ontzettende bandenpijn als ik langer dan 50 meter liep, maar verder voelde ik me prima en het was winter, dat vond ik ook schelen.

Bij de tweede werkte ik sowieso 24 uur. Dat heb ik ook tot 36 weken gedaan. Ik had toen een ontzettend actieve dreumes van 1,5 dus ik was blij dat ik naar mijn werk kon. Daar kon ik tenminste rustig zitten. Ook deze zwangerschap was redelijk makkelijk.

Ik denk dat het voor makkelijke zwangerschappen prima te doen is om tot 36 weken te werken. Alleen zijn heel veel zwangerschappen niet zo makkelijk. Dan is het natuurlijk lastiger. Uiteindelijk is het het beste om naar je eigen lichaam te luisteren en bij twijfel te overleggen met de verloskundige.
Alle reacties Link kopieren
Met de eerste tot 36 weken 40 uur gewerkt. Dochter is met 36+2 geboren.
Met de tweede tussen 6 en 20 weken minder gewerkt en veelal vanuit huis. Ik kon gewoon niet lang genoeg van de wc pot vandaan op op kantoor te komen :facepalm: . Gewerkt tot 34 weken, vooral omdat ik nog een keer 16 weken na de bevalling thuis niet zag zitten..
kleinezon wijzigde dit bericht op 22-06-2021 11:49
26.36% gewijzigd
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Ben nu 35 weken en werk nog 40 uur. Nog 2 weken waarna ik het over kan dragen en blijf dan dingetjes doen die ik zelf wil.

Ik kan het doordat het mijn eigen bedrijf is wel makkelijker indelen dus dat soms ff rust pakken of een uurtje slapen tussendoor haha. Maar ik heb weinig last gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Bij de eerste ben ik met 13 weken op therapeutische basis gaan werken (2 uur per dag max)

Bij de 2de ben ik met 8 weken volledig ziekgemeld en ben ik 1 keer per week voor de gezelligheid koffie gaan drinken op mijn werk.

Behoorlijk heftige zwangerschapsdepressies hier.
Alle reacties Link kopieren
Wat een heerlijk systeem in Nederland, dat zwangere vrouwen in dienstverband op 36 weken moeten stoppen! Hier bij de eerste zwangerschap doorgewerkt tot 38 weken. Was geen probleem want makkelijke zwangerschap en geen fysieke job. Nu 30 weken zwanger en ga opnieuw tot 38 weken werken. Nu kijk ik er toch tegenop om zo lang door te gaan, met een actieve peuter in huis + meer kwalen
Alle reacties Link kopieren
Ik ben Belgisch trouwens, daar moet je in dienstverband op 39 weken stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Ondernemer hier, ben nu 36+5 en werk nog steeds. Niet meer volledig, maar af en toe bij drukte spring ik bij. Heb een actieve baan, geen pauzes, doorpakken etc. Gelukkig echt 0 klachten en de baby doet het goed.
Luister vooral naar je lichaam, alleen jij kan bepalen wanneer het teveel voor je wordt!
Alle reacties Link kopieren
Bij de eerste tot laatste dag gewerkt als zelfstandige. Wel 6 weken vrij genomen na de bevalling. Bij de tweede hadden we net 1,5 week vakantie, dus tot 38,5 week gewerkt. Na bevalling weer 6 weken vrij genomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven