Ouders die elkaar overtreffen met traktaties

27-05-2016 22:07 370 berichten
Hoi



Vandaag had ik het met een vriendin over een aparte juf van de basisschool. Op een gegeven moment vertelde mijn vriendin over twee neefjes (die die juf kennen, die blijkbaar ook directrice is geworden) die op die school zitten. Het gesprek ging over op dat die school niks doet aan ouders die elkaar willen overtreffen met traktaties.



Toen mijn vriendin dat vertelde, dacht ik "huh, wat krijg je als ouder mee van wat je kind als traktatie krijgt op school?" maar bij die neefjes worden kinderen gepest met wat zij trakteren voor hun verjaardagen (als het niet spectaculair genoeg is) en maken ouders er een soort wedstrijdje van om de grootste, leukste en meest memorabele traktaties door hun kinderen op school uit te laten delen.



Ik zat daar echt met zo'n gevoel -> :') !!!!



Herkennen ouders op dit forum zich erin dat ouders elkaar willen overtreffen met traktaties die steeds groter en spectaculairder worden? Of is dat gewoon iets wat op die school speelt?



(Vroeger op school trakteerde ik gewoon op een zakje chips of iets anders simpels, ik kan me niet herinneren dat er hele spectaculaire traktaties zijn geweest en zeker niet dat ik elke dag aan mijn ouders vertelde over de vet coole fantastische traktaties die ik nu weer van mijn klasgenoten die voor hun verjaardag trakteren heb gehad.)



Met de noot dat dit wel echt over een van dé tokkiescholen van de regio gaat, wat ik daar precies mee bedoel laat ik voor dit topic achterwege.



Toevoeging: in dit topic gaat het vooral over knutseltraktaties. Ik bedoel traktaties als een zelfgemaakte placemat, bellenblaas en wat te eten en te drinken erbij. Of dingen als een zak snoep met een jojo en een frikandelbroodje.
Ik bak overigens zelf ongelooflijk saaie cakejes. Met alleen boter, suiker, zelfrijzend bakmeel en eieren. Rozegekleurd limonadepoedersuikerglazuur erop, strooisel erover. Kost niets, is een leuk klein hapje waarvan de juf vindt dat ze het prima naast hun fruit kunnen eten. Niet imponerend, maar wel leuk.
Alle reacties Link kopieren
quote:fietsie schreef op 27 mei 2016 @ 22:30:

Prima als er regels zijn. Geen berg snoep, maar iets dat de kinderen direct kunnen eten vind ik een goede regel. Gezellig ook om samen iets lekkers te eten en er van te genieten. Verder loslaten, de jarige kiest. Speelgoedjes vind ik onzin. Niemand zit te wachten op nog meer goedkope zooi.



Op mijn school zag ik onlangs best leuke dingen voorbij komen. Van een doos Celebrations, elk kind één tot cupcakes van de banketbakker. Alle kinderen lustten die chocolaatjes en een per kind is niet overdreven, prima! Cupcakes van de bakker leken even overdreven, maar als je vader banketbakker is, ligt dat weer anders.De speelgoedjes snap ik dan wel weer. Op school van zoon mogen alleen gezonde traktaties. En als jouw kind jarig is in het hoogseizoen (lente) dan ben je die week al nummer 3 met een gezond spiesje of een mandarijn met een gezichtje. Of je hebt geen tijd/zin om wat spiesjes te maken. Dan is een stickervel of een paar kleurpotloden snel gehaald. Geen huilend kind ("Jopie had gisteren ook al paddestoeltjes uitgedeeld van aardbeien met mini mozzarella/gekookt ei met een tomatenhoedje") en toch een traktatie.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:Gatti schreef op 27 mei 2016 @ 22:28:

[...]





vast minder goed.



[img]FOTO VERWIJDERD I.V.M. PRIVACY.

[/img]



Wat een leuke pinguïns. Knap gemaakt.



Ik houd alleen niet van chocoladezoenen.

Op de lagere school kreeg ik een chocoladezoen van een jarig kind. Iedereen lustte die, behalve ik.

Ik dacht: "Ik stop deze in mijn jaszak en geef 'm in de pauze aan mijn zus op het schoolplein."

Geen goed idee. Chocoladezoen was gebarsten.
anoniem_272731 wijzigde dit bericht op 28-05-2016 15:57
Reden: Geloof me maar: Gatti's pinguïns waren mooi.
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kom eens naar Curacao waar men snoeppakketen met speeltjes, drinken, ijsjes en zelfs minidoosjes cornflakes uitdelen. Of zoals pas geleden kwam papa snel 30 happymeals afleveren. Ik kijk helemaal nergens van op hier. Bij de traktatie dan ook meteen een T-shirt in thema van het feestje waar de hele klas mag komen, naast de gehele familie, buurt en kennissenkring. Maar dat kindje dat alleen een zakje chips uitdeelt heb ik nog nooit iets kwaads over gehoord.



Feestje thuis? Niet zonder springkussen, suikerspinmachine, goochelaar en piñata waar je na afloop dan letterlijk een emmer snoep mee naar huis krijgt en een heel dun plakje taart.



Gelukkig doen ze maar 1x in de vijf jaar aan kinderfeestjes
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is juist andersom. Op de school in de volkswijk was iedereen super relaxed over traktaties, fijn een zakje chips of een zak snoep van de Aldi. Niks bijzonders maar wel lekker, makkelijk en voor de kinderen prima. Op de elite school was het juist een en al aftroeven, allemaal fraaie knutselwerkjes die pinterest waardig waren en natuurlijk waren alle traktaties super gezond en biologisch. Want niks is zo feestelijk als muesli met pomegranate en chia zaden. En inderdaad flink roddelen over de traktaties die wel heel simpel en ordinair waren volgens de creabea moeders (zoals een zakje chips). ik heb er met verbazing naar gekeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Valia_1 schreef op 27 mei 2016 @ 22:49:

Mijn ervaring is juist andersom. Op de school in de volkswijk was iedereen super relaxed over traktaties, fijn een zakje chips of een zak snoep van de Aldi. Niks bijzonders maar wel lekker, makkelijk en voor de kinderen prima. Op de elite school was het juist een en al aftroeven, allemaal fraaie knutselwerkjes die pinterest waardig waren en natuurlijk waren alle traktaties super gezond en biologisch. Want niks is zo feestelijk als muesli met pomegranate en chia zaden. En inderdaad flink roddelen over de traktaties die wel heel simpel en ordinair waren volgens de creabea moeders (zoals een zakje chips). ik heb er met verbazing naar gekeken.Klopt naar mijn beleving helemaal wat je zegt.
quote:-Ange- schreef op 27 mei 2016 @ 22:37:

[...]





Wat een leuke pinguïns. Knap gemaakt.



Ik houd alleen niet van chocoladezoenen.

Op de lagere school kreeg ik een chocoladezoen van een jarig kind. Iedereen lustte die, behalve ik.

Ik dacht: "Ik stop deze in mijn jaszak en geef 'm in de pauze aan mijn zus op het schoolplein."

Geen goed idee. Chocoladezoen was gebarsten.chocoladezoentrauma..
quote:Valia_1 schreef op 27 mei 2016 @ 22:49:

Mijn ervaring is juist andersom. Op de school in de volkswijk was iedereen super relaxed over traktaties, fijn een zakje chips of een zak snoep van de Aldi. Niks bijzonders maar wel lekker, makkelijk en voor de kinderen prima. Op de elite school was het juist een en al aftroeven, allemaal fraaie knutselwerkjes die pinterest waardig waren en natuurlijk waren alle traktaties super gezond en biologisch. Want niks is zo feestelijk als muesli met pomegranate en chia zaden. En inderdaad flink roddelen over de traktaties die wel heel simpel en ordinair waren volgens de creabea moeders (zoals een zakje chips). ik heb er met verbazing naar gekeken.



Ik zit geloof ik met de koters op een redelijke elite linksdraaiend biologische school, met ouders die financieel weinig te klagen hebben enzo en heel bewust met voeding enz bezig zijn, maar ik herken hier niet zoveel van. We hebben welgeteld één hysterische moeder die elk uitje mekkert over suikers en gluten en biologisch, maar verder vinden de meesten een traktatie gewoon een traktatie. En ook de mensen waarvan ik weet dat ze thuis biologisch, vegetarisch en verantwoord eten doen niet moeilijk over een traktatie. Plus dat ik echt nog nóóit commentaar van andere ouders heb gehoord op welke traktatie dan ook.



Dus ik geloof ook niet zo dat moeders dan met z'n allen bij elkaar de traktaties bespreken. Hoe weet je wát er getrakteerd wordt?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat bepaalde ouders in het algemeen uitblinken in wedijveren met elkaar. En voor mijn gevoel worden het er steeds meer en neemt het steeds belachelijkere vormen aan. Het begint al heel vroeg, "ze kon met 7 maanden al lopen en is echt zó ongelooflijk slim. We zijn bezig met een hoogbegaafdheidstest nu etc etc etc". Als je al die ouders (m.n. de moeders) zou moeten geloven, puilt ons land uit van het intellect, maar de realiteit is dat er enorm veel leerproblemen zijn (die stil gehouden worden) en er zo ondertussen meer kinderen met dan zonder etiket rondlopen -wat ik overigens echt erg vind en al even bizar.

Ik vind wedijveren in het algemeen al stuitend, maar in het bijzonder als er kinderen bij betrokken zijn, want zij nemen de houding van hun ouders vaak over (kopieergedrag).

De school staat hier buiten. En onze kinderen trakteren gewoon iets wat niet bijzonder afwijkt van wat de meeste kinderen doen. Op die manier voorkom je naar mijn idee pesterijen of opmerkingen van klasgenootjes en houd je het leuk.

Blijf bij jezelf, leer je kinderen wat fatsoen/menselijkheid is ipv pochen, en het wordt vast een stuk leuker op school
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 mei 2016 @ 22:13:

Tokkieschool ? Wat leuk, " ik ben een cum laude afgestudeerde Tok " .



Als een tokkie school staat voor panterprintjes, joggingbroeken en werkeloze ouders in achterstandswijken dan ga ik nooit geloven dat daar bijzondere of bijzonder dure traktaties worden uitgedeeld.



Daar kan je nog verbaast over staan wat sommige 'tokkie ouders' trakteren en wat voor soort kinderfeestjes die geven. Uit ervaring kan ik je vertellen dat dan geld geen punt is. Zo is is mijn zoontje al eens een dagje gaan skiën en daarnaast heeft hij nog veel meer buitensporig dure kinderfeestjes gehad... en dan heb ik het nog niet eens over de traktaties.



Ik word daar zelf een beetje opstandig van en ga dan heel ouderwets appelflappen bakken voor een traktatie en een kinderfeestje thuis geven. Net zo leuk
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel heel wat kunstwerken voorbij zien komen maar heb nooit met die onzin meegedaan.

Mijn hoogste standje was toch 27 muizen maken van eierkoeken maar wat een klote klus was dat whaah

Ben de hele middag en deel avond bezig geweest en was blij dat die zooi klaar was maar kreeg er de andere dag wel veel complimenten over haha

Moesten eens weten dat ik die dingen heb staan vervloeken dus daarna over gegaan op zakjes chips en kant en klare cakejes en fruitspiesjes.
Ik heb die ervaring met prestatiegerichte scholen. Ouders maken er enorm werk van en er worden cakebakkers en dergelijke ingehuurd om een zo mooi mogelijke traktatie te maken. Ouders die zich er wat gemakkelijker vanaf maakten kregen het roddelcircuit achter zich aan. Vreselijk! Maar goed, op die school waren ongeveer alle kinderen hoogbegaafd (volgens de ouders) en als ze het niet goed deden op school, dan was er sprake van onvoldoende uitdaging. (volgens de ouders) Blij dat ik daar weg ben!



Nu gaan mijn kinderen naar een school waar de nadruk ligt op vooral de sociale en emotionele ontwikkeling. "Een kind kan pas naar kunnen presteren als het goed in zijn vel zit" is het devies van deze school. Hier worden dus ook gewoon zakjes Haribo/chips/noem maar op getrakteerd. Ik ben blij!
Alle reacties Link kopieren
Ik zie regelmatig traktaties voorbij komen op FB, die zijn dan inderdaad van ouders die er heel veel tijd in hebben gestoken. Hun keuze. Ik hou het liever simpel en zet het niet op Facebook. (Is niet interessant, vind ik.)



Van dochter hoor ik nooit wat bijzonders. Alleen als het heel lekker was.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd zou ik ook niet weten wat de andere ouders regelen aan traktaties. Ik zie het heel soms omdat een ouder alvast de boel aan de juf geeft tot aan het uitdeelmoment. Of het moet zo bijzonder zijn dat zoon spontaan eens iets laat weten ("Ik kreeg een potlood met een gum, allebei mijn lievelings! Rood en een schaapjesgum!"/"Het leek op een taart maar zo smaakte het helemaal niet").
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel en ik denk dat het niet echt volks is maar meer van een bepaalde cultuur. Mijn dochter heeft serieus een plastic stoeltje met een zak snoep pakje drinken en zakje chips gewikkeld in cellofaan mee naar huis gekregen (kind is 2).. Ook een beker en bordje gevuld van ikea , en een plastic bal.. Vandaar dat er nu is aangegeven dat er alleen getrakteerd mag worden op iets wat direct genuttigd kan worden of iets kleins om mee te nemen. Ook bij kinderfeestjes van familie komt ze thuis met tasjes met van alles en nog wat.. Hoe ze het doen weet ik niet , maar van mij kregen ze gewoon een bellenblaas
quote:Rhaegal schreef op 27 mei 2016 @ 22:53:

[...]



Hoe weet je wát er getrakteerd wordt?Pas in mijn klas, van die zakjes, met snoepjes en speelgoedje. Heel veel snoepjes en allemaal verschillende speelgoedjes. Kinderen mochten één ding kiezen, de rest ging mee naar huis. Zat ik op al die zakjes namen te schrijven zodat de speeltjes niet door elkaar raakten
Hoe gaat dat dan op zo'n plein?



'Ha, Charlotte, goedemorgen, hoe gaat het?'

'Ja, goed, joh, haai, joh, zág je dat net?'

'Wat, oh ja, vre-se-lijk, hoe kún je dat mee naar school nemen. Ik zeg net tegen Roderick, dat eet je niet op, jij mag geen gluten en geen suikers. Een cákeje. Hoe verzín je het?'

'Ja, nou ja, van haar hádden we het ook kunnen verwachten he? Ik heb het altijd wel een beetje gedacht hoor.....ze leek me echt zo'n suikermetglutentrut. Ik heb wel een mail naar de directeur gestuurd, dat de klas eerst weer ontsmet moet worden nu, want onze Eloise is anders weer wéken van slag en ze heeft natuurlijk hockeyselectietraining 6x per week'





Zoiets? Volwassen vrouwen die praten over een kindertraktatie?
Alle reacties Link kopieren
quote:fietsie schreef op 27 mei 2016 @ 23:02:

[...]





Pas in mijn klas, van die zakjes, met snoepjes en speelgoedje. Heel veel snoepjes en allemaal verschillende speelgoedjes. Kinderen mochten één ding kiezen, de rest ging mee naar huis. Zat ik op al die zakjes namen te schrijven zodat de speeltjes niet door elkaar raakten Gewoon gelijk in hun tas laten stoppen.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rhaegal schreef op 27 mei 2016 @ 22:53:

[...]





Ik zit geloof ik met de koters op een redelijke elite linksdraaiend biologische school, met ouders die financieel weinig te klagen hebben enzo en heel bewust met voeding enz bezig zijn, maar ik herken hier niet zoveel van. We hebben welgeteld één hysterische moeder die elk uitje mekkert over suikers en gluten en biologisch, maar verder vinden de meesten een traktatie gewoon een traktatie. En ook de mensen waarvan ik weet dat ze thuis biologisch, vegetarisch en verantwoord eten doen niet moeilijk over een traktatie. Plus dat ik echt nog nóóit commentaar van andere ouders heb gehoord op welke traktatie dan ook.



Dus ik geloof ook niet zo dat moeders dan met z'n allen bij elkaar de traktaties bespreken. Hoe weet je wát er getrakteerd wordt?Facebook bijvoorbeeld, ouders zetten een foto van de jarige/traktatie op de klassenpagina of op hun eigen facebook. De kinderen zelf natuurlijk die vertellen waar ze op getrakteerd hebben. Op het schoolplein: gefeliciteerd met Jantje, al weer een hele leeftijd he, waar heeft hij op getrakteerd vandaag? Hulpmoeders die aanwezig zijn in de school tijdens traktatie momenten. Als je er geïnteresseerd in bent kan je er makkelijk achter komen. Als je zelden op school komt en geen andere klassenouders op je sociale media volgt dan heb je er natuurlijk geen enkele last van.
quote:_Druifje_ schreef op 27 mei 2016 @ 23:01:

Ik herken het wel en ik denk dat het niet echt volks is maar meer van een bepaalde cultuur. Mijn dochter heeft serieus een plastic stoeltje met een zak snoep pakje drinken en zakje chips gewikkeld in cellofaan mee naar huis gekregen (kind is 2).. Ook een beker en bordje gevuld van ikea , en een plastic bal.. Vandaar dat er nu is aangegeven dat er alleen getrakteerd mag worden op iets wat direct genuttigd kan worden of iets kleins om mee te nemen. Ook bij kinderfeestjes van familie komt ze thuis met tasjes met van alles en nog wat.. Hoe ze het doen weet ik niet , maar van mij kregen ze gewoon een bellenblaasEcht? Wat moet je met die troep zeg.. Bizar.
quote:Moirai schreef op 27 mei 2016 @ 23:04:

[...]



Gewoon gelijk in hun tas laten stoppen.Helaas heeft ongeveer de helft geen tas mee. Moeder/vader zet 's morgens de beker in de bak in de gang. Dus je idee is best goed, maar niet uitvoerbaar.
quote:Valia_1 schreef op 27 mei 2016 @ 23:05:

[...]





Facebook bijvoorbeeld, ouders zetten een foto van de jarige/traktatie op de klassenpagina of op hun eigen facebook. De kinderen zelf natuurlijk die vertellen waar ze op getrakteerd hebben. Op het schoolplein: gefeliciteerd met Jantje, al weer een hele leeftijd he, waar heeft hij op getrakteerd vandaag? Hulpmoeders die aanwezig zijn in de school tijdens traktatie momenten. Als je er geïnteresseerd in bent kan je er makkelijk achter komen. Als je zelden op school komt en geen andere klassenouders op je sociale media volgt dan heb je er natuurlijk geen enkele last van.Oh ja, dat gebeurt hier ook wel. En ik had ook een foto van de laatste traktatie omdat ik hem zelf tamelijk briljant vond. Maar die was heel simpel. Maar ik herken er godzijdank niets van. Ik vind ook niet echt iets van andere traktaties geloof ik. Al vind ik complete cadeaus te ver gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:khemam schreef op 27 mei 2016 @ 22:47:

Kom eens naar Curacao waar men snoeppakketen met speeltjes, drinken, ijsjes en zelfs minidoosjes cornflakes uitdelen. Of zoals pas geleden kwam papa snel 30 happymeals afleveren. Ik kijk helemaal nergens van op hier. Bij de traktatie dan ook meteen een T-shirt in thema van het feestje waar de hele klas mag komen, naast de gehele familie, buurt en kennissenkring. Maar dat kindje dat alleen een zakje chips uitdeelt heb ik nog nooit iets kwaads over gehoord.



Feestje thuis? Niet zonder springkussen, suikerspinmachine, goochelaar en piñata waar je na afloop dan letterlijk een emmer snoep mee naar huis krijgt en een heel dun plakje taart.



Gelukkig doen ze maar 1x in de vijf jaar aan kinderfeestjesVriendin van mij doet het ieder jaar zo hoor. Die feestjes kosten een godsvermogen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Valia_1 schreef op 27 mei 2016 @ 23:05:

[...]





Facebook bijvoorbeeld, ouders zetten een foto van de jarige/traktatie op de klassenpagina of op hun eigen facebook. De kinderen zelf natuurlijk die vertellen waar ze op getrakteerd hebben. Op het schoolplein: gefeliciteerd met Jantje, al weer een hele leeftijd he, waar heeft hij op getrakteerd vandaag? Hulpmoeders die aanwezig zijn in de school tijdens traktatie momenten. Als je er geïnteresseerd in bent kan je er makkelijk achter komen. Als je zelden op school komt en geen andere klassenouders op je sociale media volgt dan heb je er natuurlijk geen enkele last van.

Ik heb vel geholpen op school, maar kan me geen traktatie herinneren.

Gelukkig geen klassepagina e.d.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rhaegal schreef op 27 mei 2016 @ 22:53:

[...]





Ik zit geloof ik met de koters op een redelijke elite linksdraaiend biologische school, met ouders die financieel weinig te klagen hebben enzo en heel bewust met voeding enz bezig zijn, maar ik herken hier niet zoveel van. We hebben welgeteld één hysterische moeder die elk uitje mekkert over suikers en gluten en biologisch, maar verder vinden de meesten een traktatie gewoon een traktatie. En ook de mensen waarvan ik weet dat ze thuis biologisch, vegetarisch en verantwoord eten doen niet moeilijk over een traktatie. Plus dat ik echt nog nóóit commentaar van andere ouders heb gehoord op welke traktatie dan ook.



Dus ik geloof ook niet zo dat moeders dan met z'n allen bij elkaar de traktaties bespreken. Hoe weet je wát er getrakteerd wordt?Hier zelfde ervaring met een kind op een redelijk elitaire school. Zoon vertelt sowieso nooit wat over traktaties (hij is 4), maar de enige keren dat ik iets van traktaties heb gezien waren het cupcakes (gewoon in een tupperware bak geserveerd), een keer kindersurprise eieren en een keer iets van rietjes met suiker en een boekje. Echt niets crea bea of verantwoord. Ik heb ook nog nooit een ouder over traktaties gehoord.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven