Ouders die elkaar overtreffen met traktaties

27-05-2016 22:07 370 berichten
Hoi



Vandaag had ik het met een vriendin over een aparte juf van de basisschool. Op een gegeven moment vertelde mijn vriendin over twee neefjes (die die juf kennen, die blijkbaar ook directrice is geworden) die op die school zitten. Het gesprek ging over op dat die school niks doet aan ouders die elkaar willen overtreffen met traktaties.



Toen mijn vriendin dat vertelde, dacht ik "huh, wat krijg je als ouder mee van wat je kind als traktatie krijgt op school?" maar bij die neefjes worden kinderen gepest met wat zij trakteren voor hun verjaardagen (als het niet spectaculair genoeg is) en maken ouders er een soort wedstrijdje van om de grootste, leukste en meest memorabele traktaties door hun kinderen op school uit te laten delen.



Ik zat daar echt met zo'n gevoel -> :') !!!!



Herkennen ouders op dit forum zich erin dat ouders elkaar willen overtreffen met traktaties die steeds groter en spectaculairder worden? Of is dat gewoon iets wat op die school speelt?



(Vroeger op school trakteerde ik gewoon op een zakje chips of iets anders simpels, ik kan me niet herinneren dat er hele spectaculaire traktaties zijn geweest en zeker niet dat ik elke dag aan mijn ouders vertelde over de vet coole fantastische traktaties die ik nu weer van mijn klasgenoten die voor hun verjaardag trakteren heb gehad.)



Met de noot dat dit wel echt over een van dé tokkiescholen van de regio gaat, wat ik daar precies mee bedoel laat ik voor dit topic achterwege.



Toevoeging: in dit topic gaat het vooral over knutseltraktaties. Ik bedoel traktaties als een zelfgemaakte placemat, bellenblaas en wat te eten en te drinken erbij. Of dingen als een zak snoep met een jojo en een frikandelbroodje.
quote:sushilala schreef op 27 mei 2016 @ 22:24:

Ik herken wel dat met name in de kleuterklassen de ouders per se zelf wat willen maken. Een zakje chips is dan niet goed genoeg. En er werd door kinderen wel eens een opmerking gemaakt "maar een zakje chips?"

Een kern van waarheid misschien maar je vriendin overdrijft ook wel wat denk ik.



Het zou kunnen dat ze wat overdrijft, maar ik heb zelf op die school gezeten en ik weet wat voor volk de school bezoekt. Die school stond helemaal niet in een achterstandswijk, maar minstens een jaar of tien geleden begonnen ouders elkaar te vertellen dat ze naar DEZE school moeten ook al moeten de kinderen elke dag met de auto gebracht en gehaald worden (hoe komen die ouders aan de tijd daarvoor?), met als gevolg dat kinderen die daar in de omgeving wonen bijna allemaal op andere scholen zitten door de slechte reputatie.

Ik heb daar jaren geleden (2006) ook hele bijzondere dingen meegemaakt, dat ouders (althans, een deel ervan?) met elkaar een wedstrijdje maken om de traktaties verbaast me niks.



Dat in de kleuterklassen kinderen gaan klagen als ze "maar" een zakje chips krijgen, vind ik wel volkomen bezopen. Maar ik vraag me dan af of andere traktaties dan zoveel "beter" zijn of dat die kinderen thuis niet elke avond drie zakken chips opvreten en een zakje daardoor veel te weinig vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Valia_1 schreef op 27 mei 2016 @ 23:05:

[...]





Facebook bijvoorbeeld, ouders zetten een foto van de jarige/traktatie op de klassenpagina of op hun eigen facebook. De kinderen zelf natuurlijk die vertellen waar ze op getrakteerd hebben. Op het schoolplein: gefeliciteerd met Jantje, al weer een hele leeftijd he, waar heeft hij op getrakteerd vandaag? Hulpmoeders die aanwezig zijn in de school tijdens traktatie momenten. Als je er geïnteresseerd in bent kan je er makkelijk achter komen. Als je zelden op school komt en geen andere klassenouders op je sociale media volgt dan heb je er natuurlijk geen enkele last van.



Ik breng mijn kinderen 4 dagen per week naar school en haal ze 2 of 3 dagen op. Ik ben leesmoeder en help bij sportdagen e.d.

Ik heb nog nooit over traktaties gepraat met andere ouders op 't schoolplein.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
quote:fietsie schreef op 27 mei 2016 @ 23:08:

[...]



Helaas heeft ongeveer de helft geen tas mee. Moeder/vader zet 's morgens de beker in de bak in de gang. Dus je idee is best goed, maar niet uitvoerbaar.Jullie eten niet op school?
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Alle reacties Link kopieren
Op onze school mag niet meer getrakteerd worden. Vind ik en andere ouders heel fijn.

De verjaardag wordt wel gevierd, er wordt gezongen en het gaat om het kind NIET om de traktaties.
Hoewel het bij mijn kinderen echt niet zo uit de hand liep, had ik wel een soort van statement-kinderen. Zoon wilde chips, uit de zak, niet leuk in een mandje. Twee zakken in een bigshopper en naar school. Voor de juffen stroopwafels.
Alle reacties Link kopieren
quote:rozebriefpapier schreef op 27 mei 2016 @ 23:10:

[...]





, maar ik heb zelf op die school gezeten.Wat leuk; heb jij ook een Tok diploma ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:gemini2009 schreef op 27 mei 2016 @ 23:11:

Op onze school mag niet meer getrakteerd worden. Vind ik en andere ouders heel fijn.

De verjaardag wordt wel gevierd, er wordt gezongen en het gaat om het kind NIET om de traktaties.Belachelijk, dat is nou juist het leuke aan jarig zijn.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Alle reacties Link kopieren
Als je wel trakteert gaat 't toch nog steeds om 't kind.

Er wordt gezongen, kind staat op de stoel en mag met vriendje/vriendin traktatie uitdelen.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:Damselindistress schreef op 27 mei 2016 @ 22:11:

Zeker geen strijd. Ik zou er ook niet aan mee doen wat een gedoe.

Haha ja ik herinner mij mijn 8ste, 11de, 16de en nog wel wat andere verjaardagen helemaal niet meer. Ik zie niet echt in waarom je traktaties zou moeten maken die heel speciaal zijn met allemaal snoep, speelgoed etc. om elkaar te overtreffen. Op school is het toch ook dat er in de pauze een kwartier aandacht is voor de jarige en twee weken later iedereen toch weer is vergeten wat er getrakteerd is?

Het enige "bijzondere" aan traktaties wat ik me kan herinneren, is een stuk of vijf maltezers in een chinese zakdoek met chinese stokjes, maar dat is gewoon klein en wat speciaal maar niet overdreven zoals in de verhalen die ik hoor.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens bizar hoeveel traktaties er voor de juffen zijn.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rhaegal schreef op 27 mei 2016 @ 23:03:

Hoe gaat dat dan op zo'n plein?



'Ha, Charlotte, goedemorgen, hoe gaat het?'

'Ja, goed, joh, haai, joh, zág je dat net?'

'Wat, oh ja, vre-se-lijk, hoe kún je dat mee naar school nemen. Ik zeg net tegen Roderick, dat eet je niet op, jij mag geen gluten en geen suikers. Een cákeje. Hoe verzín je het?'

'Ja, nou ja, van haar hádden we het ook kunnen verwachten he? Ik heb het altijd wel een beetje gedacht hoor.....ze leek me echt zo'n suikermetglutentrut. Ik heb wel een mail naar de directeur gestuurd, dat de klas eerst weer ontsmet moet worden nu, want onze Eloise is anders weer wéken van slag en ze heeft natuurlijk hockeyselectietraining 6x per week'





Zoiets? Volwassen vrouwen die praten over een kindertraktatie?



Nee volgens TO gaat het om een tokkieschool. Dus meer:



"Eeeey Samantha!"

*schudt heftig met de gouden oorringen en synthetische extensions en draait met de ogen*

"Wattiser?"

*knaagt eerst driftig op kauwgom en wijst met een priemende acrylnagel bezet met steentjes naar een vrouw in een Donders huispak* 'Alweer dat geouwehoer over die tering zakjes chips van d'r'

"Chips?"

'Kie-jah-NO had gister op chippies getrakteerd, moet zij weer lopen te zeiken dat ik d'r na doe'

" Nooooooo"

'Ja echt! Ik zei, weet je wat ik zei? Ik zei dus: "Tief op met je geouwehoer en verzin zelf wat anders! Tijd zat met die vent van jou die nog steeds thuis zit, of is 'ie er alweer tussenuit?!'

"Echt waar he, sommige van die wijven kun je gewoon die lach van het smoelwerk af meppen"

'Ja, die moet link uitkijken. Dat kutwijf.'
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:gemini2009 schreef op 27 mei 2016 @ 23:11:

Op onze school mag niet meer getrakteerd worden. Vind ik en andere ouders heel fijn.

De verjaardag wordt wel gevierd, er wordt gezongen en het gaat om het kind NIET om de traktaties.Dat is een goed idee!
Alle reacties Link kopieren
quote:rozebriefpapier schreef op 27 mei 2016 @ 23:13:

[...]



Haha ja ik herinner mij mijn 8ste, 11de, 16de en nog wel wat andere verjaardagen helemaal niet meer. Ik zie niet echt in waarom je traktaties zou moeten maken die heel speciaal zijn met allemaal snoep, speelgoed etc. om elkaar te overtreffen. Op school is het toch ook dat er in de pauze een kwartier aandacht is voor de jarige en twee weken later iedereen toch weer is vergeten wat er getrakteerd is?

Het enige "bijzondere" aan traktaties wat ik me kan herinneren, is een stuk of vijf maltezers in een chinese zakdoek met chinese stokjes, maar dat is gewoon klein en wat speciaal maar niet overdreven zoals in de verhalen die ik hoor.

Jij hoort altijd vreemde verhalen die dan schijnbaar toepasbaar zijn op de rest van de schoolkinderen/ouders.

Dat is pas bijzonder.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Bij mij op school ook hoor.

Als ouders weten we van gekkigheid niet meer wat we moeten trakteren.

Ik heb de hele klas dit jaar allemaal op een nieuwe auto getrakteerd.

Je moet toch wat.
quote:minnimouse schreef op 27 mei 2016 @ 22:25:

Triest, als je gepest wordt vanwege je traktatie. Doen ouders daar aan mee?



Ik kan me niet herinneren dat dat in mijn eigen jeugd is gebeurd. Wel dat twee moeders een hekel aan elkaar hadden, op de een of andere manier de feestjes van hun zonen altijd op dezelfde dag gaven (die zonen hadden dezelfde vriendjes) en dan in het klaslokaal op school voor de kring naar elkaar gingen schreeuwen en bijna-sla bewegingen maakten waar alle kinderen naar keken en de juf op dat moment niet ingreep. Maar hier is het nog twijfel of er sprake is van opzet om elkaar dwars te zitten, elkaar indirect te treiteren via je kind etc.



Die kinderen die op die feestjes waren uitgenodigd gingen wel elke keer ruzie maken over naar welk feest ze moeten gaan en elkaar uitschelden voor "tering hond" als ze niet de keuze van hun favoriete vriendje volgden.
quote:lemoos2 schreef op 27 mei 2016 @ 23:14:

[...]





Nee volgens TO gaat het om een tokkieschool. Dus meer:



"Eeeey Samantha!"

*schudt heftig met de gouden oorringen en synthetische extensions en draait met de ogen*

"Wattiser?"

*knaagt eerst driftig op kauwgom en wijst met een priemende acrylnagel bezet met steentjes naar een vrouw in een Donders huispak* 'Alweer dat geouwehoer over die tering zakjes chips van d'r'

"Chips?"

'Kie-jah-NO had gister op chippies getrakteerd, moet zij weer lopen te zeiken dat ik d'r na doe'

" Nooooooo"

'Ja echt! Ik zei, weet je wat ik zei? Ik zei dus: "Tief op met je geouwehoer en verzin zelf wat anders! Tijd zat met die vent van jou die nog steeds thuis zit, of is 'ie er alweer tussenuit?!'

"Echt waar he, sommige van die wijven kun je gewoon die lach van het smoelwerk af meppen"

'Ja, die moet link uitkijken. Dat kutwijf.'
Alle reacties Link kopieren
quote:Gatti schreef op 27 mei 2016 @ 23:10:

[...]





Ik breng mijn kinderen 4 dagen per week naar school en haal ze 2 of 3 dagen op. Ik ben leesmoeder en help bij sportdagen e.d.

Ik heb nog nooit over traktaties gepraat met andere ouders op 't schoolplein.Op die school deden ze dat wel. Was sowieso een heel prestatie gerichte school en erg gericht op uiterlijk vertoon. Plus dat veel moeders elkaar ook privé kenden en er dus sowieso veel geroddeld werd. Want je had verscheidene vriendinnengroepen en niet iedereen mocht elkaar. Het was echt soms net de middelbare school. Veel kenden elkaar overigens ook al van die periode en er hebben zich inderdaad wat echte drama's afgespeeld (affaires en ander verraad). Sfeer was ook niet altijd even geweldig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Eleonora-1 schreef op 27 mei 2016 @ 23:16:

Bij mij op school ook hoor.

Als ouders weten we van gekkigheid niet meer wat we moeten trakteren.

Ik heb de hele klas dit jaar allemaal op een nieuwe auto getrakteerd.

Je moet toch wat.

Wat voor auto?

Toch niet een Dacia ofzo hè.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
quote:Moirai schreef op 27 mei 2016 @ 23:11:

[...]



Jullie eten niet op school?Dat zetten de ouders in de juiste koelkast, maar nog geen continurooster, dus meer dan de helft van de kinderen eet thuis, bij hun thuisblijfmoeders. Eigenlijk alleen een aantal van de overblijvers hebben tassen mee, om de juiste bekers en trommels mee terug te kunnen nemen. Maar ook wel kinderen met pakjes en zakjes, die nemen niks mee terug.
quote:Moirai schreef op 27 mei 2016 @ 23:15:

[...]



Jij hoort altijd vreemde verhalen die dan schijnbaar toepasbaar zijn op de rest van de schoolkinderen/ouders.

Dat is pas bijzonder.En zelf geen kinderen hebben en wat ik al zei: dit verhaal is van nééfjes van een vriendin. Die dus ook niet op school komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rhaegal schreef op 27 mei 2016 @ 23:18:

[...]



En zelf geen kinderen hebben en wat ik al zei: dit verhaal is van nééfjes van een vriendin. Die dus ook niet op school komt.

Dat dus.



En dan over vroegah. TO is nog niet eens halverwege de 20 volgens mij.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Alle reacties Link kopieren
quote:Eleonora-1 schreef op 27 mei 2016 @ 23:16:

Bij mij op school ook hoor.

Als ouders weten we van gekkigheid niet meer wat we moeten trakteren.

Ik heb de hele klas dit jaar allemaal op een nieuwe auto getrakteerd.

Je moet toch wat.Ik heb wel eens een barbekeutje gegeven op het schoolplein. Gewoon; even een kwartiertje antrekoowtjes laten bakken door Herman de BlijkerT.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Moirai schreef op 27 mei 2016 @ 23:18:

[...]



Wat voor auto?

Toch niet een Dacia ofzo hè.



Citroën Cactussen.

Groene.
quote:fietsie schreef op 27 mei 2016 @ 23:18:

[...]





Dat zetten de ouders in de juiste koelkast, maar nog geen continurooster, dus meer dan de helft van de kinderen eet thuis, bij hun thuisblijfmoeders. Eigenlijk alleen een aantal van de overblijvers hebben tassen mee, om de juiste bekers en trommels mee terug te kunnen nemen. Maar ook wel kinderen met pakjes en zakjes, die nemen niks mee terug.

Thuisblijfmoeders, overblijvers? Ik werd vroeger gewoon om kwart over 8 op het schoolplein gezet en om half 3 weer opgehaald. Je hebt toch leraren op school die toezicht houden tijdens het buiten spelen en het fruit/brood eten?

Of is dit ouderwets?
Alle reacties Link kopieren
quote:Eleonora-1 schreef op 27 mei 2016 @ 23:20:

[...]





Citroën Cactussen.

Groene.

Werkelijk?

Zo modaal.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven