Zwanger worden met IVF of ICSI (deel 9)

woensdag 18 november 2020 om 16:43
Dit is een topic voor vrouwen bij wie het zwanger worden helaas niet vanzelf gaat, en die bezig zijn met een IVF of ICSI traject. Iedereen in zo'n traject is van harte welkom om hier mee te komen schrijven.
De stand van zaken
Leuke en handige links:
- Uitgerekende datum na IUI/IVF/ICSI berekenen: Zwangerschapsduur en uitgerekende datum
- Website Freya: www.freya.nl
- Info over SCRATCH-studie: https://www.freya.nl/scratch-studie-end ... cratching/
- Groepsblog: "IVF & ICSI weblog" → je bent van harte welkom om hier zelf ook mee te schrijven over je IVF/ICSI traject! Meeschrijven? Stuur een berichtje.
- Individuele blogs: "Wensmama" van flipje2, "Eerste kind wens" van Lampje1
- Patiënteninformatie VUmc: IVF behandeling, punctie, cryocyclus
Bezig met behandelingen
ZWANGER!
- De zwangeren schrijven hier gezellig verder!
(Zwanger groepje 2016-2019)
.
Het verlengde wachtbankje (tussen test en eerste echo)
*Kasteelbewoner, Nerdella, Alaynee
Hartje gezien!
*flipje2, 29 jan 2021, zwanger met ICSI+PGS (poging 1, tp3).
*Stipjepipje (30/36), 27 okt 2020, lage AMH (0,30)/hoge FSH(17), zwanger in ICSI2+ECD
*RoosjeT (39/47), okt 2020, sterk verminderde ovariele activiteit (begin overgang), zwanger in escape IUI (IVF1)
Bevallen
■ 2020
sofie87 (IVF2), Redcurls (IVF1), Depster (IVF1), Puk32 (ICSI3), windmolen (ICSI4), HD84 (ICSI1), Yaradreamz (ICSI3), Smurf112 (ICSI3)
■ 2019
Labgeek1990 (ICSI2+PGS), Biekkie (IVF2), Zot-83 (tweeling, ICSI+ECD), miekje-5 (icsi4)
■ 2018
syrah80 (IVF1), Flipje2 (ICSI2), Taart (IVF1), Rucio (IVF2), Leonie2006 (ICSI1), Twin84 (ICSI1), Tinkerbell (IVF/ICSI1), boulu (ICSI4), mssfiddler (IVF1), Lilly1980 (ICSI1), Dreamer02 (ICSI1), Selin26 (IVF1), Sef80 (IVF1), Chevrolet (spontaan), sofie87 (IVF1), angel (IVF1), freexx (IVF3), deni308 (ICSI2)
■ 2017
piene1987 (ICSI1), lampje1 (ICSI1),zima (ICSI2), anne-1985. (IVF1), baggal (ICSI2), rosings (IVF2), tasje (IVF2), Alto (ICSI1), Soof83 (ICSI1), Lux. (IVF1), Women78 (IVF2), Luina (IVF1), Sophiever (IVF1), VeeBee (tweeling, IVF2), someone86 (ICSI4), fightster (IVF2), wollentrui (ICSI2).
Voor het aanpassen van de tabel, vraag de ouwe rotten.
(Wachtwoord kan helaas niet openbaar worden gedeeld i.v.m. misbruik van het account!)
Link naar het vorige deel van dit topic: Deel 8

Wachten op start | |
Prikken & slikken | Vanessakusje1987 |
Wachten op cryo-tp | |
In de wachtweken (testdatum) | Celenne |
Leuke en handige links:
- Uitgerekende datum na IUI/IVF/ICSI berekenen: Zwangerschapsduur en uitgerekende datum
- Website Freya: www.freya.nl
- Info over SCRATCH-studie: https://www.freya.nl/scratch-studie-end ... cratching/
- Groepsblog: "IVF & ICSI weblog" → je bent van harte welkom om hier zelf ook mee te schrijven over je IVF/ICSI traject! Meeschrijven? Stuur een berichtje.
- Individuele blogs: "Wensmama" van flipje2, "Eerste kind wens" van Lampje1
- Patiënteninformatie VUmc: IVF behandeling, punctie, cryocyclus

Naam (leeftijd(v/m) |
Wens sinds | MMM sinds | Oorzaak | Behan-deling | Status #cryo's |
Locatie |
Vienna25 (33/32) |
eind 2014 | begin 2016 | Combi van factoren, vooral niet goed doorgankelijke eileiders, icsi2.1 mislukt | ICSI 2 | wachten op cryo-tp #nog 1cryo's | Belgie |
MamaMaria81 (38/41) |
dichte eileider, PCOS, meerdere miskramen | ICSI 4 | wachten op start | |||
Lauwie101 (29/30) |
2015 | 2017 | zeer slecht zaad, onr cyclus, icsi1 en icsi2 mislukt (2x tp) ICSI3 Gent geen tp | ICSI4 | wachten op start icsi4 | Spanje |
DaisyLiz (30/31) |
dec 2014 | jan 2016 | PCOS, 2015 mk 7 wk, 2017 N* 19 weken. Via OI en IUI nu IVF. IVF 1 mislukt (6 cryo's, 5x tp, 1x biochemisch). Bezig met IVF 2 (2x biochemisch) | IVF 2 | 11 cryo's (nog 5 over) | UZ Gent, OLVG/UMC |
Kasteelbewoner (?/?) |
2015 | ? | slechte zaadkwaliteit (spatader); icsi1 en 2 (geen cryo's) mislukt | ICSI 3 | zwanger, verlengde wachtweken | - |
Neoflux (33/32) |
2019 | 2019 | erfelijk gen bij partner (50% kans op doorgeven) ,dus ICSI & PGD | PGD-ICSI 3 | pauze - later misschien ICSI 3 | |
Maan1987 | 2012 | 2017 | PCOS + erfelijk gen (50% kans op doorgeven) | ICSI + +PGD |
wachten op start | UMC utrecht, Maastricht |
Celenne | 2017 | 2018 | Extreem slechte zaadkwaliteit, 1x mk en 2x biochemisch uit ICSI 1. | ICSI 3 | cryo tp | |
Nerdella | 2009 | 2010 | Meerdere miskramen/bbz, Factor V Leiden, verhoogde uNK-cellen. 4x IUI+1IVF | IVF 1 | zwanger, verlengde wachtweken | C&C Heinsberg (DL) |
Vanessakusje1987 | 2018 | 2019 | oorzaak onbekend | IVF1 | prikken en slikken | UMCU |
Blauwe_Kat | 2017 | 2019 | oorzaak onbekend, 6x IUI | IVF1 | 3e cryo-tp gehad, nog 4 over | |
Bijtje92 (28/50) |
2017 | 2018 | Tese 8 rietjes | ICSI2 | ICSI mislukt (3 embryo's) | ICSI2: start dec 2020 |
Rubyrubyruby | 2018 | 2019 | oorzaak onbekend, 6x IUI, 1x MA, IVF1 1xbbz | IVF1 | IVF1: nog 6 cryo's | |
nieuwe schrijvers zijn altijd welkom |

(Zwanger groepje 2016-2019)
.

*Kasteelbewoner, Nerdella, Alaynee

*flipje2, 29 jan 2021, zwanger met ICSI+PGS (poging 1, tp3).
*Stipjepipje (30/36), 27 okt 2020, lage AMH (0,30)/hoge FSH(17), zwanger in ICSI2+ECD
*RoosjeT (39/47), okt 2020, sterk verminderde ovariele activiteit (begin overgang), zwanger in escape IUI (IVF1)

■ 2020
sofie87 (IVF2), Redcurls (IVF1), Depster (IVF1), Puk32 (ICSI3), windmolen (ICSI4), HD84 (ICSI1), Yaradreamz (ICSI3), Smurf112 (ICSI3)
■ 2019
Labgeek1990 (ICSI2+PGS), Biekkie (IVF2), Zot-83 (tweeling, ICSI+ECD), miekje-5 (icsi4)
■ 2018
syrah80 (IVF1), Flipje2 (ICSI2), Taart (IVF1), Rucio (IVF2), Leonie2006 (ICSI1), Twin84 (ICSI1), Tinkerbell (IVF/ICSI1), boulu (ICSI4), mssfiddler (IVF1), Lilly1980 (ICSI1), Dreamer02 (ICSI1), Selin26 (IVF1), Sef80 (IVF1), Chevrolet (spontaan), sofie87 (IVF1), angel (IVF1), freexx (IVF3), deni308 (ICSI2)
■ 2017
piene1987 (ICSI1), lampje1 (ICSI1),zima (ICSI2), anne-1985. (IVF1), baggal (ICSI2), rosings (IVF2), tasje (IVF2), Alto (ICSI1), Soof83 (ICSI1), Lux. (IVF1), Women78 (IVF2), Luina (IVF1), Sophiever (IVF1), VeeBee (tweeling, IVF2), someone86 (ICSI4), fightster (IVF2), wollentrui (ICSI2).
Voor het aanpassen van de tabel, vraag de ouwe rotten.
(Wachtwoord kan helaas niet openbaar worden gedeeld i.v.m. misbruik van het account!)
Link naar het vorige deel van dit topic: Deel 8
anoniem_253319 wijzigde dit bericht op 29-12-2020 09:17
7.60% gewijzigd
zaterdag 9 augustus 2025 om 14:18
In mijn geval was de initiële reden om naar Gent te gaan omdat we in NL wettelijk niet in aanmerking kwamen voor PGT en in België wel. Verder was voor ons niet het doel om "extra's" toe te passen.Baggal schreef: ↑08-08-2025 09:59
Zizo en Flip: vriendin van mij loopt in het AMC en het gaat daar niet zoals ze voor ogen hebben. Jullie zijn naar Gent gegaan, toch? Kun je iets meer vertellen over wat ze daar kunnen en elders niet? Ze heeft inmiddels 3 ICSI puncties gehad. Uit de eerste kwam een cryo (geen verse TP omdat het baarmoederslijmvlies te dun was). De TP is daarna niet gelukt. Uit ronde 2 kwam niets en de TP uit de derde ronde is niet blijven plakken. Er is een probleem aan de man’s kant overigens.
Omdat ze eitjes heeft laten invriezen in het verleden heeft ze daar nog 3 embryo’s van in de vriezer liggen (deze zijn bevrucht tijdens de laatste ronde met zaad van haar partner), maar dit is tot op heden natuurlijk geen fijne score.
Hebben jullie ervaringen uit Gent die jullie hier willen delen? Mag ook via PB (en Flip via de app). Ik hoop heel erg dat het gouden embryo nog in de vriezer ligt, maar snap ook dat ze de statistieken tegen zich heeft. Ze heeft zich bij laten verzekeren voor een 4e ronde dus ik dacht even aan jullie ervaringen in Gent.
Dank jullie wel.
De keuze voor Gent en niet voor Brussel is simpelweg zo gelopen vanwege de destijds kortste wachtlijst.
Maar laten we even appen, ik kan natuurlijk wel mijn ervaringen delen. Ik heb uiteindelijk in Gent 6 puncties gehad dus genoeg te vertellen.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
zaterdag 9 augustus 2025 om 21:14
Ja, dat waren in mijn geval dus die extra spuiten met progesteron.
Flip: lief - ik app je morgen even. Hoop dat het goed gaat met je (en bump).
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
zondag 10 augustus 2025 om 12:18
zondag 10 augustus 2025 om 20:05
Baggal ik ben destijds na drie mislukte icsi-pogingen in NL overgestapt op Gent omdat voor mijn situatie het maatwerk ontbrak. Ik heb in Gent geen behandeling gedaan die in NL niet zo kunnen, maar het grote verschil voor mij was dat in NL het hormoongebruik en de stimulatie werd gebaseerd op de richtlijnen terwijl in Gent het hele programma werd aangepast op mijn bloedwaarden en alle andere bevindingen die uit onderzoek in Gent kwamen. Wel hebben we genetisch onderzoek laten doen en ik heb een hysteroscopie gehad in Gent. In NL kwam ik daar nog niet voor in aanmerking.Baggal schreef: ↑08-08-2025 09:59
Zizo en Flip: vriendin van mij loopt in het AMC en het gaat daar niet zoals ze voor ogen hebben. Jullie zijn naar Gent gegaan, toch? Kun je iets meer vertellen over wat ze daar kunnen en elders niet? Ze heeft inmiddels 3 ICSI puncties gehad. Uit de eerste kwam een cryo (geen verse TP omdat het baarmoederslijmvlies te dun was). De TP is daarna niet gelukt. Uit ronde 2 kwam niets en de TP uit de derde ronde is niet blijven plakken. Er is een probleem aan de man’s kant overigens.
Omdat ze eitjes heeft laten invriezen in het verleden heeft ze daar nog 3 embryo’s van in de vriezer liggen (deze zijn bevrucht tijdens de laatste ronde met zaad van haar partner), maar dit is tot op heden natuurlijk geen fijne score.
Hebben jullie ervaringen uit Gent die jullie hier willen delen? Mag ook via PB (en Flip via de app). Ik hoop heel erg dat het gouden embryo nog in de vriezer ligt, maar snap ook dat ze de statistieken tegen zich heeft. Ze heeft zich bij laten verzekeren voor een 4e ronde dus ik dacht even aan jullie ervaringen in Gent.
Ik had in NL een lage opbrengst bij puncties. In Gent had ik bijna overstimulatie. Gent kon mij ook uitleggen/verklaren waarom de hormonen en het protocol in NL niet succesvol waren.
Daarnaast vind ik het fijne aan Gent dat ze je ook monitoren als je zwanger bent. In mijn geval had ik veel bloedverlies als ik pril zwanger was. Ik heb ook 2x een MA gehad. Mijn progesteron bleek te laag. Daar kreeg ik vervolgens extra progesteron voor. In NL werd bij zwangerschap rond 7 weken een echo ingepland. Daar doen ze niets tegen bloedverlies.
Ik ben ervan overtuigd dat ik door de extra progesteron niet opnieuw een MA heb gehad en succesvol zwanger ben gebleven van mijn dochter en nu al 23 weken zwanger van mijn dochter.
Gent is heel groot. Het is bijna een 'babyfabriek', maar desondanks heb ik me daar nooit een nummer gevoeld. We kregen daar maatwerk en zijn altijd liefdevol behandeld door de artsen en al het ondersteunende personeel.
En groot voordeel: ze verdoven heel goed bij de punctie. Zeker als er 30 eiblaasjes worden aangeprikt, is dat een verademing vergeleken met NL.
Mocht je nog specifieke vragen hebben, dan mag je natuurlijk altijd een PB sturen.
Overigens staat op de website van UZ Gent, afdeling reproductieve geneeskunde, ook al veel informeren hun werkwijze en behandelingen.
zondag 10 augustus 2025 om 20:09
Ik heb altijd terugplaatsingen in de kunstmatige cyclus gehad. Standaard moest ik daarbij 2x per dag 2 bolletjes utrogestan inbrengen. Omdat ik bij een positieve test vaak bloedverlies had en mijn progesteronwaarde steeds laag was (in Gent wordt hcg en progesteron geprikt als je zwanger bent), moest ik elke dag prolutex spuiten tm week 12 van de zwangerschap.
Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat dat de zwangerschap van mijn dochter en mijn huidige zwangerschap heeft gered van een nieuwe miskraam/missed abortion.
Mocht je verder nog vragen hierover hebben, stel ze gerust of stuur een PB.
zondag 10 augustus 2025 om 20:15
Pinchos, ik vind het zo erg voor jou! Ik heb zelf 2x een missed abortion meegemaakt waarbij ik de miskraam ook moest afwachten. Ik vond dat heel heftig. Bij mij kwam het (ondanks pillen die ik meerdere keren heb gehad om het op te wekken) niet vanzelf op gang. Ik heb er wekenlang mee rondgelopen en moest uiteindelijk 2x een curettage.
Ik hoop dat dat bij jou niet nodig is. Wel wil ik je op het hart drukken om aan de bel te trekken als je dit niet trekt. Zeker voor mensen in het ivf-traject is dit extra zwaar. Ze kunnen een handje helpen om het op gang te brengen. Misschien is dat voor jou niet nodig hoor, maar ik wil het je nog wel graag meegeven.
Ach nee Pimpelmeesje, wat balen!
Marjaantje wat spannend dit he? Ik duim voor je!
Ik hoop dat dat bij jou niet nodig is. Wel wil ik je op het hart drukken om aan de bel te trekken als je dit niet trekt. Zeker voor mensen in het ivf-traject is dit extra zwaar. Ze kunnen een handje helpen om het op gang te brengen. Misschien is dat voor jou niet nodig hoor, maar ik wil het je nog wel graag meegeven.

Ach nee Pimpelmeesje, wat balen!

Marjaantje wat spannend dit he? Ik duim voor je!
maandag 11 augustus 2025 om 11:31
@zizo dankjewel. Mijn vorige miskraam hebben we inderdaad ook opgewekt met pillen. Dat zou ik het liefst nu ook weer willen (ondanks dat het verschrikkelijk was), maar het ziekenhuis heeft pas eind deze week plek.. dus tot die tijd afwachten.
Ik kreeg van Gent idd ook utrogestan én prolutex. Helaas heeft dat bij mij 2x een miskraam niet voorkomen (maar mijn progesteronwaarde was goed, dus andere oorzaak helaas). Verder overigens dezelfde ervaring als Zizo, in Gent veel meer maatwerk gekregen én veel meer onderzoek. Mijn beide zwangerschappen zijn ook ontstaan in Gent, ik weet vrij zeker dat dat in NL nooit gelukt was. Helaas ben ik een complex geval.
@pimpelmeesje balen weer zeg.. dikke knuffel.
Ik kreeg van Gent idd ook utrogestan én prolutex. Helaas heeft dat bij mij 2x een miskraam niet voorkomen (maar mijn progesteronwaarde was goed, dus andere oorzaak helaas). Verder overigens dezelfde ervaring als Zizo, in Gent veel meer maatwerk gekregen én veel meer onderzoek. Mijn beide zwangerschappen zijn ook ontstaan in Gent, ik weet vrij zeker dat dat in NL nooit gelukt was. Helaas ben ik een complex geval.
@pimpelmeesje balen weer zeg.. dikke knuffel.

dinsdag 12 augustus 2025 om 17:03
Wat rot dat je eerst zo lang moet afwachten Pinchos .
Zou mooi zijn als het toch nog gelukt is op de valreep Broodkruimel!
Ik heb nog niet getest, ik hou maar braaf de dag dat het ziekenhuis aangaf aan. 14 dagen na de punctie. Heb inmiddels wel het gevoel dat mn menstruatie eraan komt dus heb op dit moment weinig hoop voor morgen.
Zou mooi zijn als het toch nog gelukt is op de valreep Broodkruimel!
Ik heb nog niet getest, ik hou maar braaf de dag dat het ziekenhuis aangaf aan. 14 dagen na de punctie. Heb inmiddels wel het gevoel dat mn menstruatie eraan komt dus heb op dit moment weinig hoop voor morgen.
dinsdag 12 augustus 2025 om 18:02
Menstruatie is hier begonnen. Ik ga in september een maand op vakantie, dus pas in oktober weer verder. Ben ondertussen wel aan het nadenken, want er zijn nog maar 2 emmy's in de vriezer. Misschien -rekening houdend met wachttijden- toch maar vast stappen zetten voor een intake in Duitsland of België? Ik hoor over wachttijden van 1-4 maanden. Ik moet de tijd goed in de gaten houden, want in mei word ik 42.
Wat zouden jullie doen? Advies is welkom.
Wat zouden jullie doen? Advies is welkom.
dinsdag 12 augustus 2025 om 20:31
@pimpelmeesje ik zou ook alvast beginnen. Bij mij duurde het 6 weken tot de intake in Gent, dus dat viel wel mee. Maar daarna wilden ze extra onderzoek en die uitslagen duurden 3 maanden. Van aanmelding tot behandeling ben je dus zomaar 4-6 maanden verder.
Je hebt overigens wel een verwijsbrief nodig van je behandelend arts om vergoeding te krijgen van de verzekering.
Je hebt overigens wel een verwijsbrief nodig van je behandelend arts om vergoeding te krijgen van de verzekering.
dinsdag 12 augustus 2025 om 20:39
Dit is ook mijn ervaring met UZ Gent. Overigens kun je ook via de huisarts een verwijsbrief vragen. Zo is het bij mij gegaan.pinchos schreef: ↑12-08-2025 20:31@pimpelmeesje ik zou ook alvast beginnen. Bij mij duurde het 6 weken tot de intake in Gent, dus dat viel wel mee. Maar daarna wilden ze extra onderzoek en die uitslagen duurden 3 maanden. Van aanmelding tot behandeling ben je dus zomaar 4-6 maanden verder.
Check even bij je verzekering of ze een contract hebben met UZ Gent. UMC verzekering heeft dat. Het voordeel daarvan is dat je niets hoeft voor te schieten en dat de meeste behandelingen en consulten vergoed worden.
woensdag 13 augustus 2025 om 09:11
Pimpelmeesje ik zou zeggen dat het wel de moeite waard is je alvast aan te melden. Ik heb geen ervaring natuurlijk maar zo te horen zijn de onderzoeken in Gent veel uitgebreider en wie weet dat je op die manier je kansen verhoogd.
Ik heb net een test gedaan. We zagen allebei een heeeeeel vaag streepje. Het was een early test dus ik zou denken dat als het positief was dat het dan iets duidelijker zou moeten zijn al. En het streepje is inmiddels ook verdwenen. Lijkt me ook niet helemaal de bedoeling. Ook heel licht roze verlies vanochtend. Denk dus niet dat het gelukt is.
Ik heb net een test gedaan. We zagen allebei een heeeeeel vaag streepje. Het was een early test dus ik zou denken dat als het positief was dat het dan iets duidelijker zou moeten zijn al. En het streepje is inmiddels ook verdwenen. Lijkt me ook niet helemaal de bedoeling. Ook heel licht roze verlies vanochtend. Denk dus niet dat het gelukt is.
woensdag 13 augustus 2025 om 13:11
woensdag 13 augustus 2025 om 13:12
Ik weet niet zeker of ik al een verwijzing mag als ik nog 2 emmy's in NL in de vriezer heb? Die behandelingen lopen zeker nog in oktober en november. Ga het uitzoeken.pinchos schreef: ↑12-08-2025 20:31@pimpelmeesje ik zou ook alvast beginnen. Bij mij duurde het 6 weken tot de intake in Gent, dus dat viel wel mee. Maar daarna wilden ze extra onderzoek en die uitslagen duurden 3 maanden. Van aanmelding tot behandeling ben je dus zomaar 4-6 maanden verder.
woensdag 13 augustus 2025 om 14:57
Bah, het is al kut en dan ook nog deze warmte. Sterkte!Pimpelmeesje87 schreef: ↑13-08-2025 13:11Jammer Marjaantje... zo'n licht streepje en dan toch weer weg... klinkt alsof er wel iets is begonnen maar niet heeft doorgezet. Mij niet onbekend natuurlijk. Hoe voel je je eronder? Hier ook ongesteld en de gevreesde dag twee in een hittegolf is een groot feest (not).
Ben erg teleurgesteld al probeer ik mezelf ook wel voor te houden dat het natuurlijk wel uitzonderlijk was geweest als het nu gelijk gelukt was. Het is natuurlijk geen wondermiddel. En ben nu erg geneigd tot doemdenken. Wat als de drie embryo's niet genoeg zijn, wat als het helemaal niet lukt etc. Dat soort gedachtes zijn een maandelijks terugkerend fenomeen. Terwijl ik rationeel ook wel weet dat er geen reden is om dat aan te nemen en dat ik blij moet zijn dat er nog drie kansen zijn en we daarna ook nog verder kunnen met een nieuwe ronde. Over een paar dagen ben ik ongetwijfeld weer wat optimistischer.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in