Lijf & Lijn alle pijlers

Eetlijstjes, stok achter de deur - revised

04-05-2016 15:02 938 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vroeger was hier op Lijf&Lijn een langlopend topic genaamd 'Eetlijstjes, stok achter deur'. Iedereen kon hier zijn/haar eetlijstjes posten, ongeacht of je wilde aankomen, afvallen, of gewoon het eetpatroon wat meer in de gaten wilde houden, en ongeacht hoeveel je kwijt of bij wilt. Ik heb toen veel aan dat topic gehad dus wil het graag weer nieuw leven in blazen.



Het idee is om voor elke dag (eerlijk!) te plaatsen wat je gegeten hebt - ook als je de fout in bent gegaan.



Hoop dat het weer net zo'n leuk en bemoedigend topic als vroeger wordt.
Liever elitair dan een pauper!
Alle reacties Link kopieren
Wil ook graag meeschrijven. Lijstje van gisteren:

O: 2 volkoren crackers met linera smeerpate, appel

T: 100g druiven, koekje

L: 2 sneden volkorenbrood met halvarine en 30+ kaas, 1 snee volkorenbrood met halvarine en pindakaas

T: 100g druiven, 2 volkoren crackers met pindakaas

D: pasta met tomatensaus, spinazie, salami en geraspte kaas
Alle reacties Link kopieren
gisteren



O soya yoghurt, spelt muesli, honing, blauwe bessen, thee

T spelt boterham humus, koffie+zoetje

L kaas-spelt twister, mangosinasappelsap

T bakje druiven, spelt boterham humus, koffie+zoetje

D wok van groenten, witvis, ketjap en sambal

A blokje rawchocolat, half zakje soja knabbels tomaat. koffie+zoetje



Verder drink ik nog veel water



Meestal iets van brood als lunch, maar daar wil ik meer in gaan variëren. Meer rauwkost. Qua ontbijt ben ik zeker 's ochtends vroeg een zeikerd, dus dat is elke ochtend hetzelfde



Ik probeer momenteel chocola een beetje te mijden, dat is mijn grote zonde, maar rauwe chocola is wel een fijne tussenoplossing. Al is het me eigenlijk iets te puut.

De soyaknabbels zijn in plaats van chips en daar ben ik eerder zat van
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Welkom lollypopje! Eet je altijd speltbrood? En wat is rawchocolat?



Eetlijstje van vandaag is niet zo volgens schoolvoorbeeld misschien, maar ach, soms moet je ook lekker van het heerlijke zonnetje genieten toch?



O. 2 witte boterhammen met roomboter en yorkham + 2 koppen koffie

T. stuk galiameloen + 1 kop koffie

L. 2 witte boterhammen met avocado, tomaat, basilicum en pesto, croissant

T. bolletje frambozensorbetijs en bolletje chocoladesorbetijs + 1 witbiertje

A. gevulde aubergine met ui, knoflook, gehakt, tomaat en fèta met couscous met olijven en munt + 2 glazen wijn en als dessert een stuk watermeloen

T. Een glas wijn + een handje chocoladerozijnen



Verder veel spa rood en thee.

Sport: halfuurtje hardgelopen vanochtend en vanmiddag (valt eigenlijk niet echt onder sport) een wandeling gemaakt van 1.5 uur.
Alle reacties Link kopieren
Welkom Han en Lollypopje Ik voel me wel een vreetzak vergeleken bij jullie lijstjes want ik eet altijd hele grote porties. Zou niet kunnen teren op crackers voor ontbijt (tenzij ik er 10 eet ) of op avondeten zonder carbs.



Lux, valt nog mee voor een 'slechte dag', ik heb wel eens erger gezien. Je hebt je groenten en fruit iig binnen



Ik ben net een half uurtje terug van de sportschool en ben nu aan het eten. Had vooral heel veel dorst want was mijn waterflesje vergeten.



Lijstje:

Ontbijt: 2 sneden zelfgebaken brood met pindakaas, sap van 1 geperste roze grapefruit

Lunch: salade van ~een kwart cup bulgur, 1 gele paprika, stuk komkommer, rucola, halve mango, en een stuk feta.

Tussendoor: een tomaat met zeezout en een gekookt ei

Avondeten: ratatouille (aubergine, courgette, ui, tomaat, groene paprika, knoflook, rozemarijn) met 2 sneden zelfgebakken brood, beker yoghurt



Ik zeg trouwens wel 'sneden brood' maar eigenlijk zijn het dikke plakken. Veel dikker dan een gewone boterham, en ook veel vullender.
Liever elitair dan een pauper!
Alle reacties Link kopieren
Gisteren:

O; yoghurt met appel en rozijnen

T: 2 volkoren crackers met 30+ kaas

L: patat met bitterballen

T: 2 koekjes, chocolaatje

D: pasta met rundvlees, salade met tomaat en feta

Niet gezond en vanavond bbq, dus we gaan goed ;)
Ik doe ook mee!



Wat achtergrondinformatie: ik ben een zeikerd met eten. Het liefst zou ik alleen maar drop, koekjes en chocola eten, maar helaas is dat niet zo gezond! Ik probeer wel goed e eten, maar ik hou niet van fruit (blijvend restverschijnsel van mijn laatste zwangerschap), vlees en vis. Hamburgers en gehakt vind ik nog wel lekker, maar voor de rest eet ik geen vlees. Vis vind ik sowieso niet lekker!



Maar goed, mijn lijstje van gister:

O: twee boterhammen met jam. Drie cappucino.

T: bak volle Griekse yoghurt met granaatappelpitjes en honing. Nog een cappucino.

L: restje rijst met groenten van de dag ervoor.

T: rolletje Topdrop en drie rijstewafels met humus.

A: aardappels uit de oven met kruidenboter, gehaktballen en (doorgekookte) broccoli.

T: 3 bonbons.
@Kalliope: het was vooral de hoeveelheid alcohol ik drink meestal geen 4 glazen..

Maar vandaag ga ik een weekendje weg dus dan wordt het er vast niet veel beter op



Ik eet trouwens ook altijd grote porties. 100g ongekookte pasta, 200g aardappels, 100g couscous, etc. Mijn schoonzusje kreeg gister nog niet de helft weg van haar gevulde aubergine met couscous, terwijl het neerkwam op 75g rauwe couscous, 200g groente, handje fèta en 100g gehakt pp. Ik vind dat niet veel, gewoon genoeg maar zou ook nog wel een 2de bord op kunnen , zij vond het mégaveel



Denk dat mijn eetlijstje dit weekend slecht wordt. Ga iig vandaag een zak drop halen voor in de auto



@mejuffrouwmuis: welkom! Lastig dat je zo van ongezonde dingen houdt maar is het niet ook smaakgewenning? Ik hou ook meer van patat en hamburgers als ik dat een tijd veel heb gegeten en fruit krijg ik er bij m'n man ook vreselijk moeizaam in, maar volgens mij als hij het zichzelf zou aanleren om te eten. En kies je wel goede fruitsoorten? Ik ben ook niet gek op appels, dus ik zorg dat in varieer met fruit en regelmatig fruit haal dat ik eigenlijk meer als snoep zie (zoals mango, meloen, watermeloen, kersen en nectarines, pruimen en druiven bijvoorbeeld).
Alle reacties Link kopieren
@Lux ik eet meestal spelt of volkoren net wat ik in huis heb of wat er in de aanbieding is.



Raw chocolat, is chocola die nooit boven een bepaalde temperatuur verhit is geweest. Meestal zitten daar ook alleen maar natuurlijke suikers in en geen melkproducten. Dus net wat gezonder dan gewone chocola.



Het valt mij op dat ik in verhouding tot anderen best veel tussendoor eet, maar als ik jouw porties lees dan haal ik die volgens mij ook niet. Ik ben niet zo'n mega grote eter, maar daardoor tussendoor wel meer trek denk ik.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
quote:lux. schreef op 06 mei 2016 @ 07:59:

@Kalliope: het was vooral de hoeveelheid alcohol ik drink meestal geen 4 glazen..

Maar vandaag ga ik een weekendje weg dus dan wordt het er vast niet veel beter op



Ik eet trouwens ook altijd grote porties. 100g ongekookte pasta, 200g aardappels, 100g couscous, etc. Mijn schoonzusje kreeg gister nog niet de helft weg van haar gevulde aubergine met couscous, terwijl het neerkwam op 75g rauwe couscous, 200g groente, handje fèta en 100g gehakt pp. Ik vind dat niet veel, gewoon genoeg maar zou ook nog wel een 2de bord op kunnen , zij vond het mégaveel



Denk dat mijn eetlijstje dit weekend slecht wordt. Ga iig vandaag een zak drop halen voor in de auto



@mejuffrouwmuis: welkom! Lastig dat je zo van ongezonde dingen houdt maar is het niet ook smaakgewenning? Ik hou ook meer van patat en hamburgers als ik dat een tijd veel heb gegeten en fruit krijg ik er bij m'n man ook vreselijk moeizaam in, maar volgens mij als hij het zichzelf zou aanleren om te eten. En kies je wel goede fruitsoorten? Ik ben ook niet gek op appels, dus ik zorg dat in varieer met fruit en regelmatig fruit haal dat ik eigenlijk meer als snoep zie (zoals mango, meloen, watermeloen, kersen en nectarines, pruimen en druiven bijvoorbeeld).Vind ik ook niet veel, ik eet meestal grotere porties. Maar goed, ik eet dan inderdaad nauwelijks tussendoor. Heb liever drie keer per dag een goede portie die goed vullen dan dat ik de hele dag door op kleine dingetjes zit te knagen. Lollypopje, van jouw schema zou ik echt helemaal kriegel worden. Ik eet 's avonds ook laat (20-21 uur) zodat ik goed vol zit en 's avonds niet hoef te gaan snaaien.
Liever elitair dan een pauper!
Alle reacties Link kopieren
En welkom, mejuffrouwmuis. We beginnen hier al een aardig clubje te krijgen.
Liever elitair dan een pauper!
Alle reacties Link kopieren
@kalliope ik eet wanneer ik trek heb en ben een kleine eter. Daarbij hou ik ook niet van dat hele volle gevoel, dus ik stop liever voor die tijd. Dus ik moet vooral opletten dat ik tussendoor wel gezonde dingen eet. Daar gaat het namelijk nog wel eens mis

Maar heb begrepen dat kleinere porties over de dag verspreid ook beter is als je wilt afvallen, dus ik probeer daar nu ook extra op te letten.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Lux, ik ben ook zo'n grote eter! Overdag eet ik niet heel veel, maar met het avondeten ga ik los.Regelmatig eet ik twee grote borden warm eten en het is dat ik dan ramvol zit, maar het liefst zou ik nog een bord weg werken. De warme prak vind ik de beste maaltijd van de dag en ik kan me overdag echt verheugen op wat ik 's avonds ga eten. Vanavond is het, op verzoek van de kinderen, pasta bolo! Laat dat toevallig nu ook van mijn favorieten zijn!



Ik weet ook niet wat het is met fruit. De smaak van veel soorten vind ik prima, maar het is meer de textuur ofzo. Mandarijnen vind ik bijvoorbeeld zalig, maar die velletjes! Ik word daar onpasselijk van. Bananen, kersen en peren heb ik nooit lekker gevonden. Ik ben meer van de aardbeien, nectarines, perzikken, bramen en frambozen. Gelukkig breekt nu het goede seizoen voor me aan!
Alle reacties Link kopieren
wat ik trouwens een heerlijk tussendoortje vind met dit weer, bevroren druiven. Gewoon een gezond waterijsje
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Vandaag tot nu toe



O soya yoghurt, spelt muesli, honing, blauwe bessen

T spelt boterham humus

L rauwkostsalade van paprika, tomaatjes, winterpeen, kikkererwten en tonijn, met een dressing van olijfolie, mayonaise, peper en zout

T bakje bevroren druiven, blokje rauwe chocola

D madras met witvis, zilvervlies rijst en groenten
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Lollypop, bevroren druiven is wel een goed idee!



Mijn lijst:

O: 2 boterhammen met jam. Drie cappuccino (hier begin ik elke dag mee)

T: grote kom Griekse volle yoghurt met granaatappelpitjes, aardbeien en een flinke dot honing.

L: 2 boterhammen uit het rooster. Had weinig trek en tijd, want dochter moest naar school.

T: 4 rijstewafels met humus.

D: 2 grote borden pasta bolognose.



Nu klap ik uit elkaar, maar mezelf kennende eet ik vanavond nog wat Topdropjes en/of koekjes.
Alle reacties Link kopieren
@Mejufrouwmuis Waar laat je dat allemaal?
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Zoveel is het toch niet? Zoiets stop ik meestal in mijn holle kies.



Ik ga nu pas avondeten, kwam pas na achten uit de sportschool (uurtje zwemmen) en moest daarna nog boodschappen doen en alles koken. Ook was ik vandaag mijn lunch en tussendoortjes vergeten dus moest alsnog iets halen. Wel gezond gehouden gelukkig.



Ontbijt: 2 weetabix 'koeken' met oatly, wat coco flakes, en een theelepel cacao.*

Lunch: Pompoensoep (geen idee wat erin zat dus maar was wel heel lekker) met een pistoletje, cappucino.

Tussendoor: handje gemengde noten.

Avondeten: falafel (gemaakt van een half blik kikkererwten, kleine rode ui, knoflook/koriander/peterselie/komijn/halve chilipeper/zout, sap van 1 limoen, en bruine bloem) gebakken in kokosolie, bakje ijsbergsla, 3 sneden brood, zelfgemaakte humus, saus van yoghurt+stuk komkommer+knoflook**, en wortolsalade*** (wortel, korianderblaadjes en -zaadjes , zout, schep bruine suiker, sap van 1 limoen, halve chilipeper).



*Heb die weetabix dingen een keer gekocht maar vind het echt niet lekker. Zelfs met cacao is het maar mwah. In het begin is het nog wel lekker maar als je niet zo snel eet wordt het zo behangplaksel (en ik ben geen snelle eter).

** Jaja, vijf teentjes knoflook, maar ze zijn maar klein en ik ga toch nergens meer heen.

*** Easiest thing ever en zooooo lekker. Goed als bijgerecht, maar ook als gewone salade met wat brood erbij.
Liever elitair dan een pauper!
Alle reacties Link kopieren
quote:lollypopje schreef op 06 mei 2016 @ 10:59:

@kalliope ik eet wanneer ik trek heb en ben een kleine eter. Daarbij hou ik ook niet van dat hele volle gevoel, dus ik stop liever voor die tijd. Dus ik moet vooral opletten dat ik tussendoor wel gezonde dingen eet. Daar gaat het namelijk nog wel eens mis

Maar heb begrepen dat kleinere porties over de dag verspreid ook beter is als je wilt afvallen, dus ik probeer daar nu ook extra op te letten.Ja, dat heb ik ook wel vaker gehoord. Aan de ene kant kan ik me er iets bij voorstellen, aan de andere kant geloof ik er niet zo in dat het grote verschillen oplevert Ik doe maar gewoon waar ik me goed bij voel, dan houd ik het het langste vol, denk ik maar zo. Misschien zijn sommige mensen gewoon meer grazers en andere meer proppers.
Liever elitair dan een pauper!
Ik vind het eetlijstje van Mejuffrouwmuis ook heel redelijk. Spuit elf komt hier nog even met vandaag, moet ff graven in mijn veralcoholiseerde brein



O. Skyr kwark met 1 schijf watermeloen en 1 schijf galiameloen, zwarte koffie

T. 2 koppen zwarte koffie

L. 4 volkoren boterhammen, 1 met roomboter en gerookte zalm, 1 met roomboter en jam en 1 dubbele met hummus en tomaat, 2 peppadews

T. Denk wel 3kwart van de zak Klene muntdrop (verspreid over 6 uur autorit ), cola light, groene ijsthee

A. 6 avocado/zalm ura maki sushi, 2 yakitoristokjes, 2 glazen witte wijn

T. 1 cracker met geitenkaas, 1 corona, 1,5 glas rode wijn, cola light en nog een paar slokken bier



Sport: 20km gefietst, halfuurtje salsadansen; ben op vakantie in de prachtige Franse hoofdstad en er was een feestje aan de Seine waar het me is geleerd. Nu thuis en lig te tollen in m'n bed. Snel slapen want morgen weer op stap! Welterusten meiden!
Alle reacties Link kopieren
Gisteren:

O: yoghurt met appel en rozijnen

T: 2 volkoren crackers net 30+ kaas

L: 2 sneden v.brood met halvarine en pindakaad, 1 snee v.brood met halvarine en linera smeerpate

T: 2 stukken appel-kruimelvlaai

D: bbq, 4 stukken vlees en stokbrood, ijs toe

T: paar snoepjes
quote:lux. schreef op 04 mei 2016 @ 22:38:

[...]





Het was bulgur met iets van boerenkool en parmezaanse kaas ofzoiets, hele vreemde combi, en dan vis erbij. Misschien moet ik gewoon eens een ander recept proberen was sowieso totaaaal niet te spreken over HelloFresh.



[...]



Hoe maak je die bulgur dan klaar? Klinkt goed voor bij de bbq



Oh, god, nee. Kaas bij vis? Niet-witte kaas bij bulgur? Ugh, blij dat ik die Hello Fresh Box niet heb, dan.



En misschien heeft Kalliope een ander recept, maar dit is het Tabouleh-recept van mijn moeder uit Jemen:

Tomaat (zonder zaadlijsten), paprika, komkommer (zonder zaadlijsten), rode ui, munt en peterselie heel fijnsnijden. Bulgur gaarkoken (inderdaad: niet te lang!), alles mengen en aanmaken met zout, peper, olijfolie en veel citroensap. Met de verhoudingen kan je spelen al naar gelang je smaak, maar er zou in ieder geval meer groen dan granen in moeten zitten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeders recept lijkt daar erg op (ik moet het precieze recept nog krijgen, maar ze heeft wat issues met haar telefoon), maar volgens mij zit er ook feta doorheen. Ik hoop dat dat geen blasfemie is.



Frankrijk sounds good, lux!!
Liever elitair dan een pauper!
Alle reacties Link kopieren
Vandaag:

O: yoghurt met appel en rozijnen

T: stuk appelkruimvlaai

L: sla met tomaat en feta

T: appel

D: pasta met roomsaus, rundvlees en geraspte kaas

T: mini magnum, paar snoepjes
Gekke dag want ik was pas rond het middaguur wakker vanwege jetlag.



O: -

T: -

L: yoghurt met granola en cranberries, jus d'orange

T: -

D: barbecue! biefstuk, tong, spies met pagasius, zalm en paprika, salade met couscous, tomaat en geitenkaas

T: misschien nog wat kwark
Alle reacties Link kopieren
Oops, toch geen feta! Dit is hoe mijn mams het maakt:



Recept tabouleh

Bulgur: 1 klein glaasje p.p

Water koken. Over de bulgur gieten tot deze net onder staat. Afdekken met deksel of bord (geen folie).



Komkommer (zonder pitten), tomaat (met vocht en schil), en bosui heel fijn snijden. Door de gare en afgekoelde bulghur mixen en goed mengen.



Toevoegen

Pill biber (of gedroogde chil pepers)

Turkse tomatenpuree en/of paprikapasta.

Zout en zwarte peper

Veel fijngesneden blad peterselie

Scheut olijfolie

Citroen sap



Goed mengen en proeven. De ingrediënten en kruiden zijn smaak. Gebruik alleen niet teveel tomatenpasta anders wordt het zurig van smaak.



Opdienen met fijn gesneden rode ui en een schijf citroen.
Liever elitair dan een pauper!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven