Ouders die elkaar overtreffen met traktaties

27-05-2016 22:07 370 berichten
Hoi



Vandaag had ik het met een vriendin over een aparte juf van de basisschool. Op een gegeven moment vertelde mijn vriendin over twee neefjes (die die juf kennen, die blijkbaar ook directrice is geworden) die op die school zitten. Het gesprek ging over op dat die school niks doet aan ouders die elkaar willen overtreffen met traktaties.



Toen mijn vriendin dat vertelde, dacht ik "huh, wat krijg je als ouder mee van wat je kind als traktatie krijgt op school?" maar bij die neefjes worden kinderen gepest met wat zij trakteren voor hun verjaardagen (als het niet spectaculair genoeg is) en maken ouders er een soort wedstrijdje van om de grootste, leukste en meest memorabele traktaties door hun kinderen op school uit te laten delen.



Ik zat daar echt met zo'n gevoel -> :') !!!!



Herkennen ouders op dit forum zich erin dat ouders elkaar willen overtreffen met traktaties die steeds groter en spectaculairder worden? Of is dat gewoon iets wat op die school speelt?



(Vroeger op school trakteerde ik gewoon op een zakje chips of iets anders simpels, ik kan me niet herinneren dat er hele spectaculaire traktaties zijn geweest en zeker niet dat ik elke dag aan mijn ouders vertelde over de vet coole fantastische traktaties die ik nu weer van mijn klasgenoten die voor hun verjaardag trakteren heb gehad.)



Met de noot dat dit wel echt over een van dé tokkiescholen van de regio gaat, wat ik daar precies mee bedoel laat ik voor dit topic achterwege.



Toevoeging: in dit topic gaat het vooral over knutseltraktaties. Ik bedoel traktaties als een zelfgemaakte placemat, bellenblaas en wat te eten en te drinken erbij. Of dingen als een zak snoep met een jojo en een frikandelbroodje.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Ange- schreef op 27 mei 2016 @ 22:21:

"Het gesprek ging over op dat die school niks doet aan ouders die elkaar willen overtreffen met traktaties."



De school moet er volgens jou wat aan doen, aan overdreven traktaties?

Weet je waar een school zich allemaal al mee bezig moet houden?

(Naast lezen en rekenen leren aan de kindertjes.)

Een pestprotocol, extra aandacht voor dyslectici, remedial teaching, kinderen-die-vroeger-naar-het-speciaal-onderwijs-zouden-gaan binnenboord houden, kinderen checken op tekenen van huiselijk geweld, alle verschillende (voedsel)allergieën in de gaten houden, enz. enz. enz.



En daar moet dan een richtlijn 'Doe een beetje normaal met die traktaties' bij?



Opscheppers zijn er altijd. Opscheppen met kleding, opscheppen met vakanties, opscheppen met sinterklaassurprises, opscheppen met sportprestaties. So what? Als iemand mandarijntjes wil uitdelen, deelt hij mandarijntjes uit. Als iemand pinguïns in elkaar wil knutselen (en op FB wil zetten), laat hem/haar lekker.

https://www.pieceofmake.n ... interse-pinguin-traktatieHaha, die heb ik inderdaad gemaakt met Kerst.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Als je een echte Tok bent laat je jong alcoholvrij bier trakteren. Met leverworst .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Triest, als je gepest wordt vanwege je traktatie. Doen ouders daar aan mee?
Is iets knutselen dan al buitensporig? In mijn beleving is dat gewoon een kwestie van het leuk vinden of niet en het kunnen of niet. Ik heb vriendinnen die voor de voltallige klas een traktatie in elkaar háken. En ik ken er die nog geen doosje kunnen vouwen en daar ook geen biet aan vinden en dus een doos ijsjes uitdelen. Ik geloof niet dat die kinderen het iets boeit.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 mei 2016 @ 22:25:

Als je een echte Tok bent laat je jong alcoholvrij bier trakteren. Met leverworst .Oeh, lekker. Een Radler.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
quote:Sorende schreef op 27 mei 2016 @ 22:23:

Moet ik richting My Big Fat Gypsy Wedding denken? Dat er zoiets naar binnen gereden wordt:

[afbeelding]Jolig ! En dan een schaal met pizza punten er op.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Gatti schreef op 27 mei 2016 @ 22:24:

[...]

https://www.pieceofmake.n ... interse-pinguin-traktatie



Haha, die heb ik inderdaad gemaakt met Kerst.



Hoe zagen jouw pinguïns er uit?

Net als op het plaatje?
Alle reacties Link kopieren
quote:-Ange- schreef op 27 mei 2016 @ 22:21:

"Het gesprek ging over op dat die school niks doet aan ouders die elkaar willen overtreffen met traktaties."



De school moet er volgens jou wat aan doen, aan overdreven traktaties?

Weet je waar een school zich allemaal al mee bezig moet houden?

(Naast lezen en rekenen leren aan de kindertjes.)

Een pestprotocol, extra aandacht voor dyslectici, remedial teaching, kinderen-die-vroeger-naar-het-speciaal-onderwijs-zouden-gaan binnenboord houden, kinderen checken op tekenen van huiselijk geweld, alle verschillende (voedsel)allergieën in de gaten houden, enz. enz. enz.



En daar moet dan een richtlijn 'Doe een beetje normaal met die traktaties' bij?



Opscheppers zijn er altijd. Opscheppen met kleding, opscheppen met vakanties, opscheppen met sinterklaassurprises, opscheppen met sportprestaties. So what? Als iemand mandarijntjes wil uitdelen, deelt hij mandarijntjes uit. Als iemand pinguïns in elkaar wil knutselen (en op FB wil zetten), laat hem/haar lekker.

https://www.pieceofmake.n ... interse-pinguin-traktatie
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 27 mei 2016 @ 22:25:

Triest, als je gepest wordt vanwege je traktatie. Doen ouders daar aan mee?Die moeders wurgen elkaar op het schoolplein met die kettingen met zo'n wisselmunt en gooien met hun Uggs.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 mei 2016 @ 22:25:

Als je een echte Tok bent laat je jong alcoholvrij bier trakteren. Met leverworst .Ach, kom, het is een feestje. Dan mag het van mij ook wel een keertje mét alcohol.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Ange- schreef op 27 mei 2016 @ 22:26:

[...]





Hoe zagen jouw pinguïns er uit?

Net als op het plaatje?vast minder goed.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
quote:barbaracartland schreef op 27 mei 2016 @ 22:27:

[...]





Ach, kom, het is een feestje. Dan mag het van mij ook wel een keertje mét alcohol.Haha ! Ouwe tok van me.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
De hele klas aan een halve rookworst met een Schultenbrau. Féést.
Hier wel spektakel hoor. Een ouder maakt een heel kunstwerk van fruit. Een andere ouder komt met een perfecte taart aan, door kind zelfgemaakt

Maar zonder geraffineerde suiker.

Sowieso even erbij vertellen dat je het eigenlijk was vergeten of het de afgelopen week enorm druk had dus al vanaf vanmorgen 4 uur bezig was.

Na groep 3 heb je gelukkig per klas nog 3 die hard uitslovers en de rest doet normaler.

Maar zelfgemaakt wordt op prijs gesteld. Een zakje chips is not done.
En dat je dan commentaar krijgt 'wie trakteert er nou op avondeten'.
Alle reacties Link kopieren
Nee
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Prima als er regels zijn. Geen berg snoep, maar iets dat de kinderen direct kunnen eten vind ik een goede regel. Gezellig ook om samen iets lekkers te eten en er van te genieten. Verder loslaten, de jarige kiest. Speelgoedjes vind ik onzin. Niemand zit te wachten op nog meer goedkope zooi.



Op mijn school zag ik onlangs best leuke dingen voorbij komen. Van een doos Celebrations, elk kind één tot cupcakes van de banketbakker. Alle kinderen lustten die chocolaatjes en een per kind is niet overdreven, prima! Cupcakes van de bakker leken even overdreven, maar als je vader banketbakker is, ligt dat weer anders.




Gelden die richtlijnen ook voor je werk? Ik wil heel graag op deze pinguins trakteren als ik jarig ben!
Alle reacties Link kopieren
[quote]Gatti schreef op 27 mei 2016 @ 22:28:

[...]





vast minder goed.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Popcorn in een doosje deed het hier ook briljant goed. Was zéker 5 minuten werk.

En een ouderwetsche ketting met nibbits met een gat erin en dropveter ook. Vet retro.
quote:Rhaegal schreef op 27 mei 2016 @ 22:29:

De hele klas aan een halve rookworst met een Schultenbrau. Féést.



Kinderen van 5 die in koor zingen: "Wie zal dat betalen, wie heeft zoveel geld"

Helemaal mijn feestje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rhaegal schreef op 27 mei 2016 @ 22:30:

En dat je dan commentaar krijgt 'wie trakteert er nou op avondeten'.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Elkaar willen overtreffen is van alle rangen, standen en leeftijden. Of het nu om traktaties, moraal, facebookposts, of forumreacties gaat.



Het zou daarom best eens zo kunnen zijn. Ik herken het wel.
We don't see things as they are we see things as we are
quote:Het-groepje schreef op 27 mei 2016 @ 22:29:

Hier wel spektakel hoor. Een ouder maakt een heel kunstwerk van fruit. Een andere ouder komt met een perfecte taart aan, door kind zelfgemaakt

Maar zonder geraffineerde suiker.

Sowieso even erbij vertellen dat je het eigenlijk was vergeten of het de afgelopen week enorm druk had dus al vanaf vanmorgen 4 uur bezig was.

Na groep 3 heb je gelukkig per klas nog 3 die hard uitslovers en de rest doet normaler.

Maar zelfgemaakt wordt op prijs gesteld. Een zakje chips is not done.



Haha. Ik zit er niet middenin, maar ik dacht dat je alleen nog maar groente en fruit mocht trakteren tegenwoordig en geen "troep" zoals dat nu heet, zoals, tja, echte traktaties. O ja, of potloden of bellenblaas.

Ik houd best van me uitsloven, maar zo lijkt er me geen lol meer van.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat op veel scholen geen snoep meer getrakteerd mag worden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven