Geld & Recht alle pijlers

Fraude?

09-04-2015 13:52 158 berichten
Een bonnetje. Alleen het woord al. Het woord dat zoveel stof deed opwaaien in Den haag is nu ook

de oorzaak van tumult op het Viva Forum. Mijn suggestie dat een ondernemer wel eens creatief zal zijn met een bonnetje, kwam mij meteen op de titel fraudeur te staan. En iets over karma, al heb ik met dat woord afkomstig van een wildvreemde niet zo veel.

In de praktijk kan het voorkomen dat er een bon(netje) zoekraakt. Of dat zakelijk gerichte uitgaven (t.b.v. personeel, relaties, leveranciers) niet altijd met een bon afgerond worden. Gaan we de ondernemer die het "gat" vult met een dinerkwitantie dan aan de schandpaal nagelen?

Dat vind ik pas onzakelijk. De reacties op het topic "Gierig" en andere zijn dik beneden de maat.

De heer in het forumverkeer is geen dame, zo blijkt.
Verrekt gezellig topic hebben we hier, impossibruuu! :-) Bedankt voor je goede woorden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dus 1 van die lui die het immoreel vinden dat je steelt van de maatschappij. En ik ben zelf ondernemer (zonder dikke audi), heb geen vrije tijd, en zit niet aan een staatsinfuus. Ik betaal wel tienduizenden euro's per jaar aan belasting. En ik mag kosten aftrekken, en dat is vaak een grijs gebied. En in dat gebied probeer ik zo eerlijk mogelijk te zijn. De boodschappen bij de makro zijn voor op kantoor. En anders maken ze er daar met plezier 2 bonnetjes van.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:smalltalkxpert schreef op 09 april 2015 @ 14:55:

Verrekt gezellig topic hebben we hier, impossibruuu! :-) Bedankt voor je goede woorden.En jij bedankt voor het bijspringen. Fijn dat er nog mensen zijn die ook nog objectief tegen zaken aan kunnen kijken en niet uit frustratie met de rest van de meute schade en schande beginnen te roepen. Dat niet-zakelijke zaken declareren niet juist is, dat snapt iedereen, jij en ik, ook wel, en dat is ook meermaals geroepen. Helaas wordt daar overheen gelezen. De massale volkswoede die zich daarop ontwikkelde en bepaalde termen die daarin gebruikt werden, waren totaal buiten proporties.
Grappig, dat mensen die sjoemelen daar altijd de smoes 'maar iedereen doet het' bij halen. Zouden ze dat nou echt de ken, dat iedereen dat doet?
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 09 april 2015 @ 14:56:

Ik ben dus 1 van die lui die het immoreel vinden dat je steelt van de maatschappij. En ik ben zelf ondernemer (zonder dikke audi), heb geen vrije tijd, en zit niet aan een staatsinfuus. Ik betaal wel tienduizenden euro's per jaar aan belasting. En ik mag kosten aftrekken, en dat is vaak een grijs gebied. En in dat gebied probeer ik zo eerlijk mogelijk te zijn. De boodschappen bij de makro zijn voor op kantoor. En anders maken ze er daar met plezier 2 bonnetjes van.

Dat is dan jouw eigen keuze en dat mag. In het begin deed ik dat ook braafjes. Toen deed ik in twee etappes mijn boodschappen op de band om ze apart af te rekenen. Maar dan moet je de zuchten eens horen en de lange gezichten eens zien van de mensen die achter je in de rij staan. Het is ook nooit goed. Nu gooi ik het gewoon gemakshalve bij elkaar op de band en komt het op één bon. Niet om 2 euro 50 te kunnen besparen cq. terug te kunnen declareren van boodschappen die eigenlijk privé zijn, maar om me de tijd, rompslomp en de toorn van ongeduldige en chagrijnige mensen te besparen.



En zo declareer ik ook sporadisch een etentje, kantoorartikelen of andere zaken die niet direct voor zakelijk gebruik of doeleinden zijn. Dat feit op zich is wellicht onjuist, maar als ik me bedenk dat ik vorig jaar ruim 20000 euro aan de belastingdienst heb mogen overmaken, dan voel ik mij allerminst schuldig over die minder dan 1% die ik me op die manier weer in de zak kan steken. Dan kun je wel naar het grote, morele en maatschappelijke plaatje gaan refereren, maar als iedereen het op deze manier en in deze proporties zou doen, dan zaten we nu niet in een financiële crisis.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ginevra schreef op 09 april 2015 @ 15:06:

Grappig, dat mensen die sjoemelen daar altijd de smoes 'maar iedereen doet het' bij halen. Zouden ze dat nou echt de ken, dat iedereen dat doet?Hier, weer zo iemand die nogal selectief leest en mij woorden in de mond probeert te leggen. Dat ik zeg dat alle andere ondernemers die ik ken dat ook doen, gebruik ik niet als stokpaardje om te relativeren. Enkel om aan te geven dat het frappant is dat er hier schade en schande van wordt gesproken, terwijl er in het dagelijks leven niemand moeilijk over doet en zich aan hetzelfde schuldig maakt. Is men hier op Viva en/of het Internet dan zo (schijn)heilig?
Maar eh...ik ga weer eens aan de sjoemel. Maar zodra ik weer smoezen heb kom ik terug!
Ik geef mijn moeder in de bijstand maandelijks 500 euro zakgeld. Dat noemen we geen fraude, maar creatief met liefde omgaan.
quote:impossibruuu schreef op 09 april 2015 @ 15:07:

[...]



Dat is dan jouw eigen keuze en dat mag. In het begin deed ik dat ook braafjes. Toen deed ik in twee etappes mijn boodschappen op de band om ze apart af te rekenen. Maar dan moet je de zuchten eens horen en de lange gezichten eens zien van de mensen die achter je in de rij staan. Het is ook nooit goed. Nu gooi ik het gewoon gemakshalve bij elkaar op de band en komt het op één bon. Niet om 2 euro 50 te kunnen besparen cq. terug te kunnen declareren van boodschappen die eigenlijk privé zijn, maar om me de tijd, rompslomp en de toorn van ongeduldige en chagrijnige mensen te besparen.Yeah right, alsof je je iets aantrekt van mensen die zuchten...
Alle reacties Link kopieren
quote:impossibruuu schreef op 09 april 2015 @ 15:07:

[...]



Dat is dan jouw eigen keuze en dat mag. In het begin deed ik dat ook braafjes. Toen deed ik in twee etappes mijn boodschappen op de band om ze apart af te rekenen. Maar dan moet je de zuchten eens horen en de lange gezichten eens zien van de mensen die achter je in de rij staan. Het is ook nooit goed. Nu gooi ik het gewoon gemakshalve bij elkaar op de band en komt het op één bon. Niet om 2 euro 50 te kunnen besparen cq. terug te kunnen declareren van boodschappen die eigenlijk privé zijn, maar om me de tijd, rompslomp en de toorn van ongeduldige en chagrijnige mensen te besparen.



En zo declareer ik ook sporadisch een etentje, kantoorartikelen of andere zaken die niet direct voor zakelijk gebruik of doeleinden zijn. Dat feit op zich is wellicht onjuist, maar als ik me bedenk dat ik vorig jaar ruim 20000 euro aan de belastingdienst heb mogen overmaken, dan voel ik mij allerminst schuldig over die minder dan 1% die ik me op die manier weer in de zak kan steken. Dan kun je wel naar het grote, morele en maatschappelijke plaatje gaan refereren, maar als iedereen het op deze manier en in deze proporties zou doen, dan zaten we nu niet in een financiële crisis.



Dan neem ik aan dat je slechts de helft van die boodschappenbonnetjes declareert?

Anders vind ik het toch echt fraude, of je nou 20.000 euro aan de belastingdienst hebt overgemaakt of niet. Als werknemer in loondienst moet ik ook gewoon belasting betalen, en ook in de jaren dat deze belasting meer 20.000 bedroeg, is het niet in me opgekomen om te gaan sjoemelen met afrekposten oid.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
quote:gioia82 schreef op 09 april 2015 @ 15:28:

[...]





Dan neem ik aan dat je slechts de helft van die boodschappenbonnetjes declareert?

Anders vind ik het toch echt fraude, of je nou 20.000 euro aan de belastingdienst hebt overgemaakt of niet. Als werknemer in loondienst moet ik ook gewoon belasting betalen, en ook in de jaren dat deze belasting meer 20.000 bedroeg, is het niet in me opgekomen om te gaan sjoemelen met afrekposten oid.Eens. Alsof mensen in loondienst geen belasting betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop echt dat jij nog een keer controle krijgt! Probeer dan maar eens uit te leggen dat je op zondagavond met de hele familie over je bedrijf hebt gebrainstormd. Of dat je echt een zak paaseitjes en een halfje bruin voor je bedrijf nodig had. Ik ben ook ondernemer en ik sjoemel zeker geen 1% bij elkaar. zakelijk is zakelijk, privé is privé. En als ik een bonnetje vergeet of kwijtraak: eigen schuld. Eigenlijk zou ik blij moeten zijn met belastingcontrole, krijg ik misschien nog wat terug!

Eigenlijk heb ik maar 1 reden om altijd eerlijk te zijn: wat kost het een hoop energie om oneerlijk gedrag goed te praten, recht te lullen en te onthouden. Als ondernemer heb ik daar geen tijd voor
Zonder oorzaak geen gevolg
Ik veroordeel niemand, dat even vooropgesteld. Ik lees mee in het gierige topic en heb de posts inderdaad gelezen.



De persoon in kwestie kan zeggen wat hij of zij wil maar het is frauderen. Exact wat er in Den Haag ook gebeurd. Het feit dat het op kleinere schaal is en het om lagere bedragen gaat doet hier niets aan af. Iemand die bij de groenteboer een appel steelt is net zo goed een dief als iemand die een peer steelt. Ik begrijp dat het gevoelsmatig misschien anders voelt, je werkt er hard voor en zo krijg je voor je gevoel nog wat terug. Echter slaat dit argument natuurlijk nergens op. Een werkgever hoeft niet te boeten voor het feit dat je belasting moet betalen. Dat is de werkgever niet aan te rekenen. Net zoals ik niet een fiets mag stelen omdat een ander mijn fiets gestolen heeft, dan heb ik daar niet ineens recht op.



Los daarvan, wat eenieder doet moet hij of zij zelf weten. Ik heb daar verder geen gevoel bij. Echter vind ik het niet netjes om het dan op deze vreemde manier goed te praten.
Alle reacties Link kopieren
quote:polkat schreef op 09 april 2015 @ 15:30:

Ik hoop echt dat jij nog een keer controle krijgt! Probeer dan maar eens uit te leggen dat je op zondagavond met de hele familie over je bedrijf hebt gebrainstormd. Of dat je echt een zak paaseitjes en een halfje bruin voor je bedrijf nodig had. Ik ben ook ondernemer en ik sjoemel zeker geen 1% bij elkaar. zakelijk is zakelijk, privé is privé. En als ik een bonnetje vergeet of kwijtraak: eigen schuld. Eigenlijk zou ik blij moeten zijn met belastingcontrole, krijg ik misschien nog wat terug!

Eigenlijk heb ik maar 1 reden om altijd eerlijk te zijn: wat kost het een hoop energie om oneerlijk gedrag goed te praten, recht te lullen en te onthouden. Als ondernemer heb ik daar geen tijd voor De paaseitjes op de vergadertafel bij ons op kantoor worden toch echt onder 'representatie' geboekt. Ook al eet ik ze allemaal zelf op. Zo ben ik nou ook wel, ook al ben ik moraalridder
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:gioia82 schreef op 09 april 2015 @ 15:28:

Dan neem ik aan dat je slechts de helft van die boodschappenbonnetjes declareert?

Anders vind ik het toch echt fraude, of je nou 20.000 euro aan de belastingdienst hebt overgemaakt of niet. Als werknemer in loondienst moet ik ook gewoon belasting betalen, en ook in de jaren dat deze belasting meer 20.000 bedroeg, is het niet in me opgekomen om te gaan sjoemelen met afrekposten oid.quote:matroesjka_ schreef op 09 april 2015 @ 15:30:

Eens. Alsof mensen in loondienst geen belasting betalen.Ah, daar is 'ie weer. De "mensen in loondienst hebben ook kosten"-kaart. De enige overeenkomst die je in deze context kunt hebben is dat mensen in loondienst ook veel belasting moeten betalen. Dat ontkent niemand. In het ergste geval bedraagt dat iets meer dan de helft van het bruto inkomen. Toch is een beetje bedrijf vergelijken met iemand in loondienst een gevalletje appels en peren. Als het als zelfstandige zo gemakkelijk vertoeven is deed iedereen het wel, maar je hebt niet alleen te maken met behoorlijke belastingen, maar ook peperdure verzekeringen (vooral naar zakelijke arbeidsongeschiktheidsverzekeringen moet je voor de gein eens Googlen), héél wat meer risico, meer verantwoordelijkheid, en doorgaans ook geen werkweek van maar 40 uur. Die kosten, verzekeringen én het risico worden alleen maar groter als er ook nog eens personeel bij komt kijken.

.

quote:polkat schreef op 09 april 2015 @ 15:30:

Ik hoop echt dat jij nog een keer controle krijgt!Ah, de toon is al meteen gezet. Erg aardig van je. En wat is jouw motief, wat vind je nou erger? Het feit dat ik zo'n maatschappelijk misdadige en immorele misdaden pleeg, of het feit dat ik wellicht een dikkere portefeuille heb dan jou doordat ik pak wat ik pakken kan?

.

quote:Of dat je echt een zak paaseitjes en een halfje bruin voor je bedrijf nodig had. Ik ben ook ondernemer en ik sjoemel zeker geen 1% bij elkaar. zakelijk is zakelijk, privé is privé.

Oh, jij luncht als ondernemers dus nooit? En je hebt tijdens de pasen geen kommetje met paaseitjes voor klanten/personeel op kantoor staan?



quote:Probeer dan maar eens uit te leggen dat je op zondagavond met de hele familie over je bedrijf hebt gebrainstormd. Of dat je echt een zak paaseitjes en een halfje bruin voor je bedrijf nodig had.Oh, nu neem ik ook al mijn hele familie mee op een etentje? Vanwaar toch dat krampachtig je best proberen te doen om me als een grote schurk neer te zetten?

.

quote:Eigenlijk heb ik maar 1 reden om altijd eerlijk te zijn: wat kost het een hoop energie om oneerlijk gedrag goed te praten, recht te lullen en te onthouden. Als ondernemer heb ik daar geen tijd voor En dan toch nog tijd nemen om mij te voorzien van een plempsel in je waardevolle, goudeerlijke tijd. Waarvoor dank. Pot. Ketel. Zwart.
Alle reacties Link kopieren
quote:impossibruuu schreef op 09 april 2015 @ 15:46:

[...]





[...]

Ah, daar is 'ie weer. De "mensen in loondienst hebben ook kosten"-kaart. De enige overeenkomst die je in deze context kunt hebben is dat mensen in loondienst ook veel belasting moeten betalen. Dat ontkent niemand. In het ergste geval bedraagt dat iets meer dan de helft van het bruto inkomen. Toch is een beetje bedrijf vergelijken met iemand in loondienst een gevalletje appels en peren. Als het als zelfstandige zo gemakkelijk vertoeven is deed iedereen het wel, maar je hebt niet alleen te maken met behoorlijke belastingen, maar ook peperdure verzekeringen (vooral naar zakelijke arbeidsongeschiktheidsverzekeringen moet je voor de gein eens Googlen), héél wat meer risico, en doorgaans ook geen werkweek van maar 40 uur. Die kosten, verzekeringen én het risico worden alleen maar groter als er ook nog eens personeel bij komt kijken.



Jij kiest er toch zelf voor om als zelfstandige te werken? Ja, dat gaat gepaard met meer risico en kosten die je niet hebt als werknemer. Maar dat weet je van tevoren, net zoals de regels over welke kosten je wel en niet mag aftrekken. Als zelfstandige in Nederland ga je akkoord met die regels en daar moet je je dan ook gewoon aan houden. Als jij dat niet wil dan ga je toch gewoon weer in loondienst werken? Eigen keuze hoor!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Je kiest er zelf voor om zelfstandige te worden als je nou gedwongen was en uit wrok je prive diner declareert...dan zou ik er nog wel begrip voor hebben.
Mijn vriend kiest er dus bewust voor om GEEN zelfstandig ondernemer te worden, ondanks dat hij als hij dezelfde uren zou draaien het dubbele zou verdienen. Je HOEFT niet he. Ik ben een beetje klaar met ondernemers die vinden dat ze het zoohooo zwaar hebben en och gut wat zijn ze zielig.
Alle reacties Link kopieren
Dames, JULLIE beginnen met het vergelijken van zelfstandigen met mensen in loondienst, niet afdwalen hé. Ik heb bewust er voor gekozen om ondernemer te zijn en dat gaat me, na jarenlang investeren en op een houtje bijten, prima af. Ik klaag niet. Maar kom niet met die manke vergelijkingen, want in loondienst werken is wellicht iets minder belonend dan een succesvol bedrijf, maar het is wel bij verre de meest veilige optie.
Alle reacties Link kopieren
quote:impossibruuu schreef op 09 april 2015 @ 15:59:

Dames, JULLIE beginnen met het vergelijken van zelfstandigen met mensen in loondienst, niet afdwalen hé. Ik heb bewust er voor gekozen om ondernemer te zijn en dat gaat me, na het jarenlang (financieel) minder goed te hebben gehad, prima af. Ik klaag niet. Maar kom niet met die manke vergelijkingen, want in loondienst werken is wellicht iets minder belonend dan een succesvol bedrijf, maar het is wel bij verre de meest veilige optie.Wat is dan jouw argument om fraude te plegen?
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
quote:gioia82 schreef op 09 april 2015 @ 16:02:

Wat is dan jouw argument om fraude te plegen?

Ik hoef geen argumenten aan te slepen ter verdediging van uit de duim gezogen insinuaties en uit hun verband getrokken hersenspinsels van een stel paniekzaaiers.



Ik zeg alleen maar, pakken wat je pakken kunt. Zo simpel is het. En, naar dat morele totaalplaatje kijkend waar iedereen hier zo al te graag op hamert, doe ik daar niemand kwaad mee.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk doe je daar wel iemand kwaad mee, je steelt het van de belastingdienst. Met dat geld wordt het onderwijs, de zorg, sociale zekerheid betaald. Voor jou is het een kleinigheid, voor mijn oma is een maand AOW.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Wie zonder zonde is..... Maar de spreker van die woorden werd later aan een kruis genageld.

Mensen, stop toch met die oordelen. Het woord "fraude" past niet bij een ondernemer/mkb-er

die eens een bon boekt die elders hoort. Misschien. Of misschien niet. Daarbij: niet alle kosten zijn aftrekbaar! Dus, kommaneukers (met alle respect natuurlijk, maar ja, spot mag) laat gaan die fietsmaker,

zijn kind moest nieuwe spaken en een week later weet die man daar niets meer van. Zijn buurman schoenmaker stuurt zijn kinderen weer de deur uit met versleten zolen, vanavond zal hij boekhouden, eens zien of er nog wat nieuwe schoenen te ritselen zijn bij de leverancier van lappen leer en veterogen.
Alle reacties Link kopieren
quote:gioia82 schreef op 09 april 2015 @ 16:12:

Natuurlijk doe je daar wel iemand kwaad mee, je steelt het van de belastingdienst. Met dat geld wordt het onderwijs, de zorg, sociale zekerheid betaald. Voor jou is het een kleinigheid, voor mijn oma is een maand AOW.Ah, daar is dat morele, hogere totaalplaatje weer. Zonder enige twijfel draag ik netto het vier à vijfvoudige bij aan die staatskas waar ik zogenaamd van zou stelen, in vergelijking met het gros van de mensen die mij hier betichten van immoreel gedrag, fraude, diefstal, en ga zo maar door.
Polkat: je kent die man niet. Waarom moet je hem controle toewensen? Bah. Ik wens jou toch ook geen vals geld in je kassa? Beide kosten tijd/geld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven