Lijf & Lijn alle pijlers

Kritiek op dikke mensen..

27-08-2015 16:31 267 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarom mag je geen kritiek hebben als mensen te dik zijn? En waarom wel op rokers en alcoholisten?



Jezelf volvreten is net zo slecht maar wordt nog vaak goedgepraat met woorden als slechte genen en medicijngebruik.



Zeggen jullie weleens iets tegen mensen met overgewicht?
Alle reacties Link kopieren
quote:Louise70 schreef op 27 augustus 2015 @ 19:40:

Door de opmerking van mijn tante. Zie eerdere post, ging er bij mij een lampje branden. Met resultaat. Haar kritiek heeft mij geholpen. Ik denk niet dat een kritische opmerking altijd verkeerd is. Ik heb zelf nooit iemand om zijn gewicht of uiterlijk aangesproken. Mijn vraag was in de op, of het mag, en met mag bedoel ik is iemand er mee geholpen of eerder gekwetst?

Tuurlijk mag het

Maar de toegevoegde waarde ontgaat me
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
He Louise, wat een nare OP. Totaal gebrek aan inlevingsvermogen of empathie. Eerlijk, dan ben ik liever te zwaar dan dat ik daar een gebrek aan heb.



Ik oordeel niet over te zware mensen, want ik weet hoe moeilijk afvallen kan zijn. Daarnaast zegt het weinig over iemand, overgewicht. Ik heb een schat van een nicht met obesitas, ze wilt heel graag afvallen maar de motivatie zit er niet in. Natuurlijk is dat moeilijk nu ze moeder is, ze zal waarschijnlijk niet achter haar dochter kunnen rennen en heerlijk met haar door de speeltuin banjeren, maar ze is wel een ontzettend lieve en toegewijde moeder en heeft vriendinnen bij de vleet. Ze heeft veel plezier in haar leven en heeft een verloofde die geniet om bij haar te zijn. Wat wil je nog meer! Zat vrouwen die maatje 34 hebben en niet aan de man komen.



En ook, er is in de supermarkt 1 rek met drank en bij de kassa staan tegenwoordig amper nog een assortiment aan sigaretten. De sigaretten worden steeds duurder, dus onaantrekkelijk om te kopen. Maar de rest van de supermarkt staat VOL met eten. Probeer daar maar eens doorheen te komen als je makkelijk te verleiden bent, of de motivatie niet hebt. Of als je onstilbare honger hebt door medicijngebruik of noem nog maar wat redenen.



Je mag haast ook geen mens meer zijn tegenwoordig. Je zult slank zijn, gespierd, niet roken en nauwelijks drinken, iedere dag gezond koken en 4x in de week sporten, vrijwilligerswerk doen en naast je werk en je gezin ook nog meedraaien met clubjes, activiteiten op school en nog wat meer. Mensen lopen over. Maar nee, je moet aan Louise laten blijken dat je sterker bent dan zoiets simpels als eten. Want dat is het, hoe kun je zo zwak zijn dat je geen nee zegt tegen zoiets simpels als eten. Maar als het zo gemakkelijk was, hadden we allemaal maatje 32 en was er geen obesitasepidemie, toch?
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je iemand wilt helpen kun je beter vragen: Kan ik je ermee helpen? Hoe dan?



Ipv dat je kritiek geeft. Daarbij waarom zou jij de aangewezen persoon zijn om iemand te helpen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:Louise70 schreef op 27 augustus 2015 @ 19:40:

Door de opmerking van mijn tante. Zie eerdere post, ging er bij mij een lampje branden. Met resultaat. Haar kritiek heeft mij geholpen. Ik denk niet dat een kritische opmerking altijd verkeerd is. Ik heb zelf nooit iemand om zijn gewicht of uiterlijk aangesproken. Mijn vraag was in de op, of het mag, en met mag bedoel ik is iemand er mee geholpen of eerder gekwetst? de een zal er mee geholpen zijn, de ander kwets je en tenzij je iemand goed kent, zou ik het risico niet lopen om iemand te kwetsen. Jij wel?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Even een nuance, ik denk niet in termen als, wat een vetklep, wat weinig doorzettingsvermogen e.d. Ik denk alleen maar, wow
Allereerst, mijn standpunt is: ongevraagd kritiek leveren moet je in de meeste gevallen sowieso niet doen.



Ik zie geen reden om dikke mensen daarop aan te spreken zonder dat ze daarom vragen, al vind ik het een ander verhaal als je je kinderen alleen slecht voedsel voorschotelt. Ik ken geen mensen die dat doen, maar zou ze er denk ik wel op aanspreken. Zoals genius Tim Minchin al eens zong: https://youtu.be/u_ElXYzFX_w



Daarnaast irriteerden opmerkingen van collega's met overgewicht me vroeger ook wel eens. Toen ik 5 keer per week sportte, trouw salades at, en alle dagelijkse tractaties afsloeg, zeiden ze tijdens de zoveelste tompouce dat ik maar geluk had met zo'n figuurtje, om vervolgens te klagen dat zij dat niet hadden. Ook toen heb ik geen kritiek geuit, maar de schuld buiten jezelf leggen is ook een kunst.



Ten slotte vind ik het wel interessant en vreemd dat bezorgdheid om/ kritiek op ondergewicht een stuk beter geaccepteerd is dan bezorgdheid om overgewicht. Heeft iemand daar een verklaring voor?
quote:mijnfietsisgroen schreef op 27 augustus 2015 @ 20:22:



Ten slotte vind ik het wel interessant en vreemd dat bezorgdheid om/ kritiek op ondergewicht een stuk beter geaccepteerd is dan bezorgdheid om overgewicht. Heeft iemand daar een verklaring voor?Wie zegt dat dat zo is? Ik ken geen onderzoeken die dat bekeken hebben eigenlijk.
Je hebt gelijk Sidroht, Ik weet niet of dat zo is, dus ik spreek uit eigen (beperkte) ervaring met zowel het ontvangen als het geven van kritiek of bezorgde opmerkingen. Misschien is een betere beginvraag dan ook: denken jullie dat dit zo is?



Ik zou zelf ook eerder bezorgdheid uiten als iemand opeens te licht is, dan wanneer hij/zij te zwaar is. Misschien omdat ik zonder al te veel nadenken aanneem dat te veel afvallen ofwel een bewuste keuze is om jezelf uit te hongeren, of een teken van ziekte, en daardoor meer reden tot zorg. (terwijl er minder mensen zijn die een schoonheidsideaal van obesitas doelbewust nastreven.) Los natuurlijk van mensen die gewoon mager zijn en altijd al waren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf overgewicht en kan daar vrij makkelijk over praten. Ik ben nu (opnieuw) begonnen met afvallen.

Zodra ik opmerkingen krijg van anderen vraag ik mij serieus af waar ze zich mee bemoeien.

Stoppen met roken kan je ook alleen maar als je dat zelf wilt. Anderen hebben zich daar niet mee te bemoeien.

Waarom zou je überhaupt zoiets willen zeggen tegen iemand? De kans dat het kwetsend is, is enorm.

Ik weet nog dat ik bij een vorige afvalpoging mij had ingeschreven bij een nogal fancy sportschool.

De trainer zei letterlijk tegen mij na het wegen en opmeten: 'Ja, je had wel wat eerder kennen komen zeg.'

Hij kwetste mij zo erg dat mijn hele afvalpoging meteen een knauw kreeg. Nee, dat moet je willen. Lekker iemand de grond in trappen.
She needed a hero. So that's what she became.
Alle reacties Link kopieren
quote:mijnfietsisgroen schreef op 27 augustus 2015 @ 20:46:

Je hebt gelijk Sidroht, Ik weet niet of dat zo is, dus ik spreek uit eigen (beperkte) ervaring met zowel het ontvangen als het geven van kritiek of bezorgde opmerkingen. Misschien is een betere beginvraag dan ook: denken jullie dat dit zo is?



Ik zou zelf ook eerder bezorgdheid uiten als iemand opeens te licht is, dan wanneer hij/zij te zwaar is. Misschien omdat ik zonder al te veel nadenken aanneem dat te veel afvallen ofwel een bewuste keuze is om jezelf uit te hongeren, of een teken van ziekte, en daardoor meer reden tot zorg. (terwijl er minder mensen zijn die een schoonheidsideaal van obesitas doelbewust nastreven.) Los natuurlijk van mensen die gewoon mager zijn en altijd al waren. waarom ben je meer bezorgd als iemand te licht is? Omdat daar een eetstoornis achter kan zitten? Dat kan ook bij iemand die te zwaar is hoor
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:mijnfietsisgroen schreef op 27 augustus 2015 @ 20:46:

Je hebt gelijk Sidroht, Ik weet niet of dat zo is, dus ik spreek uit eigen (beperkte) ervaring met zowel het ontvangen als het geven van kritiek of bezorgde opmerkingen. Misschien is een betere beginvraag dan ook: denken jullie dat dit zo is?



Ik zou zelf ook eerder bezorgdheid uiten als iemand opeens te licht is, dan wanneer hij/zij te zwaar is. Misschien omdat ik zonder al te veel nadenken aanneem dat te veel afvallen ofwel een bewuste keuze is om jezelf uit te hongeren, of een teken van ziekte, en daardoor meer reden tot zorg. (terwijl er minder mensen zijn die een schoonheidsideaal van obesitas doelbewust nastreven.) Los natuurlijk van mensen die gewoon mager zijn en altijd al waren.



Ik denk dat mensen het meestal niet vervelend bedoelen, maar niet doorhebben dat het irritant of kwetsend kan zijn, terwijl ze dat wel bedenken wanneer iemand te zwaar is (en ja, ik weet dat te zware mensen genoeg te verduren krijgen!). Ik ben in een periode wat afgevallen en dat zag je heel erg in mijn gezicht. Was niet bewust gedaan, maar hoe vaak ik niet gehoord heb: 'wat ben je mager geworden'. Fijne opmerking wel, klonk voor mij als 'hoi, wat zie je er slecht uit'. Heel wat anders als iemand zegt: 'goh, ben je wat afgevallen?'. Hetzelfde geldt voor dingen als grijs worden bijvoorbeeld (andere topic), daar maken mensen ook grapjes over. Of over wanneer vrouwen toch eens aan kinderen beginnen. Men is zich niet zo bewust dat het kwetsend of onaardig over kan komen, denk ik.



On topic: nee, ik zeg van alle genoemde gevallen niks.
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
quote:enchantedjewell schreef op 27 augustus 2015 @ 21:00:

Ik heb zelf overgewicht en kan daar vrij makkelijk over praten. Ik ben nu (opnieuw) begonnen met afvallen.

Zodra ik opmerkingen krijg van anderen vraag ik mij serieus af waar ze zich mee bemoeien.

Stoppen met roken kan je ook alleen maar als je dat zelf wilt. Anderen hebben zich daar niet mee te bemoeien.

Waarom zou je überhaupt zoiets willen zeggen tegen iemand? De kans dat het kwetsend is, is enorm.

Ik weet nog dat ik bij een vorige afvalpoging mij had ingeschreven bij een nogal fancy sportschool.

De trainer zei letterlijk tegen mij na het wegen en opmeten: 'Ja, je had wel wat eerder kennen komen zeg.'

Hij kwetste mij zo erg dat mijn hele afvalpoging meteen een knauw kreeg. Nee, dat moet je willen. Lekker iemand de grond in trappen.hij kwetst je toch niet? hij stelt vast dat je eerder had kunnen komen. Dat is toch waar?
quote:sunny_mar schreef op 27 augustus 2015 @ 21:32:

[...]





Ik denk dat mensen het meestal niet vervelend bedoelen, maar niet doorhebben dat het irritant of kwetsend kan zijn, terwijl ze dat wel bedenken wanneer iemand te zwaar is (en ja, ik weet dat te zware mensen genoeg te verduren krijgen!). Ik ben in een periode wat afgevallen en dat zag je heel erg in mijn gezicht. Was niet bewust gedaan, maar hoe vaak ik niet gehoord heb: 'wat ben je mager geworden'. Fijne opmerking wel, klonk voor mij als 'hoi, wat zie je er slecht uit'. Heel wat anders als iemand zegt: 'goh, ben je wat afgevallen?'. Hetzelfde geldt voor dingen als grijs worden bijvoorbeeld (andere topic), daar maken mensen ook grapjes over. Of over wanneer vrouwen toch eens aan kinderen beginnen. Men is zich niet zo bewust dat het kwetsend of onaardig over kan komen, denk ik.



On topic: nee, ik zeg van alle genoemde gevallen niks.Ik begrijp niet waarom het kwetsend is als iemand zegt dat je mager ben of er slecht uit ziet. Iemand zegt zoiets toch niet om je een slecht gevoel te geven?
Alle reacties Link kopieren
quote:Louise70 schreef op 27 augustus 2015 @ 16:53:

Ik rook niet.. Mijn vraag was? hebben jullie wel eens kritiek op dikke mensen?

Familie? Vrienden? Durven jullie wat te zeggen? dik zijn is ongezond. Dat iedereen een eigen verhaal heeft en dat er soms veel ellende achter zit weet ik.Ik zie niet in wat voor een verschil het zou moeten maken. Ik geef pas advies als iemand daar om vraagt. Heel zelden praat ik voor mijn beurt, maar ik neem aan dat iemand die is wel weet hoe en komt en wat je er globaal aan zou kunnen doen. Waarom zou ik me als een moeder of baas ze moeten toespreken?
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 27 augustus 2015 @ 21:36:

[...]



Ik begrijp niet waarom het kwetsend is als iemand zegt dat je mager ben of er slecht uit ziet. Iemand zegt zoiets toch niet om je een slecht gevoel te geven?



Nee waarschijnlijk niet, maar ik ben wel van 'als je niks aardig kunt zeggen, zeg dan maar niks'.

Niet zo leuk om steeds als ik mensen tegen kom die ik een tijdje niet gezien heb, te horen dat ik mager ben geworden (ik vind mager geen positief woord). Ik zou persoonlijk nooit zeggen: 'goh jij bent dik geworden'. Maar goed, snap ook dat dit mijn eigen gevoeligheid is hoor. Ik vind het niet gemeen, wel lomp.
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 27 augustus 2015 @ 21:33:

[...]



hij kwetst je toch niet? hij stelt vast dat je eerder had kunnen komen. Dat is toch waar?



Nah, ik vind je een behoorlijke eikel als je dat zegt na het opmeten en wegen (toch al confronterend) tegen iemand die eindelijk eens naar de sportschool durft.

Misschien bedoelde hij het inderdaad niet kwetsend, maar dat was het voor mij wel heel erg.

Dan denk ik toch echt dat je beter niets kan zeggen. Althans, dat zou ik doen. Ik wil liever geen mensen kwetsen al bedoel ik het nog zo goed.
She needed a hero. So that's what she became.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het overigens wel knap als mensen daar een dikke huid voor ontwikkelen en niet alleen daar goed op kunnen reageren, maar het ze daadwerkelijk niks kan schelen. Ik kan me er wel eens druk om maken wat mensen zeggen, ook al weet ik dat het verspilde energie is...
There are only two ways to live your life. One is like nothing is a miracle, the other is like everything is - Albert Einstein
quote:sunny_mar schreef op 27 augustus 2015 @ 21:42:

[...]





Nee waarschijnlijk niet, maar ik ben wel van 'als je niks aardig kunt zeggen, zeg dan maar niks'.

Niet zo leuk om steeds als ik mensen tegen kom die ik een tijdje niet gezien heb, te horen dat ik mager ben geworden (ik vind mager geen positief woord). Ik zou persoonlijk nooit zeggen: 'goh jij bent dik geworden'. Maar goed, snap ook dat dit mijn eigen gevoeligheid is hoor. Ik vind het niet gemeen, wel lomp.dus mensen mogen alleen maar aardige dingen zeggen? dingen om jou een goed gevoel te geven? lijkt me nogal vermoeiend.
quote:enchantedjewell schreef op 27 augustus 2015 @ 21:43:

[...]





Nah, ik vind je een behoorlijke eikel als je dat zegt na het opmeten en wegen (toch al confronterend) tegen iemand die eindelijk eens naar de sportschool durft.

Misschien bedoelde hij het inderdaad niet kwetsend, maar dat was het voor mij wel heel erg.

Dan denk ik toch echt dat je beter niets kan zeggen. Althans, dat zou ik doen. Ik wil liever geen mensen kwetsen al bedoel ik het nog zo goed.Zit echt tussen je oren hoor. Moet de hele wereld op eieren lopen omdat jij zo gevoelig bent? hij constateert iets, en dat is de waarheid. Hij bedoelt er verder niks naars mee.
Hé speklap of knekelkop





dat is kwetsend.





Niet:

wat zie je er mager uit.

Je bent dik geworden



het is hooguit bemoeizuchtig, maar niet kwetsend.
quote:sabbaticalmeds schreef op 27 augustus 2015 @ 22:05:

Hé speklap of knekelkop





dat is kwetsend.





Niet:

wat zie je er mager uit.

Je bent dik geworden



het is hooguit bemoeizuchtig, maar niet kwetsend.Of iets kwetsend is bepaalt de ontvanger.
quote:sabbaticalmeds schreef op 27 augustus 2015 @ 22:05:

Hé speklap of knekelkop





dat is kwetsend.





Niet:

wat zie je er mager uit.

Je bent dik geworden



het is hooguit bemoeizuchtig, maar niet kwetsend.Dat bepaal jij toch helemaal niet. Wat een larie.
Alle reacties Link kopieren
Mmm, ik kan mij wel vinden in Meds. De opmerking, je bent dik geworden is een constatering, de opmerking vet varken of miss piggy is kwetsend.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 27 augustus 2015 @ 22:03:

[...]



Zit echt tussen je oren hoor. Moet de hele wereld op eieren lopen omdat jij zo gevoelig bent? hij constateert iets, en dat is de waarheid. Hij bedoelt er verder niks naars mee.



Als je naar een psychiater gaat met klachten en je vindt het super moeilijk om daar heen te gaan en de psychiater zegt: "Nah, je had wel even eerder kunnen komen." is dat toch ook gewoon te bizar voor woorden?

Ik vind niet dat je zo met mensen om kan gaan die bij jou komen met een probleem.

En inderdaad de ontvanger bepaalt of iets kwetsend is.
She needed a hero. So that's what she became.
quote:Sidroht schreef op 27 augustus 2015 @ 22:06:

[...]



Of iets kwetsend is bepaalt de ontvanger.Iets is kwetsend als het feitelijk bedoeld is om een ander te kwetsen. "wat zie je er slecht uit" is waarschijnlijk helemaal niet slecht bedoeld. Het kan bezorgdheid zijn, of een simpele constatering. De ontvanger kan wel denken dat de zender het verkeerd bedoeld en dus stellen dat het kwetsend is. maar eigenlijk is dan de juiste tekst: het komt kwetsend op mij over of, ik voel me hierdoor gekwetst. Het zegt dus alleen maar wat over de perceptie van de ontvanger en niet over die van de zender

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven