Geld & Recht alle pijlers

Fraude?

09-04-2015 13:52 158 berichten
Een bonnetje. Alleen het woord al. Het woord dat zoveel stof deed opwaaien in Den haag is nu ook

de oorzaak van tumult op het Viva Forum. Mijn suggestie dat een ondernemer wel eens creatief zal zijn met een bonnetje, kwam mij meteen op de titel fraudeur te staan. En iets over karma, al heb ik met dat woord afkomstig van een wildvreemde niet zo veel.

In de praktijk kan het voorkomen dat er een bon(netje) zoekraakt. Of dat zakelijk gerichte uitgaven (t.b.v. personeel, relaties, leveranciers) niet altijd met een bon afgerond worden. Gaan we de ondernemer die het "gat" vult met een dinerkwitantie dan aan de schandpaal nagelen?

Dat vind ik pas onzakelijk. De reacties op het topic "Gierig" en andere zijn dik beneden de maat.

De heer in het forumverkeer is geen dame, zo blijkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:impossibruuu schreef op 09 april 2015 @ 16:14:

[...]



Ah, daar is dat morele, hogere totaalplaatje weer. Zonder enige twijfel draag ik netto het vier à vijfvoudige bij aan die staatskas waar ik zogenaamd van zou stelen, in vergelijking met het gros van de mensen die mij hier betichten van immoreel gedrag, fraude, diefstal, en ga zo maar door.

Dat is toch een belachelijk argument? Alsof je omdat je meer betaalt, ook meer de grenzen zou mogen opzoeken.



Ik zeg: Eerlijk duurt het langst. Belasting betalen is een erezaak. En fatsoen moet je doen. Ook als ondernemer.



En ik vermoed dat ik minstens zoveel bijdraag als jij, dus ik heb recht van spreken. :P
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik gun je die eer.
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 09 april 2015 @ 16:18:



Dat is toch een belachelijk argument? Alsof je omdat je meer betaalt, ook meer de grenzen zou mogen opzoeken.



Ik zeg: Eerlijk duurt het langst. Belasting betalen is een erezaak. En fatsoen moet je doen. Ook als ondernemer.



En ik vermoed dat ik minstens zoveel bijdraag als jij, dus ik heb recht van spreken. :P

[img]http://static.freepik.com/vrije-photo/g ... 246433.jpg[/img]



Nou, alsjeblieft, een veer voor in je reet als beloning voor je eerlijkheid. Laten we het er maar gewoon op een verschil van karakter houden, ik pak nu eenmaal wat meer waar ik van pakken kan, en jij niet (of je komt er gewoon niet voor uit). Ik vind het weer belachelijk dat jij niet zo nu en dan wat declareert om een extra`tje over te houden, als je echt al zo veel af moet dragen. En zo is het cirkeltje weer rond.
quote:nerdopviva schreef op 09 april 2015 @ 14:36:

[...]





Ik doe het in real life ook hoor. Net als whopper ga ik (o.a.) ook over de declaraties en bij mij hoeven ze ook niet met bonnetjes aan te komen die duidelijk niet zakelijk zijn. Dan kun je de baas van het bedrijf zijn, ik ben de baas van de declaraties Hier ook. Ongeacht wie ze inlevert: ik betaal niet uit als ik het niet kan verantwoorden.
quote:impossibruuu schreef op 09 april 2015 @ 16:14:

[...]



Ah, daar is dat morele, hogere totaalplaatje weer. Zonder enige twijfel draag ik netto het vier à vijfvoudige bij aan die staatskas waar ik zogenaamd van zou stelen, in vergelijking met het gros van de mensen die mij hier betichten van immoreel gedrag, fraude, diefstal, en ga zo maar door.

Oh wacht even. Jouw moraal schuift dus mee met wat je afdraagt? Interessant.

Mijn moraal staat. Of ik nu veel of weinig (financieel) afdraag of (anderszins) bijdraag.
quote:smalltalkxpert schreef op 09 april 2015 @ 16:12:

Wie zonder zonde is..... Maar de spreker van die woorden werd later aan een kruis genageld.

Mensen, stop toch met die oordelen. Het woord "fraude" past niet bij een ondernemer/mkb-er

die eens een bon boekt die elders hoort. Misschien. Of misschien niet. Daarbij: niet alle kosten zijn aftrekbaar! Dus, kommaneukers (met alle respect natuurlijk, maar ja, spot mag) laat gaan die fietsmaker,

zijn kind moest nieuwe spaken en een week later weet die man daar niets meer van. Zijn buurman schoenmaker stuurt zijn kinderen weer de deur uit met versleten zolen, vanavond zal hij boekhouden, eens zien of er nog wat nieuwe schoenen te ritselen zijn bij de leverancier van lappen leer en veterogen.Dit is vaag. Gaat het nog goed met je?
Alle reacties Link kopieren
quote:whopper schreef op 09 april 2015 @ 16:45:

[...]



Hier ook. Ongeacht wie ze inlevert: ik betaal niet uit als ik het niet kan verantwoorden.

Allemaal heel stoer en nobel, maar ik zie jou in werkelijkheid heus niet een grote smoel opzetten tegen je werkgever omdat jij het niet eens zou zijn met een van zijn/haar declaraties. En laat me raden, jij hebt nu óók een vrije dag zeker?



quote:whopper schreef op 09 april 2015 @ 16:47:

Oh wacht even. Jouw moraal schuift dus mee met wat je afdraagt? Interessant.

Mijn moraal staat. Of ik nu veel of weinig (financieel) afdraag of (anderszins) bijdraag.Ik wil überhaupt niet eens begrippen als moreel/immoreel in deze futiele discussie mengen, maar als we het dan toch op aandringen van een paar paniekzaaiers gaan doen: ja, iemand die netto uiteindelijk maar een kwart (of nog minder) aan de staatskast en dat morele totaalplaatje bijdraagt van wat ik bijdraag, moet niet zo'n praatjes hebben. Want van die netto bijdrage die ik uiteindelijk lever aan de staatskas, kunnen heel wat AOW`tjes en WAO`tjes betaald worden.
Alle reacties Link kopieren
Is die hele opvatting van flexibele eerlijkheid ook niet waar Griekenland mee in de problemen kwam? Als een ander jou benadeelt door zelf te beoordelen wat hij jou schuldig is in plaats van wat is afgesproken, ben je dan ook zo luchtig erover?
quote:impossibruuu schreef op 09 april 2015 @ 16:55:

[...]



Allemaal heel stoer en nobel, maar ik zie jou in werkelijkheid heus niet een grote smoel opzetten tegen je werkgever omdat jij het niet eens zou zijn met een van zijn/haar declaraties. En laat me raden, jij hebt nu óók een vrije dag zeker?Een grote mond zal ik nooit opzetten en verwacht dat ook niet van mijn werkgever. Gelukkig is een dergelijke discussie ook niet nodig, het gebeurt gewoon niet en dat weten ze. En ze zijn er blij mee, want zo pietluttig als ik ben met bonnetjes, zo pietluttig ben ik ook met de rest van de administratie. Een niet betaalde factuur afboeken accepteer ik bijvoorbeeld ook niet zomaar.
quote:impossibruuu schreef op 09 april 2015 @ 16:55: ja, iemand die netto uiteindelijk maar een kwart (of nog minder) aan de staatskast en dat morele totaalplaatje bijdraagt van wat ik bijdraag, moet niet zo'n praatjes hebben. Want van die netto bijdrage die ik uiteindelijk lever aan de staatskas, kunnen heel wat AOW`tjes en WAO`tjes betaald worden.



Ha fijn, we gaan bedragen noemen. Das mooi, want dan kunnen we het concreet maken.



Dus: tot welk bedrag/percentage van je omzet mag je als ondernemer onterechte bonnetjes aftrekken?



Bijvoorbeeld tot 100 euro per jaar? Of 1000?

Of bijvoorbeeld dat je bij een afdracht van meer dan 40.000 euro aan belasting per jaar 2% van dat bedrag aan niet-gemaakte kosten mag opvoeren? Of 3%?
quote:impossibruuu schreef op 09 april 2015 @ 16:55:

[...]



Allemaal heel stoer en nobel, maar ik zie jou in werkelijkheid heus niet een grote smoel opzetten tegen je werkgever omdat jij het niet eens zou zijn met een van zijn/haar declaraties. En laat me raden, jij hebt nu óók een vrije dag zeker?





[...]



Ik wil überhaupt niet eens begrippen als moreel/immoreel in deze futiele discussie mengen, maar als we het dan toch op aandringen van een paar paniekzaaiers gaan doen: ja, iemand die netto uiteindelijk maar een kwart (of nog minder) aan de staatskast en dat morele totaalplaatje bijdraagt van wat ik bijdraag, moet niet zo'n praatjes hebben. Want van die netto bijdrage die ik uiteindelijk lever aan de staatskas, kunnen heel wat AOW`tjes en WAO`tjes betaald worden.

Ik ben vrij vandaag ja. Nou ja, vrij.....vrij van mijn betaalde baan. Ik doe de rest van de tijd vrijwilligerswerk.

En nee, ik hoef geen grote bek op te zetten. Ik hoef mijn baas alleen maar de regels voor te houden die wij samen hebben opgesteld. De regels die de fiscus stelt, en de regels die in de arbeidsovereenkomst en cao staan. En ik heb het nog nooit hoeven doen want onze directeur en mijn manager houden zich keurig aan de regels.

En over 'moreel' jij kwam ermee. Niet ik.

En over jouw laatste stukje tekst: ik weet niet of jij nog zoveel praatjes hebt als je straks misschien oud en /of ziek bent en je hele bed hebt ondergescheten, en een van mijn collega's of ik er dan staan om het op te ruimen. Onbetaald. Gewoon, omdat we graag bijdragen aan de maatschappij en de mensen die ons ook veel gegeven hebben.



En zo, daling, dragen we allemaal iets bij. Jij financieel, ik de handen aan het bed. Dus houje vooroordeel over mijn vrije dag maar lekker voor je.
quote:impossibruuu schreef op 09 april 2015 @ 16:55:

[...]



Want van die netto bijdrage die ik uiteindelijk lever aan de staatskas, kunnen heel wat AOW`tjes en WAO`tjes betaald worden.Ik moet hier stiekem wel een beetje om lachen. In mijn omgeving, en zelfs in mijn gezin, wordt er veel bijgedragen aan de staatskas. Maar op zo'n houding zou ik mijn vrienden en mijn man dus nooit kunnen betrappen.
Alle reacties Link kopieren
quote:whopper schreef op 09 april 2015 @ 17:27:

[...]



Ik moet hier stiekem wel een beetje om lachen. In mijn omgeving, en zelfs in mijn gezin, wordt er veel bijgedragen aan de staatskas. Maar op zo'n houding zou ik mijn vrienden en mijn man dus nooit kunnen betrappen.

Dat zal best, in het echt maak ik zo'n opmerking ook nooit, maar daar word ik ook niet zo aangevallen, gescandeerd en als misdadiger neer gezet over zoiets onbenulligs. Kan het blijven roepen, maar het blijft me verbazen hoe de reacties en de denkwijze hier totaal niet overeen komen met de werkelijkheid.



En leuk dat je vrijwilligerswerk doet en zo jouw bijdrage levert. Zo ben ik hoofdsponsor van de lokale kinderboerderij en speeltuin, en werk ik als vrijwilliger bij twee hardlooporganisaties. Maar laten we inderdaad stoppen met afdwalen, voordat dit een wedstrijdje "wie heeft de grootste morele piemel" wordt. Beter nog, laten we überhaupt eens stoppen met dat inbrengen van de factor moraal in deze discussie, want die slaat van het begin af aan al nergens op.
quote:impossibruuu schreef op 09 april 2015 @ 17:44:

[...]



Dat zal best, in het echt maak ik zo'n opmerking ook nooit, maar daar word ik ook niet zo aangevallen, gescandeerd en als misdadiger neer gezet over zoiets onbenulligs. Kan het blijven roepen, maar het blijft me verbazen hoe de reacties en de denkwijze hier totaal niet overeen komen met de werkelijkheid.



En leuk dat je vrijwilligerswerk doet en zo jouw bijdrage levert. Zo ben ik hoofdsponsor van de lokale kinderboerderij en speeltuin, en werk ik als vrijwilliger bij twee hardlooporganisaties. Maar laten we inderdaad stoppen met afdwalen, voordat dit een wedstrijdje "wie heeft de grootste morele piemel" wordt. Beter nog, laten we überhaupt eens stoppen met dat inbrengen van de factor moraal in deze discussie, want die slaat van het begin af aan al nergens op.

Nee, dat probeerde ik je ook duidelijk te maken. Maar jij was degene die ermee kwam. Eerlijk is eerlijk.

Maar joh, waarom voel jij je zo aangevallen dan? We zitten hier op een forum, niemand kent je, niemand wet hoe en wie jij bent. Waarom laat je ze ( ons) niet lekker lullen dan en denk je er het jouwe van?

Ik word hier ook weleens ' aangevallen' maar dat boeit me werkelijk voor geen meter. Ik weet hoe ik in elkaar steek en als ik na twee keer uitleggen nog steeds geen bereik lijk te hebben dan stop ik er echt mee hoor. Zo zou ik in een ander topic ongeloofwaardig zijn over wat ik op tafel had gezet voor mijn veganistische vriendin. Right. Alsof ik daar iets over zou verzinnen. want ik heb verder niks anders om over te schrijven...lekker boeiend verder.

Laten we elkaar gewoon lekker laten, alsjeblieft. Daar wordt het een stuk gezelliger van.
Gezellig? Pfff..... Ik bedank voor de eer. Wie mij beticht van fraude, die heeft het met mij niet gezellig meer. Voor zover dit forum überhaupt gezellig kan zijn.
quote:smalltalkxpert schreef op 09 april 2015 @ 18:13:

Gezellig? Pfff..... Ik bedank voor de eer. Wie mij beticht van fraude, die heeft het met mij niet gezellig meer. Voor zover dit forum überhaupt gezellig kan zijn.Ja maar als je schuift met bonnetjes, dan pleeg je toch fraude? Ik weet niet of jij werkelijk schuift, maar wie dat wel doet is gewoon een fraudeur. Welke waarde je daar aan hangt is voor jezelf.
En dit forum kan heel gezellig zijn hoor. Jij ziet nu even de mindere kant, voor jou. Maar we hebben mooie tijden met elkaar.
Popcorn is zoooooooooooooo slecht voor me, ik raad iedereen die poep praat een grote zak popcorn aan dus smalltalkdinges, de Appie is nog open tot 20.00 uur
Dank je, ik zal het bonnetje goed bewaren en aan je denken bij het verscheid.
Hoe Griekenland in de problemen kwam? Nou, door bonnetjes van Chipito`s in schoenendozen en

handgeschreven vodjes van de shoarmaboer annex pizzeria. Mensen, wat een gezever om een paar rotcenten. Links en rechts(ja, die ook!) word je een rad voor ogen gedraaid, maar hier kun je fijn de

bonnetjesmaterie tot principe verheffen.
quote:smalltalkxpert schreef op 09 april 2015 @ 18:51:

Hoe Griekenland in de problemen kwam? Nou, door bonnetjes van Chipito`s in schoenendozen en

handgeschreven vodjes van de shoarmaboer annex pizzeria. Mensen, wat een gezever om een paar rotcenten. Links en rechts(ja, die ook!) word je een rad voor ogen gedraaid, maar hier kun je fijn de

bonnetjesmaterie tot principe verheffen.

Ja maar het gaat er toch niet om wat de rst allemaal doet? Het gaat erom wat jij doet. En of jij dat voor jezelf kunt verantwoorden. En als jij hier verkondigt dat je met bonnetjes schuift, ja....dan kun je kritiek verwachten. Dus of wees en vent en neem die kritiek, of hou het lekker voor jezelf en schuif je bonnetjes in stilte.

Maar om nou Griekenland erbij te halen omdat het gesprek lastig wordt.......
Beste Whopper, iemand (niet ik) haalde Griekenland erbij. En nogmaals, kritiek is iets anders dan beschuldigd worden van fraude. Wil je een tegenvoorbeeld, of begrijp je het nu wel?
quote:smalltalkxpert schreef op 09 april 2015 @ 19:18:

Beste Whopper, iemand (niet ik) haalde Griekenland erbij. En nogmaals, kritiek is iets anders dan beschuldigd worden van fraude. Wil je een tegenvoorbeeld, of begrijp je het nu wel?Oh ik begrijp je prima. Ik ben het alleen niet met je eens, das iets anders. Maar ik hoef niets hoor. Laat het lekker gaan. Dat je je er nog zo druk om maakt......
Wees een vent of wijf, en neem je beschuldigingen terug. Of laat jij het maar?
quote:smalltalkxpert schreef op 09 april 2015 @ 19:23:

Wees een vent of wijf, en neem je beschuldigingen terug. Of laat jij het maar?Heb je het nou tegen mij?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven