En, wat eten we vandaag?

01-11-2014 13:04 3081 berichten
Alle reacties Link kopieren




Eten, koken, smaken, proeven, ruiken, borden mooi opmaken, genieten en natuurlijk kletsen over van alles en nog wat!



Dit is een langer lopend topic, het vorige deel vind je hier http://forum.viva.nl/forum//en-wat-eten ... s/221428/0. Dat neemt niet weg dat iedereen van harte welkom is om mee te schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Tjonge, het was vanochtend een hele expeditie om op m’n werk te komen door de sneeuw. Gelukkig geen brokken gemaakt, maar wel bijna met auto en al het plaatselijk café binnen gegleden…



Het is weer hapsnap-donderdag. Ik hoop dat de wegen enigzins begaanbaar zijn aan het eind van de middag en kind naar sport gebracht kan worden (onze berg af, andere berg op). Man en kind eten dan rond half vijf hotdogs en wortelsla deel 2. En voor mij zal het wel een wrap worden met sla, auberginepurée (gisteren gemaakt) en wat ik verder nog in de koelkast vind.



Gisteren heb ik een bloemkoolcouscous gemaakt. Nu weet ik niet hoe jullie de bk tot couscous vermalen, maar met een staafmixer gaat dat niet… het werd een soort purée… Ik heb hem dan maar met een groot mes héél fijn gehakt. Smaakt prima.



Ik kijk uit het raam en het sneeuwt nog steeds – maar niet zulke dikke vlokken meer.
Alle reacties Link kopieren
Ha, hier ook nog geen sneeuw. Maar wel erg donker, dus goede kans dat het nog komt. Oh, nu ik het zeg zie ik minieme vlokjes uit de lucht vallen.

Spannend Irma, je geglibber! Ik moet ook nog wel op pad vandaag, maar niet ver. Naar naburig stadje waar ik een afspraak heb. In naburig stadje is ook de dierentuin waar ik een abonnement op heb, dus daar ga ik misschien nog wel even langs.

Narrigheid gister bleek een combi van eigenlijk toch wel ziek zijn en het niet toe willen geven (wat je zei, LAW) toen ik eenmaal op de bank ging liggen met een boek ging het een stuk beter Vandaag maar even zien hoe het gaat.



Irma, dat zal inderdaad wel pureeig worden met een staafmixer ja. Volgens mij deed de rest het met zo'n hakmolentje wat soms bij staafmixers zit, of een magimix-achtig iets.



Vanavond weet ik nog niet, ik vind dat lief mag koken En we moeten de groententa nog halen.
Alle reacties Link kopieren
Oh, nu hagel! Ook leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ik kook vandaag bami op mijn werk, we hebben nu een veganistisch lunch groepje opgezet om mijn collega te steunen die veganist is geworden. En de opties in de kantie zijn om te huilen. Vanavond eet ik denk ik brood, er moet nog kaas en spek op voordat we op vakantie gaan en ik ben in een luie bui geloof ik. (de hele week al).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al weer thuis van werk en boodschappen. Hier schijnt trouwens al de hele morgen de zon maar wel een frisse stevige wind.

Vanavond worden het jalapenoburgers met tomaat/komkommersalade en gebakken aardappels.

Ga ook meteen voor morgen even de rijst vast stomen en dan straks of morgen opbakken met ananas dus,beetje kip erdoor en boontjes,ui,erwtjes en wat wortel.

Morgen ga ik een hele kip koken want zaterdag komen er vrienden + hun kinderen hier curry eten. Maak madras en dan rijst en papadums erbij en komkommer+ raita+ chutney.



En zondag zien we wel weer verder,misschien weer eens friet bakken,man vindt dat lekker. En ik eet dan een kroket op brood oid.
@Kaaaaaatje: ik vind dat een hele normale bakjesvoorraad voor een dagje werken hoor. Klinkt als mijn werkdag!



Lekker dolfje, je maaltijd van zaterdag. Zou er heel blij van worden als ik bij je zou komen eten .



@LAWoman: leuk, alvast beginnen met de babykamer! Ik had voor mijn bevalling niet echt nesteldrang, had sowieso niet zoveel 'last' van hormonen. Dat maak ik na mijn bevalling echter ruimschoots goed, haha, ineens snap ik wat ermee bedoeld wordt. Ben normaal gesproken een gelijkmatig, stabiel persoon maar ineens word ik veel emotioneler en kan daar ook slecht weerstand aan bieden. Dus het doet toch wel wat met me, die hormonen... al is het dan wat laat.



Geen sneeuw hier helaas, maar vandaag al wel een paar forse hagelbuien gehad. Het blijft echter maar heel kort liggen. Ik maak vanavond risotto con funghi met verse tijm.
Alle reacties Link kopieren
Ben pas om 9 uur gaan rijden maar toen toch nog lang over gedaan want richting m'n werk begon het heel hard te sneeuwen.

Op de terugweg weer lang over gedaan door hagelbuien. Lief is ook nog onderweg. Ik heb geen zin om te koken dus we pakken nog lekker erwtensoep. De tonijn schuift door.



mmmm, klinkt lekker je kipgerecht, Dolfje



Irma, wow, dat klinkt heftig. Gelukkig ben je veilig aangekomen?



Iedereen verder veilig aangekomen?
Alle reacties Link kopieren
Hier geen last gehad van het weer: trein reed gewoon en tijdens de natte sneeuw-/hagel- en onweersbuien was ik gelukkig binnen!

Op de weg schijnt het nu wel een chaos te zijn...



Ik eet zo rijst met o.a. kip, garnalen, sugarsnaps.



Eigenlijk zin in een avondje bankhangen (widm! kijken jullie ook?), maar heb jammer genoeg nog veel werk te doen.
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik kijk ook maar man is aan het klussen. Krijg meer ruimte in de keuken, kan ik eindelijk mijn kruiden goed opbergen. Maar het is dus herrie hier. Kan ik niet tegen.
Alle reacties Link kopieren
Balen Dolf. Maar wel voor een goed doel :-)



Mijn afspraak werd afgezegd, dus ik hoefde niet de weg op. Heb wel lopend een flink rondje dorp gedaan, en natuurlijk een hagelbui op m'n kop gekregen. Maar soit, buiten zijn was lekker.



Lief was wel weg dus ik heb gekookt: Ditmaal mijn minst favoriete groente (op koolraap na), namelijk de mangold, getracht samen met een pompoen in de curry te verstoppen. Was erg goed gelukt Eerste keer dat de verpletterende saaiheid van de mangold niet overheerste. Jammer genoeg smaakte de pompoen ook nergens naar, dus maar goed dat mijn saus (rode currypasta (weer bijna de mist mee in gegaan, dat spul is héét!), limoenblaadjes, geraspte kokos (had geen kokosmelk), paar ansjovisjes, oestersaus, citroensap, yoghurt en 2 eitjes (die laatste 2 om de pit af te zwakken) ) erg lekker was. Eroverheen nog geroosterde pinda's (die kopen we altijd rauw bij de toko, dan zelf roosteren in pannetje, is heel lekker) Morgen neem ik de resten mee als lunch.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk voor een goed doel,ben blij dat ik niet hoef te helpen:-)



Zulke pinda's wil ik ook wel,de volgende keer bij onze toko ook eens kijken. Hoe zitten ze verpakt?

Was ook lekker geweest over mijn fried Rice morgen.



Vandaag heb ik ook maar weer eens een nieuwe voorraad granola gemaakt.



En verder zowat de hele dag op de bank gelegen en mijn boek uitgelezen. Ondertussen wel wat dingen gedaan,koelkast eens uitgesopt want daar zat niet veel in :-)
Alle reacties Link kopieren
In een plastic zak Dolf, van een kilo geloof ik. Lijkt veel maar wij jassen dat er toch wel zo binnen het half jaar doorheen. Vliespinda's heten ze. Even grof hakken en dan flink toasten, heel lekker.
Alle reacties Link kopieren
Ok daar ga ik eens naar op zoek,had je zeker ook in de springrolls toen bij de meet bij Koor?
Alle reacties Link kopieren
Laat thuis van werk, en maar 1 portie over van gisteren dus wat maissoep gemaakt. Nu lui.
Alle reacties Link kopieren
Hier een heerlijke pizza met salami, ham en parmaham bij mijn favoriete pizzeria!
Zo, in andere delen van NL heeft het wel flink gesneeuwd dus! Klinkt gevaarlijk allemaal, gladheid op de weg enzo. Ik hou er niet zo van, maar waarschijnlijk velen met mij niet. Al vind ik het altijd wel prachtig mooi om te zien, sneeuw in de natuur.



Vandaag naar tuincentrum geweest voor nieuwe kamerplanten en spullen voor de poezen (krabpaal, eten, mandje). Daarna even wat planten verpot en samen met tulpen geeft dat weer een gezellige sfeer in huis. Krijg er bijna de lente van in de bol, behalve dat het vanavond dan toch hier is gaan sneeuwen. En hagelen, maar dat hadden we vanmiddag ook al. Nou ja, in huis is het lekker warm .



Heb zojuist de kip in de marinade gezet, wil namelijk morgenavond een Marokkaans gerecht maken. Erbij couscous en sperziebonen.



@infojunk: hier ook een WIDM-fan! En voor het eerst dit jaar kijk ik samen met lief. Hij raakte toch wel nieuwsgierig van mijn enthousiasme .
Was uit eten in een tent waar ze vnl. mosselen serveren. Vooraf had ik pulpo (uit de oven, met pepers en paprika) en Brown had sardines. Hoofd was dus (heel verrassend) mosselen. Ik had met paddestoelen, Brown met ratatouille. Was beiden super lekker. En goede prijs/kwaliteit verhouding.



Morgen naar de sauna en dan eet ik ook daar. Een voor mij nieuwe sauna. Kaart ziet er veelbelovend uit.
Alle reacties Link kopieren
Haha Irma, ik las je eerste zinnen over de sneeuw en dacht 'maar het sneeuwde juist toch nog níet in NL' maar toen herinnerde ik me gauw weer dat je niet in NL woont. Is het allemaal gelukt met het rijden in de bergen?



Hoe was je dag vandaag Moos? Alweer iets beter?



Ik ben ook enorm stabiel Teig, heb alleen een paar keer keiharde huilbuien gehad omdat ik geen zin had om te koken. Maar als ik m'n anti-misselijkheids pillen slik dan ben ik weer m'n eigen stabiele zelf

Ik zie het veranderen van het huis gewoon als een leuk projectje, en ik ben eigenlijk ook niet zo geduldig dus ik doe het liever vandaag dan morgen. Maar uiteindelijk komt het er op neer dat we het toch lekker rustig aan doen. M'n moeder komt eind maart nog op bezoek dus dan willen we sowieso de muur geschilderd hebben en de kamer verder leeg hebben. Direct daarna gaan wij nog naar NY en dan is het al gauw weer eind april voordat we weer wat gaan doen. Eind mei komen er ook nog vrienden op bezoek en daarna wil ik de kinderkamer toch wel snel klaar hebben, want dat is een maand voor m'n uitgerekende datum.



Lekker naar de sauna GB! Heerlijk, geniet ervan!

Dat mis ik hier wel... sauna's kennen ze sowieso niet echt en in NL deed ik dat regelmatig samen met een vriendin.



Gisteren is het uiteindelijk helemaal niks met venkel geworden. Kreeg een berichtje van een vriendinnetje van vroeger die in LA was. Drie weken geleden ook al, daarna zijn ze rond gaan trekken in Californië en omliggende staten. We hadden onze tomtom aan ze uitgeleend dus we moesten weer even afspreken voordat ze terug naar NL vlogen.

Gelukkig kon P op tijd weg van z'n werk, en zijn we met z'n allen gaan eten in een Japans tentje. Voornamelijk sushi (gefrituurde garnaal, krab en groente voor mij) maar ook andere lekkere bijgerechten. Heerlijke 'miso glazed eggplant' gehad. Yum! Snel eens namaken!



Vandaag eet ik alleen maar ik ga nu écht de venkel tarte tatin maken. Zal direct even het bladerdeeg uit de vriezer halen.

Vanmiddag nog heerlijk geluncht met een Belgisch meisje dat ik afgelopen zomer leerde kennen (ze benaderde mij via social media), zij mailde me vorige week dat ze ook zwanger is, ze loopt iets achter op mij. Was heel gezellig, lekker over zwangerschapskwaaltjes en babies kunnen kletsen En ik heb een heerlijke pork belly banh mi sandwich gehad bij m'n favoriete sandwich zaak!
Alle reacties Link kopieren
Mogge. Nou gelukkig hoef ik niet de trein in of de weg op vandaag, hier is het spierwit buiten en over het algemeen voorspelt dat niet veel goeds. Teig jij zei volgens mij dat je "er niet zo van houdt" nou zet er voor mij maar een paar tandjes bij ik haat sneeuw, ijs en kou. Horror. Bah.



Ga er zo wel door naar de sportschool, uurtje oefenen en uiteraard even de lekkere warme sauna in, anders dan dat doe ik denk ik zo'n bankhangdagje als Dolfje gisteren had. En daar doe ik geen "echt" eten bij, can't be bothered, maar losse hapjes, broodje humus met veel rauwkost erover en misschien een klein soepje ofzo. Heb nog lekker wat fruit ook en ongepelde noten dus ik verhonger niet.



Edit: Bizar dat hele gebeuren met die gijzeling gisteravond trouwens, klinkt als een behoorlijk verwarde jongen. Had het gemist want WIDM heb ik nu al een keer of drie geprobeerd te gaan kijken maar ik vind er echt niks aan. En heb meestal de TV niet aan 's avonds maar muziek en een boek (of mijn tablet)



Fijne dag, doe voorzichtig als je er door moet
Alle reacties Link kopieren
Zo hee de lamme dag gisteren was denk ik een voorbode voor de hoofdpijn die ik nu heb. Meestal aan het begin van de feestweek maar nu met de nieuwe pil is het allemaal anders.

Lig nog in bed maar moet er eigenlijk wel uit want moet nog van allesdoen voor ik ga werken. .
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zonder problemen weer thuis gekomen gisteren. Ik rij met een ouwe 4x4 brik van meer dan 17 jaar oud, maar als je naar beneden rijdt en begint te glijden, dan doet die 4x4 er ook niet zoveel meer toe… ´s middags was de sneeuw op straat wel geruimd, maar zolang het stevig sneeuwt, kunnen ze er niet tegenop schuiven. Vannacht heeft het opnieuw flink gesneeuwd, maar is het rond een uur of 4 opgehouden en waren de wegen om kwart over 7 redelijk begaanbaar.



Die Marokkaanse kip ziet er goed uit, teigera. Zoiets heb ik ook wel gemaakt, maar dan zaten er nog gedroogde pruimen in. Erg lekker.



Weet nog niet wat we vandaag eten. Ga vanavond bsch doen. Wel kwam ik dit recept tegen op 3w.indiaweb.nl en dat lijkt me wel wat. Even kijken of ik verse spinazie kann krijgen. Dan maak ik het morgen of zondag met rijst en naan erbij.
Alle reacties Link kopieren
Salag tamatar



Ingrediënten Salag tamatar:



1 kg verse spinazie

175 gr ghee

2 grote gesnipperde uien

2 gesnipperde teentjes knoflook

150 gr verse gemberwortel

2 theelepels chilipoeder

2 theelepels kurkuma

2 theelepels garam masala

2 theelepels korianderzaad

1 theelepel gemalen koriander

1 theelepel komijnzaad

1 1/2 theelepel zout

2 theelepels versgemalen zwarte peper

400 gr tomaten (blik)



Bereidingswijze:



Was de spinazie en schud de blaadjes droog. Snijd ze in reepjes van 2 cm breed en verwijder dikke steeltjes. Smelt de ghee in een grote pan met dikke bodem, voeg uien en knoflook toe en fruit ze op een laag vuur in 4-5 minuten zacht.

Schil intussen de gember en snijd hem in reepjes van 3 mm dik. Doe de gember ook in de pan en bak 5-6 minuten zachtjes verder. Voeg chilipoeder, kurkuma, garam masala, korianderzaad en -poeder, komijn, zout en peper toe. Roer goed om en bak nog 1 minuut.

Voeg de spinazie toe en schep luchtig om met de specerijen. Voeg de tomaten met sap toe en breng al roerend aan de kook. Giet er zoveel kokend water bij dat de spinazie niet aanbakt. Roer goed om en laat 5-10 minuten stoven tot zowel spinazie als tomaten gaar zijn.

Serveer zo warm mogelijk.

Noot: Spinazie is een zeer populaire groente op het hele Indiase subcontinent, waar evenals in het Westen de voedingswaarde wordt onderkend. De spinaziesoorten die men verbouwt, zijn echter veel sterker van smaak; sommige zijn nogal bitter, vandaar dat er zoete tomaten als tegenwicht in deze schotel zitten.
Alle reacties Link kopieren
Moest vanochtend naar de zaak en stond weeeeer in de file. Ik word dit zo zat. Laat het maar gauw lente worden. Gelukkig nu lekker thuis op de bank nog eea afronden.



Ja, bizar. We zaten klaar voor het journaal en daarna WIDM maar dat liep even heel anders.

Voor de fans: het wordt VANAVOND uitgezonden om half 9!!!

Weet niet of ik het kan kijken want lief heeft afgesproken met een vriend en weet niet of hij op tijd thuis is.

Ik weet nog niet wat ik ga eten. Denk dat ik wat restjes groente in de wok gooi met sobanoedels.



Klinkt lekker, Irma.



Jij ook heerlijk gegeten, GB. Lekker pulpo!



Hoop dat je hoofdpijn gezakt is, Dolf!
Alle reacties Link kopieren
Chili con carne, ik heb zin in stevig en een beetje pittig avondeten.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Lekker gewerkt én lekker vroeg klaar, goeie combi Voel m'n spieren wel, die blijven toch een beetje grieperig, maar verder gaat t wel, alleen niet zoveel energie.

Ik had curry van gister mee als lunch, met een klein beetje rijst. Was koud ook prima (dat vind ik eigenlijk van heel veel dingen).



Vanavond nog maar ns kijken of lief zin heeft om te koken, dus ik weet nog niet wat het wordt. Er is nog pastinaak, en verder weet ik het eigenlijk niet meer, wat er in de groententas zat. Oh ja, broccoli. Misschien een pastaatje met broccoli. Of broccoliristotto, zou dat wat zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven