Werk & Studie alle pijlers

Onverwacht een vastsvereenkomst, en nu?!

09-02-2017 22:25 471 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze week precies een jaar werk ik bij een bedrijf.



Vanmorgen kwam ik op mijn werk en wilde de manager mijn project bespreken. Gezien de inhoud van het werk is dit normaal om regelmatig te doen en ik ging dus redelijk nietsvermoedend de bespreekruimte binnen, om 20minuten later verbouwereerd naar buiten te komen met een zgn. "vaststellingsovereenkomst" in mijn handen.



Paar contractdetails: per direct vrijgesteld van werk, 2 weken bedenktijd, per 1/3 uit dienst (waar is dan mijn maand opzegtermijn??), ontslaguitkering 1070,- bruto.



Ik weet echt niet wat ik hiermee aan moet...



Eea onder het mom van dat de voortgang van mijn project niet vlot genoeg ging. Ik ben het hier in het geheel niet mee eens. Dat heb ik ook geuit. Ook dat ik niet akkoord ga.

Functioneringsgesprekken worden bij ons bedrijf niet gevoerd, onze werkgever, tevens directe leidinggevende, is zeer agressief in zijn uitlatingen en dat maakt eea niet makkelijk nu..



Ik wil niet weg, maar zal dus wel moeten. Of ga ik maandag gewoon naar kantoor onder het mom van: " ik wil werken"..



Hoe doe je dat? Iemand ervaring?



Mijn hart klopt al in mijn keel bij de gedachte dat ik maandag daat gewoon weer achter mijn bureau ga zitten...
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een vast contract zeg je? Dan krijg je vaak al twee maandsalarissen mee omdat de werkgever opzegt. Kijk dit na in de cao.

Verder heb ik geen goede ervaringen met Das. Zodra je een vraag stelt moet je een pakket nemen. Wees hierop voorbereid. Zij moeten je wel iets melden. Helaas zijn ze laks daar. Ze bellen niet terug etc. Google maar eens, het is een bak ellende. Maar sowieso wel proberen!

Veel sterkte gewenst!
Staat er niks in de VSO over juridische bijstand?

Het is niet ongewoon dat de werkgever dat (gedeeltelijk) vergoed, bijvoorbeeld tot 250 euro. Zodat de medewerker er later niet op terugkomt ook (beetje eigenbelang)

Nu is dat niks natuurlijk, 250 euro, een uurtje werk voor een advocaat en daar kun je niet veel mee. Maar als die je dan alvast wat goede tips kan geven?



Jammer dat je niet rijk bent dan kon je vol in de aanval gaan.

Heb je geen rijke ouders?
Oh wat vervelend zeg.



Houd er rekening mee dat het uwv pas een ww uitkering geeft als de wettelijke opzegtermijn is verstreken. In jouw geval hoogstwaarschijnlijk 1 maand. Per 1 maart uit dienst zou ik dus sowieso niet mee akkoord gaan.



Bel morgen idd met je rechtsbijstandverzekering en overleg met hen wat de beste stap is om nu te nemen.



Heel veel sterkte.
Eerst Belle n met je rechtsbijstand. En dan mailen nav hun advies. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ook stom Summer!

quote:grutt schreef op 09 februari 2017 @ 23:45:

Oh wat vervelend zeg.



Houd er rekening mee dat het uwv pas een week uitkering geeft als de wettelijke opzegtermijn is verstreken. In jouw geval hoogstwaarschijnlijk 1 maand. Per 1 maart uit dienst zou ik dus sowieso niet mee akkoord gaan.



Bel morgen idd met je rechtsbijstandverzekering en overleg met hen wat de beste stap is om nu te nemen.



Heel veel sterkte.Nee klopt 1 maart ga je niet doen natuurlijk. Ik denk dat je misschien wel 2 maanden opzegtermijn hebt zelfs. Heb je je AO en eventuele CAO er al bijgezocht?
Alle reacties Link kopieren
Als er geen dossier ligt waaruit blijkt dat je slecht functioneert en dat je de mogelijkheid hebt gekregen om jezelf te verbeteren, en er is geen economische noodzaak, dan komen ze heel simpel gezien alleen van jou af als je akkoord gaat of als je contract door de rechter wordt ontbonden.

Je hebt recht op een 'billijke vergoeding'. Hoe hoog die vergoeding is hangt van verschillende factoren af, en dit is dus niet hetzelfde als een transitievergoeding.
Alle reacties Link kopieren
Dank weer, voor alle reacties!



Ik heb de cao even bekeken en het lijkt erop dat het toch 1 maand is..

Ik wil sws per 1/4 proberen, gezien de maand opzegtermijn...



Leleen: geen rijke ouders helaas ???? .. Maar ik hou het in mijn achterhoofd en neem het mee sls das onvoldoende blijkt .. Dank voor de tip!
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Wardijntje: nee, ik heb niet eerder gehoord dat ik niet functioneer.. Laat staan dossiervorming ...



Achter de schermen was er wat aan de gang, maar dat is een heel epistel, hopelijk lukt me dat morgen om te schrijven, maar is uberhaupt beiderzijds een emotioneel verhaal en niet verder van belang denk ik, voor de afwikkeling ...
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Oké, ik heb een gesprek met een adviseur van DAS gehad. Voor mij de beste optie is eigenlijk om 'gewoon' naar mijn werk te gaan, maandag. Intussen meld ik mijn zaak aan bij de rechtsbijstand en gaan zij aan de slag.



Ik sta heel zwak als ik gewoon niet kom, het beste houd ik me beschikbaar voor werk en probeer ik dat met een glimlach vol te houden onder het mom van dat ZIJ van mij af willen..



Ik weet alleen niet of ik dat goed op kan brengen..
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Bijzonder advies van de DAS als je op non-actief bent gesteld (of mooier verwoord: vrijgesteld bent van je werkzaamheden). Dan stuur je een mail naar je werkgever dat je je beschikbaar houdt om op eerste verzoek je werkzaamheden te hervatten en dat je ervan uitgaat dat alle toepasselijke arbeidsvoorwaarden van kracht blijven tot het moment van hervatten van de werkzaamheden. Het is een beetje vreemd om gewoon op het werk te verschijnen en doen alsof er niets aan de hand is terwijl je op non-actief bent gesteld. Ik zou toch overwegen contact op te nemen met een arbeidsrecht advocaat of jurist voor een (praktischer) advies. Heeft de adviseur van de DAS nog beargumenteerd waarom je heel zwak zou staan als je alleen die mail stuurt en niet maandag aan het werk gaat?
Alle reacties Link kopieren
En inderdaad: werkgever moet opzegtermijn in acht nemen en verder onderhandelen over beëindigingsvergoeding, outplacement, vergoeding advocaatkosten en dergelijke (uitbetalen vakantiedagen ook al ben je nu op non-actief gesteld, vervallen concurrentiebeding/relatiebeding, mooi getuigschrift).
Alle reacties Link kopieren
quote:Lot89 schreef op 10 februari 2017 @ 11:05:

En inderdaad: werkgever moet opzegtermijn in acht nemen en verder onderhandelen over beëindigingsvergoeding, outplacement, vergoeding advocaatkosten en dergelijke (uitbetalen vakantiedagen ook al ben je nu op non-actief gesteld, vervallen concurrentiebeding/relatiebeding, mooi getuigschrift).Je slaat een stap over. Werkgever mag TO helemaal niet ontslaan.
Oh dear, how sad, never mind.
Knap kl*te Summer



Lot geeft een mooi lijstje om op te letten zodat je hier hopelijk op de best mogelijke manier uitkomt.
quote:summer73 schreef op 09 februari 2017 @ 22:49:

Newspaper, wat naar en herkenbaar, je verhaal!



Ik wist wel al dat het bedrijf waar ik werk(te) een 'ziek' bedrijf is, waar om de haverklap goede mensen ineens verdwijnen (en maar 25 man in dienst hé..) .. Als iemand iets niet naar de zin van werkgever doet , geniet het hele bedrijf mee van ellenlange keiharde scheldkannonades waarin mensen 'misgeboorte' worden genoemd ...



De baas, tevens creative - en managing director, heeft nu alleen nog volgzame jonge laagopgeleide mensen om zich heen, de rest is al weggebonjourd...Klinkt eigenlijk als een zege, die vaststellingsovereenkomst. Maar ik zou het wel hoog spelen met je baas voor de euros.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosings schreef op 10 februari 2017 @ 11:20:

[...]





Klinkt eigenlijk als een zege, die vaststellingsovereenkomst. Maar ik zou het wel hoog spelen met je baas voor de euros.Inderdaad een werkgever waar je graag vertrekt, maar ik denk dat TO erop moet inzetten dat ontslag helemaal niet mogelijk is. Als ze dan toch van haar af willen, zullen ze naar de rechter moeten.
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Lot, dank voor je reactie!



Ik ben niet officieel vrijgesteld van werkzaamheden, ik ga niet akkoord met de vaststellingsovereenkomst.. Hierin staat dat weliswaar, maar als ik niet teken..



De adviseur zei dat ik zwakker zou staan en er bij bv ziekmelden of niet naar werk komen, voor mijn wg aantoonbaar sprake zou zijn van een verstoorde arbeidsrelatie.



Als ik maandag naar het werk ga is het n.z.z. moeilijker en moet hij meer moeite doen om van mij af te komen.
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
quote:summer73 schreef op 10 februari 2017 @ 11:25:

Hoi Lot, dank voor je reactie!



Ik ben niet officieel vrijgesteld van werkzaamheden, ik ga niet akkoord met de vaststellingsovereenkomst.. Hierin staat dat weliswaar, maar als ik niet teken..



De adviseur zei dat ik zwakker zou staan en er bij bv ziekmelden of niet naar werk komen, voor mijn wg aantoonbaar sprake zou zijn van een verstoorde arbeidsrelatie.



Als ik maandag naar het werk ga is het n.z.z. moeilijker en moet hij meer moeite doen om van mij af te komen.Rechters gaan tegenwoordig minder makkelijk mee in het ontslaan van mensen zonder goede reden. Zelfs bij een enigszins verstoorde arbeidsrelatie is de kans groter dat een werkgever simpelweg geen toestemming krijgt om de werknemer te ontslaan. Dus ik denk dat het een goed advies is. Werkgever wil op onjuiste gronden van jou af, dat is dus het probleem van de werkgever.
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
Tnx erizon!



Hayek: inderdaad, wat jij zegt..



Enige waar ik ban voor ben is dat zijn adem dan langer gaat zijn... Dus ik hoop dat ik een goedeadviseur tref! Dat is niet degene waarmee ik sprak aan de telefoon voor het eerste advies., hij Ei ook dat hij het enorm de moeite waard vond om te vechten en dat hij mijn zaak zeer sterk acht. Áls ik maar vol kan houden, maar dat dat zeker de moeite waard zal zijn..
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Hayek: jij zegt dus ook naar t werk gaan?
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Of ... Dat ze gewoon helemaal niks meer doen en zeggen: blijf maar in dienst dan??



Zou dat kunnen??
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
quote:summer73 schreef op 10 februari 2017 @ 11:31:

Hayek: jij zegt dus ook naar t werk gaan?Tuurlijk! Je bent toch alleen vrijgesteld van werk in die vaststellingsovereenkomst? Die is alleen geldig als werkgever en werknemer akkoord gaan. Jij gaat niet akkoord, dus de vaststellingsovereenkomst is niet geldig. Dus jij bent niet vrijgesteld van werk. Als je je maandagochtend meldt en je wordt weggestuurd, zou ik als ik jou was, eisen dat je zwart-op-wit krijgt dat je per onmiddellijk vrijgesteld bent van werk.
Oh dear, how sad, never mind.
Ik zou ook wel gaan, daarmee toon je echt aan dat je niet akkoord gaat en dat je wilt blijven werken. Je bent immers niet vrijgesteld van werkzaamheden.
quote:summer73 schreef op 10 februari 2017 @ 11:32:

Of ... Dat ze gewoon helemaal niks meer doen en zeggen: blijf maar in dienst dan??



Zou dat kunnen??

Dat kan, maar dan maakt hij zichzelf erg zwak als werkgever. Kans lijkt me bijzonder klein.



Mocht je naar huis gestuurd worden, inderdaad alleen gaan als je zwart op wit hebt staan dat hij je naar huis stuurt en wel je loon doorbetaald. Jij wilt werken dus je gaat niet akkoord met onbetaald verlof of gedwongen opnemen van vakantiedagen.
Alle reacties Link kopieren
quote:summer73 schreef op 10 februari 2017 @ 11:32:

Of ... Dat ze gewoon helemaal niks meer doen en zeggen: blijf maar in dienst dan??



Zou dat kunnen??

Ik ken het bedrijf niet, maar kan het wel een beetje plaatsen. Ik schat in dat rancune jouw werkgever niet onbekend zal zijn. Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat ze je in dienst houden en doen alsof er niets gebeurd is.



Maar.....



Waarschijnlijk zullen ze pas gedegen juridisch advies gaan inwinnen op het moment dat jij je maandagochtend gewoon meldt om te werken. Dan zullen ze te horen krijgen dat ze zeer zwak staan en dan zullen ze dus hun strategie moeten herzien. Ja, het kan dat ze eieren voor hun geld kiezen en je in dienst houden. Het kan ook dat ze koppig genoeg zijn om naar de rechter te gaan en daar op hun bek gaan. Het zou ook kunnen dat ze je een regeling bieden die wat gunstiger voor jou is, in de hoop dat je dan alsnog akkoord gaat. In het laatste geval moet jij beslissen wat je wilt. Daar blijven werken, ondanks de nare sfeer die er al was en ondanks wat er nu is gebeurd, of met een goede regeling vertrekken naar hopelijk een betere werkgever.
Oh dear, how sad, never mind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven