Zwangerschapsdiabetes

27-06-2015 11:35 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu iets meer dan 28 weken zwanger en er is bij mij zwangerschapsdiabetes geconstateerd. Afgelopen week in het ziekenhuis geweest bij een speciaal spreekuur. De hba1c waarde was uitstekend en ook de diëtiste kon mij niks nieuws vertellen. Behalve minder fruit eten.

Afgelopen week voor het eerst 3 dagen 4x per dag geprikt. Ook die waarden waren onder de 6,8 niet nuchter. Muv een keer na het eten, want 2 stukken pizza op.

Komende week een groeiecho en weer 3 dagen prikken. En dan weer terug op het spreekuur.

Ik zou het fijn vinden om hier ervaringen uit te wisselen rondom zwangerschapsdiabetes. Recepten delen voor een goed tussendoortje. Wat werkt wel qua eten en wat niet.
Het wisselt heel erg per persoon wat wel en niet werkt. Bij mij is het met 32 weken geconstateerd. Met het dieet komen mijn waardes ook nooit boven de 6,7 uit, nauwelijks boven de 6 trouwens. Mijn nuchtere waarde is meestal rond de 4,5.

Pizza zou ik niet meer doen... Is echt wen koolhydratenbom zonder voedingswaarden verder.

Mijn dieet ziet er zo uit (ongeveer :-))

Ontbijt: 30 gram havermout met 200 ml amandelmelk en 50 gram fruit

11:00: een cracker/beschuit/yoghurtje met 50 gram fruit of pindakaas

Lunch: 2 volkorenboterhammen met hartig beleg, stuk komkommer/tomaat/wortel oid.

16:00: 2 crackers/beschuit of 1 volkorenboterham met hartig beleg en eventueel rauwkost.

Avondeten: eigenlijk gewoon groente, vlees, vis of kaas met wat minder aardappelen (150 gram max). Of volkorenpasta pf volkorencouscous... Of salade. Vul maar in.

21:00: zou ik mijn toetje mogen, meestal 100 gram kwark met 50 gram fruit.

Qua drank mag koffie, thee, water, slimpie (soort siroop) en max 2 glazen light frisdrank.

Op het moment is dit echter wel een beetje veel eten voor mij, maar tot de 39 weken hield ik het hiermee allemaal onder controle.

De grootste verandering is op de klok eten in plaats van wanneer en hoeveel trek je hebt. En veel volkorenproducten eten.
Je kunt ook hier meeschrijven. Daar zijn we ook al met een klein clubje.

Wat je mag eten, verschilt inderdaad per persoon. Ik reageer bijvoorbeeld slecht op brood, maar koolhydraatarm brood gaat gelukkig wel goed. Hoewel ik nu veel vaker lunch met een salade met van alles erin (bijvoorbeeld tomaat, komkommer, ei en feta, simpel maar heerlijk én vullend) of met crackers met avocado.

Tussendoor neem ik fruit of een bakje Griekse yoghurt. Is met dit weer ook heerlijk fris.

Mijn waarden zijn ook prima, hoewel waarschijnlijk wel met dank aan het dieet. Ik vind het dieet ook niet extreem erg: ik eet veel bewuster en gezonder. Wel vind ik het bijhouden van een dagcurve irritant worden, omdat mijn waarden toch altijd goed zijn. En soms heb ik gewoon echt zin in iets zoets met veel suiker. Nog even volhouden, ik ben bijna 34 weken nu en bij mij is het ook met 28 weken ontdekt.

En: pizza is natuurlijk niet goed en uitschieters moet je zoveel mogelijk voorkomen, maar heel af en toe kan het echt geen kwaad.

Scoorde jij trouwens hoog op de suikertest? Want verder klinken je waarden inderdaad best oke! En op een pizza scoort iedereen hoog, ook mensen zonder zwangerschapsdiabetes.
Oh dat topic had ik nog niet gezien. Dan kom ik daar heen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven