zou je hier boos om worden op een andere moeder?

19-03-2017 19:55 764 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik ben benieuwd wat jullie als ouder zijndje zouden vinden/voelen/zeggen als jullie met de volgende situatie geconfronteerd worden.



Stel, jouw kind (12 jaar) heeft dit weekend afgesproken met vriendin en heeft er erg veel zin in. Dan krijgt je kind eerst een telefoontje dat vriendin later komt en daarna volgt al snel een telefoontje dat ze helemaal niet meer mag komen van haar ouders, omdat ze straf heeft.

Even voor de volledigheid, dit is al ongeveer de derde keer in een half jaar tijd dat zoiets zich voordoet (afspraak verzetten, te laat komen, afbellen).



Dit is de situatie waar ik momenteel mee kamp en ik ben de moeder van het kind dat straf heeft en haar de afspraak heb laten afzeggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet boos zijn maar wel balen. En de volgende x dochter stimuleren een ander vriendinnetje uit te nodigen.
Ik zou mijn kind leren niet meer op het kind gaan rekenen dat blijkbaar vlak voor tijd straf krijgt dat ze niet meer mee mag.

En leren dat er een plan B moet komen omdat de leuke afspraak waar mijn kind zich ook op had verheugd plots niet doorgaat.

Ik zou niet heel blij met je zijn.
quote:aquarium schreef op 19 maart 2017 @ 20:02:

[...]





Dat wisten we op dat moment nog niet. Het te laat komen was door eigen toedoen van dochter, omdat ze geen enkele aanstalte maakte om op tijd te komen. Drie uur voordat ze naar vriendinnetje zou gaan, zou ze beginnen met opruimen van haar kamer en wij hebben haar ook meermaals aan herinnerd om op te schieten, want als het niet af was, dat ze dan niet naar vriendin kon en jawel, ze was vooral met al het andere bezig dan opschieten. Dus toen moest ze bellen met een nieuwe tijdsinschatting en dat was voordat de hele afspraak dus afgezegd moest worden.Tjonge, jonge. Nou, dan zal ze nog heeeeel veel straf krijgen, want pubers ruimen nooit, ik herhaal nooit, hun kamer op. Ik dacht nog dat ze echt iets heel ergs gedaan had. Als ik dit wist als ouder van t vriendinnetje, zou ik idd laaiend op je worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquarium schreef op 19 maart 2017 @ 20:02:

[...]





Dat wisten we op dat moment nog niet. Het te laat komen was door eigen toedoen van dochter, omdat ze geen enkele aanstalte maakte om op tijd te komen. Drie uur voordat ze naar vriendinnetje zou gaan, zou ze beginnen met opruimen van haar kamer en wij hebben haar ook meermaals aan herinnerd om op te schieten, want als het niet af was, dat ze dan niet naar vriendin kon en jawel, ze was vooral met al het andere bezig dan opschieten. Dus toen moest ze bellen met een nieuwe tijdsinschatting en dat was voordat de hele afspraak dus afgezegd moest worden.



Dus je hebt je eigen dochter (maar nog erger, een ander meisje dat hier helemaal buiten staat) een leuke dag afgenomen omdat dochter haar kamer niet op tijd opruimde?



Ik had zeker voor een andere straf gekozen, dat andere meisje hoeft hier toch niet de dupe van te worden voor de zoveelste keer? Ook voor je eigen dochter vind ik een kamer niet opruimen niet in verhouding staan met een afspraak afzeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquarium schreef op 19 maart 2017 @ 20:02:

[...]





Dat wisten we op dat moment nog niet. Het te laat komen was door eigen toedoen van dochter, omdat ze geen enkele aanstalte maakte om op tijd te komen. Drie uur voordat ze naar vriendinnetje zou gaan, zou ze beginnen met opruimen van haar kamer en wij hebben haar ook meermaals aan herinnerd om op te schieten, want als het niet af was, dat ze dan niet naar vriendin kon en jawel, ze was vooral met al het andere bezig dan opschieten. Dus toen moest ze bellen met een nieuwe tijdsinschatting en dat was voordat de hele afspraak dus afgezegd moest worden.En die kamer kon niet gisteren of morgen opgeruimd worden? Dat moest echt vandaag?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel boos zijn ja. Kind had zich erop verheugd en zelf erop gerekend.

Ik hou er niet van als geplande afspraken worden afgezegd
Alle reacties Link kopieren
quote:Minimuiss schreef op 19 maart 2017 @ 20:05:

Ik zou niet boos zijn maar wel balen. En de volgende x dochter stimuleren een ander vriendinnetje uit te nodigen.dit
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Tja, dit is moeilijk. Maar zelf had ik een andere straf bedacht voor kind(even niet zo)lief. Vriendinnetje wordt nu voor de derde keer teleurgesteld. En ik denk dat een kind toch het vriendinnetje hier op aan gaat kijken. Niet dat ze straf heeft, maar dat jouw kind wéér niet haar afspraak nakomt. En net wat al eerder geschreven werd: het vriendinnetje gaat uiteindelijk op zoek naar iemand die wel haar afspraken nakomt en staat jouw kind buitenspel. Wil je dat?
Ik had geen schoonmoeder. Ik had een trouwma.
Alle reacties Link kopieren
Wat een gekke straf. Omdat ze zich niet aan haar afspraken houdt ... dwing je haar zich niet aan haar afspraken te houden. Briljant gevonden!
Alle reacties Link kopieren
quote:aquarium schreef op 19 maart 2017 @ 20:02:

[...]





Dat wisten we op dat moment nog niet. Het te laat komen was door eigen toedoen van dochter, omdat ze geen enkele aanstalte maakte om op tijd te komen. Drie uur voordat ze naar vriendinnetje zou gaan, zou ze beginnen met opruimen van haar kamer en wij hebben haar ook meermaals aan herinnerd om op te schieten, want als het niet af was, dat ze dan niet naar vriendin kon en jawel, ze was vooral met al het andere bezig dan opschieten. Dus toen moest ze bellen met een nieuwe tijdsinschatting en dat was voordat de hele afspraak dus afgezegd moest worden.Eerlijk? Ik denk dat je je gelijk halen/baas willen zijn op dit moment groter is dan het daadwerkelijke probleem. Ik zou als ik dit zou horen als moeder van dat vriendinnetje dat nu in de steek is gelaten, echt niet blij zijn. Ik zou je onbetrouwbaar vinden in afspraken naar anderen, en dat zou ik dochter ook zeggen. Bedenk goed dat je zo de buitenwereld betrekt bij problemen die je binnenshuis met je dochter hebt. Let daarvoor op!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pluisi schreef op 19 maart 2017 @ 20:06:

[...]





Tjonge, jonge. Nou, dan zal ze nog heeeeel veel straf krijgen, want pubers ruimen nooit, ik herhaal nooit, hun kamer op. Ik dacht nog dat ze echt iets heel ergs gedaan had. Als ik dit wist als ouder van t vriendinnetje, zou ik idd laaiend op je worden.Niet alleen hun kamer niet. Echt helemaal niets
Alle reacties Link kopieren
Als ouder zou ik daar ook van balen. En ik zou wellicht een beetje sturen naar die vriendschap minder belangrijk laten worden en me afvragen of jullie als ouders de vriendschap willen saboteren? Want 3 keer in relatief korte tijd zou ik zelf op opvallend vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquarium schreef op 19 maart 2017 @ 20:02:

[...]





Dat wisten we op dat moment nog niet. Het te laat komen was door eigen toedoen van dochter, omdat ze geen enkele aanstalte maakte om op tijd te komen. Drie uur voordat ze naar vriendinnetje zou gaan, zou ze beginnen met opruimen van haar kamer en wij hebben haar ook meermaals aan herinnerd om op te schieten, want als het niet af was, dat ze dan niet naar vriendin kon en jawel, ze was vooral met al het andere bezig dan opschieten. Dus toen moest ze bellen met een nieuwe tijdsinschatting en dat was voordat de hele afspraak dus afgezegd moest worden.Dan begeleid je haar even.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tale schreef op 19 maart 2017 @ 20:08:

Wat een gekke straf. Omdat ze zich niet aan haar afspraken houdt ... dwing je haar zich niet aan haar afspraken te houden. Briljant gevonden!inderdaad, mooi gezien
Alle reacties Link kopieren
Ik zou omdat het vaker is voorgekomen wel rekening houden met het vriendinnetje.

Zo straf je eigenlijk 2 meisjes.
Ga eerst maar eens het boek lezen: hoe ga ik om met pubers.
quote:aquarium schreef op 19 maart 2017 @ 20:02:

[...]



Dat wisten we op dat moment nog niet. Het te laat komen was door eigen toedoen van dochter, omdat ze geen enkele aanstalte maakte om op tijd te komen. Drie uur voordat ze naar vriendinnetje zou gaan, zou ze beginnen met opruimen van haar kamer en wij hebben haar ook meermaals aan herinnerd om op te schieten, want als het niet af was, dat ze dan niet naar vriendin kon en jawel, ze was vooral met al het andere bezig dan opschieten. Dus toen moest ze bellen met een nieuwe tijdsinschatting en dat was voordat de hele afspraak dus afgezegd moest worden.Je had haar ook weg kunnen laten gaan, alle rotzooi bovenop haar bed kunnen stapelen en dat ze dit dan bij terugkomst en ze moe is zo aantreft. En de volgende dag mocht ze dan pas iets leuks gaan doen als haar kamer spic en span is. Zo straf je haar denk ik net even efficiënter.
Ik zou het niet kunnen waarderen dat mijn kind tot 3 keer toe de dupe is van de straf die jij je kind oplegt.



Volgende keer iets langer nadenken voor je weer een straf uitdeelt (er zijn namelijk nog legio andere straffen, tevens ben ik geen voorstander van straf, je kan ook met je kind praten), ben bang dat je op deze manier je kind buitenspel zet.
Ik ben een van de weinigen lees is al maar ik vind er helemaal niks raars aan. Je kind is geen kleuter, de afspraak was dat ze haar kamer op zou ruimen voordat ze naar de volgende afspraak kon, dat dochter zich daar niet aan houdt en daardoor haar andere afspraak mist heeft ze aan zichzelf te wijten.



Wel zou ik een gesprek aangaan met je dochter hoe ze denkt dit een volgende keer te gaan doen en wat ze er zelf van vind. Want blijkbaar haalt ze er niet de les uit die je haar wil leren.



Maar dat ze nu weer de afspraak met haar vriendin moet afzeggen, dat had ze van tevoren kunnen weten.
Alle reacties Link kopieren
Waarom was je uiteindelijk dan laaiend?
Alle reacties Link kopieren
Ik kon als puber mijn kamer niet opruimen, ik wist simpelweg niet waar ik moest beginnen en hoe ik het moest doen. Dit soort straf had dus voor mij dus helemaal geen zin gehad. Misschien kun je je dochter beter begeleiden bij het opruimen en kijken waarom ze het niet doet.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
quote:Tale schreef op 19 maart 2017 @ 20:08:

Wat een gekke straf. Omdat ze zich niet aan haar afspraken houdt ... dwing je haar zich niet aan haar afspraken te houden. Briljant gevonden!Deze is heel scherp en in mijn geval 100% waar.
Alle reacties Link kopieren
Waarom moest ze opschieten? Zij had die afspraak toch met haar vriendinnetje gemaakt, niet jij? Dat betekent dat wanneer ze treuzelt met het opruimen van haar kamer zij het vriendinnetje vervolgens ook zelf mag gaan uitleggen waarom ze te laat is.



Leer haar verantwoordelijkheid nemen in plaats haar te straffen als de kleuter die ze niet meer is.
Ik zou overigens de volgende keer dat mijn kind thuiskomt met "mam, ik wil afspreken met dochter aqua" weigeren.

En iets hebben van "kind aqua en haar moeder maken mijn kind toch alleen maar ongelukkig".



1 keer afzeggen vind ik geen probleem, na 3 keer ben ik het wel zat.
Alle reacties Link kopieren
Ik worstel met een meisje dat ongetwijfeld grotendeels leeftijdseigen gedrag laat zien, maar toch is het me iets teveel, te vaak en te makkelijk. Ze maakt haar huiswerk niet. Ze is er onduidelijk en oneerlijk over, heeft al heel vaak op d'r kop gehad van de meester, moet vaak nablijven of strafwerk maken of alternatieve vormen van huiswerk. Wij zitten er als ouders bovenop om haar haar werk te laten doen, maar ze doet het niet.

Ze heeft maar 1 interesse en dat is alles, behalve haar verantwoordelijkheid nemen (ook niet met stimulans of aanmoediging, herinnering) en vooral de leuke dingen van het leven.

Ook neemt ze op tijd komen met vijfhonderd korrels zout en laat haar vriendinnen rustig op haar wachten. Komt niet op tijd op school, niet op tijd op haar clubjes, niet op tijd bij haar vriendinnen, niet op tijd bij niks niet.



Ik was -samen met haar vader- zó pissig dat ze zich zo onttrekt aan alle basic regels en afspraken en dat het haar geen fluit uitmaakt wat wij er zo vervelend aan vinden, dat ik van mening was dat er hier misschien maar een enkeling is van wie ze het zich wél aantrekt als die de balen van haar hebben, en dat zijn dus haar vriendinnen.



Wij kunnen als ouders (samen met school) wel de hete kolen voor haar uit het vuur willen halen. Maar daar leert ze niks van. Een vriendin daarentegen die haar hierdoor onbetrouwbaar vindt en dus mogelijk (en terecht) voorlopig niet met haar wil afspreken...dát is wel een heel direct voelbare consequentie. En dat is dus ook waar we op afgestevend zijn: een moeder die niet meer wil dat haar dochter voorlopig nog met haar afspreekt, want onbetrouwbaar (en boos op mij, omdat ik de leuke dag van haar dochter heb afgenomen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven