Zwangerschapswens contract verlenging

19-05-2015 14:14 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even raad nodig van de wijze viva vrouwen .

Mijn man en ik willen graag een tweede kind. In september loopt mijn tijdelijk contract af in augustus hoor ik als het goed is of mijn contract verlengt word of niet.

Ik wil graag aan het werk blijven, en zetten onze kinderwens niet in de ijskast zetten tot ik eventueel een vastcontract krijg dit kan namelijk nog wel een aantal jaar duren aangezien dat tegenwoordig niet meer vanzelf sprekend is en een vast contract stelt eigenlijk ook nog weinig voor.

Nu is het zo dat ik al voor mijn eerste zwangerschap een aantal miskramen heb gehad hier voor zijn onderzoeken geweest en hier is niets uitgekomen geen chromosoom afwijken oid. Maar heb ik gewoon een verhoogde kans op een miskraam en moest hier volgens de gynaecoloog ook rekening mee houden bij een volgende zwangerschap (als wij weer starten kom ik meteen onder controle).

Beiden hebben we het gevoel nu gewoon te willen beginnen maar stel dat het meteen raak ik en de zwangerschap verloopt goed ben ik misschien wel 12 weken zwanger als ze mijn contract wel of niet willen verlengen en moet ik dit dus aangeven en bestaat er natuurlijk een kans dat mijn contract niet verlengd word.

Dit lijkt mij geen verstandige optie (dus wachten toch nog even). Maar dan weer in het achterhoofd dat we straks weer een jaar verder zijn en misschien nog geen goede zwangerschap maakt het wat dat betreft niet uit.

En 2 maanden na een contractverlenging is ook "lullig".

Eigenlijk weet ik gewoon niet zo goed in hoeverre ik rekening moet houden met mijn werkgever. En wat het verstandigste is om te doen met betrekking tot het wel of niet verlengen van mijn contract.

Daarbij zou ik een eventuele prille zwangerschap ook niet durven te verzwijgen en ben ik daar dan misschien wel te eerlijk in?

Goed een langdradig verhaal en wat mijn vraag nu eigenlijk is, wat zouden jullie doen in mijn situatie in hoeverre houden jullie overal rekening mee?
Je werkgever weet dat je een kind hebt, dus dan heeft hij al lang ingecalculeerd dat er een tweede kan komen.

Tenzij hij niet zo snugger is Vrouwen in de vruchtbare leeftijd zijn altijd een risico.
Gewoon er voor gaan als jij en je man graag een tweede willen.

Als je het nu uitstelt zit je misschien volgend jaar weer met hetzelfde probleem.
Je moet niks met 12 weken. Je bent het geloof ik pas verplicht een paar weken voor de datum.

Ik ben gisteren begonnen aan mijn nieuwe baan. Ben 6 weken zwanger. Ik wacht nog mooi even met vertellen.

Ik hield er dus geen rekening mee, zeker niet als je weet dat het ook nog wel een hele tijd kan duren voordat je zwanger bent.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
GEEN rekening houden. Laten we eerlijk zijn, je werk is zakelijk, je werkgever bekijkt dat ook absoluut zo, en je werk is niet voor eeuwig. Je priveleven is wat mij betreft belangrijker.
Tja... en straks wordt je contract niet verlengd, en ben je niet zwanger. Dan ga je in een nieuwe baan ook wachten tot je meer vastigheid hebt en misschien komt dat wel nooit... wanneer is dan het juiste moment voor een baby?

Zelf ben ik in de zwangerschap mijn baan kwijt geraakt, geen ideale situatie, maar toch was ik blij dat ik toen al zwanger was. Anders had ik gewacht tot ik ergens weer een vaste aanstelling had gehad en dat is tegenwoordig inderdaad niet zoveel meer waard. Nu ons meisje er is, ben ik des te blijer dat we niet gewacht hebben; ze is geweldig en die baan komt vast wel weer.

Maar het is een gewetenskwestie
Niet wachten hoor.
Tegenwoordig wordt er sporadisch vaste contracten gegeven.
Je hoeft het niet te vertellen met 12 weken, het wordt meestal gedaan. Maar het moet volgens mij wel voordat je verlof ingaat. Oftewel: tijd zat. Lekker oefenen, laat je vooral niet door het zwanger willen worden on hold zetten. Zeker omdat je weet, dat je niet zomaar zwanger wordt/blijft. Ik zou het wel weten!
Zonder oorzaak geen gevolg
Melden aan je werkgever dat je zwanger bent moet uiterlijk drie weken voor je met zwangerschapsverlof wilt gaan (hoe eerder je het meldt hoe prettiger het is voor je baas natuurlijk en op gegeven moment gaat zo een buik ook opvallen).

Maar in jouw geval zou ik het niet zeggen voor je die contractverlenging op zak hebt. Dus gewoon lekker gaan proberen.
Bedankt voor de reacties.

Jullie hebben ook gewoon gelijk als iemand anders dit topic had geopend had ik geschreven wat jullie nu doen.

Het is inderdaad een gewetenskwestie .

Op een bepaalde manier wil ik gewoon graag flexibel en 'loyaal' zijn voor mijn werkgever.

Nu is het zo dat als kind hier nu wel eens wat heeft mijn man altijd thuis werkt/ vrij neemt. En ben ik ook nog nooit ziek geweest dus altijd aanwezig.

Waarschijnlijk ben ik ook gewoon bang voor wat er weer gaat komen. En zie ik in eens weer beren op de weg.
quote:_blabla_ schreef op 19 mei 2015 @ 14:31:

Melden aan je werkgever dat je zwanger bent moet uiterlijk drie weken voor je met zwangerschapsverlof wilt gaan (hoe eerder je het meldt hoe prettiger het is voor je baas natuurlijk en op gegeven moment gaat zo een buik ook opvallen).

Maar in jouw geval zou ik het niet zeggen voor je die contractverlenging op zak hebt. Dus gewoon lekker gaan proberen.

Als ik weer formaat kamer olifant word is het helaas al snel te zien

Helaas weet ik ook dat de 12e week niet altijd magisch hoeft te zijn. Het is namelijk ook al een keer fout gegaan na de 12 weken echo. Daarom voelt alles zo dubbel denk ik.
Niet wachten. Vanwege overplaatsing heb ik mijn zwangerschap pas gemeld bij 20 weken. Soms moet je gewoon even egoïstisch zijn. Niet netjes van mij, en een groot risico wat betreft onderlinge verhoudingen, maar bij mij pakte het niet vervelend uit. Nu scheelde het dat ik tot week of 27 mijn zwangerschap makkelijk kon "verbergen". Pas vanaf week 30 had ik een toeter, dus niemand had wat door.

Vruchtbare vrouwen tussen de 20 en 40 zijn nu eenmaal een risico groep. Het zij zo. Zo kun je altijd wel wat verzinnen om niet zwange te raken. Wel vind ik dat je financieel een kindje op moet kunnen vangen, ook als het loon van zwangere vrouw wegvalt.
Gewoon ervoor gaan! Je bent er straks maar 4 maandjes tussenuit, dat is toch niets voor een werkgever. Als je verder goed werkt en je hebt een goede werkgever, moet dit geen probleem zijn. En als opsteker heb ik het afgelopen jaar in mijn directe omgeving met vriendinnen/collega's de volgende ervaringen:

2 zijn aangenomen bij sollicitaties in de kraamweken

1 is aangenomen met 32 wkn zwangerschap

1 was vroeg in haar 1e contract zwanger en heeft voor haar verlof (voordat jaarcontract afliep) alvast een vast contract gekregen 'dat was wel zo handig'

1 kreeg contractverlenging tijdens zwangerschap.

Een goede werkgever kijkt echt verder dan die 4 maandjes die je ertussenuit bent!
quote:Floki schreef op 19 mei 2015 @ 14:32:

Bedankt voor de reacties.

Jullie hebben ook gewoon gelijk als iemand anders dit topic had geopend had ik geschreven wat jullie nu doen.

Het is inderdaad een gewetenskwestie .

Op een bepaalde manier wil ik gewoon graag flexibel en 'loyaal' zijn voor mijn werkgever.

Nu is het zo dat als kind hier nu wel eens wat heeft mijn man altijd thuis werkt/ vrij neemt. En ben ik ook nog nooit ziek geweest dus altijd aanwezig.

Waarschijnlijk ben ik ook gewoon bang voor wat er weer gaat komen. En zie ik in eens weer beren op de weg.

Waarom zou je niet loyaal zijn als je nu zwanger raakt en dat nog even niet vertelt? Als je een week na je verlening zwanger blijkt is het resultaat voor de werkgever hetzelfde hoor: je gaat met verlof ergens komend jaar :-)

Wellicht zou het zelfs in je voordeel kunnen werken, omdat je dan tegen de tijd dat er weer verlengd moet worden, al weer aan het werk bent. Als je dan met verlof bent, heb je wellicht minder kans op een nieuwe verlening.

Ga er voor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven