'Alternatieve' hapjes en drankjes voor bezoek

31-08-2016 15:35 168 berichten
Vanavond krijgen we bezoek en heeft me doen nadenken over wat ik doorgaans in huis haal.

Normaal zorg ik dat ik vrijwel alles in huis heb: frisdrank, bier, wijn, koffie en thee, iets van koek, gebak of borrelhapjes.



Probleem is: dat blijft al-tijd over. En eigenlijk drinken wij geen frisdrank, bier gaat vaak over de datum, een geopend fles wijn wordt niet meer opgedronken, gebak & koek eet ik uit zelfbescherming niet op en borrelhapjes kunnen we vaak nog een paar avonden van eten, wat wij eigenlijk ook nooit doen. Wij eten, nog een kop thee tussendoor en dan gaan we slapen.



Ik ben al minder gaan inkopen, echter blijft dit voorvallen. Vandaag bak ik een kleine cake, heb ik koffie, thee en water en Spa water met een smaakje. Ik heb een paar nootjes en dat is het.



Toch ben ik benieuwd, als jullie op bezoek zouden komen, zou je het erg vinden als iemand niet een variatie in frisdrank, alcoholische dranken en hapjes heeft? Of doen jullie het met wat er geserveerd wordt en zijn jullie daar tevreden mee?
Alle reacties Link kopieren
Voor mij is 't inderdaad ook iets wat erbij hoort, iets lekkers te eten en te drinken. Voor mij is dat ook een vorm van gezelligheid.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
quote:momo1980 schreef op 31 augustus 2016 @ 21:15:

Als je hier onverwacht op bezoek komt kan je koffie, thee of limonadesiroop krijgen. Erbij heb ik meestal niet veel bijzonders in huis. Soms wat zoute stokjes of magnetronpopcorn, maar vaak ook niets.



Als ik bezoek krijg haal ik ook standaard te veel in huis. Allerlei soorten fris, bier en wijn, iets van gebak (al dan niet zelfgebakken), hapjes/nootjes en/of chips. Wat er over is geef ik mee naar huis of eten we zelf op. Of ik geef het later aan mijn ouders ofzo.



Met een verjaardag heb ik standaard zoveel te veel in huis dat we nog dagen van de hapjes zouden kunnen eten. Ook dan geef ik weg of gooi ik weg.



Als ik bij iemand gepland op visite kom zou ik wel een beetje raar staan te kijken als er niks in huis is behalve koffie of thee. Ik hoef me niet vol te vreten maar ik zou denk ik wel verbaasd zijn als er niks anders te drinken en niks te eten is. Niet dat het dan minder gezellig is, maar blijkbaar ben ik zo geprogrammeerd dat het erbij hoort.Dat snap ik niet : je hebt of niks, of te veel. En wat je te veel hebt geef of gooi jecweg. Als je dat nou niet doet, heb je ook iets in huis voor onverwachte visite.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Vanzelfsprekend zou ik het doen met wat er aangeboden wordt want ik vind het ronduit onbeschoft om als gast te laten merken dat je iemand niet gastvrij vindt. Maar ik zou het wel vaststellen en als ik mensen uitnodig zorg ik ervoor dat ik wel alles in huis heb. Dan houd ik wat over.... nou en?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:[message=24108563,noline]Enn schreef op 31 augustus 2016 @ 21:32[/message . Dan houd ik wat over.... nou en?Dan smeer je het in je haar ; krijg je mooie krullen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan altijd gelijk aan het bier en de wijn.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:barbaracartland schreef op 31 augustus 2016 @ 20:53:

[...]





Dit. Maar kruis dan door indo's en vervang door tokkies.

Ik stouw mensen nog vol, oldschool. Ik ben dat gewend, man is dat gewend en het is hoe we het in onze omgeving terugzien. Grote stukken taart, veel koffie en thee, veel fris en bier en wijn, veel hapjes, warm en koud, brood, soep, pizza, saucijzenbroodjes, de hele afgezaagde reutemeteut. Misschien dan daarna nog een keer koffie met gebak.

Maar als ik bij andere mensen kom, vind ik veel prima. Al zou ik me wellicht ongemakkelijk voelen als mensen heel weinig in huis hebben (1 fles fris en 3 theezakjes en 5 biscuitjes), omdat ik dan zou denken dat ik eigenlijk niet welkom ben.

Want zo zit het in ons hoofd: als mensen welkom zijn, dan laat je dat zien met eten en drinken. Dat dat concept eigenlijk niet luniverseel is, daar kom ik langzaam achter, maar dat is nog een proces Dit is precies zoals ik het ervaar. Maar eerlijk, op een paar bevriende collega's na, opereert iedereen in onze kennissenkring zoals wij. Drank en eten in overvloed. Zeker in de zomer, s'avonds de vuurkorf aan en samen eten en drinken. Of dat nu cola of wijn is maakt niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Wat bijzonder zeg dat er zoveel mensen echt wat in huis moeten halen voor visite, en daar ook echt over na moeten denken. Bij ons thuis (en dan heb ik het over hoe ik opgegroeid ben, woon nu in een hotel dus ik heb niks) is er gewoon altijd van alles, toen ik jong was kookte mijn moeder zelfs standaard meer, voor het geval iemand mee zou komen eten. We hebben een koelkast speciaal voor drank, altijd gevuld met verschillende soorten wijn, fris en sap. Daarnaast een kabinet met een variatie aan sterke drank en digestieven. Er is altijd wel chips, lekkere vleeswaren, kaas, nootjes, chocola, koekjes of wat dan ook in huis. Visite of niet. Mijn ouders drinken geen frisdrank trouwens. Maar de meeste dingen gaan toch ook niet zo snel over datum? Als ik weer een eigen huisje heb zou ik het precies zo doen.



Anderzijds, als ik ergens op visite kom ben ik blij met wat ik krijg. Al zou ik het wel een beetje raar vinden als ik inde avond kom en er is geen bier of wijn. In mijn omgeving is dat toch beetje een staple.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Ik probeer het altijd zo dicht mogelijk te houden bij de dingen die bij ons thuis vanzelf wel weer een keer van pas komen. Chocola ligt hier maanden in de kast en is wit uitgeslagen als iemand eens op het idee komt dat te pakken, haal ik dus ook niet voor visite. Koekjes hebben we vaak sowieso in huis en kan je leuk op een schaal leggen bij (onverwachte) visite. Meerdere soorten koekjes of anders aangevuld met druiven, nougat (hebben we nu toevallig liggen), oid.

Gebak hebben we alleen als we het zelf maken en dan komt het ook echt wel op.



Chips, olijven, kaas, noten hebben we altijd wel in huis. Bier, wijn, koffie, thee, diksap ook. Een fles cola of sap komt vanzelf een keer op en zo niet dan gooien we het weg.



Wat bij mij wel eens mis gaat is dat ik producten die ik zelf niet lekker vind en nooit gebruik volledig kan vergeten. Zo heb ik het gepresteerd een verjaardagsfeestje te organiseren en geen bier in huis te hebben, schoonmoeder die een fles cola per dag drinkt uit te nodigen zonder aan die cola te denken. Stom...
Alle reacties Link kopieren
Hier standaard in huis:

Koffie

Thee

Bar Le Duc water met smaakje

Bier

Cola/cola zero

Teisseire siroop

Chips/zoutjes

Koekjes/chocola (voor bezoek)



Dat is waar onverwacht bezoek het mee moet doen. Als ik weet dat er bezoek komt haal ik datgene waarvan ik weet dat diegene het heel graag heeft. Mijn beste vriendin is bijvoorbeeld dol op stroopwafels, die koop ik als ik weet dat ze komt en het overschot krijgt ze mee naar huis. Of ik haal gebakjes bij de bakker, neem ook wel eens spontaan gebakjes mee voor bij de thee als ik zelf ergens op bezoek ga. Stokbrood/toastjes met kruidenboter en salades serveer ik ook graag.



Ik lees ook Dragisa en moest wel lachen. Ik ben namelijk ook Indo maar compleet het tegenovergestelde. Ik noem mezelf namelijk altijd de 'nep-Indo'. Serieus, ik ben de slechtste Indo die er bestaat. Ik haat koken, vind het echt niet leuk en doe het nooit. Ik sta dus niet zingend met potten en pannen te rammelen als er bezoek komt. Laat staan dat ze mijn heerlijke kooksels mee naar huis krijgen. En tegen pittig eten kan ik ook niet. Ik mis dat gen



Off-topic: Doet me denken aan mijn studententijd, toen mijn beste vriendin bij me was, die jonger is dan ik en wel kan koken en het leuk vindt. Ik stond pasta te koken en gooide er toen het klaar was een blikje ragout bij, gepaard met de woorden 'ja sorry ik kan echt niet koken'. Ze ging stuk
Hier verwittig je best vooraf.

Onverwacht vindt je echt verdomd weinig, zeker qua eten.



Verwittig effe op voorhand en er is eten en drinken voor een half leger .



Qua eten probeer ik wel te kijken dat het dingen zijn die opraken.

Cake en taart wordt hier bijvoorbeeld gewoon niet geserveerd, want dat is hier gewoon werkelijk nooit in huis en raakt niet op.

Dan trek ik liever een zak chips open. Of serveer droge worstjes. Of kerstomaten. Of kaasblokjes. Of olijven. Of gewoon een ganse maaltijd.

Afbakhapjes serveer ik alleen met Kerst en bitterballen spreken mij niet aan.



Qua drank probeer ik te gokken wie wat drinkt.

Met helaas vaak wel als gevolg dat ik met bergen blijf zitten en heel vaak wegsmijt.

(Koop je speciaal 2 flesjes Cola-Light voor tante Truus ... moet ze 't weer net die dag niet hebben. Koop je speciaal appelsap voor nichtje X ... laat ze weer de helft staan. Koop je bier voor schoonbroer Y die hier 1 keer om de 3 jaar komt, blijkt ie net die avond BOB te zijn. Enzovoort.)



Wijn is hier altijd te krijgen en de bar-kast is ook altijd goed gevuld .

Maar mensen die onverwacht voor de deur staan en dan fleswater eisen (wij drinken zelf van de kraan) of fruitsap (drinken we nooit) of cola light (ik drink echte) ... helaas, dat moet ik toch echt vooraf kopen.



Overigens:

Het is niet dat we hier zo vaak mensen hebben. Als we 4 keer per jaar iemand zien, is 't veel.

De meesten wonen te ver uit de buurt en komen dus sowieso niet zonder aankondigen én meestal gaan wij dan nog es naar hen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 31 augustus 2016 @ 21:27:

[...]





Dat snap ik niet : je hebt of niks, of te veel. En wat je te veel hebt geef of gooi jecweg. Als je dat nou niet doet, heb je ook iets in huis voor onverwachte visite.



Dingen worden ook slecht, hé.

Een open zak chips is een week of 2 weken later toch echt niet meer eetbaar.

Een open rol koekjes is 3 maanden later toch echt niet meer eetbaar.

...



Je kan voor een feestje veel in huis halen en veel moeten weggeven als er van alles een beetje is gegeten.

Maar daarmee kan je 't nog niet bewaren voor als er een maand of 2 maand later toevallig nog es iemand binnen waait.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mietrot schreef op 31 augustus 2016 @ 23:14:

[...]





Dingen worden ook slecht, hé.

Een open zak chips is een week of 2 weken later toch echt niet meer eetbaar.

Een open rol koekjes is 3 maanden later toch echt niet meer eetbaar.

...



Je kan voor een feestje veel in huis halen en veel moeten weggeven als er van alles een beetje is gegeten.

Maar daarmee kan je 't nog niet bewaren voor als er een maand of 2 maand later toevallig nog es iemand binnen waait.



Om te bginnen had je het over dat je alleen siroop in huis had. Dus cola, bier, wijn, ijsthee, sappie blijft er nooit over na een verjaardag ? Alle lnakworsten altijd op? Olijven in pot en blik ook : feest en het is allemaal op of met de visite mee naar huis ? Er blijft nooit een zakje met pepsils onaangeroerd na een verjaardag ? Alles aangebroken en mee met de visite of opperdepop ?

Verbazingwekkend vind ik dat.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 31 augustus 2016 @ 23:19:

[...]





Om te bginnen had je het over dat je alleen siroop in huis had. Dus cola, bier, wijn, ijsthee, sappie blijft er nooit over na een verjaardag ? Alle lnakworsten altijd op? Olijven in pot en blik ook : feest en het is allemaal op of met de visite mee naar huis ? Er blijft nooit een zakje met pepsils onaangeroerd na een verjaardag ? Alles aangebroken en mee met de visite of opperdepop ?

Verbazingwekkend vind ik dat.Er blijft hier altijd zoveel over en het meeste geven wij weg of kanen het zelf weg. En ja dan kan het gebeuren dat op een gegeven moment alle snacks op zijn, en wij kopen die al nauwelijks.
Alle reacties Link kopieren
Voor alcohol kun je toch gewoon bij de slijterij afspreken dat je terugbrengt wat niet op gaat ?



Qua fris/prik koop ik alleen dingen die we zelf lusten, dus geen spa rood/blauw/groen, maar wel cola, sinas, 7-up, cassis, appelsap, tweedrank, ranja, guavesap, tomatensap, chardonnay, picpoul de pinet, rosé, Grolsch, Grolsch Radler en Heineken. Oh ja, en melk. Dat drinkt mijn broer het liefste. Koffie/thee is er altijd. Koekje is altijd wel in huis bij onverwacht bezoek. Wraps en potentiële vulling ook.



Van rode wijn bewaren we de twee jongste cadeau gekregen flessen en de andere gaan naar mijn vader. We kopen nooit rood. Lusten we niet, maar mensen geven het toch vaak cadeau. Doorschuifflesjes ? Ze drinken het zelf nameljjk ook niet bij ons op bezoek.





Voor feestjes.

Appeltaart, tompouce, schwarzwalderkirsch.

Qua hapjes gewoon toastjes met smeersels (twee smaken open, voorraadje in de koelkast om aan te vullen), kaas, Groningse metworst, Franse worst met walnoten, rode+gele paprika, komkommerdip, wraps, snacktomaatjes, chips, borrelnootjes, dadels, pandancake (zelf gebakken) of spekkoek en mini bapao's. Twee/drie soorten soep, zelfgebakken brood en afbakstokbrood.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Afknapper vond ik de nieuwjaarsvisite bij de overburen (verplicht jaarlijks buurtmomentje, elke keer bij iemand anders in huis). 10 blokjes kaas, 10 plakjes worst, 10 voorgesmeerde toastjes en paniek bij de gastvrouw omdat Snoezeman thuis bleef bij Snoezepeuter en overal dus 1 stuk teveel van was.......





Nog nooit eerder meegemaakt.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 01 september 2016 @ 00:14:

Afknapper vond ik de nieuwjaarsvisite bij de overburen (verplicht jaarlijks buurtmomentje, elke keer bij iemand anders in huis). 10 blokjes kaas, 10 plakjes worst, 10 voorgesmeerde toastjes en paniek bij de gastvrouw omdat Snoezeman thuis bleef bij Snoezepeuter en overal dus 1 stuk teveel van was.......





Nog nooit eerder meegemaakt.Haha, dat klinkt echt heel erg als mijn moeder. Om zelf niet zo te worden is niet vanzelf gegaan, maar je begrijpt dat ik goed gemotiveerd was om dat niet te laten gebeuren. Ik denk dat de paniek 'm niet zit in dat er eten overblijft, maar vooral in dat er iets gebeurt wat niet precies in het verwachtingspatroon past. Te vroeg of te laat komen en eerder weggaan, de slagroom die niet stijf wil worden en ingekocht eten dat per ongeluk op het aanrecht blijft staan heeft op die perfectionistische types met een laag zelfbeeld hetzelfde rampzalige effect: het gevoel dat alles mislukt is. Reuzegezellig altijd
Alle reacties Link kopieren
We krijgen nooit onverwacht bezoek en heb eigenlijk nooit wat speciaals lekkers

klaar liggen voor ze.

Wekelijkse lekkernijen gaat hier snel op (Chips en koek)

Maar stel er komt onverwacht bezoek heb ik wel olijven, toastjes met diverse humus,

loempias,kaas en worst. Drinken is thee,koffie,water,Ice tea...alcohol heb ik zelden in huis.



En voor uitgenodigde visitie pak ik het graag groot uit.

Restjes geef ik nooit mee, die gaan gewoon op of neem ik voor mijn collega's mee.
Prrrr, mauw miawwwww.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 31 augustus 2016 @ 16:32:

[...]



Als ik uitgenodigd ben en men weet dat ik geen drank drink en er is alleen water en diksap zou ik dat wel ongastvrij vinden.Eens, ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik verbaas me erg dat bijna iedereen zo keurig aan de lijn doet en ik voel me nu echt een veelvraat.



Als hier onverwachte visite komt (zelden. Kleine moeite vooraf appje te doen met vraag of je s avonds thuis bent ofzo. En natuurlijk komt er wel eens iemand even binnenwippen maar die blijft dan niet zolang hangen dat de hapjes op tafel moeten komen) dan heb ik in ieder geval altijd sap en bier en wijn in huis. Koeken ook en chips meestal ook.

Als er geplande visite komt dan haal ik ook frisdrank (niet heel veel) en lekkere hapjes/chips etc en bak taart.

Natuurlijk blijft Er wel wat over. Maar dat is dus waar ik me over verbaas. Dat als er twee koeken over blijven die niet op gaan. Wij lusten die de volgende dag nog wel hoor. En ik (en man en kinderen) lusten de volgende dag ook nog wel een stukje taart. En in het weekend gaat die chips ook wel op. En een stukje kaas of worst over? Dat lusten we de volgende avond ook wel of we doen het op brood.

Man drinkt bier en wijn (verbaas me echt over de mannen hier die dan op zo'n avond 1 biertje mee drinken of waar speciaal bier in huis gehaald moet worden of waar het over de datum gaat. Mijn man drinkt heus niet overvloedig maar er is altijd bier in huis).

Verbaas me er dus erg over dat jullie zelf thuis geen koek of chips eten. Heus niet dat ik constant aan het eten ben, maar een keer iets lekkers kan toch wel?
quote:tulpje21 schreef op 01 september 2016 @ 08:42:

Ik verbaas me erg dat bijna iedereen zo keurig aan de lijn doet en ik voel me nu echt een veelvraat.



Als hier onverwachte visite komt (zelden. Kleine moeite vooraf appje te doen met vraag of je s avonds thuis bent ofzo. En natuurlijk komt er wel eens iemand even binnenwippen maar die blijft dan niet zolang hangen dat de hapjes op tafel moeten komen) dan heb ik in ieder geval altijd sap en bier en wijn in huis. Koeken ook en chips meestal ook.

Als er geplande visite komt dan haal ik ook frisdrank (niet heel veel) en lekkere hapjes/chips etc en bak taart.

Natuurlijk blijft Er wel wat over. Maar dat is dus waar ik me over verbaas. Dat als er twee koeken over blijven die niet op gaan. Wij lusten die de volgende dag nog wel hoor. En ik (en man en kinderen) lusten de volgende dag ook nog wel een stukje taart. En in het weekend gaat die chips ook wel op. En een stukje kaas of worst over? Dat lusten we de volgende avond ook wel of we doen het op brood.

Man drinkt bier en wijn (verbaas me echt over de mannen hier die dan op zo'n avond 1 biertje mee drinken of waar speciaal bier in huis gehaald moet worden of waar het over de datum gaat. Mijn man drinkt heus niet overvloedig maar er is altijd bier in huis).Ik bewaat het ook, ik heb dan ook wekelijks visite.
Alle reacties Link kopieren
Komende week familie-bbq. Daar gaag de Heineken heen, plus de cadeauflessen rode wijn.

Radler 0% lust ons hele gezin, die houden we.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:tulpje21 schreef op 01 september 2016 @ 08:42:

Ik verbaas me erg dat bijna iedereen zo keurig aan de lijn doet en ik voel me nu echt een veelvraat.



Als hier onverwachte visite komt (zelden. Kleine moeite vooraf appje te doen met vraag of je s avonds thuis bent ofzo. En natuurlijk komt er wel eens iemand even binnenwippen maar die blijft dan niet zolang hangen dat de hapjes op tafel moeten komen) dan heb ik in ieder geval altijd sap en bier en wijn in huis. Koeken ook en chips meestal ook.

Als er geplande visite komt dan haal ik ook frisdrank (niet heel veel) en lekkere hapjes/chips etc en bak taart.

Natuurlijk blijft Er wel wat over. Maar dat is dus waar ik me over verbaas. Dat als er twee koeken over blijven die niet op gaan. Wij lusten die de volgende dag nog wel hoor. En ik (en man en kinderen) lusten de volgende dag ook nog wel een stukje taart. En in het weekend gaat die chips ook wel op. En een stukje kaas of worst over? Dat lusten we de volgende avond ook wel of we doen het op brood.

Man drinkt bier en wijn (verbaas me echt over de mannen hier die dan op zo'n avond 1 biertje mee drinken of waar speciaal bier in huis gehaald moet worden of waar het over de datum gaat. Mijn man drinkt heus niet overvloedig maar er is altijd bier in huis).



Don't worry! Hier hetzelfde hoor.

Ook een stel veelvraten blijkbaar:)
Alle reacties Link kopieren
Restjes meegeven doe ik alleen na een bbq, als ik nog ongeopende pakken vlees in de koelkast over heb. Ik heb geen diepvries.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:vitamined schreef op 01 september 2016 @ 08:50:

[...]





Don't worry! Hier hetzelfde hoor.

Ook een stel veelvraten blijkbaar:)
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Haha Tja ik voel me niet echt een veelvraat. Ben ook erg slank al zeg ik het zelf. Man ook. Vind het eerder apart dat sommige mensen dus blijkbaar nooit koek of chips ofzo thuis eten. Of dat als er taart overblijft je niet de volgende dag denkt: hele dag gewerkt. Vanavond bij de thee lust ik best nog een puntje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven