Gezondheid alle pijlers

Hier praten we (oa) over leven met pijn

12-01-2016 15:19 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na ruim 3000 berichten is het weer tijd voor een nieuw topic.



Een (redelijk) vast groepje forummers, dat pijn heeft door verschillende oorzaken, praat hier al enige tijd met elkaar over het wel en wee van dit leven. Maar ook over andere dingen: wat we zoal doen, ons gezin en werk.



Nieuwelingen komen regelmatig aanwaaien en zijn altijd welkom. Om mee te praten of voor vragen/opmerkingen. Sleutelwoorden zijn "niets moet" en "respect naar elkaar toe"



Hier is de link naar ons vorige topic, waarin ook weer een link staat naar het vorige topic waarin ook weer een link staat, geloof ik.
Later is nu
Hoi Bosbessen, ik heb een uitkering. Heb me daar ook lang voor geschaamd maar het is niet anders.

Wat ik wel moeilijk vind dat ik hier op het forum geconfronteerd word met mensen die niet afgekeurd zijn en die, met veel pijn soms, moeten werken. Het voelt soms erg oneerlijk.
Ja dat gevoel ken ik zeker. Ook weet ik het voor mij zelf momenteel niet zo goed. Op zich gaat het aardig, maar wat moet je dan? Ik heb geen enkel diploma of enige werk ervaring omdat ik het overgrote deel van mijn leven alleen maar ziek ben geweest. Heb wel wat vrijwilligerswerk gedaan, maar zou nu eigenlijk weleens "gewoon" willen werken. Maar dan is het weer zo onvoordelig qua geld dat je in feite voor 2 euro een week werkt, ofzo. Krijg het even niet handig uitgelegd.
Alle reacties Link kopieren
Bosbessen, ik werk twee dagen per week als verkoopster. Hele dag staan en lopen, en ook een en ander aan zwaarder tilwerk.

Twee dagen is dan ook mijn maximum , heel soms werk ik er 3 of 2,5 als er een personeelsprobleem is.

Ik ben nu nog geen 50, moet nog 20 jaar werken dus. Denk eerlijk gezegd dat ik dat niet ga volhouden in dit beroep. Maar omscholen is ook lastig, wie zit er op een bijna 50 jarige chronisch pijnpatiënt te wachten? Zeker in deze tijd, nu er zoveel fysiek gezonde en jonge werklozen zijn.

Voor de toekomst weet ik dus niet hoe het eruit zal gaan zien, merk wel dat ik soms hele zware periodes heb waarbij ik het bijltje erbij neer wil gooien.

Maar ja, opgroeiend gezin, man als zzp-er die nu ook ziek is, je hebt toch geld nodig om te overleven. En dan is mijn inkomen erbij toch wel lekker.

Wellicht dat ik in de toekomst in overleg mijn uren zal kunnen verdelen over vier ochtenden ofzo, dat zou dan denk ik wel fijn zijn.

En verder heb ik zojuist van mijn verjaardagsgeld een staatslot gekocht voor de 1 oktober trekking, de rest van mijn leven 10000 per maand zal niet gek zijn. Dan kan ik wel stoppen met werken.



Cesium, jij hebt gewoon geluk gehad met een menselijke keuringsarts. Daar moet je je niet schuldig over voelen hoor.

Ik had helaas een hork, die me in no time goedkeurde. Wat jammer dat ik in de praktijk niet zo gezond was als hij op zijn papiertje krabbelde.....
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Cesium, het is misschien "oneerlijk" maar dat neemt niet weg dat je het nodig hebt en het je gegund is.



Dat werken van mij was gewoon mijn hoofd die te graag wilde. Die bruiloft was super leuk en ik voelde me verrassend goed, waardoor ik weer van alles wilde. M'n eigen geld, zelf kleren kunnen kopen voor de winter, ik heb een aanbod om met de kerst in Spanje te zitten.. Ik zou alleen het vliegticket moeten betalen. En m'n eten natuurlijk.. Gister ook allerlei klusjes in huis gedaan omdat ik bezig moest zijn van mezelf en mijn vriend reageerde weer als de boeman S avonds en ik heb zo'n paniekaanval gehad, ik ben alleen maar aan het kotsen en hyperventileren geweest.



En nu voel ik me uitgeblust.
Zit je dan wel in een goede relatie Yellow? Dit klinkt echt niet goed. Natuurlijk is het voor partners zwaar om te leven met iemand die beperkt is, in welke zin dan ook, maar er zou toch wel een basisveiligheid moeten zijn.

En je eigen geld verdienen is heel fijn maar misschien zou je dan moeten bijdragen aan de huishoudpot ipv op vakantie te gaan.



Lientje: wat zou dat geweldig zijn, elke maand een flink bedrag. Zat er ook over te mijmeren.
quote:cesium24 schreef op 28 september 2016 @ 16:15:

Zit je dan wel in een goede relatie Yellow? Dit klinkt echt niet goed. Natuurlijk is het voor partners zwaar om te leven met iemand die beperkt is, in welke zin dan ook, maar er zou toch wel een basisveiligheid moeten zijn.

En je eigen geld verdienen is heel fijn maar misschien zou je dan moeten bijdragen aan de huishoudpot ipv op vakantie te gaan.



Lientje: wat zou dat geweldig zijn, elke maand een flink bedrag. Zat er ook over te mijmeren.



Mijn vriend heeft zelf een dwangstoornis icm depressies. Hij doet de laatste tijd wel heel naar soms, maar ik ben ook niet altijd de makkelijkste.



Maar onze relatie staat inderdaad een beetje op losse schroeven. We hebben de afspraak dat de hoofdtoon is dat we vrienden zijn en dat we gaan kijken hoe het gaat als we allebei therapie gehad hebben. Het is allemaal een beetje ingewikkeld. We zijn al bijna 10 jaar samen.. Ik ben 22 maar woon al 4 jaar samen. Soms maak je domme keuzes geloof ik. Maar ik kan niet echt ergens heen op het moment dus zal er het beste van moeten maken.



En tuurlijk zou hoofdmodus zijn om bij te dragen aan de huishoud pot. Maar het zou juist die extra toevoeging zijn waardoor we ook weer af en toe wat extra's kunnen doen. Ik ben nu ook wel afhankelijk van hem, maar het is niet altijd zo geweest. In het begin werkte ik gewoon. Van het geld dat ik met mijn bijbaantje heb gespaard destijds hebben we de inrichting bij elkaar gesprokkeld. Maar alles wat ik nu doe, kan ik dankzij hem. En dan is even dromen over een vliegticket voor een paar dagen weg wel even fijn maar ook zuur.
Alle reacties Link kopieren
poeh Yellow, dat klinkt niet eenvoudig zoals je het nu hier neer zet. Voel je je wel veilig bij hem? En hij bij jou? De sfeer in huis maakt toch ook voor een groot deel hoe je je voelt..toch?

Ik snap je opwelling rondom het werken wel. Als ik me een dag goed voel heb ik ook binnen no time onhaalbare plannen (zo zou ik gisteren het grindpad in onze tuin wel even verleggen Na het weghalen van de grote rivierstenen was ik al bekaf. Nog geen grindsteentje verplaatst uiteraard ).



Bosbessen, ik heb een uitkering, en daar schaam ik me niet voor. Mijn 'voordeel 'zit hem erin dat ik in een rolstoel zit zodra ik buitenshuis ben (nou ja in de tuin niet), dus voor de buitenwereld is er wel wat met me aan de hand, en dat is makkelijker uitleggen.





Lien, het blijft heerlijk om weg te dromen bij een staatslot he..

10.000 euro per maand, dat kun je je niet eens voorstellen..
Alle reacties Link kopieren
Yellow, moeilijk hoor. Wat was de aanleiding voor de uitbarsting van vriend? Dat scheelt nogal.

Of hij boos werd uit bezorgdheid omdat jij teveel van jezelf vergt of omdat hij een rotdag had op het werk en zich af moest reageren.

En wat er gezegd is tijdens die uitbarsting is ook van belang.

Ik kan op basis van jouw verhaal hier nog niet echt mijn mening geven over het gebeurde maar vind het wel rot voor je.

Ruzie is nooit fijn.



Man is gebeld door het ziekenhuis. Zijn medicatie gaat weer omhoog. De hotemetoot heren artsen hebben over hem vergaderd en ze waren toch niet zo happy met de stijgende bloedwaarden

Verdikke. We balen wel ondanks dat we het wel snappen

Dacht net dat we op de goede weg waren...
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
Zie nu pas dat je een uitleg hebt gegeven Yellow.

Dat klinkt inderdaad ingewikkeld

En tien jaar samen als je 22 bent. Jeetje . Ik dacht dat ik er vroeg bij was met mijn 15e.

Tsja, allebei problemen maakt het extra gecompliceerd.

Sowieso is op die leeftijd alles extra beladen en emotioneel.

Als je wat ouder bent denk je eerder pick your battles, maar als je nog jong bent ga je die strijd keer op keer toch aan.

Herken het wel. Ben vanaf mijn vijftiende bij man en wij hebben het ook moeilijk gehad relationeel.



Misschien kan je erover nadenken wat je nog uit de relatie haalt. Of het je niet nog meer spanning en stress oplevert waardoor jij meer pijn krijgt. Lastig hoor.

Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Lientje, is dat de medicatie waar je man zo depressief van werd? Ik denk dat jullie ook wel op de goede weg zijn maar dat ze dat graag zo houden. Zou in ieder geval het ziekenhuis bellen voor advies als je man het weer zo moeilijk krijgt.



YellowLemon: ik denk dat de basis in een relatie goed moet zijn. Er vallen overal woorden en het is overal wel eens zwaar maar je moet weten wat je aan elkaar hebt. Je veilig voelen is belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Lien, balen dat de medicatie omhoog moet. Hopelijk kan er op een later stadium weer afgebouwd worden, mogelijk nog langzamer dan nu.. Wens hem sterkte! (en voor jou ook )



Morgen komt er al iemand langs voor een eerste overleg over de nieuwe rolstoel.

Voor een idee waar ik voor in de race ga;

http://www.sunrisemedical.nl/quickie/salsa-m2



oh link werkt niet helemaal lekker. Hoe doe ik dat?
ambra wijzigde dit bericht op 29-09-2016 07:44
Reden: http gewist
% gewijzigd
Het is voor mij nauwelijks voor te stellen dat Ambra die de hele zomervakantie zwoegt aan een damwand dezelfde is als de Ambra van zo'n rolstoel.( ik heb hem even gegoogeld en hij is supermodern en geavanceerd!)
Alle reacties Link kopieren
quote:cesium24 schreef op 28 september 2016 @ 23:52:

Het is voor mij nauwelijks voor te stellen dat Ambra die de hele zomervakantie zwoegt aan een damwand dezelfde is als de Ambra van zo'n rolstoel.( ik heb hem even gegoogeld en hij is supermodern en geavanceerd!)

Ja maf he.

Het zit zo..heel globaal gezien: In je spieren zitten spiervezels en collageenvezels. Spiervezels gebruik je in eerste instantie, als de beweging langer aanhoudt wordt deze gedeeltelijk overgenomen door de collageenvezels. Die laatste zijn bij mij stuk, zeg maar. Alles wat ik lang moet doen mislukt dus. Zolang ik gebruik maak van mijn spiervezels kan ik veel. Korte inspanningen dus. Door dat een beetje slim in te zetten kan ik, geholpen door de warmte van die vakantieweken en mijn doorzettingsvermogen, een heel eind komen. Mijn rustpauzes, voortdurend en steeds langer over de dag, beschrijf ik niet.. De toenemende vermoeidheid en pijn..mwah ik ben dan zo trots op de klus dat ik die ook niet steeds benoem.

Op het werk zit ik 5 uur achter elkaar..daar komt het collageenprobleem om de hoek kijken. Mijn vermoeide spieren die mijn lijf overeind moeten houden gaan protesteren.



Dus het grote verschil tussen thuis en buitenshuis is dat ik thuis voortdurend uitrust, even lig en weer wat doen. Soms intervallen van 10 minuten liggen, 5 min wat doen. En weer liggen..en uitslapen, in de middag of avond plat. Steeds maar liggen. En ach daar heb ik het hier niet zo over. Er zijn nl veel interessantere dingen dan mijn dagindeling.



Hoop dat ik het nu wat duidelijker heb kunnen maken? Ik lig nu nog wakker, mijn spieren hebben vandaag, zonder rolstoel op het werk, veel te hard moeten werken. Als ik nu begin te ontspannen gaan mijn spieren samentrekken en trillen. Niet fijn. Dat duurt een half uur, dan zakt het. Maar zolang ik wat doe (lezen of zoals nu typen) ontspant de boel niet. Dat

uur komt dus nog, en daar zie ik niet naar uit..

Maar goed een mens moet slapen dus ik ben weg..truste!
Alle reacties Link kopieren
Ambra, je hebt in de link twee keer http staan .

Als je die een keer weghaalt inclusief // zou het plaatje het moeten doen. Je kunt dan ook eerst op bekijk bericht drukken dan kan je zien of het goed gegaan is.



Hoop dat je nog wat hebt kunnen slapen.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
Mooie rolstoel, Ambra. Mooie uitleg ook. Maakt het weer iets duidelijker.

Rare van de link is: als ik 'm in jouw post zie staan, staat er wel een : tussen http en // maar als ik op de link klik, mist die :



Vandaag vrij.. pff.. hoofd zit vol, lijf is moe.. en ik wil geen hangdagje.
Later is nu
Goede uitleg Ambra, ik begrijp het nu een stuk beter!



Rustig beginnen, Dreamer, de dag is nog lang.
Mooie rolstoel, Ambra en een goede uitleg heb je geschreven.

Alleen, hoe lang moet je nu wachten op deze rolstoel zodat je weer goed kan zitten tijdens het werk ?

Ik ben een meelezer, maar ik zal misschien ook wel meer gaan schrijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:josske schreef op 29 september 2016 @ 10:40:

Mooie rolstoel, Ambra en een goede uitleg heb je geschreven.

Alleen, hoe lang moet je nu wachten op deze rolstoel zodat je weer goed kan zitten tijdens het werk ?

Ik ben een meelezer, maar ik zal misschien ook wel meer gaan schrijven.



Hoi Josske,



Geen idee hoelang het gaat duren.

UWV molens draaien vaak langzaam, maar soms verrassend snel.

Ik heb bij mijn 'thuisrolstoelen' al wel gemerkt dat vervanging veel sneller gaat dan 1e aanmeting, je zit al in de molen zeg maar. Ik hoef nu niet meer te bewijzen dat ik een voorziening nodig heb.

Ik hou wel in het achterhoofd dat het maanden kan duren. Op zich niet erg als ik mijn huidige rolstoel maar bij me heb. ( die dan hopelijk niet voortijdig helemaal de geest geeft).



Je mag uiteraard altijd meeschrijven he. Blijkbaar loopt het bij jou ook niet helemaal lekker?
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 29 september 2016 @ 07:58:

Mooie rolstoel, Ambra. Mooie uitleg ook. Maakt het weer iets duidelijker.

Rare van de link is: als ik 'm in jouw post zie staan, staat er wel een : tussen http en // maar als ik op de link klik, mist die :



Vandaag vrij.. pff.. hoofd zit vol, lijf is moe.. en ik wil geen hangdagje.Dreamer, waarom mag je geen hangdag? Het klinkt alsof je er een beetje (boel) doorheen zit..
Alle reacties Link kopieren
De 'passer' van de rolstoelservice is geweest, het wordt de rolstoel uit de link hierboven.

Deze heeft verreweg de grootste kantelhoek, waardoor mijn ribben de meeste ruimte zullen krijgen.

Ik ben al opgemeten, de belangrijkste dingen uitgezocht (zitting, rugleuning) aanpassingen doorgenomen.

Kortom, ik hoef alleen nog maar "even"' de aanvraag te doen.

Het inleveren van mijn oude rolstoel hoeft pas bij levering van de nieuwe. Was een foutje van de helpdeskmedewerker.. die van de 'passer' blijkbaar de wind van voren heeft gekregen want hij belde op om zijn excuses aan te bieden..



Tjonge, waar ik me mentaal op een enorme horde had voorbereid lijkt tot op heden heel vlot te gaan..

Ik heb goede hoop..

En oh ja, ik mocht kiezen tussen zwart, zilver en rood.

Het is de rode geworden..
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn Ambra!

En leuke kleur dat rood.



Dochter is verdrietig. Ze heeft géén ADD. Op zich heel fijn natuurlijk maar ze begrijpt niet waar haar concentratieproblemen dan vandaan komen. En hoe we dat op kunnen lossen daar was ook heen pasklaar antwoord op.

Kortom. Het heeft zoals alles bij ons weer bergen tijd en geld gekost en we zijn er geen zier mee opgeschoten. Grrrrr
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
He Lien, dat lijkt me even slikken.. als je denkt dat je er bent qua diagnose, en dat het dat dan niet is.

Balen dat ze ('' ze 'is de psycholoog of zo?) ook niet kunnen aangeven in welke richting je dan wel kunt zoeken.

Heb ook zo gauw ff geen idee wat je dan zou kunnen doen.. huiswerkbegeleiding? of is het ook op andere gebieden lastig voor haar?

Op zich is geen ADD hebben wel fijn want volgens mij heb je dan nog wel van meer dingen last, maar ja..wat nu?
Alle reacties Link kopieren
quote:ambra schreef op 29 september 2016 @ 12:42:

[...]





Dreamer, waarom mag je geen hangdag? Het klinkt alsof je er een beetje (boel) doorheen zit..



Omdat eea door hangen niet beter wordt. Ik heb half gehangen. Heb oud papier weggebracht en ben met dochter naar de MediaMarkt geweest voor een nieuwe mobiel. Verder veel tv gehangen en ik heb hoofdpijn.



Ja, ik zit er wel doorheen. Dat idee heb ik ook.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Kan de toestand met haar vader geen invloed hebben op haar concentratie, Lientje? Of had ze daar ver daarvoor al last van?

En soms is het lastig je te concentreren op dingen, die je eigenlijk niet interesseren.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ze had er op de lagere school al last van helaas. Dus dit komt niet door haar vaders ziekte.

Ook vonden ze haar sociaal-- emotioneel onrijp, waar ik het dus niet echt mee eens ben.

Kom op zeg, een kind van veertien dat gehandicapten begeleid als vrijwilligerswerk sociaal onrijp?

En ze, de psycholoog inderdaad kon niet aangeven wat nu te doen.

Verspilling van tijd en gezondheidszorggeld weer.

En dan te bedenken dat ze haar nog verdere testen wilden laten doen ( gedrag e.d) terwijl we daar geen problemen mee hebben. Heb ik afgewimpeld, je gaat toch geen dingen testen die niet nodig zijn?

Gesprekken over haar ontwikkeling, terwijl ik alles al ingevuld en in zesvoud had ingediend, ik denk dat de ggz zorg zichzelf in stand houdt door héél veel onnodige dingen te verzinnen.



Huiswerkbegeleiding heeft ze al, vanuit school was juist de vraag over ADD vermoeden gekomen omdat dat te weinig vruchten afwierp.



Dreamer, doe je niet veel te veel? Al dat sporten en dan die zorgen over je dochter.... kan je een weekje vrij nemen of ben je al door al je vrije dagen heen?
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven